Forskning: Så mycket kaffe kan du dricka innan träning

Publicerad

Forskning: Så mycket kaffe kan du dricka innan träning

En genomgång av i princip alla studier på koffein i samband med både styrke- och konditionsträning visar att man kan se prestationshöjande effekter ända upp till 13 mg per kilo kroppsvikt.

Ett sådant intag ökar dock risken markant för negativa bieffekter. En bra dos är tre till sex milligram per kilo kroppsvikt, intaget en timme före fysisk aktivitet för maximal effekt och minimal risk för illamående och nervositet.

Källa: Caffeine Supplementation as an Ergogenic Aid for Muscular Strength and Endurance: A Recommendation for Coaches and Athletes. Brooks JH, Wyld K, BCR Chrismas (2016), J Athl Enhanc 5:4. doi:10.4172/2324-9080.1000235.

 

 

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017