Kött bygger kött!

Publicerad

Du är vad du äter. Det ligger en stor sanning i detta välanvända uttryck. Lever du på sparris kommer du med största sannolikhet att förr eller senare se ut som en. Och äter du kött så... Ja, du förstår säkert. Nej, du blir inte en ko.

Rött kött är inte bara proteinrikt utan innehåller också generösa mängder av andra näringsämnen.

Stort tack till Petra Lundström, KI, samt Scan, Uppsala!

Vid det här laget har du med största sannolikhet förstått att det energigivande näringsämnet protein är en grundläggande komponent för att kunna bygga massa. Kanske har du också upptäckt att det finns olika typer av protein; snabbt och långsamt, animaliskt och vegetabiliskt...

Listan kan göras lång. Men ett konkret konstaterande är att rött kött – alltså nöt, lamm, gris och vilt – är en mycket fettsnål proteinkälla innehållande samtliga essentiella aminosyror och helt fri från kolhydrater. Rött kött är dessutom otvivelaktigt det kött som liknar vår egen muskelsammansättning mest, vilket talar för att det borde vara den bästa och mest naturliga byggstenen för vår muskulatur.

Omtalad proteinkälla

Rött kött har sedan långt tillbaka varit ett flitigt omtalat livsmedel, inte minst bland kroppsbyggare. Under 80- och 90-talet var många fettfobiker, och där slank ofta proteinkällor som kött med på ett bananskal, då de även innehöll en viss procentandel fett.

Kroppsbyggarna var bland de första att förstå att både protein och fett var nödvändigt att få i sig om det skulle bli något muskelbygge av.

Proteinintaget utökades till en början mest med fisk och fågel, men det röda köttet kom snart efter smygande in på menyn, och utgjorde med tiden en allt större del av vårt totala proteinintag.

Idag är det allmänt känt att vi människor är gjorda för att äta kött, och behöver det för att få i oss alla essentiella aminosyror, en bra fettsammansättning, vitaminer och mineraler. Vi behöver en balans i vår kost där rött kött bidrar med många viktiga faktorer.

Fettsammansättningen varierar

Rött kött innehåller i regel cirka 75 % vatten, 20 % protein och 1-5 % fett, där fettkvalitén kan variera en del mellan olika djur. Fettkvalitén beror huvudsakligen på vad djuret är uppfött på för föda, samt på om djuret är idisslare (exempelvis nötkreatur) eller enkelmagat (exempelvis gris). Enkelmagade djur innehåller i regel mer omättat fett jämfört med idisslare.

Allt rött kött är rikt på fettsyran Omega-6 som är en essentiell fettsyra, vilket innebär att du måste få i dig den genom din kost. Omega-6 är till stor hjälp för vävnaders tillväxt och funktion i kroppen, samt är också inblandad i tillverkningen av proteiner som påverkar immunsystemet.

Ett överskott av Omega-6 kan dock också ge vissa oönskade effekter. Den ökar inflammationer samt är lätt för fria radikaler att attackera, vilket på längre sikt kan bidra till ohälsa i form av hjärtoch kärlsjukdomar och cancer. Därför är det ur fettsynpunkt mer fördelaktigt att äta kött från djur uppfödda på gräsbaserad föda, då dessa får i sig mycket Omega-3, vilket gör att deras fettsyresammansättning blir mer balanserad och gynnsam för oss.

Mineral- och vitaminrikt kött

Rött kött innehåller en rejäl dos av viktiga vitaminer och mineraler. Ett mineral som bör omnämnas särskilt är järn. Järnets viktigaste uppgift är att transportera syre och elektroner i kroppen. Det gör dig pigg och uthållig, men det förbättrar också ditt immunförsvar samt din fysiska prestations- och inlärningsförmåga. Får du i dig för lite järn kommer du inte att kunna tillgodogöra dig energin i maten ordentligt, och du blir trött och irriterad.

Andra viktiga mineraler du finner i rött kött är bl a zink, som påverkar ditt immunförsvar positivt, selen, som skyddar dina celler mot bl a fria radikaler, och kalcium, som stärker ditt skelett och gör att du kan kontrahera dina muskler.

B-vitaminer, och då främst B12, finns det också rikligt av i rött kött. B12 hjälper bl a till i tillverkningen av röda blodkroppar samt med nervsystemets funktion. Får du i dig för lite B12 under en lång period (flera år) kan detta på sikt leda till blodbrist med permanenta nervskador som följd.

Lagom stort köttintag

Hur mycket rött kött du bör äta för att få i dig rätt mängder av de vitaminer, mineraler, fetter och essentiella aminosyror (proteiner) du får genom kött beror givetvis på hur ditt övriga kostintag ser ut. Men en riktlinje är att inta rött kött cirka 3–4 gånger i veckan.

Komplettera med fördel ditt köttintag med olika livsmedel från växtriket, i form av grönsaker, baljväxter, spannmål, frön och nötter, som gör att du får en bättre balans mellan olika fetter och antioxidanter i kroppen. Antioxidanterna från vegetabilierna neutraliserar även de fria radikaler i kroppen som ett högt intag av rött kött kan bidra till.

Värt att notera är att du kan leva som vegetarian eller vegan och fortfarande få i dig alla näringsämnen du behöver. Det kräver dock en stor kunskap om hur du sätter samman din kost för att få i dig alla essentiella aminosyror för att kunna bygga dina muskler optimalt, samt för att tillgodose kroppens samtliga behov.

On
Off

12 kommentarer

  • Recept: Fixa smarriga mandel- & hallonrutor med smultäcke

    Recept: Fixa smarriga mandel- & hallonrutor med smultäcke

    Bodyfitness-atleten Antonia Pesevski bjuder varje månad exklusivt i BODY på sina bästa recept på hälsosamma, proteinpackade bakverk och godsaker.

    Kost Antonia Pesevski, 2017-09-02 09:00

  • Recept: Så fixar du saftiga grillspett

    Recept: Så fixar du saftiga grillspett

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde. localsfood.wordpress.com

    Kost Henrik Ryman, 2017-08-31 09:00

  • Kost: 5 tillbehör som boostar ditt proteinintag

    Kost: 5 tillbehör som boostar ditt proteinintag

    Protein är ett måste för att optimera dina träningsresultat, men behöver det innebära dubbla portioner tonfisk, kycklingfilé och mängder med proteinpulver? BODY guidar till sidorätter och tillbehör.

    Kost Martin Brunnberg, 2017-08-29 10:26

  • 10 kosttips för ökad muskelmassa

    10 kosttips för ökad muskelmassa

    Det är högsäsong för uppbyggnad! Men vad och hur ska du äta för att optimera muskelutvecklingen? BODY ger dig här tio vassa tips.

    Kost Daniel Larsson, 2016-11-14 14:58

  • Nutrition

    Anki Sundin svarar på frågor om nutrition.

    Kost Redaktionen, 2015-04-06 16:02

  • Hannahs Hamburgare

    Hannahs Hamburgare

    Om din första association till ordet burgare är en flottig kaloribomb så ignorera den tanken. Det är dags att ta denna amerikanska snabbrätt till nya höjder, som påverkar din muskeltillväxt i rakt uppåtgående riktning.

    Kost Hannah Runsten, 2010-11-07 00:12

  • Dieta som man gjorde på 80-talet!

    Dieta som man gjorde på 80-talet!

    Dietmetoder kommer och går - den ena snärtigare och mer lovande än den andra. Skulle du dock vilja prova något med lite mer konkreta resultat på meritlistan så kanske denna variant kan vara något för dig. Får vi presentera 80-talsdieten?

    Kost Carina Isaksson, 2010-11-06 19:42

  • Grymma godsaker

    Grymma godsaker

    Det är fullt möjligt att avnjuta godsaker med det goda samvetet i behåll. Till och med i diettider. Det gäller bara att välja de rätta varianterna. Smaklig diet!

    Kost Hannah Runsten, 2010-10-27 16:18

  • Happy Hour! BODY serverar proteindrinkar

    Happy Hour! BODY serverar proteindrinkar

    Vi kan utan omsvep konstatera att proteindrinkar alltid kommer ha en given plats i en sann muskelbyggares kostplan. Men om du inte hoppar jämfota av tanken på en plastshaker med pulver och vatten kan vi härmed fresta med några pimpade varianter, mer passande en fredagskväll. Fram med finmixern och sväng ihop en kulinarisk prottehit!

    Kost Hannah Runsten, 2010-10-27 15:25

  • Spara eller slösa

    Spara eller slösa

    Om du verkligen vill lyckas med träningen måste du vara villig att satsa allt. Inte minst ekonomiskt! En stor del av lönekuvertet går direkt till träningskläder, gymkort, kosttillskott, böcker, tidningar, videofilmer och sist, men inte minst, mat. Den sistnämnda posten går dock att göra något åt. För den som behöver massor av energi och protein varje dag rusar kostnaden iväg om maten baseras på oxfilé, gravad lax och färsk pasta. Med rätt livsmedel kan dock matkostnaden minskas med över 50%!

    Kost Fredrik Paulún, 2010-10-25 00:00

  • Om kosttillskott med steroidliknande substanser

    Kost Redaktionen, 2010-07-07 15:31

  • Proteinperkrona.se - prisvärda livsmedel

    Kost Redaktionen, 2010-01-07 13:46

  • Matlagning med Christina Dugdale

    Kost Redaktionen, 2009-08-29 10:32

  • Ät mycket frukt i sommar

    Kost Redaktionen, 2009-06-16 10:24

  • 14 udda produkter på burk

    Kost Redaktionen, 2009-06-15 08:52

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017