Dieta som man gjorde på 80-talet!

Publicerad

Dietmetoder kommer och går - den ena snärtigare och mer lovande än den andra. Skulle du dock vilja prova något med lite mer konkreta resultat på meritlistan så kanske denna variant kan vara något för dig. Får vi presentera 80-talsdieten?

När Just D travesterade Ulf Lundells klassiska textrad syftade man väl inte riktigt på klassiska dietmetoder, men det hindrar mig inte från att sakna dem lite. Det fanns så klart en rad olika varianter även på den tiden – vissa mer vansinniga än andra – men en generell skillnad mot i dag var att man åt mer riktig mat.

Till stor del berodde det på att proteinpulvren som fanns på den tiden helt enkelt smakade skit, om ni ursäktar min franska. Vitargo och liknande kolhydratspulver var knappt påtänkta. Våra kolhydratsladdningar bestod helt enkelt av att trycka i oss det vi slapp magknip av – allt från chokladkakor till bröd.

Ändå var vi lika hårda då som folk är i dag. Huvudsakligen beror det naturligtvis på att energilagarna var giltiga även på den tiden; kalori in minus kalori ut, du vet. Men jag tror också att det handlar om den mentala inställningen till dieten, oavsett vilken diet man nu väljer. "80-talsdieten", som vi kan välja att kalla den, innehöll mer kolhydrater och det fick den trevliga bieffekten att hjärnan var mer med i matchen även under deffen.

Mer energi till jobb och familj, och dessutom orkade man träna hårdare med mer kolhydrater i kroppen. Innan en morgonpromenad kunde jag exempelvis äta ett halvt äpple (i diettermer är det en betydande mängd kolhydrater komiskt nog) ihop med tjugo gram protein; sedan kunde jag utan problem knata runt halva staden på en timme.

Devisen "fettet brinner i kolhydratens låga" var något vi trodde stenhårt på.

Ehrling Wahlgren och Gunnar Røssebø, tidigt 1980-tal

80-talskrubbet

De olika grundrecepten vi använde oss av var ingen raketvetenskap direkt, men de fungerade bra. För att citera en kär vän till mig: "Det finns ingen som är ur form efter ris och torsk i fyra veckor." Det ligger en hel del sanning i det uttalandet.

En riktigt aptitretade meny för en vecka kunde exempelvis se ut så här:

  • Torsk och potatis
  • Tonfisk och ris
  • Kyckling och ris
  • Magert rött kött och potatis
  • Äggvita, ris och banan
  • Lax och bakad potatis
  • Makrillfilé
  • Riskakor
  • Havregryn
  • Proteinpulver/aminosyror och multivitamin

På den här tiden var det inte så viktigt med fett. Eller vänta, låt mig omformulera: Vi skydde fett som pesten! Vi åt max 10–20 gram per dag, och märkligt nog mådde vi inte tjyvens för det. Att jag säger märkligt beror på att vi i dag vet att fett är viktigt för både leder, organ och välbefinnande, och därför normalt äter 20–30 energiprocent fett. Men faktum är att jag, och många med mig som dietade på 80-talet mådde kalas. (Eller så kände vi helt enkelt inte efter så mycket.)

80-tals-strategierna

En annan stor skillnad på den gamla goda tiden var att det inte fanns något som hette PT eller kostcoach - om man var überseriös anlitade man på sin höjd en koreograf. Jag är den första att sjunga PTs och kostcoachers lov (det är ju mitt jobb numera, liksom), men ett mynt har alltid två sidor. Eftersom som vi fick sitta och klura och fundera så mycket på egen hand tvingades vi också att lära känna våra kroppar på allvar. Den kunskapen kan ibland gå förlorad i dag när man har tillgång till hjälp med allt från placeringen av pärlorna på poseringsbikinin till hur många riskorn man får stoppa i sig efter träningen.

Vi dinosaurier utgick ofta från kalorier när vi gjorde våra kostprogram. Det var basen. Sedan kryddade vi med att få in två gram protein per kilo kroppsvikt och dag, och framför allt med att planera måltiderna så vi åt protein och kolhydrater en gång var tredje timme. Moderna påfund som snabba eller långsamma kolhydrater kände vi inte riktigt till. Vi kunde äta riskakor eller bakad potatis precis innan sänggående, lyckligt ovetandes om deras eventuella superhastighet. Men vi sov bättre när vi gjorde det, och mer än så krävde vi inte.

80-tals sensmoralen: If it ain't broken, don't fix it!

 Artikeln ursprungligen införd i BODY #293.

On
Off

1 kommentarer

  • Recept: Fixa smarriga mandel- & hallonrutor med smultäcke

    Recept: Fixa smarriga mandel- & hallonrutor med smultäcke

    Bodyfitness-atleten Antonia Pesevski bjuder varje månad exklusivt i BODY på sina bästa recept på hälsosamma, proteinpackade bakverk och godsaker.

    Kost Antonia Pesevski, 2017-09-02 09:00

  • Recept: Så fixar du saftiga grillspett

    Recept: Så fixar du saftiga grillspett

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde. localsfood.wordpress.com

    Kost Henrik Ryman, 2017-08-31 09:00

  • Kost: 5 tillbehör som boostar ditt proteinintag

    Kost: 5 tillbehör som boostar ditt proteinintag

    Protein är ett måste för att optimera dina träningsresultat, men behöver det innebära dubbla portioner tonfisk, kycklingfilé och mängder med proteinpulver? BODY guidar till sidorätter och tillbehör.

    Kost Martin Brunnberg, 2017-08-29 10:26

  • 10 kosttips för ökad muskelmassa

    10 kosttips för ökad muskelmassa

    Det är högsäsong för uppbyggnad! Men vad och hur ska du äta för att optimera muskelutvecklingen? BODY ger dig här tio vassa tips.

    Kost Daniel Larsson, 2016-11-14 14:58

  • Nutrition

    Anki Sundin svarar på frågor om nutrition.

    Kost Redaktionen, 2015-04-06 16:02

  • Hannahs Hamburgare

    Hannahs Hamburgare

    Om din första association till ordet burgare är en flottig kaloribomb så ignorera den tanken. Det är dags att ta denna amerikanska snabbrätt till nya höjder, som påverkar din muskeltillväxt i rakt uppåtgående riktning.

    Kost Hannah Runsten, 2010-11-07 00:12

  • Grymma godsaker

    Grymma godsaker

    Det är fullt möjligt att avnjuta godsaker med det goda samvetet i behåll. Till och med i diettider. Det gäller bara att välja de rätta varianterna. Smaklig diet!

    Kost Hannah Runsten, 2010-10-27 16:18

  • Happy Hour! BODY serverar proteindrinkar

    Happy Hour! BODY serverar proteindrinkar

    Vi kan utan omsvep konstatera att proteindrinkar alltid kommer ha en given plats i en sann muskelbyggares kostplan. Men om du inte hoppar jämfota av tanken på en plastshaker med pulver och vatten kan vi härmed fresta med några pimpade varianter, mer passande en fredagskväll. Fram med finmixern och sväng ihop en kulinarisk prottehit!

    Kost Hannah Runsten, 2010-10-27 15:25

  • Kött bygger kött!

    Kött bygger kött!

    Du är vad du äter. Det ligger en stor sanning i detta välanvända uttryck. Lever du på sparris kommer du med största sannolikhet att förr eller senare se ut som en. Och äter du kött så... Ja, du förstår säkert. Nej, du blir inte en ko.

    Kost Hannah Runsten, 2010-10-27 00:00

  • Spara eller slösa

    Spara eller slösa

    Om du verkligen vill lyckas med träningen måste du vara villig att satsa allt. Inte minst ekonomiskt! En stor del av lönekuvertet går direkt till träningskläder, gymkort, kosttillskott, böcker, tidningar, videofilmer och sist, men inte minst, mat. Den sistnämnda posten går dock att göra något åt. För den som behöver massor av energi och protein varje dag rusar kostnaden iväg om maten baseras på oxfilé, gravad lax och färsk pasta. Med rätt livsmedel kan dock matkostnaden minskas med över 50%!

    Kost Fredrik Paulún, 2010-10-25 00:00

  • Om kosttillskott med steroidliknande substanser

    Kost Redaktionen, 2010-07-07 15:31

  • Proteinperkrona.se - prisvärda livsmedel

    Kost Redaktionen, 2010-01-07 13:46

  • Matlagning med Christina Dugdale

    Kost Redaktionen, 2009-08-29 10:32

  • Ät mycket frukt i sommar

    Kost Redaktionen, 2009-06-16 10:24

  • 14 udda produkter på burk

    Kost Redaktionen, 2009-06-15 08:52

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017