Wanja Sjödin alias Gym-mormor fyller 70 år

Publicerad

Arbetarbladet profilerar en jubilar: "Det är omöjligt att tro att Wanja Sjödin fyller 70 år. Hon kallas för gym-mormor av de andra på gymmet vid Södermalmstorg. Hon är deras idol och inspiration.


Gymmet är Wanja Sjödins andra hem. Där tränar hon ett par timmar varje dag i veckan. I alla fall fem dagar, den sjätte springer hon en mil i Hemlingby, det är för att hålla konditionen uppe. Den sjunde vilar hon."

Wanja har både en egen hemsida med en blogg - som inte bara profilerar hennes träning utan också andra tränande på gymmet Workoutcenter i Gävle.

Zone Capone var först med att profilera Wanja...

En tuff dam; Efter sommaruppehållet skulle Wanja börja träna igen i oktober, och lyckades tappa en 20-kilos metallviktplatta på stortån med brott som följd. Men Wanja tränade färdigt innan hon åkte till ortopeden. Dagen efter var hon tillbaks på gymmet, och kör fortfarande sex dagar i veckan med målet att till jul nå tillbaks till samma styrka som innan uppehållet: Exempelvis marklyft 112,5 kg, benböj 100 kg, bänkpress 62,5 kg, 25 dips…

On
Off

1 kommentarer

  • Egna gym ny trend för brittiska sportkedjor

    Egna gym ny trend för brittiska sportkedjor

    De brittiska sportkedjorna JD Sports och Sports Direct utökar sina kärnverksamheter med gym. Hittills har endast ett öppnat men många fler är på gång.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-22 23:31

  • Stark underhållning i SVT:s Atleterna

    Stark underhållning i SVT:s Atleterna

    I SVT:s tävlingsunderhållning "Atleterna" ska 24 idrottare från olika sporter tävla i en tiokamp bestående av grenar som löpning, klättring och simning. Hur bra kommer Christian "Knasen" Eikedal (Athletic Fitness) och Deivid Lopes Da Silva (Classic Bodybuilding) att prestera? På lördag sänds det första av tio starka avsnitt.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-22 09:15

  • Stor, större, störst: Fitnessfestivalen

    Stor, större, störst: Fitnessfestivalen

    Inom kort är det 100 dagar tills dörrarna öppnas till ett inferno av aktiviteter på Svenska Mässan i Göteborg under Fitnessfestivalen, som fyller 10 år. Och nu blir större än någonsin.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-20 00:00

  • Sänd in dina bilder till "Fysik på gatan" och bli publicerad i BODY!

    Sänd in dina bilder till "Fysik på gatan" och bli publicerad i BODY!

    BODYs avdelning för notiser och skvaller har kallats Presspytt i snart 30 år. Den tar gärna emot ditt eget bildbidrag under rubriken "Månadens fysik på gatan". Du mailar in en eller flera bilder du är nöjd med till presspytt@body.se, och bifogar uppgifter på dig själv, så publicerar vi sedan läsarbidrag regelbundet.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-19 18:23

  • Bodyfitness- och Bikini Fitness-workshops under hösten

    Bodyfitness- och Bikini Fitness-workshops under hösten

    Ett gäng ytterst erfarna tävlande och coacher kommer att hålla workshops under hösten för de som vill lära sig hantera klackarna på Bodyfitness- och Bikini Fitness-scenen. De orter som får besök är Stockholm i september (inkluderar Women’s Physique-instruktioner), Luleå i oktober och Göteborg i november.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-19 12:45

  • Workshops i tyngdlyftning

    Workshops i tyngdlyftning

    Fitnesstorget i Västerås anordnar ett par workshops i tyngdlyftning: "För de som vill förbättra tekniken inom de olympiska lyften ryck och stöt! Vi har ett max antal deltagare på 10 st per workshop. Förkunskaper som krävs: Du bör kunna utföra en ordentlig ryckböj samt ha koll på det allra mest grundläggande i momenten."

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-19 11:11

  • En diger samling utmärkta råd!

    En diger samling utmärkta råd!

    Septemberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskning om träning och kost, personporträtt med de som har lyckats, kostråden för mer muskler och mindre fett, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-18 12:00

  • Adios! Chefredaktören tackar för sig

    Adios! Chefredaktören tackar för sig

    Tretusen träningspass. Det är ungefär vad jag hunnit med under min tid här på BODY. Och lite till.

    Nyheter Alex Danielsson, 2014-08-18 08:00

  • Tips: Köp dina biljetter till Luciapokalen redan nu!

    Tips: Köp dina biljetter till Luciapokalen redan nu!

    Vårt tips är att du som vill se en eller flera av tävlingarna på Luciapokalen 2014 beställer dina biljetter redan nu. Biljetterna har de senaste fyra åren sålt helt slut, och med två nya grenar (Men’s Physique och Women’s Physique) plus flera nya klasser i både Bikini Fitness och Bodyfitness väntas rekordmånga delta.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-17 16:37

  • Superhjälte-lookalikes sökes till reklamfilm

    Superhjälte-lookalikes sökes till reklamfilm

    Valin & Casting efterlyser: "Vi letar efter vältränade, välsvarvade och ståtliga män och kvinnor till en reklamkampanj för ett turkiskt flygbolag. Superhjältarna är biroller i en av deras säkerhetsfilmer och kommer visas i deras flygplan."

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-16 20:41

  • Gladiatorerna söker nya utmanare – är du en av dem?

    Gladiatorerna söker nya utmanare – är du en av dem?

    Tittarsifforna under våren var stabila och TV4 har därför tagit ett beslut: Gladiatorerna kommer tillbaka för en tredje säsong. Vill du vara med som utmanare? Ta testet nedan för att utröna om du passar som utmanare – anmäl dig sedan!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-15 19:22

  • Vann du Paul Smiths fräscha sportdoft?

    Vann du Paul Smiths fräscha sportdoft?

    Tävlingen i augustiutgåvan av BODY gav tre deltagare chansen att vinna sommarens fräscha sportdoft: Paul Smith Extreme Sport EdT. De som drogs som vinnare kommer från Öckerå, Bollebygd och Västerås. Blir det du som får ett paket inom kort?

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-12 00:38

  • Sveriges Starkaste Man avgörs i vilda western-miljö

    Sveriges Starkaste Man avgörs i vilda western-miljö

    Nu på lördag kommer prestationer i sex kraftprov avgöra vem som är starkast i Sverige. Stor favorit är Johannes Årsjö, SSM-segrare de fem senaste åren, men det ger övriga nio kvalade desto mer taggade att ta titeln från honom. Tävlingen startar 14.00 vilket ger alla besökare en chans att njuta av utbudet på nöjesparken High Chaparral!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-11 21:19

  • Vinn biobiljetter till Expendables 3!

    Vinn biobiljetter till Expendables 3!

    Om en vecka har actionäventyret The Expendables 3 världspremiär på svenska biografer. Var med och tävla om tio paket med två biobiljetter till filmen där det inte snålas med actionstjärnor: Stallone, Lundgren, Statham, Li, Banderas, Crews, Couture, Snipes, Gibson, Ford och Schwarzenegger.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-06 04:20

  • BODY Classic 2014

    BODY Classic 2014

    Gott om kroppar på scenen, tätt i bänkraderna, och hög stämning. Äntligen är fysiktävlingen tillbaka i anrika Solnahallen. BODY Classic är dess namn.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-01 00:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat