Wanja Sjödin alias Gym-mormor fyller 70 år

Publicerad

Arbetarbladet profilerar en jubilar: "Det är omöjligt att tro att Wanja Sjödin fyller 70 år. Hon kallas för gym-mormor av de andra på gymmet vid Södermalmstorg. Hon är deras idol och inspiration.


Gymmet är Wanja Sjödins andra hem. Där tränar hon ett par timmar varje dag i veckan. I alla fall fem dagar, den sjätte springer hon en mil i Hemlingby, det är för att hålla konditionen uppe. Den sjunde vilar hon."

Wanja har både en egen hemsida med en blogg - som inte bara profilerar hennes träning utan också andra tränande på gymmet Workoutcenter i Gävle.

Zone Capone var först med att profilera Wanja...

En tuff dam; Efter sommaruppehållet skulle Wanja börja träna igen i oktober, och lyckades tappa en 20-kilos metallviktplatta på stortån med brott som följd. Men Wanja tränade färdigt innan hon åkte till ortopeden. Dagen efter var hon tillbaks på gymmet, och kör fortfarande sex dagar i veckan med målet att till jul nå tillbaks till samma styrka som innan uppehållet: Exempelvis marklyft 112,5 kg, benböj 100 kg, bänkpress 62,5 kg, 25 dips…

On
Off

1 kommentarer

  • Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Nu på lördag återkommer Gladiatorerna i form av en kändisspecial där komikern Peter Magnusson möter friidrottaren Mattias Sunneborn. På damsidan ställs sångerskan och pole dance-instruktören Sara Lumholt mot simhopperskan Anna Lindberg. Hur många av de nya hemliga Gladiatorerna får vi se?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 14:09

  • Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport är en sportfackmässa som arrangerats sedan 1981. Sportbutikers representanter från hela Sverige samlas för att se det kommande årets trender, knyta kontakter och göra affärer. Vår systertidning Sportfack bevakade såklart branschmässan.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 12:39

  • SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    Karlstad har varit den fasta punkten för SM Athletic Fitness det senaste decenniet, sedan 2004 har åtta av elva AF-mästerskap avgjorts i den värmländska residensstaden. I år blir det dock Alingsås som både AF-atleter samt junior- och veterantävlande kommer att vallfärda till den 12–13 september.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 02:56

  • I New York finns udda träningsformer

    I New York finns udda träningsformer

    TV4 Nyheternas USA-team gav sig i veckan som gick ut på jakt efter de senaste fitnesstrenderna i New York. Man fann några riktigt udda träningspass: heavy metal yoga och surfing på land!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 14:06

  • Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    En vecka. En stad. Massor av mästare. Tusentals aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och tiotusentals åskådare kommer att vara på plats i Örebro nästa vecka. SVT Play sänder 30 januari direkt från SM Styrkelyft där vilka som är bäst i Sverige avgörs.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 05:16

  • Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Nu på lördag slår Gymgrossisten-butiken i Halmstad upp portarna. Lokalen på Klammerdammsgatan 25 är fylld med tillskott, kläder och träningstillbehör – de som är på plats kan ta del av erbjudanden mellan 10-16 och möta muskelprofiler. En av dem är Fredrik Jönsson som regelbundet syns i butiken framöver.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 04:54

  • AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    I helgen blir det fem år sedan Ahmad Ahmads gym AA Elit Fitness slog upp portarna i Malmö. Helgen till ära firar man med öppet hus – du som besöker Sofielundsvägen 57 kan mingla med fitness- och muskelprofiler eller varför inte delta i ELIT CHALLENGES (tävling i bänkpress, chins och dips)?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-22 21:18

  • Gör chinsträningen till en utmaning!

    Gör chinsträningen till en utmaning!

    Majoriteten av alla gymbesökare kämpar med att utföra en vanlig chins. Du som letar efter en lite mer utmanande variant kanske får inspiration i detta klipp? Styrkelyfterskan och PT:n Marisa Inda ser ut att göra träningen rolig!

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 17:21

  • De bästa axelövningarna är...

    De bästa axelövningarna är...

    Har du funderat på vilken den bästa övningen är för att bygga ett välrundat axelpaket är du inte ensam. Det har även forskare på Wisconsins Universitet grubblat över och bestämt sig för att ta reda på.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 13:57

  • Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst. Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den. Nu finns den senaste utgåvan i en butik nära dig!

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-22 05:00

  • Vilken sorts styrka är viktigast?

    Vilken sorts styrka är viktigast?

    Du har förmodligen varit där mer än en gång. Tvekandes, fast du vet inte exakt varför. Du är på väg att ta beslutet att gå till gymmet, garaget, bakgården eller vikthörnan i sovrummet, men du har svårt att samla rätt motivation. "Jag borde träna nu", men varför? Har du egentligen tänkt på varför du tränar?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-01-21 18:00

  • Island – jättarnas ö

    Island – jättarnas ö

    Den karga svarta klippan mitt ute i Atlanten har varit hem till några av de starkaste människor som någonsin levt. Här sträcker sig styrkesport ända tillbaks till vikingarnas tid.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-21 14:43

  • Chefredaktören debatterar Colting

    Chefredaktören debatterar Colting

    Hälsodebattören Jonas Colting skrev i helgen på SVT Opinion (SVT:s forum för nyhetsdebatt) att man bör undvika kort och snabb träning. I dag svarar BODYs chefredaktör Robert Stasinski att intensiv styrketräning kan vara en superb lösning för många.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 12:28

  • Bryta mot Heidi: Mission impossible

    Bryta mot Heidi: Mission impossible

    Heidi Andersson, Armbryterskan från Ensamheten, ståtar med elva VM-guld. När Chris Härenstam och Kajsa Bergqvist på Idrottsgalan tillsammans försökte bryta ned henne kunde det bara gå på ett sätt...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 07:47

  • Snart mindre trångt på gymmen...

    Snart mindre trångt på gymmen...

    Wall Street Journal rapporterar att incheckningar på gym i sociala medier börjar falla tredje veckan i januari, och i februari är siffran uppe på hela tio procents bortfall. Branschorganisationen IHRSA rapporterar att amerikanska gym förlorar en tredjedel av sina kunder varje år, och för lågprisgymmen förnyar bara hälften sina medlemsskap.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 06:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat