Farväl, Ben!

Publicerad

Första gången jag träffade Ben Weider var i Kairo 1981. Det var under min allra första reportageresa för tidningen, som vi just hade startat. Det var VM i Bodybuilding, vid de väldiga pyramidernas fot.

Jag åkte samtidigt med det svenska laget, som bland annat inkluderade den lätta tungviktaren Ehrling Wahlgren från Ystad (som vann ett tufft VM-kval i Vänersborg, då i kamp med den vassa Ulf Bengtsson och den omslipade tyngdlyftaren Lennart Hoa Dahlgren). Med på resan fanns även bl a tungviktaren Christer Eriksson, Jorma Varhevaara, Reijo Kivioja och dåvarande SKKF-ordföranden Malte Rellos (som nyligen fyllde 90 år).

Jag och Ben Weider hade bokat ett affärsmöte på tävlingshotellet. Ben visade sig vara en man med en stark karisma och stark tro på bodybuilding som "en sport för alla".

Som nykläckt publicist från lilla Sverige var det lite nervöst att fråga om ett samarbete med USA-giganten Muscle & Fitness. Jag ville ha tillgång till en del material och deras know-how. En timme senare, ett givande möte och ett fast handslag, var samarbetet klart.

Inga papper behövdes. Här gällde ett Gentlemen's Agreement. En överenskommelse som aldrig sviktat. Vad som än skett.

Ben var en hedersman. Om alla varit som Ben, hade vi vare sig haft krig eller jurister, där den senare yrkeskategorin lever på att reda ut oärlighet och girighet. Under åren hade vi haft regelbunden kontakt, och Ben hade alltid ett uppmuntrande ord, eller ett några stimulerande rader i ett brev, på vägen. På den tiden kunde vi inte kommunicera med vare sig e-post eller fax. Att ringa är dyrt idag, men gratis jämfört med då. Men det fungerade bra ändå.

Jag har under alla dessa år förundrats över denna kanadensiske mans energi och osvikliga tro på bodybuilding. Hans arbete och politiska lobbying är en historia som kan sammanfattas såsom "Enastående".

Må Ben vila i frid.

Jag kommer att sakna hans artiga brev och de givande samtalen vi hade. Sist vi sågs var på Mandalay Bay Resort i Las Vegas i samband med Mr Olympia för några år sedan. Ben bjöd på lunch och var på gott humör. Han frågade sällan om affärer, utan var mer intresserad av hur jag mådde, hur sporten utvecklades på våra breddgrader och vad jag tyckte om den senaste utgåvan av hans bror Joes olika tidningar. Han lyssnade, antecknade och såg ärligt tacksam ut att jag tog mig tid.

Men det var jag som var tacksam att han tog sig tid i det extrema arbetsschema som var en realitet i rollen såsom ordförande inom IFBB. En organisation han byggde upp från ingenting till 173 medlemsländer.

Och han hade varit i dem alla, och kunde inte bara namnet på de individer som var ordförande i respektive land. Utan även vad de gillade för mat, vad deras fruar hette och om de hade barn och så vidare. Han minne var skrämmande exakt.

Vid sidan av sitt intresse för bodybuilding var Ben fanatiskt intresserad av Napoleon. Han passade under sina resor på att forska i denna krigsherres bakgrund och död, ropade in föremål på auktioner och var en stor samlare av antikviteter i största allmänhet. Resultatet av sökandet blev bland annat boken "The Murder of Napoleon", där Ben låg bakom stora delar av researcharbetet och står även som medförfattare.

Ben skapade under åren, parallellt med sin bror Joe (som bosatte sig i Los Angeles), ett miljardimperium med publikationer, kosttillskott, träningsredskap, gym och organisationen IFBB. En resa som drev hela företeelsen bodybuilding framåt på bred front.

Sextio års arbete, 1946–2006, bevisar att han inte var inne för "snabba cash", utan för att hans hjärta bultade för bodybuilding.

Ett gott hjärta som nu slutat att slå... men som vi aldrig glömmer.

Närmast anhöriga är hans fru Huguette, sönerna Louis, Eric och Mark, barnbarnen Joseph och Vanessa samt brodern Joe och systern Freda.

On
Off

0 kommentarer

  • Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Kan du skilja vetenskap från bro science? Exakt så här säger vetenskapen att man bäst bygger muskler

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-17 14:42

  • Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Annika Zelander drog ut alla stopp och tog VM-silver efter en otäck miss i knäböj nummer två. Isabella von Weissenberg misslyckades med kroppsvikten och missade VM.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-16 13:24

  • Fixa din axelskada snabbt

    Fixa din axelskada snabbt

    Den enkla övningen som läker dina värkande axlar

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-15 13:08

  • Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    VM i styrkelyft pågår för fullt i Calgary, Kanada. Flera medaljer är redan klappade och klara, och två starka hopp på damsidan lyfter under natten till fredag, respektive under fredagen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-14 16:42

  • Viktklassbytet blev för svårt

    Viktklassbytet blev för svårt

    Det blev inget proffskort för BODYs omslagspojke Christofer Nober trots en bra säsong med vinst vid Iron Rebels i början av maj och start i Mr Olympia Amateur nu i helgen. Klivet upp en viktklass blev för svårt, summerar han.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-13 10:23

  • Placeboeffekt i träningen

    Placeboeffekt i träningen

    Dina förväntningar spelar roll

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-12 10:10

  • Träna utomhus!

    Träna utomhus!

    Masa dig ut ur gymmet och ta vara på seklets varmaste försommar. Bli snyggare, starkare och friskare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-10 14:00

  • Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Seger vid Panatta World Cup i Rimini, Italien och proffskortet vilar tryggt i packningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-09 10:35

  • Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-08 11:35

  • Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    14 juni tävlar hon i Calgary, Kanada. BODY var med på ett av de sista förberedande passen och fick även en pratstund med Isabella efteråt.

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-07 10:20

  • Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Dominerar i gymmet knappt två månader efter hjärtoperationen

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-06 11:30

  • Många små steg

    Många små steg

    Majvärmen och badsäsongen tog oss på sängen i år. Nu står vi här, utrustade med minimalt med tyg på kroppen, redo att möta saltstänkta klippor och avslappnat strandliv. Eller... tillhör du istället de som inte riktigt fick till sommarformen och som hellre vill gå och gömma sig? Kanske tänker du att det fortfarande finns en chans? Då skulle jag – innan du kastar dig in i någon galen och ogenomtänkt diet – vilja presentera en liten (men smart) idé för dig. Den kommer inte ge dig dina drömmars badkropp i år. Den kommer inte heller få dig att börja äta bättre över en natt. Det här är en text för dig som vill ha ett verktyg för hållbar livsstilsförändring. Idén, som självfallet inte är min från början, kommer ta dig till skyarna. Men bara om du vågar lita på att ta det lite lugnt. Ok, nog med snack, här kommer en vägledning som (på riktigt) kan förändra ditt liv!

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-05 14:10

  • Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Det råder ingen brist på kostråd och dieter i vår kära fitnessbransch. De olika metoderna och deras respektive experter motsäger ofta varandra, fast en del tycks de ändå alla vara överens om, däribland: ät mer grönsaker. Bodybuildingveteranen Eva Birath gör det motsatta i sin jakt på hälsa, fysik och välmående. Carnivore-dieten består av 100 procent kött, det vill säga även fågel, fisk och skaldjur, men ingenting annat. Inga spannmål, inget mejeri eller processad mat. Ingen frukt, inga grönsaker.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-04 14:35

  • Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Tio minuter räcker

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-03 12:06

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat