7 dagar till formen - toppa dig som ett proffs

Publicerad

Kan du verkligen förändra din fysik på bara en vecka? Gå från mjuk och svullen till tight och rippad? Ja, genom att manipulera fyra faktorer (kolhydrater, träning, salt och vatten) gör vi det möjligt!

Visst, allt detta kan låta som en avancerad trollformel. Men om du är i någorlunda form, förutom att du håller en del vätska, så kommer den här planen att ta din fysik till nya höjder. Strategin är att göra sig av med överdriven vattenansamling samtidigt som musklerna överladdas med glykogen. En "extreme make-over" för din fysik på en dryg vecka.

Text: Chris Aceto
Illustration: Emma Nilsson

Kroppsbyggare är kända för att kunna förändra sina fysiker radikalt på så kort tid som sju till nio dagar. Den sista tiden inför en tävling följer många ett system som kallas tömning och laddning. Det här systemet innebär att man radikalt skär ner på kolhydrater, för att sedan göra helt om och fylla upp med rejäla mängder. På det viset tömmer man först musklerna på deras kolhydratsreserver – glykogen – för att sedan ladda dem igen. Resultatet blir fantastiskt: Mindre vätska, tydligare definition och ett rundare utseende på musklerna.

De andra grundläggande ingredienserna i kroppsomvandlingen är att alternera träningen och att manipulera intaget av salt och vatten.

STEG 1 - VA? SALTA MATEN?

Salt binder vatten i kroppen, eller hur? Sant. Men genom att manipulera intaget kan man faktiskt göra sig av med vatten.

Så här går det till: Två dagar innan du startar tömningen av kolhydrater börjar du salta alla dina måltider – tillräckligt mycket för att maten ska smaka salt.

Anledningen: Salt triggar ett hormon, aldosteron, som gör att kroppen håller mer vatten. Tricket: När du sedan helt undviker salt faller aldosteronhalten i kroppen snabbare än du hinner säga "muskeldefinition". Den låga hormonhalten gör i sin tur att du tappar massor med vätska och blir hård som sten.

STEG 2 - LJUVLIGA VATTEN

När du ökar ditt saltintag kommer du att blir mer törstig. Ungefär 5-7 extra glas vatten om dagen, utöver ditt vanliga intag, bör vara lagom. Det här extra vattnet förbereder kroppen. När du sedan begränsar ditt vätskeintag de sista tre dagarna, för att få synligare muskler, kommer steget från högre till lägre vätskeintag att skapa en illusion av att du har ett underskott av vatten i kroppen. Låga vattennivåer, särskilt under huden, får dig att se rippad ut.

Att dricka för lite gör att kroppen behåller vattnet den får, menar vissa. Men den här planen går ut på att begränsa vätskeintaget när aldosteronnivåerna i kroppen är i botten, vilket resulterar i att man inte kommer att hålla något vatten alls. Zero, nada, zip – man blir snustorr med utmejslade separationer!

STEG 3 - TÖMNINGSPROCESSEN

Det tredje steget – det som håller samman hela systemet – är att sänka ditt intag av kolhydrater och äta mellan 40 och 70 gram tre dagar i rad. Det gör att musklerna förbränner de kolhydratsreserver som finns lagrade i dem.

Samtidigt bör du träna med ett högre antal repetitioner, 12-15 per set, samt höja antalen set med ungefär hälften. Om du till exempel vanligtvis utför 12 set under ett bröstpass kommer du nu att behöva öka till 18 set.

Kombinationen av ett reducerat kolhydratsintag samt fler reps och set försäkrar att muskeln blir helt tömd på glykogen. Om du kör kardio, fortsätt med det, men med betydligt lägre intensitet.

STEG 4 - LADDNINGEN

Nu kommer omkastningen då du ökar ditt kolhydratsintag dramatiskt, till mellan 5 och 7 gram per kg kroppsvikt och dag. En kroppsbyggare på 90 kg behöver med andra ord mellan 450 och 630 gram per dag.

Eftersom kroppen använder kolhydrater som bränsle vid träning låter du nu helt bli att träna. På så vis läggs alla kolhydraterna på hög som muskelglykogen.

Anledningen: När glykogenlagren är i botten och man börjar äta kolhydrater igen kommer musklerna att lagra mer glykogen än någonsin tidigare.

Resultat: Muskler som ser större ut!

STEG 5 - VATTENREGLERINGEN

Kolhydrater agerar som svampar som drar åt sig vatten. När din muskel börjar fyllas med glykogen igen behövs vatten. När du drar ner på vattnet till ungefär hälften av vad du brukade dricka innan du började följa den här planen kommer en stor del av vätskan som ska användas till att tillverka glykogen att tas från lagret under huden och istället samlas i muskeln!

Resultat: Mindre vattnighet och därmed tydligare definition.

STEG 6 - SKIPPA SALTET

När du helt skippar saltet kommer aldosteronnivåerna, konstgjort uppumpade av det höga saltintaget, att sjunka i botten och göra så att överskott av natrium och vatten lämnar kroppen. Det leder till ännu vassare definition!

STEG 7 - SKIPPA TRÄNINGEN

Steg tre är ansträngande, och att träna under en kolhydratsladdning kan förstöra hela idén. Träningen kommer att suga upp kolhydraterna som är på väg till musklerna för att skapa nytt, och mer, muskelglykogen.

Tumregeln blir med andra ord: Träna inte. Se istället med beundran hur din kropp blir allt tightare och hårdare!

GLUTAMIN & KALIUM: GLYKOGENETS BÄSTA VÄNNER

När man tömmer sig på kolhydrater startar en reaktion där kroppen börjar tillverka alla möjliga enzymer för att skapa nytt glykogen till musklerna. När du laddar – glykogenmaskineriet har fullt med bränsle – kan du lagra mer glykogen än någonsin tidigare. Två ämnen som kan hjälpa till är glutamin och kalium. Glutamin som blandas i en kolhydratsdrink har visat sig hjälpa kroppen att lagra glykogen (1). Det indikerar att man kan förbättra sin glykogeninlagring genom att ta det under laddningsfasen (dag 6, 7, och 8). Försök att få i dig 3-5 gram tre gånger om dagen under de här dagarna.

Kalium hjälper till att bilda glykogen och gör så att cellerna drar till sig vatten. Ju mer vatten du har i cellerna, desto mindre vätska ligger och skräpar under huden. Ta därför ett kaliumtillskott på 1 gram dagligen genom hela den här åtta dagars förvandlingen . Då kommer dina muskler att få ännu mer definition och djupare separationer. Använd 200 mg till fem av dagens sex måltider.

(1) Bowtell JL., et al. Effects of oral glutamine on whole body carbohydrate storage during recovery from exhaustive exercise. Journ Applied Physiol, 86(6):1770-77,1999.

On
Off

18 kommentarer

  • Äldre kvinnlig bodybuilder sökes

    Äldre kvinnlig bodybuilder sökes

    Produktionsbolaget Standard mailade: "Vi söker en äldre kvinnlig bodybuilder (65+/i sina bästa år) till en reklamfilm. Du behöver inte vara en aktiv bodybuilder men ska vara extremt vältränad."

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-30 06:34

  • Brett spelar Terminatorn från 1984

    Brett spelar Terminatorn från 1984

    Kroppsbyggaren Brett Azar gör i Terminator: Genisys sin skådespelarkarriärs största roll. Brett spelar där den ursprungliga Terminator-Arnold från 1984 som i filmen har en fajt med Terminator-Arnold från 2015.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-29 20:03

  • Nutrition för nybörjare

    Nutrition för nybörjare

    Alla är nybörjare någon gång, så är det bara. När du bestämt dig för att bygga upp dina muskler, bli starkare, eller kanske helt enkelt forma kroppen till att bli snyggare och mer vältränad så är det först träningen du ska lägga fokus på.

    Nyheter Redaktionen, 2015-06-29 06:21

  • Vältränad litteratur för gymråttor

    Vältränad litteratur för gymråttor

    Vill du utvecklas som atlet och människa måste du ständigt lära dig nya saker. Här några bra böcker från det senaste året för alla de som spenderar alldeles för mycket tid framför bloggar, twitter och instagram.

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-06-27 06:22

  • Fler knäppa träningsknep!

    Fler knäppa träningsknep!

    Läste du Ove Rytters "Knäppa knep för att lyckas med träningen" i senaste BODY och vill ha fler av hans smarta tricks och rutiner som hjälper dig kvar på rätt spår när motivationen ibland tryter? Här kommer de!

    Nyheter Redaktionen, 2015-06-26 13:14

  • En ung Schwarzenegger på scenen!

    En ung Schwarzenegger på scenen!

    Ett brittiskt företag som filmade viktiga såväl som oviktiga världshändelser för biopublik har släppt hela sitt åttioårig arkiv på YouTube i hög kvalitet. De fångade bland annat en 19-årig Arnold – få visste vad som komma skulle.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-25 20:35

  • Noghor failar hårt i reklamfilm!

    Noghor failar hårt i reklamfilm!

    Noghor Jemide gjorde slarvsylta av Gladiatorerna i 2012 års upplaga av tv-programmet. I denna reklamfilm så går han dock själv på pumpen då passaren är för upptagen av den smaksatta drycken för att göra sitt jobb.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-25 18:04

  • Nått en platå? Kickstarta träningen!

    Nått en platå? Kickstarta träningen!

    Lär dig hur du optimerar din näringstiming, hur du håller dig skadefri och bygger muskler i axelträningen, samt hur du bakar med bars. Detta samt recept, forskning, kostråd och mycket mer i nya BODY – ute i dag!

    Nyheter Redaktionen, 2015-06-25 07:00

  • Bekräftelsedemonen

    Bekräftelsedemonen

    Jag får ofta frågan om vad den största trenden inom träning och fitness är. Det finns många saker man skulle kunna svara – nya dieter, träningsprotokoll, gymutrustning – men, jag skulle säga att den största träningstrenden just nu inte har så mycket med träning att göra. Den har med sociala medier att göra. I själva verket, den största träningstrenden just nu ÄR de sociala medierna.

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-06-24 16:00

  • Unga skandinaviska vikingar sökes!

    Unga skandinaviska vikingar sökes!

    Gillar du tv-serien Vikings? 1–2 juli kommer man i Stockholm att casta ett antal skandinaviska killar i 17–23 års ålder att spela huvudkaraktärens Ragnar Lothbroks uppvuxna söner.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-23 17:50

  • Diddy attackerade coach med en kettlebell?

    Diddy attackerade coach med en kettlebell?

    Rapparen Sean Combs (även känd som Diddy) har arresterats efter att påstått ha attackerat en universitetscoach med en kettlebell. Också ett sätt att utföra kettlebell swing...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-23 12:48

  • Testosteron och dess inverkan på din muskeltillväxt

    Testosteron och dess inverkan på din muskeltillväxt

    Det räcker med att du hör ordet testosteron, så känner du dig lite extra stark, manlig och muskulös. Detta hormon har en klar inverkan på dina träningsresultat. Men vad gör det mer specifikt, och hur kan du påverka dina egna nivåer?

    Nyheter Jacob Gudiol, 2015-06-23 08:15

  • BODY besöker events – tipsa oss!

    BODY besöker events – tipsa oss!

    Vill ni att BODY besöka ert gym, er teamträff, ett litet eller stort branschevent på din ort? Kontakta då oss och berätta om vad som händer i krokarna!

    Nyheter Redaktionen, 2015-06-22 11:21

  • Försmak på kommande BODY!

    Försmak på kommande BODY!

    BODY juli har börjat dimpa ned hemma hos våra prenumeranter och från torsdag 25 juni återfinner du tidningen i en butik nära dig. Här en kort tjuvtitt på den kommande utgåvan!

    Nyheter Redaktionen, 2015-06-22 09:53

  • Möt Arnold i Hollywood!

    Möt Arnold i Hollywood!

    Arnolds promotion fortsätter. Här är högsta vinsten för de som donerar en slant till välgörenhet en resa till Los Angeles och premiären av Terminator Genisys – bli intervjuad på röda mattan samt efterfesta med Arnold!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-18 17:41

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Mats Kardell gästar BODY Radio!

9 kommentarer

stefanand6: Jag tänker inte älta detta ämne med det ligger något i det spendler skriver i kommentar #8. Jag tycker det är intressant och det får mig också att tänka på att Arnold för ett tid sedan nämnde något i...

Twitter

Forum

Detta innehåll är skapat av BODYs medlemmar.

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 372, juli 2015

  • BODY 371, juni 2015

  • BODY 370, maj 2015

  • BODY 369, april 2015

  • BODY 368, mars 2015

  • BODY 367, februari 2015

  • BODY 366, januari 2015