Sanningen om alkohol, fettförbränning och muskeltillväxt

Publicerad

Sommar, sol och alkohol. En dödsfälla för formen, eller inget att oroa sig över? BODY ger dig den oförblommerade sanningen kring Sveriges favoritdrog.

Referenser och källor för den här artikeln finns tillgängliga på leangains.com. Artikeln tidigare publicerad i BODY Magazine 322. 

Frågorna kring alkohol och fettförbränning är vanliga så här års. Det händer varje sommar. Utomhusfester, grillningar, klubbande, semestrar och hela kalaset. Alkohol är för många en huvudingrediens i dem alla. Det folk vill veta är huvudsakligen hur fet man blir av alkohol, hur det påverkar proteinsyntesen, hur man får det att funka ihop med en diet och vilka drinkar man ska beställa på krogen.

Jag tycker att det är ett bra ämne att ta upp idag eftersom sommaren är i full blom och eftersom många människor i fitness- och hälsobranschen tenderar att missa en hel del kul eftersom de undviker alkohol.

Jag känner många som hellre stannar hemma och sköter dieten än går ut och tar ett par drinkar. Sorgligt, eftersom de gör det av fel anledningar. Men jag kan inte klandra dem. Om man läser tidningar eller lyssnar på "experter" kommer man snabbt att bli övertygad om att alkohol får musklerna att ramla av, gör en impotent och får magen att anta enorma proportioner. Det är mestadels skitsnack, så klart, vilket inte kommer som någon överraskning när vi pratar om alarmisterna inom fitnessbranschen, som inte kan sätta saker i perspektiv om så deras liv hängde på det.

Det här är en introduktion till effekterna av alkohol på alla de områden som någon som vill optimera sin kroppskomposition kan tänkas vara intresserad av. I slutet av den här artikeln ska jag också visa er hur en hopplös alkis som jag själv kan hålla mig hård, trots att jag dricker på regelbunden basis.

Alkohol och termogenes

Vi har haft en pågående debatt under flera år om huruvida kalorier från alkohol ska "räknas". Debatten har fått extra fart av det faktum att personer som dricker alkohol väger mindre än nykterister, och att studier visar ökad viktförlust då kalorier från fett och kolhydrater byts ut mot motsvarande mängd från alkohol. Kopplingen mellan en lägre kroppsvikt och moderat alkoholkonsumtion är särskilt stark bland kvinnor. Hos män är den antingen neutral eller svag, men den finns där.

Hur kan det här förklaras, med tanke på att alkohol är en god tvåa efter dietärt fett vad gäller kaloridensitet? För att inte tala om det faktum att alkohol intas i vätskeform – något som är allmänt dåligt för mättnad.

Kaloriinnehållet i alkohol anges till 7,1 kcal per gram, men det riktiga värdet är snarare 5,6 kcal på grund av den termogena effekten (TEF), som förbrukar 20 procent av de intagna kalorierna. Bara protein har större TEF än alkohol (20–35 procent beroende på aminosyrefördelning). Den ökade termogenesen från alkohol regleras delvis av katekolaminer.

Är högre TEF en rimlig förklaring för lägre kroppsfettsprocent hos regelbundna alkoholkonsumenter? Vi måste ta i beaktande att alkohol inte påverkar mättnad som andra näringsämnen. Den minskade impulskontroll som följer av berusning kan också uppmuntra till överätning. Har du någon gång kommit hem från en fest mitt i natten och golvat ett helt paket flingor? Då vet du vad jag talar om. Det är osannolikt att alkoholens effekter på kroppsvikt hos folk i allmänhet enbart kan tillskrivas dess höga TEF. En alternativ förklaring är att alkoholkonsumtion minskar ätande på lång sikt. Ytterligare en förklaring är att regelbunden alkoholkonsumtion påverkar näringspartitionering positivt via förbättrad insulinkänslighet.

Alkohol, insulinkänslighet och hälsa

Moderat alkoholkonsumtion förbättrar insulinkänslighet, minskar triglyceridkoncentration och förbättrar blodsockerkontroll. Inte bara hos friska personer, utan även hos typ 2-diabetiker. Det finns ingen konsensus kring den insulinkänslighetsförbättrande mekanismen hos alkohol, men en tänkbar förklaring skulle kunna vara att alkohol leder till mindre kroppsfett genom att stimulera AMPK hos skelettmuskulatur. Det är inte orimligt att anta att detta skulle kunna ha fördelaktiga konsekvenser på näringspartitionering i det långa loppet.

Om effekterna av alkoholkonsumtion på insulinkänsligheten inte imponerar på dig, betänk då att studier gång på gång visat att personer som dricker måttligt lever längre än personer som inte dricker alls. Det kan huvudsakligen förklaras med en minskad risk för kardiovaskulära åkommor. Men alkohol bidrar även till ett hälsosammare liv genom att skydda mot Alzheimers, metabolt syndrom, reumatism, förkylning, olika typer av cancer, depression och många andra åkommor som är frekvent förekommande i västvärlden. Listan kan göras lång.

Måttlig alkoholkonsumtion verkar utan tvekan vara hälsosammare än total avhållsamhet. Med det här i åtanke är det märkligt att fitnessoch hälsobranschen håller sig borta från alkohol. Den här irrationella attityden verkar vara baserad på tron att alkohol får dig att bli fet och tappa muskler, så låt oss ta en titt på det. 

Foto: Seth Janson

Alkohol, hormoner och träning

Du har troligtvis hört att alkohol sänker testosteronnivåerna. Och visst stämmer det, men effektens storlek har blivit kraftigt överdriven. En tre veckor lång studie som lät män och kvinnor konsumera 30–40 gram alkohol per dag, visade 6,8 procent sänkning av testosteronnivåerna hos männen och inget för kvinnorna. Det motsvarar tre öl om dagen, i tre hela veckor, och resultatet var alltså ynka 6,8 procent ner för männen. Vilken effekt tror du att några öl en eller två gånger per vecka skulle ha? Knappt någon.

För att alkohol ska sänka testosteronnivåerna på ett signifikant sätt måste du ägna dig åt seriöst drickande. 120 gram alkohol, motsvarande tio öl, sänker nivåerna med 23 procent i upp till 16 timmar efter fyllslaget. Om du dricker så mycket att du måste läggas in på sjukan blir effekten liknande, kring 20 procent sänkning.

Det finns ett par studier som tittat på alkohol efter träning. En studie undersökte hormonsvaret på 70–80 gram alkohol efter träningen – motsvarande 6-7 öl. Tala om att optimera sin näringstajming! Hur som helst, trots det här rejäla efter-tränings-kröket kunde man inte hitta några effekter på testosteronet, och bara en modest effekt på kortistolnivåerna. Det senare är att vänta, med tanke på alkohols effekt på katekolaminerna. Det här citatet från studien summerar de vetenskapliga rönen kring alkohols effekt på testosteron: "Trots att majoriteten av alla studier inte visar någon effekt av etanol på luteiniserande hormon, har vissa data visat en ökning medan andra har tytt på en minskning."

Det verkar som fitnessindustrin, där folk väldigt högljutt basunerat ut att alkohol skickar testosteronet i botten, har handplockat studier som passar deras syften. Föga överraskande förvisso, med tanke på att samma sak hänt så många gånger förr när det gäller måltidsfrekvens och otaliga andra myter.

Vad gäller återhämtning efter styrketräning, verkar inte moderat alkoholkonsumtion (60–90 gram) öka mikrotrauma på muskelfibrer eller påverka styrkan. Men forskningen är inte helt entydig på det här området. En studie som använde sig av ett brutalt excentriskt träningsprogram följt av ett gram alkohol per kilo kroppsvikt, såg försämrad återhämtning i de tränade musklerna. Men det är värt att notera att excentrisk träning är särskilt svår att återhämta sig från, och att volymen de använde sig av här var galen.

En annan studie tittade på utmattande konditionsträning följt av 1,5 gram alkohol per kilo kroppsvikt, och fann signifikant sänkta testosteronnivåer som hängde i till dagen efter. Den gemensamma nämnaren mellan dessa studier är antingen extremt tuff träning, eller väldigt hög alkoholkonsumtion efter träningen. Om du inte tar för vana att köra rejäla krogrundor efter 50 excentriska set benspark gäller det här inte dig. Men trots det är det just dessa studier som får störst uppmärksamhet från alkohol-alarmisterna inom fitnessbranschen.

Proteinsyntes då? Lustigt nog är studier på de akuta effekterna av alkohol på proteinsyntes hos normala försökspersoner helt icke-existerande i den vetenskapliga litteraturen. Det har endast studerats hos kroniska alkoholister, som har en reducerad grad av proteinsyntes. Myopati, som orsakar muskelförlust, är en olycklig bieffekt av alkoholmissbruk. Men en studie visade att alkoholister utan myopati hade lägre kroppsfettprocent och samma mängd ren muskelmassa som nykterister – så var det med argumentet att alkohol gör att dina muskler ramlar av.

Om du lägger någon vikt vid råttstudier står det klart att alkohol påverkar proteinsyntesen negativt. Men å andra sidan är råttstudier nästan aldrig direkt överförbara till mänsklig fysiologi. Det finns grundläggande skillnader mellan hur människor och gnagare hanterar makronutrienter och gift.

On
Off

49 kommentarer

  • Enkät om träningshandledning

    Enkät om träningshandledning

    Har du en PT som du anlitar i person eller via nätet? Då kan du vara med och hjälpa en student inför dennes kandidatexamen i folkhälsovetenskap. Ditt svar på en enkät kommer ligga till grund för en C-uppsats.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-07-06 10:46

  • Så lyckas du i din tävlingssatsning

    Så lyckas du i din tävlingssatsning

    Framgångsrik atlet, hyllad coach och egen företagare. Listan över Therese Svedboms verksamheter kan göras lång. Den småländska diamanten berättar mer om livet som mångsysslande fitnesstjej.

    Nyheter Redaktionen, 2015-07-05 06:17

  • Bygg & bränn samtidigt – går det?

    Bygg & bränn samtidigt – går det?

    Den vanligaste rekommendationen som brukar komma från förstå-sig-påare inom kroppsbyggarkretsar är ”bygg muskler först och kom i form sen”. Och denna metod är inte att förakta, då det är en förhållandevis säker strategi att lägga krut på en sak i taget.

    Nyheter Jacob Gudiol, 2015-07-04 08:11

  • Klaga inte över gymmets utrustning...

    Klaga inte över gymmets utrustning...

    Kulbila Samuel från Ghana visar att en bra fysik går att bygga trots avsaknad av tillgång till ett flashigt gym eller ens vanlig utrustning. Hans muskler har byggts på bakgårdsgym med hemmagjorda redskap.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-07-03 05:27

  • Arnold säger adjö till ett fan

    Arnold säger adjö till ett fan

    Efter att USA:s Högsta Domstol i fredags beslutat att rätten till samkönade äktenskap ska gälla i alla delstater valde många att fira beslutet med en regnbågsflaggeprofil på sina sociala medier – så även Arnold. Ett av hans fans gillade dock inte tilltaget – vilket fick Arnold att damma av en av sina filmrepliker.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-07-01 10:46

  • Framgångar för muskulös ballerina

    Framgångar för muskulös ballerina

    Misty Copeland höjdes nyss upp till högsta rankingen hos den balett-teater hon arbetar vid i New York. Mistys otraditionella fysik – för en ballerina – har väckt uppmärksamhet utanför de vanliga kretsarna och hon bland annat har förekommit i reklam för sportklädesmärket Under Armour.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-07-01 10:22

  • Äldre kvinnlig bodybuilder sökes

    Äldre kvinnlig bodybuilder sökes

    Produktionsbolaget Standard mailade: "Vi söker en äldre kvinnlig bodybuilder (65+/i sina bästa år) till en reklamfilm. Du behöver inte vara en aktiv bodybuilder men ska vara extremt vältränad."

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-30 06:34

  • Brett spelar Terminatorn från 1984

    Brett spelar Terminatorn från 1984

    Kroppsbyggaren Brett Azar gör i Terminator: Genisys sin skådespelarkarriärs största roll. Brett spelar där den ursprungliga Terminator-Arnold från 1984 som i filmen har en fajt med Terminator-Arnold från 2015.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-29 20:03

  • Nutrition för nybörjare

    Nutrition för nybörjare

    Alla är nybörjare någon gång, så är det bara. När du bestämt dig för att bygga upp dina muskler, bli starkare, eller kanske helt enkelt forma kroppen till att bli snyggare och mer vältränad så är det först träningen du ska lägga fokus på.

    Nyheter Redaktionen, 2015-06-29 06:21

  • Vältränad litteratur för gymråttor

    Vältränad litteratur för gymråttor

    Vill du utvecklas som atlet och människa måste du ständigt lära dig nya saker. Här några bra böcker från det senaste året för alla de som spenderar alldeles för mycket tid framför bloggar, twitter och instagram.

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-06-27 06:22

  • Fler knäppa träningsknep!

    Fler knäppa träningsknep!

    Läste du Ove Rytters "Knäppa knep för att lyckas med träningen" i senaste BODY och vill ha fler av hans smarta tricks och rutiner som hjälper dig kvar på rätt spår när motivationen ibland tryter? Här kommer de!

    Nyheter Redaktionen, 2015-06-26 13:14

  • En ung Schwarzenegger på scenen!

    En ung Schwarzenegger på scenen!

    Ett brittiskt företag som filmade viktiga såväl som oviktiga världshändelser för biopublik har släppt hela sitt åttioårig arkiv på YouTube i hög kvalitet. De fångade bland annat en 19-årig Arnold – få visste vad som komma skulle.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-25 20:35

  • Noghor failar hårt i reklamfilm!

    Noghor failar hårt i reklamfilm!

    Noghor Jemide gjorde slarvsylta av Gladiatorerna i 2012 års upplaga av tv-programmet. I denna reklamfilm så går han dock själv på pumpen då passaren är för upptagen av den smaksatta drycken för att göra sitt jobb.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-06-25 18:04

  • Nått en platå? Kickstarta träningen!

    Nått en platå? Kickstarta träningen!

    Lär dig hur du optimerar din näringstiming, hur du håller dig skadefri och bygger muskler i axelträningen, samt hur du bakar med bars. Detta samt recept, forskning, kostråd och mycket mer i nya BODY – ute i dag!

    Nyheter Redaktionen, 2015-06-25 07:00

  • Bekräftelsedemonen

    Bekräftelsedemonen

    Jag får ofta frågan om vad den största trenden inom träning och fitness är. Det finns många saker man skulle kunna svara – nya dieter, träningsprotokoll, gymutrustning – men, jag skulle säga att den största träningstrenden just nu inte har så mycket med träning att göra. Den har med sociala medier att göra. I själva verket, den största träningstrenden just nu ÄR de sociala medierna.

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-06-24 16:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Mats Kardell gästar BODY Radio!

9 kommentarer

stefanand6: Jag tänker inte älta detta ämne med det ligger något i det spendler skriver i kommentar #8. Jag tycker det är intressant och det får mig också att tänka på att Arnold för ett tid sedan nämnde något i...

Twitter

Forum

Detta innehåll är skapat av BODYs medlemmar.

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 372, juli 2015

  • BODY 371, juni 2015

  • BODY 370, maj 2015

  • BODY 369, april 2015

  • BODY 368, mars 2015

  • BODY 367, februari 2015

  • BODY 366, januari 2015