Nordiska Mästerskapen avgörs på lördag i Lund!

Publicerad

Scandic Star Hotel i Lund får på lördag besök av de bästa nordiska atleterna inom Bodybuilding, Bodyfitness och Classic Bodybuilding. Vilka som ingår i det rekordstora(?) svenska landslaget har precis avslöjats, klicka vidare!

Följ tävlingen i vår uppdaterade liveresultatrapport.

Både treningsforum.no och iform.no har rest från Norge och rapporterar från NM i Lund. Finska BODY Magazines fotograf Moisala Tapani finns på plats och kommer att publicera bilder på bodylehti.fi så fort det tekniskt är möjligt.

På SKKF.org återfinns all officiell information om tävlingen, som att biljettpriset är 250 kr, biljetter säljs endast vid dörren mot kontanter, biljettförsäljningen börjar 09.00, insläppet vid 09.20 och tävlingen startar 10.00. Diskutera tävlingen i dess avdelning på BODYs forum.

Se respektive förbunds hemsida för att se som ingår i det norska landslaget samt det danska landslaget.

SKKF.org har precis uppdaterats med den kompletta deltagarlistan. 85 tävlande från sex länder gör upp i 14 klasser (plus tre overallklasser) om medaljskörden. Utfallet mellan de nordiska länderna blev förra året (guld-silver-brons):

  1. Norge: 5-0-1
  2. Sverige: 4-4-2
  3. Finland: 3-6-4
  4. Danmark: 1-3-2
  5. Estland: 1-1-2
  6. Island: 0-0-1

 
Bodybuilding

  • Damer: Eva Lagerhorn Blom
  • Herrar -70 kg: Deme Laszlo och Samer Dawood
  • Herrar -80 kg: Ali Farroukh och Fredrik Spång
  • Herrar -90 kg: Fadel Alkhamisi och Jerker Johansson
  • Herrar -100 kg: Arne Lundell och Rabi Fakhro
  • Herrar +100 kg: Johan Adolfsson och Kevin Koxha
  • Herrar Veteraner: Ali Kazemi och Ulf Nilsson
  • Damer Veteraner: Jenny Ståhl

 
Bodyfitness

  • -163 cm: Alexandra Söder och Carina Isaksson
  • +163 cm: Eleonore Eriksson, Emma Mohlin och Jannika Larsson
  • Veteraner: Maria Eriksson

 
Classic Bodybuilding

  • Damer: Gisela Nylander 
  • Herrar -180 cm: Andreas Fotiadis och Brani Oparusic
  • Herrar +180 cm: Conny Hilmersson och Chris Harnell

 
Coacher: Michael Genberg, Martin Hanzel och Helene Ahlson

Läs mer och se 60+ BODY-videos från Nordiska Mästerskapen 2010 i vår tidigare artikel

Rapporter från media om tävlande på NM

Lokaltidningen Hässleholm: Jerker Johansson från Mjölby klar för landslaget

Jerker Johansson från Mjölby klev för första gången in på ett gym när han var utbytesstudent i Kalifornien i USA 1994. Nyligen vann han brons i bodybuilding-SM och härnäst väntar landslagsuppdrag.

Magazine24.se: Köpings-Eva kan bli Nordisk mästare

Det hann gå en dag för Eva Lagerhorn Blom efter segern i Bodybuilding-SM innan hon fick veta att hon var utvald att representera Sverige i Nordiska Mästerskapen. Det var bara för Eva att ladda om och hoppas på att kroppen skulle reagera positivt på att börja med tävlingsförberedelsen igen.

Lund (Wikipedia) är en av Sveriges äldsta städer och ligger mitt i Öresundsregionen. För att komma till staden med flyg är Malmö Airport (Sturup) eller Copenhagen Airport (Kastrups flygplats) med efterföljande tåg, bil eller buss de vanligaste alternativen.

Öresundstågen trafikerar Lund Central i täta intervaller: Under fem nattimmar går ett Öresundståg i timmen, i rusningstrafik på vardagar går ett tåg var tionde minut och under resten av dygnet ett var tjugonde minut. För mer information om kollektivtrafik med bussar och tåg i Skåne, se Skånetrafikens hemsida.

Avstånd Lund:

  • 28 km till Malmö Flygplats
  • 45 km till Köpenhamn Kastrup Flygplats
  • 600 km till Stockholm
  • 260 km till Göteborg
  • 19 km till Malmö

 
Om Scandic Star

  • Glimmervägen 5, SE-220 11 Lund
  • Tel: 028-525 00 • Fax: 028-525 11
  • E-post: starlund@scandichotels.se
  • scandichotels.se/star
  • Latitud - 55,694733
  • Longitud - 13,224837

 
In English:

  • Maximum meeting capacity in theatre seating: 450
  • Banquet maximum capacity: 550
  • Exhibition area
  • 196 rooms
  • 528 beds
  • Free parking
  • Pool, sauna and gym
  • scandichotels.com/star
  • E-mail: starlund@scandichotels.com
  • Tel: +46 46 285 25 00 • Fax: +46 46 285 25 11
  • Ecolabelled hotel

 
Arenan Uarda är utmärkt med 1 på översiktskartan över konferens- och kongressanläggningen Scandic Star Hotel nedan och har plats för 450 åskådare.

Scandic Star Hotel, Lund

Plats för 450 åskådare i konferensalen Uarda.

Utsikt från scenen mot publiken.

Plats för 550 i bankettsalen.

On
Off

2 kommentarer

  • Årets första proffstävlingar livesänds!

    Årets första proffstävlingar livesänds!

    Muskelfans kan i helgen se årets första stora proffstävlingar live. Arnold Classic, herrarnas 212-klass samt Fitness, Figure och Bikini International, plus Arnold Strongman Classic webcastas som vanligt av bodybuilding.com. Nytt för i år är att även Arnold Amateur syns i livesändningen!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-03-03 11:15

  • De 5 bästa kosttillskotten för resultat

    De 5 bästa kosttillskotten för resultat

    Det finns en mängd olika kosttillskott som sägs göra under för dina träningsresultat, men det är få av dessa som har bevisad effekt. Vi tittar närmare fem av de bästa och hur du använder dem.

    Nyheter Anki Sundin, 2015-03-02 10:06

  • Arnold tillbaks även i "Terminator 6"!

    Arnold tillbaks även i "Terminator 6"!

    Sajten The Arnold Fans fick vid ett möte med Schwarzenegger i Budapest en exklusiv nyhet. Trots att Terminator: Genisys ännu inte haft premiär är en uppföljare på ingång, och Arnold är på!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-27 13:31

  • Trippla omslag för Ahmad Ahmad

    Trippla omslag för Ahmad Ahmad

    Under en vecka i februari har IFBB-proffset Ahmad Ahmad prytt inte mindre än tre omslag på muskeltidningar runtom i världen: Tjeckien, Polen och USA!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-26 12:58

  • Träning som yrke allt mer populärt

    Träning som yrke allt mer populärt

    Personlig tränare är ett yrke som blir allt mer populärt. Och nog kan det kännas som en dröm att få arbeta med det roligaste som finns: träning! Vi tar oss en titt på vad som krävs för att bli en framgångsrik tränare.

    Nyheter Redaktionen, 2015-02-25 09:54

  • 8 kostmyter du bör glömma

    8 kostmyter du bör glömma

    Dagens stora informationsflöde kring kost är positivt, men det gör även att feltolkningar uppstår. Dessa blir ofta seglivade och kan i efterhand lätt framstå som sanningar. Vi avlivar härmed några av de vanligaste myterna!

    Nyheter Daniel Larsson, 2015-02-24 13:30

  • Styrkebyggaren är det nya idealet

    Styrkebyggaren är det nya idealet

    Vart tog de bröst & biceps-tränande vägen? Varifrån kommer plötsligt alla sumolyftande gymtränande med bälten, böjskor, knäskydd och en påstådd preferens för bendagar? I denna Bro Science-video förklaras det nya idealet!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-24 11:46

  • John Pasanen till Strongman-VM

    John Pasanen till Strongman-VM

    Förutom Espenkrona deltar även den fyrtio kilo lättare John Pasanen på amatör-VM för strongmen. John har vunnit Sveriges Starkaste Man -105 kg fyra gånger. Läs mer om och lyssna till en intervju med honom!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-20 16:57

  • Varför inte ett utegym i trädgården?

    Varför inte ett utegym i trädgården?

    I vår lanseras en träningsställning för trädgården, som rymmer två personer som tränar samtidigt. Övningsutbudet inkluderar kroppsvikt, elastiska band, slingträning (TRX) samt skivstång...

    Nyheter Martin Willners, 2015-02-20 15:42

  • Platsannons: Dcore söker medarbetare

    Platsannons: Dcore söker medarbetare

    Dcore, verksamt inom sportmode, skriver: "Älskar du träning och vill jobba med likasinnade? Som Kvalitets- och Produktionsansvarig kommer du att utveckla och driva Dcores arbete med att kvalitetssäkra produktionerna. Vi söker dig som är villig att arbeta i ett högt tempo där snabba förändringar hör till vardagen".

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-20 14:17

  • Espenkrona till Strongman-VM i USA!

    Espenkrona till Strongman-VM i USA!

    Under Arnold Sports Festival i Columbus, Ohio genomförs många tävlingar. En av dem är amatör-VM för strongmen, segraren erbjuds att delta på kommande års Arnold Strongman Classic. I år har Johan Espenkrona, den strongman du ser i nya BODY, kvalat!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-19 14:01

  • Nu startar BODYs stora tävlingsguide

    Nu startar BODYs stora tävlingsguide

    I en fyrdelad serie går vi igenom hur man genomför en tävlingssatsning steg för steg, från start till mål. Artikelserien startar i BODYs marsutgåva. Det och styrketräningstips, recept, forskning, kostråd, skvaller och mycket annat, i butik på torsdag. Provpåse med BCAA i colasmak medföljer!

    Nyheter Redaktionen, 2015-02-18 19:00

  • Tammerpokalen 2015 får nytt datum

    Tammerpokalen 2015 får nytt datum

    Anders Graneheim meddelar att nybörjartävlingen Tammerpokalen (och lägret Tammer Training Camp) behöver senareläggas en vecka. SM-veckan Sommar arrangeras nämligen i Sundsvall i år, vilket leder till brist på lediga hotellrum för tävlande och åskådare det tidigare påtänkta datumet.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-18 13:11

  • Segra eller dö?

    Segra eller dö?

    Vinnarskalle, vad betyder det egentligen? frågar en av redaktionsmedlemmarna och jag skruvar plötsligt på mig. Ja, jag borde väl veta det, tänker jag, eftersom jag alltid tänkt att jag är en verklig vinnarskalle. Jag menar, komma tvåa eller trea är inget jag går i gång på men samtidigt, när sjutton var det jag stod överst på en prispall senast med en gyllene medaljong runt halsen? Tidiga tonåren?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-02-18 09:00

  • Sveriges Starkaste Dräng avgjord

    Sveriges Starkaste Dräng avgjord

    Sveriges Starkaste Dräng arrangerades i helgen på Malmömässan. Tävlingsledaren Sebastian Davidsson, känd från Bonde söker fru, är själv flerfaldig segrare. Årets totalsegrare vann inte bara tävlingen utan även alla fem delmoment!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-15 14:03

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat