Nordiska Mästerskapen avgörs på lördag i Lund!

Publicerad

Scandic Star Hotel i Lund får på lördag besök av de bästa nordiska atleterna inom Bodybuilding, Bodyfitness och Classic Bodybuilding. Vilka som ingår i det rekordstora(?) svenska landslaget har precis avslöjats, klicka vidare!

Följ tävlingen i vår uppdaterade liveresultatrapport.

Både treningsforum.no och iform.no har rest från Norge och rapporterar från NM i Lund. Finska BODY Magazines fotograf Moisala Tapani finns på plats och kommer att publicera bilder på bodylehti.fi så fort det tekniskt är möjligt.

På SKKF.org återfinns all officiell information om tävlingen, som att biljettpriset är 250 kr, biljetter säljs endast vid dörren mot kontanter, biljettförsäljningen börjar 09.00, insläppet vid 09.20 och tävlingen startar 10.00. Diskutera tävlingen i dess avdelning på BODYs forum.

Se respektive förbunds hemsida för att se som ingår i det norska landslaget samt det danska landslaget.

SKKF.org har precis uppdaterats med den kompletta deltagarlistan. 85 tävlande från sex länder gör upp i 14 klasser (plus tre overallklasser) om medaljskörden. Utfallet mellan de nordiska länderna blev förra året (guld-silver-brons):

  1. Norge: 5-0-1
  2. Sverige: 4-4-2
  3. Finland: 3-6-4
  4. Danmark: 1-3-2
  5. Estland: 1-1-2
  6. Island: 0-0-1

 
Bodybuilding

  • Damer: Eva Lagerhorn Blom
  • Herrar -70 kg: Deme Laszlo och Samer Dawood
  • Herrar -80 kg: Ali Farroukh och Fredrik Spång
  • Herrar -90 kg: Fadel Alkhamisi och Jerker Johansson
  • Herrar -100 kg: Arne Lundell och Rabi Fakhro
  • Herrar +100 kg: Johan Adolfsson och Kevin Koxha
  • Herrar Veteraner: Ali Kazemi och Ulf Nilsson
  • Damer Veteraner: Jenny Ståhl

 
Bodyfitness

  • -163 cm: Alexandra Söder och Carina Isaksson
  • +163 cm: Eleonore Eriksson, Emma Mohlin och Jannika Larsson
  • Veteraner: Maria Eriksson

 
Classic Bodybuilding

  • Damer: Gisela Nylander 
  • Herrar -180 cm: Andreas Fotiadis och Brani Oparusic
  • Herrar +180 cm: Conny Hilmersson och Chris Harnell

 
Coacher: Michael Genberg, Martin Hanzel och Helene Ahlson

Läs mer och se 60+ BODY-videos från Nordiska Mästerskapen 2010 i vår tidigare artikel

Rapporter från media om tävlande på NM

Lokaltidningen Hässleholm: Jerker Johansson från Mjölby klar för landslaget

Jerker Johansson från Mjölby klev för första gången in på ett gym när han var utbytesstudent i Kalifornien i USA 1994. Nyligen vann han brons i bodybuilding-SM och härnäst väntar landslagsuppdrag.

Magazine24.se: Köpings-Eva kan bli Nordisk mästare

Det hann gå en dag för Eva Lagerhorn Blom efter segern i Bodybuilding-SM innan hon fick veta att hon var utvald att representera Sverige i Nordiska Mästerskapen. Det var bara för Eva att ladda om och hoppas på att kroppen skulle reagera positivt på att börja med tävlingsförberedelsen igen.

Lund (Wikipedia) är en av Sveriges äldsta städer och ligger mitt i Öresundsregionen. För att komma till staden med flyg är Malmö Airport (Sturup) eller Copenhagen Airport (Kastrups flygplats) med efterföljande tåg, bil eller buss de vanligaste alternativen.

Öresundstågen trafikerar Lund Central i täta intervaller: Under fem nattimmar går ett Öresundståg i timmen, i rusningstrafik på vardagar går ett tåg var tionde minut och under resten av dygnet ett var tjugonde minut. För mer information om kollektivtrafik med bussar och tåg i Skåne, se Skånetrafikens hemsida.

Avstånd Lund:

  • 28 km till Malmö Flygplats
  • 45 km till Köpenhamn Kastrup Flygplats
  • 600 km till Stockholm
  • 260 km till Göteborg
  • 19 km till Malmö

 
Om Scandic Star

  • Glimmervägen 5, SE-220 11 Lund
  • Tel: 028-525 00 • Fax: 028-525 11
  • E-post: starlund@scandichotels.se
  • scandichotels.se/star
  • Latitud - 55,694733
  • Longitud - 13,224837

 
In English:

  • Maximum meeting capacity in theatre seating: 450
  • Banquet maximum capacity: 550
  • Exhibition area
  • 196 rooms
  • 528 beds
  • Free parking
  • Pool, sauna and gym
  • scandichotels.com/star
  • E-mail: starlund@scandichotels.com
  • Tel: +46 46 285 25 00 • Fax: +46 46 285 25 11
  • Ecolabelled hotel

 
Arenan Uarda är utmärkt med 1 på översiktskartan över konferens- och kongressanläggningen Scandic Star Hotel nedan och har plats för 450 åskådare.

Scandic Star Hotel, Lund

Plats för 450 åskådare i konferensalen Uarda.

Utsikt från scenen mot publiken.

Plats för 550 i bankettsalen.

On
Off

2 kommentarer

  • Bikini Fitness-workshop i Göteborg

    Bikini Fitness-workshop i Göteborg

    Vill du lära dig hantera klackarna på Bikini Fitness-scenen? På söndag har några få utvalda en chans att ta lärdom av den svenska mästarinnan och landslagskvinnan Ròdi Bodrug samt skönhetsexperten/make up-artisten Roea Jorat.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-27 22:58

  • Tammerpokalen uppgraderas 2015

    Tammerpokalen uppgraderas 2015

    Hittills har nybörjartävlingen i Sundsvall arrangerats med enklare regler och lägre krav i samförstånd med förbundet SKKF. Allas målsättning har varit en lägre tröskel inför att våga kliva upp på scenen. 2014 exploderade så tävlingsintresset, och gav ett läge för att Tammerpokalen i år (den sjunde i ordningen) blir uppgraderad till sanktionerad status (krav på licens, team etc).

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-27 16:30

  • Påverkar musik din prestation på gymmet?

    Påverkar musik din prestation på gymmet?

    Ett par forskare har tittat närmare på om musik påverkar din prestation på gymmet. Här är vad de kom fram till.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-27 13:37

  • Träningsapp motiverar genom ångest

    Träningsapp motiverar genom ångest

    The Onion briljerar igen: En ny träningapp kan analysera den unika existentiella ångest som ligger bakom varje löpares träning. Sedan utnyttjas det för att motivera löparen med påminnelser som "Din karriär är avstannad" eller "Din familj hatar dig"...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-27 11:53

  • Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Nu på lördag återkommer Gladiatorerna i form av en kändisspecial där komikern Peter Magnusson möter friidrottaren Mattias Sunneborn. På damsidan ställs sångerskan och pole dance-instruktören Sara Lumholt mot simhopperskan Anna Lindberg. Hur många av de nya hemliga Gladiatorerna får vi se?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 14:09

  • Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport är en sportfackmässa som arrangerats sedan 1981. Sportbutikers representanter från hela Sverige samlas för att se det kommande årets trender, knyta kontakter och göra affärer. Vår systertidning Sportfack bevakade såklart branschmässan.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 12:39

  • SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    Karlstad har varit den fasta punkten för SM Athletic Fitness det senaste decenniet, sedan 2004 har åtta av elva AF-mästerskap avgjorts i den värmländska residensstaden. I år blir det dock Alingsås som både AF-atleter samt junior- och veterantävlande kommer att vallfärda till den 12–13 september.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 02:56

  • I New York finns udda träningsformer

    I New York finns udda träningsformer

    TV4 Nyheternas USA-team gav sig i veckan som gick ut på jakt efter de senaste fitnesstrenderna i New York. Man fann några riktigt udda träningspass: heavy metal yoga och surfing på land!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 14:06

  • Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    En vecka. En stad. Massor av mästare. Tusentals aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och tiotusentals åskådare kommer att vara på plats i Örebro nästa vecka. SVT Play sänder 30 januari direkt från SM Styrkelyft där vilka som är bäst i Sverige avgörs.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 05:16

  • Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Nu på lördag slår Gymgrossisten-butiken i Halmstad upp portarna. Lokalen på Klammerdammsgatan 25 är fylld med tillskott, kläder och träningstillbehör – de som är på plats kan ta del av erbjudanden mellan 10-16 och möta muskelprofiler. En av dem är Fredrik Jönsson som regelbundet syns i butiken framöver.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 04:54

  • AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    I helgen blir det fem år sedan Ahmad Ahmads gym AA Elit Fitness slog upp portarna i Malmö. Helgen till ära firar man med öppet hus – du som besöker Sofielundsvägen 57 kan mingla med fitness- och muskelprofiler eller varför inte delta i ELIT CHALLENGES (tävling i bänkpress, chins och dips)?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-22 21:18

  • Gör chinsträningen till en utmaning!

    Gör chinsträningen till en utmaning!

    Majoriteten av alla gymbesökare kämpar med att utföra en vanlig chins. Du som letar efter en lite mer utmanande variant kanske får inspiration i detta klipp? Styrkelyfterskan och PT:n Marisa Inda ser ut att göra träningen rolig!

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 17:21

  • De bästa axelövningarna är...

    De bästa axelövningarna är...

    Har du funderat på vilken den bästa övningen är för att bygga ett välrundat axelpaket är du inte ensam. Det har även forskare på Wisconsins Universitet grubblat över och bestämt sig för att ta reda på.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 13:57

  • Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst. Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den. Nu finns den senaste utgåvan i en butik nära dig!

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-22 05:00

  • Vilken sorts styrka är viktigast?

    Vilken sorts styrka är viktigast?

    Du har förmodligen varit där mer än en gång. Tvekandes, fast du vet inte exakt varför. Du är på väg att ta beslutet att gå till gymmet, garaget, bakgården eller vikthörnan i sovrummet, men du har svårt att samla rätt motivation. "Jag borde träna nu", men varför? Har du egentligen tänkt på varför du tränar?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-01-21 18:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat