Nordiska Mästerskapen avgörs på lördag i Lund!

Publicerad

Scandic Star Hotel i Lund får på lördag besök av de bästa nordiska atleterna inom Bodybuilding, Bodyfitness och Classic Bodybuilding. Vilka som ingår i det rekordstora(?) svenska landslaget har precis avslöjats, klicka vidare!

Följ tävlingen i vår uppdaterade liveresultatrapport.

Både treningsforum.no och iform.no har rest från Norge och rapporterar från NM i Lund. Finska BODY Magazines fotograf Moisala Tapani finns på plats och kommer att publicera bilder på bodylehti.fi så fort det tekniskt är möjligt.

På SKKF.org återfinns all officiell information om tävlingen, som att biljettpriset är 250 kr, biljetter säljs endast vid dörren mot kontanter, biljettförsäljningen börjar 09.00, insläppet vid 09.20 och tävlingen startar 10.00. Diskutera tävlingen i dess avdelning på BODYs forum.

Se respektive förbunds hemsida för att se som ingår i det norska landslaget samt det danska landslaget.

SKKF.org har precis uppdaterats med den kompletta deltagarlistan. 85 tävlande från sex länder gör upp i 14 klasser (plus tre overallklasser) om medaljskörden. Utfallet mellan de nordiska länderna blev förra året (guld-silver-brons):

  1. Norge: 5-0-1
  2. Sverige: 4-4-2
  3. Finland: 3-6-4
  4. Danmark: 1-3-2
  5. Estland: 1-1-2
  6. Island: 0-0-1

 
Bodybuilding

  • Damer: Eva Lagerhorn Blom
  • Herrar -70 kg: Deme Laszlo och Samer Dawood
  • Herrar -80 kg: Ali Farroukh och Fredrik Spång
  • Herrar -90 kg: Fadel Alkhamisi och Jerker Johansson
  • Herrar -100 kg: Arne Lundell och Rabi Fakhro
  • Herrar +100 kg: Johan Adolfsson och Kevin Koxha
  • Herrar Veteraner: Ali Kazemi och Ulf Nilsson
  • Damer Veteraner: Jenny Ståhl

 
Bodyfitness

  • -163 cm: Alexandra Söder och Carina Isaksson
  • +163 cm: Eleonore Eriksson, Emma Mohlin och Jannika Larsson
  • Veteraner: Maria Eriksson

 
Classic Bodybuilding

  • Damer: Gisela Nylander 
  • Herrar -180 cm: Andreas Fotiadis och Brani Oparusic
  • Herrar +180 cm: Conny Hilmersson och Chris Harnell

 
Coacher: Michael Genberg, Martin Hanzel och Helene Ahlson

Läs mer och se 60+ BODY-videos från Nordiska Mästerskapen 2010 i vår tidigare artikel

Rapporter från media om tävlande på NM

Lokaltidningen Hässleholm: Jerker Johansson från Mjölby klar för landslaget

Jerker Johansson från Mjölby klev för första gången in på ett gym när han var utbytesstudent i Kalifornien i USA 1994. Nyligen vann han brons i bodybuilding-SM och härnäst väntar landslagsuppdrag.

Magazine24.se: Köpings-Eva kan bli Nordisk mästare

Det hann gå en dag för Eva Lagerhorn Blom efter segern i Bodybuilding-SM innan hon fick veta att hon var utvald att representera Sverige i Nordiska Mästerskapen. Det var bara för Eva att ladda om och hoppas på att kroppen skulle reagera positivt på att börja med tävlingsförberedelsen igen.

Lund (Wikipedia) är en av Sveriges äldsta städer och ligger mitt i Öresundsregionen. För att komma till staden med flyg är Malmö Airport (Sturup) eller Copenhagen Airport (Kastrups flygplats) med efterföljande tåg, bil eller buss de vanligaste alternativen.

Öresundstågen trafikerar Lund Central i täta intervaller: Under fem nattimmar går ett Öresundståg i timmen, i rusningstrafik på vardagar går ett tåg var tionde minut och under resten av dygnet ett var tjugonde minut. För mer information om kollektivtrafik med bussar och tåg i Skåne, se Skånetrafikens hemsida.

Avstånd Lund:

  • 28 km till Malmö Flygplats
  • 45 km till Köpenhamn Kastrup Flygplats
  • 600 km till Stockholm
  • 260 km till Göteborg
  • 19 km till Malmö

 
Om Scandic Star

  • Glimmervägen 5, SE-220 11 Lund
  • Tel: 028-525 00 • Fax: 028-525 11
  • E-post: starlund@scandichotels.se
  • scandichotels.se/star
  • Latitud - 55,694733
  • Longitud - 13,224837

 
In English:

  • Maximum meeting capacity in theatre seating: 450
  • Banquet maximum capacity: 550
  • Exhibition area
  • 196 rooms
  • 528 beds
  • Free parking
  • Pool, sauna and gym
  • scandichotels.com/star
  • E-mail: starlund@scandichotels.com
  • Tel: +46 46 285 25 00 • Fax: +46 46 285 25 11
  • Ecolabelled hotel

 
Arenan Uarda är utmärkt med 1 på översiktskartan över konferens- och kongressanläggningen Scandic Star Hotel nedan och har plats för 450 åskådare.

Scandic Star Hotel, Lund

Plats för 450 åskådare i konferensalen Uarda.

Utsikt från scenen mot publiken.

Plats för 550 i bankettsalen.


Visa större karta
On
Off

2 kommentarer

  • Påsken bjuder på sjätte grundomgången i Gladiatorerna

    Påsken bjuder på sjätte grundomgången i Gladiatorerna

    På lördag blir det liv i luckan! I herrarnas tävling ställs triatleten Erik Nordlöf mot Men’s Physique-tävlande Linus Grudd. På damsidan möter elitboxaren Armine Sinabian den före detta elitgymnasten Stephanie Pizzignacco.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-16 16:24

  • Fitnesstrender 2014

    Fitnesstrender 2014

    Att hård och frekvent träning alltid är trendriktigt gäller väl fortfarande, eller? Mjo. Fast om American College of Sports Medicine får sia om vilka träningsformer och andra specialiteter som blir hetast under året så är det denna topplista som gäller.

    Nyheter Alex Danielsson, 2014-04-16 15:25

  • Tio vann Generation Iron på DVD!

    Tio vann Generation Iron på DVD!

    I dag sker det svenska DVD-släppet av dokumentären Generation Iron. I filmen får man följa de främsta deltagarna inför, under och efter Mr Olympia 2012. De tio som vann ett eget exemplar i tävlingen kommer från Avesta, Bromölla, Eskilstuna, Kalix, Linköping, Lund, Söderköping, Tranås, Örebro och Östersund.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-16 08:00

  • Anmäl dig senast på fredag!

    Anmäl dig senast på fredag!

    Planerar du att delta i Athletic Fitness, Bodybuilding, Bodyfitness, Bikini Fitness, Classic Bodybuilding eller Men's Physique under BODY Classic? Glöm inte bort att du måste göra din anmälan senast denna fredag (18 april)!

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-15 23:45

  • E-handeln lyfter mot nya höjder

    E-handeln lyfter mot nya höjder

    Försäljningen av sportprodukter på nätet fortsätter att slå rekord. Även under de kommande åren väntas kraftig tillväxt.

    Nyheter Magnus Reithner, 2014-04-15 12:56

  • Tre ström och en son i Gladiatorerna på lördag

    Tre ström och en son i Gladiatorerna på lördag

    Nu på lördag möter brandmannen Daniel Ringström KTH-studenten Stefan Ekström på herrsidan. På damsidan ställs crossfit-tävlande tvåbarnsmamman Jessica Andersson, 34, mot motocrossföraren Ebba Bergström, 19 – äldst möter yngst!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-11 20:02

  • Är du mamma och bodybuilder?

    Är du mamma och bodybuilder?

    Ett produktionsbolag söker kvinnliga bodybuilders som också är mammor. Du ska brinna för bodybuilding (läs vara aktiv inom tävlingssammanhang) men också värdesätta rollen som mamma. Castingen för en dokumentärfilm pågår under våren 2014. Personer från hela Sverige är välkomna att söka!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-09 15:52

  • Video från Battle of Scandinavia 2014!

    Video från Battle of Scandinavia 2014!

    Företaget ReportingTech Group var på plats i publiken och livesände muskeltävlingarna i Alingsås. Nu har de också börjat lägga upp videoupptagningarna online i hög kvalitét: hittills är hela 165 minuter publicerade!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-09 13:25

  • Inför Fitnessfestivalen i Göteborg 2014: På jakt efter träningstrender

    Inför Fitnessfestivalen i Göteborg 2014: På jakt efter träningstrender

    Vem har rätt. Och vem har fel? Vem har sanningen? Och var finns den? Alla inom träningsvärlden lever i något slags gemensamt tränings-Nextopia. 
Vi väntar på det nya, sensationella och undergörande. På gott och på ont. Små detaljer, en finurlig uppfinning, en TV-show, ett känt namn eller en bloggare med miljontals fans kan påverka en hel värld. Blixtsnabbt.

    Nyheter Ove Rytter, 2014-04-08 13:56

  • Denise Faith har blivit proffs

    Denise Faith har blivit proffs

    Den überklassiga byggarmadamen Denise Faith går från klarhet till klarhet. Från Luciapokalen till SM, och därifrån vidare till VM. Allt levererat av Denise med stil och övertygelse. Hennes nästa steg är dock en annan historia. Desto modigare, helt klart, men samtidigt också det mest logiska. Vi talar om att Denise tar klivet och nu blir vårt nästa proffs i dambyggning.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-03 18:37

  • Frida Palmell fyra vid St Louis Pro!

    Frida Palmell fyra vid St Louis Pro!

    Vid årets första proffstävling i Women’s Physique så placerade sig Frida Palmell på en fjärde plats av arton deltagare! Placeringen innebär att Frida nu har tagit två poäng i kvalserien för att delta på Olympia i september!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-03 16:35

  • Gladiatorernas grundomgång snart halvvägs

    Gladiatorernas grundomgång snart halvvägs

    I den fjärde av åtta grundomgångar ställs brottaren Besnik Shala, Falköping mot Andreas Miklja, Stockholm (för övrigt finalist i BODY:s omslagstävling). På damsidan tävlar simläraren Emilia Carlsson Berg, Örnsköldsvik mot Marika Ögren, Göteborg.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-03 14:52

  • Deltagare sökes till Ninja Warrior Sverige

    Deltagare sökes till Ninja Warrior Sverige

    TV-produktionsbolaget Elk Production ska producera Ninja Warrior Sverige. De söker personer – av bägge könen – som gillar att utmana sig själv, har ett stort intresse för träning och som skulle vilja vara med i tävlingen och fightas om att bli Sveriges första Ninja Warrior!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-03 13:07

  • Nära 2400 bilder från Battle of Scandinavia...

    Nära 2400 bilder från Battle of Scandinavia...

    ...kan du som besöker muscle.se ta del av. Som vanligt har man varit på plats och fångat alla klasserna för att lägga upp i sitt välbesökta och matiga bildgalleri.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-03-30 20:50

  • BODY Radio-gäster dyker upp i annan podcast

    BODY Radio-gäster dyker upp i annan podcast

    Flygbolaget Norwegian har lanserat ”Framgångsresor” – en intervjupodcast med kända entreprenörer och nytänkare i affärsvärlden. Två av dem har ni redan hört i BODY Radio: Ove Rytter, tidningen BODY Magazines grundare och Micael Dahlén, professor på Handelshögskolan.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-03-30 13:26

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat