Nordiska Mästerskapen avgörs på lördag i Lund!

Publicerad

Scandic Star Hotel i Lund får på lördag besök av de bästa nordiska atleterna inom Bodybuilding, Bodyfitness och Classic Bodybuilding. Vilka som ingår i det rekordstora(?) svenska landslaget har precis avslöjats, klicka vidare!

Följ tävlingen i vår uppdaterade liveresultatrapport.

Både treningsforum.no och iform.no har rest från Norge och rapporterar från NM i Lund. Finska BODY Magazines fotograf Moisala Tapani finns på plats och kommer att publicera bilder på bodylehti.fi så fort det tekniskt är möjligt.

På SKKF.org återfinns all officiell information om tävlingen, som att biljettpriset är 250 kr, biljetter säljs endast vid dörren mot kontanter, biljettförsäljningen börjar 09.00, insläppet vid 09.20 och tävlingen startar 10.00. Diskutera tävlingen i dess avdelning på BODYs forum.

Se respektive förbunds hemsida för att se som ingår i det norska landslaget samt det danska landslaget.

SKKF.org har precis uppdaterats med den kompletta deltagarlistan. 85 tävlande från sex länder gör upp i 14 klasser (plus tre overallklasser) om medaljskörden. Utfallet mellan de nordiska länderna blev förra året (guld-silver-brons):

  1. Norge: 5-0-1
  2. Sverige: 4-4-2
  3. Finland: 3-6-4
  4. Danmark: 1-3-2
  5. Estland: 1-1-2
  6. Island: 0-0-1

 
Bodybuilding

  • Damer: Eva Lagerhorn Blom
  • Herrar -70 kg: Deme Laszlo och Samer Dawood
  • Herrar -80 kg: Ali Farroukh och Fredrik Spång
  • Herrar -90 kg: Fadel Alkhamisi och Jerker Johansson
  • Herrar -100 kg: Arne Lundell och Rabi Fakhro
  • Herrar +100 kg: Johan Adolfsson och Kevin Koxha
  • Herrar Veteraner: Ali Kazemi och Ulf Nilsson
  • Damer Veteraner: Jenny Ståhl

 
Bodyfitness

  • -163 cm: Alexandra Söder och Carina Isaksson
  • +163 cm: Eleonore Eriksson, Emma Mohlin och Jannika Larsson
  • Veteraner: Maria Eriksson

 
Classic Bodybuilding

  • Damer: Gisela Nylander 
  • Herrar -180 cm: Andreas Fotiadis och Brani Oparusic
  • Herrar +180 cm: Conny Hilmersson och Chris Harnell

 
Coacher: Michael Genberg, Martin Hanzel och Helene Ahlson

Läs mer och se 60+ BODY-videos från Nordiska Mästerskapen 2010 i vår tidigare artikel

Rapporter från media om tävlande på NM

Lokaltidningen Hässleholm: Jerker Johansson från Mjölby klar för landslaget

Jerker Johansson från Mjölby klev för första gången in på ett gym när han var utbytesstudent i Kalifornien i USA 1994. Nyligen vann han brons i bodybuilding-SM och härnäst väntar landslagsuppdrag.

Magazine24.se: Köpings-Eva kan bli Nordisk mästare

Det hann gå en dag för Eva Lagerhorn Blom efter segern i Bodybuilding-SM innan hon fick veta att hon var utvald att representera Sverige i Nordiska Mästerskapen. Det var bara för Eva att ladda om och hoppas på att kroppen skulle reagera positivt på att börja med tävlingsförberedelsen igen.

Lund (Wikipedia) är en av Sveriges äldsta städer och ligger mitt i Öresundsregionen. För att komma till staden med flyg är Malmö Airport (Sturup) eller Copenhagen Airport (Kastrups flygplats) med efterföljande tåg, bil eller buss de vanligaste alternativen.

Öresundstågen trafikerar Lund Central i täta intervaller: Under fem nattimmar går ett Öresundståg i timmen, i rusningstrafik på vardagar går ett tåg var tionde minut och under resten av dygnet ett var tjugonde minut. För mer information om kollektivtrafik med bussar och tåg i Skåne, se Skånetrafikens hemsida.

Avstånd Lund:

  • 28 km till Malmö Flygplats
  • 45 km till Köpenhamn Kastrup Flygplats
  • 600 km till Stockholm
  • 260 km till Göteborg
  • 19 km till Malmö

 
Om Scandic Star

  • Glimmervägen 5, SE-220 11 Lund
  • Tel: 028-525 00 • Fax: 028-525 11
  • E-post: starlund@scandichotels.se
  • scandichotels.se/star
  • Latitud - 55,694733
  • Longitud - 13,224837

 
In English:

  • Maximum meeting capacity in theatre seating: 450
  • Banquet maximum capacity: 550
  • Exhibition area
  • 196 rooms
  • 528 beds
  • Free parking
  • Pool, sauna and gym
  • scandichotels.com/star
  • E-mail: starlund@scandichotels.com
  • Tel: +46 46 285 25 00 • Fax: +46 46 285 25 11
  • Ecolabelled hotel

 
Arenan Uarda är utmärkt med 1 på översiktskartan över konferens- och kongressanläggningen Scandic Star Hotel nedan och har plats för 450 åskådare.

Scandic Star Hotel, Lund

Plats för 450 åskådare i konferensalen Uarda.

Utsikt från scenen mot publiken.

Plats för 550 i bankettsalen.


Visa större karta
On
Off

2 kommentarer

  • Är huvudet dumt får kroppen lida

    Är huvudet dumt får kroppen lida

    Typiskt. Precis när min egen träning nått en för mig ny nivå, och resultaten därmed börjat kunna stå för sig själva, så drabbades jag av en sorts tillfälligt avbrott. Jag skulle nog inte sagt så mycket om det hade handlat om en skada eller annan form av överbelastningsproblem.

    Nyheter Alex Danielsson, 2014-04-23 14:00

  • Folkoperan söker vältränad amazonkvinna

    Folkoperan söker vältränad amazonkvinna

    Folkoperan mailade: "Vi söker en kvinnlig statist med en vältränad fysik. Du kan allt från fitnessatlet till kroppsbyggare – det viktiga är utstrålningen. Skicka in din ansökan med foton och en videoinspelning tillsammans med en kortfattad CV till statist@folkoperan.se senast den 10 maj."

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-22 16:38

  • Sebastian Davidsson syns i TV4

    Sebastian Davidsson syns i TV4

    Sebastian Davidsson är flerfaldig segrare i Sveriges starkaste dräng, och har tagit hem andraplatsen på Sveriges Starkaste Man både 2012 och 2013. Den 33-årige kött- och skogsbonden i Småland är nu en av de åtta kandiaterna i "Bonde söker fru". I kväll måndag 20:00 presenteras alla deltagarna i TV4.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-21 14:53

  • Anders Graneheim uppmärksammas för sin träningsbok

    Anders Graneheim uppmärksammas för sin träningsbok

    Lokaltidningen Sundsvalls Tidning uppmärksammade nyligen att BODYs mångåriga medarbetare, Sundsvallsbon Anders Graneheim, släppt sin efterlängtade träningsbibel.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-21 11:39

  • Sweden Grand Prix avgörs på lördag!

    Sweden Grand Prix avgörs på lördag!

    Vårsäsongens nordiska tävlingar börjar nu gå mot sitt slut. Den andra tävlingen på svensk mark arrangeras i Malmö – prispengar och äran har lockat över 130 tävlande från sju länder! Nu på lördag ser du muskler och skönhet på Stadionmässan, passa på att mingla i vårsolen med gamla och nya bekanta!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-21 10:52

  • Vann du A400 Power Shorts?

    Vann du A400 Power Shorts?

    Tävlingen i aprilutgåvan av BODY gav deltagare chansen att vinna tre stycken A400 Power Shorts från SKINS. De som drogs som vinnare kommer från Stockholm, Bjärred och Jönköping. Blir det du som öppnar brevlådan inom kort och finner ett paket?

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-21 06:43

  • Majutgåvan har allt din fysik behöver!

    Majutgåvan har allt din fysik behöver!

    Majutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskning om träning och kost, personporträtt med de som har lyckats, kostråden för mer muskler och mindre fett, skvaller och mycket annat. Prenumeranterna har fått den. På torsdag finns den i en butik nära dig.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-20 22:00

  • SKKF:s sommarläger återkommer!

    SKKF:s sommarläger återkommer!

    Alla licensierade medlemmar i Svenska Kroppskulturförbundet är återigen inbjudna att delta i SKKF Summer Camp som hålls i Högbo Bruk, Sandviken under nationaldagshelgen. Utbildning, träning, samkväm och skoj är utlovat.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-20 19:20

  • Alströmertrofén tillbaks för 7:e året!

    Alströmertrofén tillbaks för 7:e året!

    Förra året tog sig närmare hundra personer upp på scenen vid nybörjartävlingen Alströmertrofén. I år får grenarna Classic Bodybuilding, Women’s Physique och Bodyfitness sällskap av nytillskotten Men’s Physique samt Bikini Fitness. Det finns nu en övre gräns på antal tävlande (160) – så boka in 1 maj i din kalender, för då öppnar anmälan!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-19 22:23

  • Evalinda Aarvaag bloggar på BODY!

    Evalinda Aarvaag bloggar på BODY!

    Evalinda. Ett energiskt krutpaket med norrländskt lugn som i år gör 20-årsjubileum på tävlingsscenen! Härnäst på tur står Sweden Grand Prix kommande helg. Välkommen till BODYs bloggportal!

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-19 20:32

  • Maria Ahlberg bloggar på BODY!

    Maria Ahlberg bloggar på BODY!

    Fitnessprofilen Maria Ahlberg bytte radhuset i Upplands Väsby mot rampljuset i Kambodja. Maria är den senaste i raden av stjärnor att börja blogga på BODY. VARMT välkommen! (Kambodjas temperatur ligger mellan 21 till 35 grader – året om!)

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-19 12:00

  • Svett & Etikett –­ nytt träningsprogram

    Svett & Etikett –­ nytt träningsprogram

    I SVT-programmet Svett & Etikett provar Kalle Zackari Wahlström åtta olika träningsformer, från träning till tävling. Först ut är Bodybuilding – Kalle ställde nämligen upp på Luciapokalen CBB 2013 där han coachades av Helene "Ice" Ahlson! Serien tv-sänds i sommar, men har webbexklusiv premiär redan nästa vecka i SVT Flow.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-17 10:12

  • Påsken bjuder på sjätte grundomgången i Gladiatorerna

    Påsken bjuder på sjätte grundomgången i Gladiatorerna

    På lördag blir det liv i luckan! I herrarnas tävling ställs triatleten Erik Nordlöf mot Men’s Physique-tävlande Linus Grudd. På damsidan möter elitboxaren Armine Sinabian den före detta elitgymnasten Stephanie Pizzignacco.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-16 16:24

  • Fitnesstrender 2014

    Fitnesstrender 2014

    Att hård och frekvent träning alltid är trendriktigt gäller väl fortfarande, eller? Mjo. Fast om American College of Sports Medicine får sia om vilka träningsformer och andra specialiteter som blir hetast under året så är det denna topplista som gäller.

    Nyheter Alex Danielsson, 2014-04-16 15:25

  • Tio vann Generation Iron på DVD!

    Tio vann Generation Iron på DVD!

    I dag sker det svenska DVD-släppet av dokumentären Generation Iron. I filmen får man följa de främsta deltagarna inför, under och efter Mr Olympia 2012. De tio som vann ett eget exemplar i tävlingen kommer från Avesta, Bromölla, Eskilstuna, Kalix, Linköping, Lund, Söderköping, Tranås, Örebro och Östersund.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-16 08:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat