Nordiska Mästerskapen avgörs på lördag i Lund!

Publicerad

Scandic Star Hotel i Lund får på lördag besök av de bästa nordiska atleterna inom Bodybuilding, Bodyfitness och Classic Bodybuilding. Vilka som ingår i det rekordstora(?) svenska landslaget har precis avslöjats, klicka vidare!

Följ tävlingen i vår uppdaterade liveresultatrapport.

Både treningsforum.no och iform.no har rest från Norge och rapporterar från NM i Lund. Finska BODY Magazines fotograf Moisala Tapani finns på plats och kommer att publicera bilder på bodylehti.fi så fort det tekniskt är möjligt.

På SKKF.org återfinns all officiell information om tävlingen, som att biljettpriset är 250 kr, biljetter säljs endast vid dörren mot kontanter, biljettförsäljningen börjar 09.00, insläppet vid 09.20 och tävlingen startar 10.00. Diskutera tävlingen i dess avdelning på BODYs forum.

Se respektive förbunds hemsida för att se som ingår i det norska landslaget samt det danska landslaget.

SKKF.org har precis uppdaterats med den kompletta deltagarlistan. 85 tävlande från sex länder gör upp i 14 klasser (plus tre overallklasser) om medaljskörden. Utfallet mellan de nordiska länderna blev förra året (guld-silver-brons):

  1. Norge: 5-0-1
  2. Sverige: 4-4-2
  3. Finland: 3-6-4
  4. Danmark: 1-3-2
  5. Estland: 1-1-2
  6. Island: 0-0-1

 
Bodybuilding

  • Damer: Eva Lagerhorn Blom
  • Herrar -70 kg: Deme Laszlo och Samer Dawood
  • Herrar -80 kg: Ali Farroukh och Fredrik Spång
  • Herrar -90 kg: Fadel Alkhamisi och Jerker Johansson
  • Herrar -100 kg: Arne Lundell och Rabi Fakhro
  • Herrar +100 kg: Johan Adolfsson och Kevin Koxha
  • Herrar Veteraner: Ali Kazemi och Ulf Nilsson
  • Damer Veteraner: Jenny Ståhl

 
Bodyfitness

  • -163 cm: Alexandra Söder och Carina Isaksson
  • +163 cm: Eleonore Eriksson, Emma Mohlin och Jannika Larsson
  • Veteraner: Maria Eriksson

 
Classic Bodybuilding

  • Damer: Gisela Nylander 
  • Herrar -180 cm: Andreas Fotiadis och Brani Oparusic
  • Herrar +180 cm: Conny Hilmersson och Chris Harnell

 
Coacher: Michael Genberg, Martin Hanzel och Helene Ahlson

Läs mer och se 60+ BODY-videos från Nordiska Mästerskapen 2010 i vår tidigare artikel

Rapporter från media om tävlande på NM

Lokaltidningen Hässleholm: Jerker Johansson från Mjölby klar för landslaget

Jerker Johansson från Mjölby klev för första gången in på ett gym när han var utbytesstudent i Kalifornien i USA 1994. Nyligen vann han brons i bodybuilding-SM och härnäst väntar landslagsuppdrag.

Magazine24.se: Köpings-Eva kan bli Nordisk mästare

Det hann gå en dag för Eva Lagerhorn Blom efter segern i Bodybuilding-SM innan hon fick veta att hon var utvald att representera Sverige i Nordiska Mästerskapen. Det var bara för Eva att ladda om och hoppas på att kroppen skulle reagera positivt på att börja med tävlingsförberedelsen igen.

Lund (Wikipedia) är en av Sveriges äldsta städer och ligger mitt i Öresundsregionen. För att komma till staden med flyg är Malmö Airport (Sturup) eller Copenhagen Airport (Kastrups flygplats) med efterföljande tåg, bil eller buss de vanligaste alternativen.

Öresundstågen trafikerar Lund Central i täta intervaller: Under fem nattimmar går ett Öresundståg i timmen, i rusningstrafik på vardagar går ett tåg var tionde minut och under resten av dygnet ett var tjugonde minut. För mer information om kollektivtrafik med bussar och tåg i Skåne, se Skånetrafikens hemsida.

Avstånd Lund:

  • 28 km till Malmö Flygplats
  • 45 km till Köpenhamn Kastrup Flygplats
  • 600 km till Stockholm
  • 260 km till Göteborg
  • 19 km till Malmö

 
Om Scandic Star

  • Glimmervägen 5, SE-220 11 Lund
  • Tel: 028-525 00 • Fax: 028-525 11
  • E-post: starlund@scandichotels.se
  • scandichotels.se/star
  • Latitud - 55,694733
  • Longitud - 13,224837

 
In English:

  • Maximum meeting capacity in theatre seating: 450
  • Banquet maximum capacity: 550
  • Exhibition area
  • 196 rooms
  • 528 beds
  • Free parking
  • Pool, sauna and gym
  • scandichotels.com/star
  • E-mail: starlund@scandichotels.com
  • Tel: +46 46 285 25 00 • Fax: +46 46 285 25 11
  • Ecolabelled hotel

 
Arenan Uarda är utmärkt med 1 på översiktskartan över konferens- och kongressanläggningen Scandic Star Hotel nedan och har plats för 450 åskådare.

Scandic Star Hotel, Lund

Plats för 450 åskådare i konferensalen Uarda.

Utsikt från scenen mot publiken.

Plats för 550 i bankettsalen.


Visa större karta
On
Off

2 kommentarer

  • Stor strongmantävling i Norrköping

    Stor strongmantävling i Norrköping

    2 000 åskådare väntas besöka Norrköping och Stadium Arena för Giants Live Sweden GP. Där gör tvåfaldige regerande WSM-segraren Brian Shaw och Sveriges Starkaste Man Johannes Årsjö samt tio andra deltagare upp om tre platser till World's Strongest Man.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-11-28 00:00

  • Dubbla BODY-omslag på FF14!

    Dubbla BODY-omslag på FF14!

    Lördag och söndag kommer Christofer Nober & Ahmad Ahmad hänga i BODYs monter och signera sitt decemberomslag – kom förbi! Dessutom är en av de 183 schemalagda programpunkterna på FitnessFestivalen presentationen av vinnarna i BODYs omslagsmodelltävling samt uppvisningen av det vinnande januariomslaget!

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-25 16:46

  • Arnoldbild från Terminator: Genisys

    Arnoldbild från Terminator: Genisys

    The Arnold Fans (sajten som fokuserat på Arnold-nyheter i ett dussin år) lade häromveckan ut en bild en besökare på Paramount Studios tog på en poster för "Terminator: Genisys" den kommande femte Terminator-filmen.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-11-24 00:55

  • Zapfe i TV4:s nya dramakomedi

    Zapfe i TV4:s nya dramakomedi

    I Torpederna möter vi kåkfararen Sonny som när han bli frisläppt vill leva att lagligt liv med sin kärlek Camilla. Men det visar sig inte vara så lätt. Rollen som "Kloss" görs av Roger Zapfe, bland annat segrare i 2004 års upplaga av Lucia Classic (där Ahmad Ahmad tog en tredjeplats) och Atlas i den tidigare gladiatorsäsongen.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-11-23 22:57

  • BODY Open fyller 30 år – var med!

    BODY Open fyller 30 år – var med!

    Det är nu dags för ett 30-årsjubileum: BODY startade sin populära fototävling redan 1984! Tävla mot kompisarna, eller mot dig själv. Ta chansen och gör din första tävling – bli publicerad i BODY. Vi plockar fram dina positiva sidor – och vi kommer med konkreta råd.

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-20 17:03

  • Vinn livestreaming av Luciapokalen!

    Vinn livestreaming av Luciapokalen!

    Kan du inte komma till Göteborg 29-30 november för att se Luciapokalen 2014? Delta då i vår tävling där tolv vinnare får en kod för livestreaming av en valfri tävling och ser allt inne på scenen!

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-20 12:44

  • Slutspurt i omslagsmodelltävlingen!

    Slutspurt i omslagsmodelltävlingen!

    Då är vi inne på näst sista dygnet du kan vara med och avgöra vilket par som ska pryda omslaget till BODYs januariutgåva – i killtävlingen ligger fyra hack i häl! Samtidigt som du röstar är du med och tävlar om rejäla kosttillskottspaket från Svenskt Kosttillskott!

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-20 11:46

  • BODY december i videoformat!

    BODY december i videoformat!

    Här får du lite av innehållet i nya BODY i videoformat: Nober utmanar Ahmad i tungt armpass. Axelträning med juniorlöftet Rosanna Scharin. Norrländskt kraftpass med Jocke Nilsson. Gästkocken Lennart Brandt lagar vilt. Jonas Julmat: Så gör du julbordet byggarvänligt. Samt Svenska Mästerskapen i Västerås.

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-18 20:00

  • Nu till helgen: Decembercupen 2014

    Nu till helgen: Decembercupen 2014

    Nybörjartävlingen Decembercupen fortsätter slå rekord i antal deltagare – i år hann nära 300 in under målsnöret innan anmälan stängde. Du som hade turen att få tag i en av de slutsålda tävlingsbiljetterna kan på lördag se WP, BB, CBB och BF samt på söndag AF, MP och BiF på Scandic Star i Lund.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-11-18 11:59

  • 100 hårda sidor för din drömfysik!

    100 hårda sidor för din drömfysik!

    I BODYs decemberutgåva finner du styrketräningstips, forskning om träning och kost, personporträtt med de som har lyckats, kostråd för mer muskler och mindre fett, skvaller, tävlingar och mycket annat. I morgon tisdag släpps den i en butik nära dig!

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-17 18:00

  • Queen of f*cking everything. Ibland.

    Queen of f*cking everything. Ibland.

    I dag har jag haft en sån där dag ni vet, när allt bara lirar. Man vaknar upp utvilad med en energi utöver den vanliga, omvärlden möter en med en high five och man känner sig som queen of f*cking everything.

    Nyheter Hannah Runsten, 2014-11-17 16:00

  • Sista chansen köpa dessa titlar i butik

    Sista chansen köpa dessa titlar i butik

    Den sjunde utgåvan av Träna Nu! är helt dedikerad till världens snabbast växande träningsform – CrossFit. Måndag den 17 november blir sista chansen att i en butik nära dig införskaffa Träna Nu! samt den 364:e utgåvan av BODY!

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-16 10:11

  • Christofer Nober i VM-final i -90 kg!

    Christofer Nober i VM-final i -90 kg!

    Herr-VM i bodybuilding går av stapeln i Brasilien denna helg, och Sverige sände en deltagare: Christofer Nober i -90 kg. I kväll blev det klart han tagit sig vidare till VM-final, inför avresan berättade han för BODY att "självklart satsar jag på att vinna, inget annat finns på horisonten!".

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-14 23:42

  • Vinn biljetter till Megapartyt på FF14!

    Vinn biljetter till Megapartyt på FF14!

    Delta i vår tävling där tio vinnare får två biljetter vardera som ger fri entré till Fitnessfestivalens stora MegaParty, lördag kväll 29 november. Ett jubileumsparty mellan 22.30 - 02.00 med plats för 2 000 personer som du inte får missa! Mingla med bl a BODY-redaktionen, branschkändisar och fitnesseliten i den gigantiska festarenan (3 200 Kvm) med DJ och 50 meter lång scen!

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-13 17:00

  • Jenny kan bli vår nya Ninja Warrior!

    Jenny kan bli vår nya Ninja Warrior!

    Prestationsfenomenet Jenny Adolfsson har, åtminstone för stunden, lämnat Gladiatormunderingen hemma för att i stället fightas i svenska versionen av Ninja Warrior.

    Nyheter Redaktionen, 2014-11-12 07:45

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat