I eftermiddag invigs Stockholm stads första parkourbana i Vällingby

Publicerad

Stockholms stad öppnar sin första parkourbana

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning hälsar i eftermiddag alla intresserade välkomna på invigningen i Nälstastråket vid Nälstaskolan. Stockholm Parkour Academy demonstrerar Parkouranläggningen och berättar mer om den nya sporten mellan 13:00-15:00.

Representanter från Lappset som har tillverkat utrustningen och Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning kommer vara där. Du tar dig dit med tunnelbana till Vällingby och buss 118 till Nälstaplan, eller 179 mot Spånga.

  • Lokal/plats: Nälstaängen nedanför Nälstaskolan, Trolle-bondes gata, Vällingby
  • Datum: Onsdag den 2 november 2011
  • Tid 13:00

 
Parkour går ut på att röra sig på ett smidigt, kontrollerat och snabbt sätt genom att sorters miljöer – traditionellt stadsmiljö. Hinder kan vara allt i omgivningen från stolpar, bänkar och trottoarkanter till träd, stenar, staket och murar.

Den uppbyggda parkouranläggningen har stötdämpande fallskydd på marken och utrustningen från Lappset är framtagen i samråd med professionella parkourutövare. Sammantaget gör detta parkourträningen säkrare och minskar risken för olyckor.

Intresset för parkour har vuxit lavinartat i Sverige, från att ha varit en fransk undergroundsport till att det idag finns parkourföreningar i flera svenska städer och parkour som träningsform på SATS. En som tävlar internationellt är Marcus från Helsingborg:

Han är doldis hemma i Helsingborg, men regerar på nätet. Med över 20 miljoner uppladdade klipp räknas parkour som den största sporten på Youtube. Marcus Gustafsson vann senaste elittävling i Detroit. Nu väntar Grekland och Kuwait.

hd.se rapporterar även:

Helsingborg stärker sin ställning som parkourcentrum. Sveriges fjärde utomhusbana ska byggas på Elineberg. Det är ungdomarna på fritidsgården som har bett om det.

Läs mer om parkour på Stockholm Parkour Akademys hemsida. Tidigare i våras invigdes Stockholms första parkourbana i Solna.

SVT:s regionala nyheter var på plats, se Åsa Dicksons reportage nedan:

Tidigare har parkourbanor från Lappset invigts i andra länder, bland annat Finland:


Visa större karta

Andy Taber från Colorado Parkour Street Team demonsterar hur parkour kan genomföras i stadsmiljö:

Hela pressreleasen:

Växande intresse för ny träningstrend: Stockholms stad öppnar sin första parkourbana

Stockholms stads första parkourbana invigs idag och ligger i förorten Vällingby. Parkour är en snabbt växande träningstrend i Sverige med både barn och vuxna som utövare. Aktivitetsformen har sina rötter i Frankrike och utmaningen ligger i att ta sig förbi olika hinder på ett smidigt sätt.

Parkour utövas både i naturliga stadsmiljöer och på organiserade banor. Sporten eller träningen handlar om att snabbt men kontrollerat ta sig över, under eller runt hinder som bänkar, trappor, murar och tak.

I Vällingby öppnas nu den första parkourbanan i Stockholms Stad. Banan är anpassad för både erfarna parkourutövare och nybörjare i alla åldrar.

– Vi vill skapa en mötesplats som inspirerar barn, ungdomar och även vuxna att aktivera sig fysiskt. Parkour blir alltmer populärt och vi tror att den nya banan kommer att locka folk från hela kommunen, säger Åsa Karlsson på Hässelby-Vällingby Stadsdelsförvaltning.

Hos Parkour Academy, som verkar för att utveckla och sprida kunskap om parkour, har antalet organiserade utövare mer än fördubblats under 2011. Hundratals utövare kommer nu på parkourträningspassen varje vecka och träningsformen går hem i alla åldersgrupper även om de flesta utövare är mellan 12 och 25 år.

– Intresset för parkour ökar snabbt och banan i Vällingby blir den tredje som vi bygger i Sverige. En fjärde är på gång. Vi har designat anläggningen i samarbete med professionella parkour-utövare och på så sätt säkerställer vi att den håller måttet och är utmanande för både nybörjare och erfarna, säger Sören Silén, VD på Lappset.

Parkour är en relativt ny träningsform som började utövas aktivt på 80-talet i en förort till Paris. För fem år sedan kom trenden till Sverige och sedan dess har en mängd lokala klubbar etablerats runt om i landet.

Träningsformen har utvecklats med inspiration från olika träningsformer, bland annat militära hinderbanor. Med över 20 miljoner uppladdade klipp på Youtube är parkour den största sporten på Youtube.

Se parkour på Youtube: http://youtu.be/WEeqHj3Nj2c

Om Lappset

Lappset Group är en av världens ledande tillverkare av lekplats- och parkutrustning. I produktutbudet finns aktivitetsutrustning för såväl barn som vuxna och seniorer. Lappsets lekplatser, utegym, seniorgym och parkourprodukter skapar glädje för miljoner människor i fler än 40 länder. Tillverkningen av parkutrustningen sker i Enköping, där även Lappset Swedens har sitt kontor. Moderbolaget Lappset Group ligger i Rovaniemi, vid polcirkeln i Finland. Läs mer på www.lappset.se

On
Off

1 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat