Medaljregn över landslaget vid Armbrytnings-VM 2011

Publicerad

Det svenska landslaget gjorde ett lyckat armbrytnings-VM i Kazakhstan mellan den 28 november - 4 december. Sverige hade tio aktiva armbrytare på plats och medaljskörden blev fyra guld, sju silver och ett brons. Totalt hela tolv medaljer (av tjugo möjliga).

Svenska Armsportförbundet har en översikt över VM-resultaten och de kompletta resultatlistorna. Se även infosidan för VM 2011 hos World Armwrestling Federation.

Om du är intresserad av att börja med armsport så listas de svenska föreningarna runtom i landet hos förbundet Svensk Armsport, många av dem (om inte alla) välkomnar nybörjare. Armsport är anslutet till RF genom det Svenska Brottningsförbundet.

Följ nyheter om armsport på portalen WorldofArmwrestling.com

Rapporter från media om VM 2011

zsport.se: Denise tog JVM-silver i armbrytning

Det blev stort svenskt medaljregn i VM i armbrytning. Bland medaljörerna finns Denise Backlund från Strömsund och Karolin Andersson från Lit.

Kindaposten: Vimmerbytjej världsmästare

Hon kom visserligen till världsmästerskapen i Kazakstan som regerande europamästarinna i mastersklassen - men att Maria Wester dessutom skulle bli världsmästare hade få trott. En stor skräll.
– Oj, oj... det har gått långt över förväntan, säger sambon Ronny Sigurdsson hemma i Vimmerby.

Norran: VM-guld till armbryterskan från Ensamheten

Heidi Andersson och Sarah Bäckman har tagit VM-guld i armbrytning i Kazahkstan.

Västerbottens-Kuriren: Heidi Anderssons nionde VM-guld

Heidi Andersson, Storuman, har tagit ett nytt VM-guld i armbrytning. Det nionde.
- Det här var det mest oväntade guldet. Det var ju ändå den "omöjliga" Makeeva jag lyckades vinna mot i hennes favoritarm, skrattar Heidi. 

zsport.se: VM-medaljer till Lit och Strömsund

VM i armbrytning i Kazakstan har börjat fint för de två jämtländska deltagarna. Silver för Denise Backklund, Strömsund och brons för Karolin Andersson, Lit.

Folkbladet.nu: VM-guld till Heidi Andersson

Heidi Andersson vann idag VM-guld i armbrytning. Tävlingarna avgörs i Kazahkstan. Dagens tävlingar gällde högerarmsbrytning och var Heidi Anderssons nionde VM-guld genom åren.

Norran: Revanschsugen Pirjo på väg till VM

Det är inte alla som kan säga att man är bäst i världen. Men det kan Pirjo Laituri, utan att överdriva. Med ett VM-guld och två silver i bagaget siktar hon på fler medaljer, och på onsdag gäller det.

Kindaposten: Laddade för VM

Sverige har tolv aktiva armbrytare på plats i världsmästerskapen i Kazakstan nästa vecka. Här ser ni två av dem: Andreas Dahlström och Maria Wester från Vimmerby Armsportklubb. Från Köpenhamn via Istanbul landar de i storstaden Almaty söndag morgon.

VM-silver i vänster och VM-guld i höger arm tog både Sarah Bäckman och Heidi Andersson. Foto: Jens Backlund

On
Off

0 kommentarer

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat