Medaljregn över landslaget vid Armbrytnings-VM 2011

Publicerad

Det svenska landslaget gjorde ett lyckat armbrytnings-VM i Kazakhstan mellan den 28 november - 4 december. Sverige hade tio aktiva armbrytare på plats och medaljskörden blev fyra guld, sju silver och ett brons. Totalt hela tolv medaljer (av tjugo möjliga).

Svenska Armsportförbundet har en översikt över VM-resultaten och de kompletta resultatlistorna. Se även infosidan för VM 2011 hos World Armwrestling Federation.

Om du är intresserad av att börja med armsport så listas de svenska föreningarna runtom i landet hos förbundet Svensk Armsport, många av dem (om inte alla) välkomnar nybörjare. Armsport är anslutet till RF genom det Svenska Brottningsförbundet.

Följ nyheter om armsport på portalen WorldofArmwrestling.com

Rapporter från media om VM 2011

zsport.se: Denise tog JVM-silver i armbrytning

Det blev stort svenskt medaljregn i VM i armbrytning. Bland medaljörerna finns Denise Backlund från Strömsund och Karolin Andersson från Lit.

Kindaposten: Vimmerbytjej världsmästare

Hon kom visserligen till världsmästerskapen i Kazakstan som regerande europamästarinna i mastersklassen - men att Maria Wester dessutom skulle bli världsmästare hade få trott. En stor skräll.
– Oj, oj... det har gått långt över förväntan, säger sambon Ronny Sigurdsson hemma i Vimmerby.

Norran: VM-guld till armbryterskan från Ensamheten

Heidi Andersson och Sarah Bäckman har tagit VM-guld i armbrytning i Kazahkstan.

Västerbottens-Kuriren: Heidi Anderssons nionde VM-guld

Heidi Andersson, Storuman, har tagit ett nytt VM-guld i armbrytning. Det nionde.
- Det här var det mest oväntade guldet. Det var ju ändå den "omöjliga" Makeeva jag lyckades vinna mot i hennes favoritarm, skrattar Heidi. 

zsport.se: VM-medaljer till Lit och Strömsund

VM i armbrytning i Kazakstan har börjat fint för de två jämtländska deltagarna. Silver för Denise Backklund, Strömsund och brons för Karolin Andersson, Lit.

Folkbladet.nu: VM-guld till Heidi Andersson

Heidi Andersson vann idag VM-guld i armbrytning. Tävlingarna avgörs i Kazahkstan. Dagens tävlingar gällde högerarmsbrytning och var Heidi Anderssons nionde VM-guld genom åren.

Norran: Revanschsugen Pirjo på väg till VM

Det är inte alla som kan säga att man är bäst i världen. Men det kan Pirjo Laituri, utan att överdriva. Med ett VM-guld och två silver i bagaget siktar hon på fler medaljer, och på onsdag gäller det.

Kindaposten: Laddade för VM

Sverige har tolv aktiva armbrytare på plats i världsmästerskapen i Kazakstan nästa vecka. Här ser ni två av dem: Andreas Dahlström och Maria Wester från Vimmerby Armsportklubb. Från Köpenhamn via Istanbul landar de i storstaden Almaty söndag morgon.

VM-silver i vänster och VM-guld i höger arm tog både Sarah Bäckman och Heidi Andersson. Foto: Jens Backlund

On
Off

0 kommentarer

  • Hålla motivationen på topp?

    Hålla motivationen på topp?

    Det kom en fråga: "Min motivation pendlar mycket upp och ner, framförallt under dietperioden inför tävling tycker jag det är svårt att verkligen hålla mig till vad jag har bestämt mig för. Kan du ge mig några råd och tips om hur jag kan hålla min motivation mer på topp?"

    Nyheter Ulf Carlsson, 2016-09-23 05:12

  • Nominera dina favoriter nu!

    Nominera dina favoriter nu!

    Priset Guldhjärtat delas varje år ut till de som arbetar med hjärtat, för att skapa starkare hjärtan, samt en fungerande kropp. Har någon inom träningsbranschen påverkat dig? Nominera då denne!

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 16:11

  • BODY oktober har landat

    BODY oktober har landat

    Oktoberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 09:00

  • En del av något större

    En del av något större

    Att uppleva tillhörighet till en grupp eller i ett sammanhang är något vi generellt får en viss typ av tillfredsställelse av.

    Nyheter Hannah Runsten, 2016-09-21 16:00

  • Kvinnliga muskler hos H&M

    Kvinnliga muskler hos H&M

    Tillsammans med den svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors har H&M gjort en internationell höstkampanj med olika typer av kvinnor. I videon finns bland annat den rippade norska thaiboxerskan Fatima Pinto.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-20 13:26

  • Olympia Weekend 2016 är här

    Olympia Weekend 2016 är här

    För artonde året i rad går det främsta eventet inom våra sporter av stapeln i ökenstaten Nevadas spel- och nöjesmetropol Las Vegas. Du kan följa tävlingarna live online på lördag & söndag morgon svensk tid.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-15 15:31

  • Volontärer sökes till Luciapokalen

    Volontärer sökes till Luciapokalen

    Luciapokalen startade 1980 och är jämte SM Sveriges äldsta fysiktävling för alla som vill stå på en scen. Vi ska bygga upp ett nytt backstageteam (BODY-team) och söker dig som vill hjälpa till.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-15 10:22

  • Alingsås-SM livesänds

    Alingsås-SM livesänds

    Kan du inte besöka Alingsås i helgen för för att på plats se Juniorer, Veteraner samt Athletic Fitness-tävlande göra upp på Svenska Mästerskapen? Var inte ledsen, förbundet livesänder återigen från tävlingarna!

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-14 15:24

  • Proteinpimpad chiapudding

    Proteinpimpad chiapudding

    Jag har ätit något helt underbart fabulöst smarrigt och hälsosamt till frulle. Definitivt omgiv på den, kanske i ny tappning? Den går ju att variera i det oändliga. Jag älskar kombon av fruktigt och fräscht, sött, den naturella yoghurten och vaniljsmaken med det krispiga.

    Nyheter Antonia Pesevski, 2016-09-08 09:01

  • Så utför du en frontböj

    Så utför du en frontböj

    Har du imponerats av tyngdlyftarnas obehindrade teknik då de utför knäböj med stången på bröstet med massiva vikter? Här några tips för dig som vill pröva på övningen.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2016-09-07 10:12

  • Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Jeff Dabe föddes med ännu icke-diagnosticerad avvikelse som gav honom gigantiska underarmar och händer.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-06 15:13

  • Hur behålla muskler vid skada?

    Hur behålla muskler vid skada?

    Frågan löd: "Jag tränar hårt och har nyligen skadat knäleden. Därför kan jag med viss svårighet utföra vissa övningar medan jag inte kan få till andra alls just nu. Jag har frågat runt lite kring om jag borde äta något särskilt för att läka snabbare och får lite olika besked.

    Nyheter Anki Sundin, 2016-09-05 12:03

  • Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Vi välkomnar vår nya redaktör Sarah-Ida Nyström till gänget. Hon har med sig en bakgrund inom marknadsföring, träning och kost till redaktionen – egenskaper som i kombination med omistlig passion för styrketräning gör henne till ett självklart inslag på BODY. 

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-02 14:53

  • Svårt att träna på Kanyes gym

    Svårt att träna på Kanyes gym

    Talkshow-värden James Corden försöker träna, men tjejen från Kanye Wests musikvideo "Fade" stör hans träningspass. Videon som debuterade under helgens MTV Video Music Awards blev en av de stora snackisarna tack vare den 25-åriga sångerskan Teyana Taylor.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-08-31 12:30

  • Effekt av olika stänger på marklyft

    Effekt av olika stänger på marklyft

    Marklyft genomförs oftast med rak stång, men ibland även med en hexagonal stång, där stången är tudelad runtom lyftaren som står "mitt i" (även kallad "trap bar"). Vilka blir då skillnaderna?

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-08-30 10:20

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat