Medaljregn över landslaget vid Armbrytnings-VM 2011

Publicerad

Det svenska landslaget gjorde ett lyckat armbrytnings-VM i Kazakhstan mellan den 28 november - 4 december. Sverige hade tio aktiva armbrytare på plats och medaljskörden blev fyra guld, sju silver och ett brons. Totalt hela tolv medaljer (av tjugo möjliga).

Svenska Armsportförbundet har en översikt över VM-resultaten och de kompletta resultatlistorna. Se även infosidan för VM 2011 hos World Armwrestling Federation.

Om du är intresserad av att börja med armsport så listas de svenska föreningarna runtom i landet hos förbundet Svensk Armsport, många av dem (om inte alla) välkomnar nybörjare. Armsport är anslutet till RF genom det Svenska Brottningsförbundet.

Följ nyheter om armsport på portalen WorldofArmwrestling.com

Rapporter från media om VM 2011

zsport.se: Denise tog JVM-silver i armbrytning

Det blev stort svenskt medaljregn i VM i armbrytning. Bland medaljörerna finns Denise Backlund från Strömsund och Karolin Andersson från Lit.

Kindaposten: Vimmerbytjej världsmästare

Hon kom visserligen till världsmästerskapen i Kazakstan som regerande europamästarinna i mastersklassen - men att Maria Wester dessutom skulle bli världsmästare hade få trott. En stor skräll.
– Oj, oj... det har gått långt över förväntan, säger sambon Ronny Sigurdsson hemma i Vimmerby.

Norran: VM-guld till armbryterskan från Ensamheten

Heidi Andersson och Sarah Bäckman har tagit VM-guld i armbrytning i Kazahkstan.

Västerbottens-Kuriren: Heidi Anderssons nionde VM-guld

Heidi Andersson, Storuman, har tagit ett nytt VM-guld i armbrytning. Det nionde.
- Det här var det mest oväntade guldet. Det var ju ändå den "omöjliga" Makeeva jag lyckades vinna mot i hennes favoritarm, skrattar Heidi. 

zsport.se: VM-medaljer till Lit och Strömsund

VM i armbrytning i Kazakstan har börjat fint för de två jämtländska deltagarna. Silver för Denise Backklund, Strömsund och brons för Karolin Andersson, Lit.

Folkbladet.nu: VM-guld till Heidi Andersson

Heidi Andersson vann idag VM-guld i armbrytning. Tävlingarna avgörs i Kazahkstan. Dagens tävlingar gällde högerarmsbrytning och var Heidi Anderssons nionde VM-guld genom åren.

Norran: Revanschsugen Pirjo på väg till VM

Det är inte alla som kan säga att man är bäst i världen. Men det kan Pirjo Laituri, utan att överdriva. Med ett VM-guld och två silver i bagaget siktar hon på fler medaljer, och på onsdag gäller det.

Kindaposten: Laddade för VM

Sverige har tolv aktiva armbrytare på plats i världsmästerskapen i Kazakstan nästa vecka. Här ser ni två av dem: Andreas Dahlström och Maria Wester från Vimmerby Armsportklubb. Från Köpenhamn via Istanbul landar de i storstaden Almaty söndag morgon.

VM-silver i vänster och VM-guld i höger arm tog både Sarah Bäckman och Heidi Andersson. Foto: Jens Backlund

On
Off

0 kommentarer

  • Näst sista grundomgången på lördag

    Näst sista grundomgången på lördag

    I det sjunde av åtta avsnitt där utmanarna kämpar om plats i semifinalen möts på herrsidan den före detta brottaren Thomas Bergström och badmintonspelaren Oleg Stevanovic. På damsidan ställs handbollspelaren Hanna Elenius mot fotbollsspelaren Sofia Thorsén.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-23 21:48

  • Är huvudet dumt får kroppen lida

    Är huvudet dumt får kroppen lida

    Typiskt. Precis när min egen träning nått en för mig ny nivå, och resultaten därmed börjat kunna stå för sig själva, så drabbades jag av en sorts tillfälligt avbrott. Jag skulle nog inte sagt så mycket om det hade handlat om en skada eller annan form av överbelastningsproblem.

    Nyheter Alex Danielsson, 2014-04-23 14:00

  • Folkoperan söker vältränad amazonkvinna

    Folkoperan söker vältränad amazonkvinna

    Folkoperan mailade: "Vi söker en kvinnlig statist med en vältränad fysik. Du kan allt från fitnessatlet till kroppsbyggare – det viktiga är utstrålningen. Skicka in din ansökan med foton och en videoinspelning tillsammans med en kortfattad CV till statist@folkoperan.se senast den 10 maj."

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-22 16:38

  • Sebastian Davidsson syns i TV4

    Sebastian Davidsson syns i TV4

    Sebastian Davidsson är flerfaldig segrare i Sveriges starkaste dräng, och har tagit hem andraplatsen på Sveriges Starkaste Man både 2012 och 2013. Den 33-årige kött- och skogsbonden i Småland är nu en av de åtta kandiaterna i "Bonde söker fru". I kväll måndag 20:00 presenteras alla deltagarna i TV4.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-21 14:53

  • Anders Graneheim uppmärksammas för sin träningsbok

    Anders Graneheim uppmärksammas för sin träningsbok

    Lokaltidningen Sundsvalls Tidning uppmärksammade nyligen att BODYs mångåriga medarbetare, Sundsvallsbon Anders Graneheim, släppt sin efterlängtade träningsbibel.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-21 11:39

  • Sweden Grand Prix avgörs på lördag!

    Sweden Grand Prix avgörs på lördag!

    Vårsäsongens nordiska tävlingar börjar nu gå mot sitt slut. Den andra tävlingen på svensk mark arrangeras i Malmö – prispengar och äran har lockat över 130 tävlande från sju länder! Nu på lördag ser du muskler och skönhet på Stadionmässan, passa på att mingla i vårsolen med gamla och nya bekanta!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-21 10:52

  • Vann du A400 Power Shorts?

    Vann du A400 Power Shorts?

    Tävlingen i aprilutgåvan av BODY gav deltagare chansen att vinna tre stycken A400 Power Shorts från SKINS. De som drogs som vinnare kommer från Stockholm, Bjärred och Jönköping. Blir det du som öppnar brevlådan inom kort och finner ett paket?

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-21 06:43

  • Majutgåvan har allt din fysik behöver!

    Majutgåvan har allt din fysik behöver!

    Majutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskning om träning och kost, personporträtt med de som har lyckats, kostråden för mer muskler och mindre fett, skvaller och mycket annat. Prenumeranterna har fått den. På torsdag finns den i en butik nära dig.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-20 22:00

  • SKKF:s sommarläger återkommer!

    SKKF:s sommarläger återkommer!

    Alla licensierade medlemmar i Svenska Kroppskulturförbundet är återigen inbjudna att delta i SKKF Summer Camp som hålls i Högbo Bruk, Sandviken under nationaldagshelgen. Utbildning, träning, samkväm och skoj är utlovat.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-20 19:20

  • Alströmertrofén tillbaks för 7:e året!

    Alströmertrofén tillbaks för 7:e året!

    Förra året tog sig närmare hundra personer upp på scenen vid nybörjartävlingen Alströmertrofén. I år får grenarna Classic Bodybuilding, Women’s Physique och Bodyfitness sällskap av nytillskotten Men’s Physique samt Bikini Fitness. Det finns nu en övre gräns på antal tävlande (160) – så boka in 1 maj i din kalender, för då öppnar anmälan!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-19 22:23

  • Evalinda Aarvaag bloggar på BODY!

    Evalinda Aarvaag bloggar på BODY!

    Evalinda. Ett energiskt krutpaket med norrländskt lugn som i år gör 20-årsjubileum på tävlingsscenen! Härnäst på tur står Sweden Grand Prix kommande helg. Välkommen till BODYs bloggportal!

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-19 20:32

  • Maria Ahlberg bloggar på BODY!

    Maria Ahlberg bloggar på BODY!

    Fitnessprofilen Maria Ahlberg bytte radhuset i Upplands Väsby mot rampljuset i Kambodja. Maria är den senaste i raden av stjärnor att börja blogga på BODY. VARMT välkommen! (Kambodjas temperatur ligger mellan 21 till 35 grader – året om!)

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-19 12:00

  • Svett & Etikett –­ nytt träningsprogram

    Svett & Etikett –­ nytt träningsprogram

    I SVT-programmet Svett & Etikett provar Kalle Zackari Wahlström åtta olika träningsformer, från träning till tävling. Först ut är Bodybuilding – Kalle ställde nämligen upp på Luciapokalen CBB 2013 där han coachades av Helene "Ice" Ahlson! Serien tv-sänds i sommar, men har webbexklusiv premiär redan nästa vecka i SVT Flow.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-17 10:12

  • Påsken bjuder på sjätte grundomgången i Gladiatorerna

    Påsken bjuder på sjätte grundomgången i Gladiatorerna

    På lördag blir det liv i luckan! I herrarnas tävling ställs triatleten Erik Nordlöf mot Men’s Physique-tävlande Linus Grudd. På damsidan möter elitboxaren Armine Sinabian den före detta elitgymnasten Stephanie Pizzignacco.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-16 16:24

  • Fitnesstrender 2014

    Fitnesstrender 2014

    Att hård och frekvent träning alltid är trendriktigt gäller väl fortfarande, eller? Mjo. Fast om American College of Sports Medicine får sia om vilka träningsformer och andra specialiteter som blir hetast under året så är det denna topplista som gäller.

    Nyheter Alex Danielsson, 2014-04-16 15:25

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat