Medaljregn över landslaget vid Armbrytnings-VM 2011

Publicerad

Det svenska landslaget gjorde ett lyckat armbrytnings-VM i Kazakhstan mellan den 28 november - 4 december. Sverige hade tio aktiva armbrytare på plats och medaljskörden blev fyra guld, sju silver och ett brons. Totalt hela tolv medaljer (av tjugo möjliga).

Svenska Armsportförbundet har en översikt över VM-resultaten och de kompletta resultatlistorna. Se även infosidan för VM 2011 hos World Armwrestling Federation.

Om du är intresserad av att börja med armsport så listas de svenska föreningarna runtom i landet hos förbundet Svensk Armsport, många av dem (om inte alla) välkomnar nybörjare. Armsport är anslutet till RF genom det Svenska Brottningsförbundet.

Följ nyheter om armsport på portalen WorldofArmwrestling.com

Rapporter från media om VM 2011

zsport.se: Denise tog JVM-silver i armbrytning

Det blev stort svenskt medaljregn i VM i armbrytning. Bland medaljörerna finns Denise Backlund från Strömsund och Karolin Andersson från Lit.

Kindaposten: Vimmerbytjej världsmästare

Hon kom visserligen till världsmästerskapen i Kazakstan som regerande europamästarinna i mastersklassen - men att Maria Wester dessutom skulle bli världsmästare hade få trott. En stor skräll.
– Oj, oj... det har gått långt över förväntan, säger sambon Ronny Sigurdsson hemma i Vimmerby.

Norran: VM-guld till armbryterskan från Ensamheten

Heidi Andersson och Sarah Bäckman har tagit VM-guld i armbrytning i Kazahkstan.

Västerbottens-Kuriren: Heidi Anderssons nionde VM-guld

Heidi Andersson, Storuman, har tagit ett nytt VM-guld i armbrytning. Det nionde.
- Det här var det mest oväntade guldet. Det var ju ändå den "omöjliga" Makeeva jag lyckades vinna mot i hennes favoritarm, skrattar Heidi. 

zsport.se: VM-medaljer till Lit och Strömsund

VM i armbrytning i Kazakstan har börjat fint för de två jämtländska deltagarna. Silver för Denise Backklund, Strömsund och brons för Karolin Andersson, Lit.

Folkbladet.nu: VM-guld till Heidi Andersson

Heidi Andersson vann idag VM-guld i armbrytning. Tävlingarna avgörs i Kazahkstan. Dagens tävlingar gällde högerarmsbrytning och var Heidi Anderssons nionde VM-guld genom åren.

Norran: Revanschsugen Pirjo på väg till VM

Det är inte alla som kan säga att man är bäst i världen. Men det kan Pirjo Laituri, utan att överdriva. Med ett VM-guld och två silver i bagaget siktar hon på fler medaljer, och på onsdag gäller det.

Kindaposten: Laddade för VM

Sverige har tolv aktiva armbrytare på plats i världsmästerskapen i Kazakstan nästa vecka. Här ser ni två av dem: Andreas Dahlström och Maria Wester från Vimmerby Armsportklubb. Från Köpenhamn via Istanbul landar de i storstaden Almaty söndag morgon.

VM-silver i vänster och VM-guld i höger arm tog både Sarah Bäckman och Heidi Andersson. Foto: Jens Backlund

On
Off

0 kommentarer

  • Tinas träningspass med Samuelsson

    Tinas träningspass med Samuelsson

    En repris av TV4:s matprogram "Tina på besök" har i dagarna tagits bort från sajten efter kritik. Reprisen av Tinas besök hos Magnus Samuelsson finns dock fortfarande kvar, inklusive ett webbexklusivt träningspass.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-03-04 18:49

  • Kan någon slå Dexter?

    Kan någon slå Dexter?

    Redaktionens tips är att fyrtiofemåriga Dexter Jackson tar hem Arnold Classic i helgen. Han skulle därmed bli femfaldig segrare och innehavare av rekordmånga titlar (före Flex Wheeler som har fyra)!

    Nyheter Redaktionen, 2015-03-04 13:02

  • Om träningshetsens baksida i P1

    I dagens avsnitt av Kropp & Själ, P1:s program om hälsa, vetenskap och psykologi, tog man upp frågan om "hur bra är hård styrketräning och långlöpning är för oss i långa loppet"?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-03-03 13:23

  • Årets första proffstävlingar livesänds!

    Årets första proffstävlingar livesänds!

    Muskelfans kan i helgen se årets första stora proffstävlingar live. Arnold Classic, herrarnas 212-klass samt Fitness, Figure och Bikini International, plus Arnold Strongman Classic webcastas som vanligt av bodybuilding.com. Nytt för i år är att även Arnold Amateur syns i livesändningen!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-03-03 11:15

  • De 5 bästa kosttillskotten för resultat

    De 5 bästa kosttillskotten för resultat

    Det finns en mängd olika kosttillskott som sägs göra under för dina träningsresultat, men det är få av dessa som har bevisad effekt. Vi tittar närmare fem av de bästa och hur du använder dem.

    Nyheter Anki Sundin, 2015-03-02 10:06

  • Arnold tillbaks även i "Terminator 6"!

    Arnold tillbaks även i "Terminator 6"!

    Sajten The Arnold Fans fick vid ett möte med Schwarzenegger i Budapest en exklusiv nyhet. Trots att Terminator: Genisys ännu inte haft premiär är en uppföljare på ingång, och Arnold är på!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-27 13:31

  • Trippla omslag för Ahmad Ahmad

    Trippla omslag för Ahmad Ahmad

    Under en vecka i februari har IFBB-proffset Ahmad Ahmad prytt inte mindre än tre omslag på muskeltidningar runtom i världen: Tjeckien, Polen och USA!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-26 12:58

  • Träning som yrke allt mer populärt

    Träning som yrke allt mer populärt

    Personlig tränare är ett yrke som blir allt mer populärt. Och nog kan det kännas som en dröm att få arbeta med det roligaste som finns: träning! Vi tar oss en titt på vad som krävs för att bli en framgångsrik tränare.

    Nyheter Redaktionen, 2015-02-25 09:54

  • 8 kostmyter du bör glömma

    8 kostmyter du bör glömma

    Dagens stora informationsflöde kring kost är positivt, men det gör även att feltolkningar uppstår. Dessa blir ofta seglivade och kan i efterhand lätt framstå som sanningar. Vi avlivar härmed några av de vanligaste myterna!

    Nyheter Daniel Larsson, 2015-02-24 13:30

  • Styrkebyggaren är det nya idealet

    Styrkebyggaren är det nya idealet

    Vart tog de bröst & biceps-tränande vägen? Varifrån kommer plötsligt alla sumolyftande gymtränande med bälten, böjskor, knäskydd och en påstådd preferens för bendagar? I denna Bro Science-video förklaras det nya idealet!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-24 11:46

  • John Pasanen till Strongman-VM

    John Pasanen till Strongman-VM

    Förutom Espenkrona deltar även den fyrtio kilo lättare John Pasanen på amatör-VM för strongmen. John har vunnit Sveriges Starkaste Man -105 kg fyra gånger. Läs mer om och lyssna till en intervju med honom!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-20 16:57

  • Varför inte ett utegym i trädgården?

    Varför inte ett utegym i trädgården?

    I vår lanseras en träningsställning för trädgården, som rymmer två personer som tränar samtidigt. Övningsutbudet inkluderar kroppsvikt, elastiska band, slingträning (TRX) samt skivstång...

    Nyheter Martin Willners, 2015-02-20 15:42

  • Platsannons: Dcore söker medarbetare

    Platsannons: Dcore söker medarbetare

    Dcore, verksamt inom sportmode, skriver: "Älskar du träning och vill jobba med likasinnade? Som Kvalitets- och Produktionsansvarig kommer du att utveckla och driva Dcores arbete med att kvalitetssäkra produktionerna. Vi söker dig som är villig att arbeta i ett högt tempo där snabba förändringar hör till vardagen".

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-20 14:17

  • Espenkrona till Strongman-VM i USA!

    Espenkrona till Strongman-VM i USA!

    Under Arnold Sports Festival i Columbus, Ohio genomförs många tävlingar. En av dem är amatör-VM för strongmen, segraren erbjuds att delta på kommande års Arnold Strongman Classic. I år har Johan Espenkrona, den strongman du ser i nya BODY, kvalat!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-19 14:01

  • Nu startar BODYs stora tävlingsguide

    Nu startar BODYs stora tävlingsguide

    I en fyrdelad serie går vi igenom hur man genomför en tävlingssatsning steg för steg, från start till mål. Artikelserien startar i BODYs marsutgåva. Det och styrketräningstips, recept, forskning, kostråd, skvaller och mycket annat, i butik på torsdag. Provpåse med BCAA i colasmak medföljer!

    Nyheter Redaktionen, 2015-02-18 19:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat