Bodybuilder stoppar väsktjuv

Publicerad

"With great power comes great responsibility" brukar det heta. Eller som Astrid Lindgren skrev om Pippi: Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll. Och det är Henrik Lindh.

När Henrik lunchade ihop med Sid Knutsson vid Hötorget i Stockholm hörde han plötsligt ett skrik.
– Det var en äldre man som skrek, och sedan ser jag en kille komma rusande upp för rulltrappan i full fart med en väska i handen. Så vi rusade upp och jag ryckte tag i killen, berättar Henrik.

Det låter kanske som ett recept på tumult, men ibland kan en 190 cm kroppsbyggare ha en lugnande effekt.
– Ja, det var ju en viss storleksskillnad mellan oss, säger Henrik och skrattar. Jag bände upp armen och han stod sedan snällt och väntade till polisen kom efter en kvart och tog över.

Den äldre mannens fru kunde få tillbaka sin väska, och väsktjuven gripas. Vi på BODY lyfter på våra hattar för den insatsen!

Kroppsbyggaren Henrik Lindh fångade en misstänkt tjuv under lunchen. Foto: Sid Knutsson

Hör Henrik Lindh berätta mer om Classic Bodybuilding i ett avsnitt av BODY Radio från april 2011:

I veckans avsnitt hittar BODY Radio tillbaka till sina byggarrötter. Gästar gör den stekhete Henrik Lindh, som har två rykande färska segrar i bagaget – och nu siktar på en trippel i Oslo. Hör honom berätta om tömning och laddning, kampen för att få benen att se stora ut även som lång, och hur man drar upp en haj på bästa sätt. Allt levererat på ett, för Henrik, sedvanligt sympatiskt sätt från soliga Karlstad.

Niclas Asker stod bakom videodokumentären "Mitt liv som bodybuilder" som släpptes löpande under hösten/vintern 2009. I serien följer tittaren Henriks satsning mot Luciapokalen 2009. Innehållet är inte bara träningspass, utan även livet kring träningen under hans diet. Det blev till slut 10 delar som släpptes varannan vecka. Se avsnitten och följ diskussionen i denna tråd på BODYs forum.

En uppföljaren till tidigare års dokumentärserie är redan släppt:

Följ Team Fitnessgurus Henrik Lindhs resa & diet i tolv delar fram till Battle Of Scandinavia 2012! En ny del publiceras varje vecka med Henriks träning, kost och tankar!

On
Off

5 kommentarer

  • Hålla motivationen på topp?

    Hålla motivationen på topp?

    Det kom en fråga: "Min motivation pendlar mycket upp och ner, framförallt under dietperioden inför tävling tycker jag det är svårt att verkligen hålla mig till vad jag har bestämt mig för. Kan du ge mig några råd och tips om hur jag kan hålla min motivation mer på topp?"

    Nyheter Ulf Carlsson, 2016-09-23 05:12

  • Nominera dina favoriter nu!

    Nominera dina favoriter nu!

    Priset Guldhjärtat delas varje år ut till de som arbetar med hjärtat, för att skapa starkare hjärtan, samt en fungerande kropp. Har någon inom träningsbranschen påverkat dig? Nominera då denne!

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 16:11

  • BODY oktober har landat

    BODY oktober har landat

    Oktoberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 09:00

  • En del av något större

    En del av något större

    Att uppleva tillhörighet till en grupp eller i ett sammanhang är något vi generellt får en viss typ av tillfredsställelse av.

    Nyheter Hannah Runsten, 2016-09-21 16:00

  • Kvinnliga muskler hos H&M

    Kvinnliga muskler hos H&M

    Tillsammans med den svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors har H&M gjort en internationell höstkampanj med olika typer av kvinnor. I videon finns bland annat den rippade norska thaiboxerskan Fatima Pinto.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-20 13:26

  • Olympia Weekend 2016 är här

    Olympia Weekend 2016 är här

    För artonde året i rad går det främsta eventet inom våra sporter av stapeln i ökenstaten Nevadas spel- och nöjesmetropol Las Vegas. Du kan följa tävlingarna live online på lördag & söndag morgon svensk tid.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-15 15:31

  • Volontärer sökes till Luciapokalen

    Volontärer sökes till Luciapokalen

    Luciapokalen startade 1980 och är jämte SM Sveriges äldsta fysiktävling för alla som vill stå på en scen. Vi ska bygga upp ett nytt backstageteam (BODY-team) och söker dig som vill hjälpa till.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-15 10:22

  • Alingsås-SM livesänds

    Alingsås-SM livesänds

    Kan du inte besöka Alingsås i helgen för för att på plats se Juniorer, Veteraner samt Athletic Fitness-tävlande göra upp på Svenska Mästerskapen? Var inte ledsen, förbundet livesänder återigen från tävlingarna!

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-14 15:24

  • Proteinpimpad chiapudding

    Proteinpimpad chiapudding

    Jag har ätit något helt underbart fabulöst smarrigt och hälsosamt till frulle. Definitivt omgiv på den, kanske i ny tappning? Den går ju att variera i det oändliga. Jag älskar kombon av fruktigt och fräscht, sött, den naturella yoghurten och vaniljsmaken med det krispiga.

    Nyheter Antonia Pesevski, 2016-09-08 09:01

  • Så utför du en frontböj

    Så utför du en frontböj

    Har du imponerats av tyngdlyftarnas obehindrade teknik då de utför knäböj med stången på bröstet med massiva vikter? Här några tips för dig som vill pröva på övningen.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2016-09-07 10:12

  • Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Jeff Dabe föddes med ännu icke-diagnosticerad avvikelse som gav honom gigantiska underarmar och händer.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-06 15:13

  • Hur behålla muskler vid skada?

    Hur behålla muskler vid skada?

    Frågan löd: "Jag tränar hårt och har nyligen skadat knäleden. Därför kan jag med viss svårighet utföra vissa övningar medan jag inte kan få till andra alls just nu. Jag har frågat runt lite kring om jag borde äta något särskilt för att läka snabbare och får lite olika besked.

    Nyheter Anki Sundin, 2016-09-05 12:03

  • Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Vi välkomnar vår nya redaktör Sarah-Ida Nyström till gänget. Hon har med sig en bakgrund inom marknadsföring, träning och kost till redaktionen – egenskaper som i kombination med omistlig passion för styrketräning gör henne till ett självklart inslag på BODY. 

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-02 14:53

  • Svårt att träna på Kanyes gym

    Svårt att träna på Kanyes gym

    Talkshow-värden James Corden försöker träna, men tjejen från Kanye Wests musikvideo "Fade" stör hans träningspass. Videon som debuterade under helgens MTV Video Music Awards blev en av de stora snackisarna tack vare den 25-åriga sångerskan Teyana Taylor.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-08-31 12:30

  • Effekt av olika stänger på marklyft

    Effekt av olika stänger på marklyft

    Marklyft genomförs oftast med rak stång, men ibland även med en hexagonal stång, där stången är tudelad runtom lyftaren som står "mitt i" (även kallad "trap bar"). Vilka blir då skillnaderna?

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-08-30 10:20

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat