Bodybuilder stoppar väsktjuv

Publicerad

"With great power comes great responsibility" brukar det heta. Eller som Astrid Lindgren skrev om Pippi: Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll. Och det är Henrik Lindh.

När Henrik lunchade ihop med Sid Knutsson vid Hötorget i Stockholm hörde han plötsligt ett skrik.
– Det var en äldre man som skrek, och sedan ser jag en kille komma rusande upp för rulltrappan i full fart med en väska i handen. Så vi rusade upp och jag ryckte tag i killen, berättar Henrik.

Det låter kanske som ett recept på tumult, men ibland kan en 190 cm kroppsbyggare ha en lugnande effekt.
– Ja, det var ju en viss storleksskillnad mellan oss, säger Henrik och skrattar. Jag bände upp armen och han stod sedan snällt och väntade till polisen kom efter en kvart och tog över.

Den äldre mannens fru kunde få tillbaka sin väska, och väsktjuven gripas. Vi på BODY lyfter på våra hattar för den insatsen!

Kroppsbyggaren Henrik Lindh fångade en misstänkt tjuv under lunchen. Foto: Sid Knutsson

Hör Henrik Lindh berätta mer om Classic Bodybuilding i ett avsnitt av BODY Radio från april 2011:

I veckans avsnitt hittar BODY Radio tillbaka till sina byggarrötter. Gästar gör den stekhete Henrik Lindh, som har två rykande färska segrar i bagaget – och nu siktar på en trippel i Oslo. Hör honom berätta om tömning och laddning, kampen för att få benen att se stora ut även som lång, och hur man drar upp en haj på bästa sätt. Allt levererat på ett, för Henrik, sedvanligt sympatiskt sätt från soliga Karlstad.

Niclas Asker stod bakom videodokumentären "Mitt liv som bodybuilder" som släpptes löpande under hösten/vintern 2009. I serien följer tittaren Henriks satsning mot Luciapokalen 2009. Innehållet är inte bara träningspass, utan även livet kring träningen under hans diet. Det blev till slut 10 delar som släpptes varannan vecka. Se avsnitten och följ diskussionen i denna tråd på BODYs forum.

En uppföljaren till tidigare års dokumentärserie är redan släppt:

Följ Team Fitnessgurus Henrik Lindhs resa & diet i tolv delar fram till Battle Of Scandinavia 2012! En ny del publiceras varje vecka med Henriks träning, kost och tankar!

On
Off

5 kommentarer

  • I New York finns udda träningsformer

    I New York finns udda träningsformer

    TV4 Nyheternas USA-team gav sig i veckan som gick ut på jakt efter de senaste fitnesstrenderna i New York. Man fann några riktigt udda träningspass: heavy metal yoga och surfing på land!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 14:06

  • Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    En vecka. En stad. Massor av mästare. Tusentals aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och tiotusentals åskådare kommer att vara på plats i Örebro nästa vecka. SVT Play sänder 30 januari direkt från SM Styrkelyft där vilka som är bäst i Sverige avgörs.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 05:16

  • Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Nu på lördag slår Gymgrossisten-butiken i Halmstad upp portarna. Lokalen på Klammerdammsgatan 25 är fylld med tillskott, kläder och träningstillbehör – de som är på plats kan ta del av erbjudanden mellan 10-16 och möta muskelprofiler. En av dem är Fredrik Jönsson som regelbundet syns i butiken framöver.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 04:54

  • AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    I helgen blir det fem år sedan Ahmad Ahmads gym AA Elit Fitness slog upp portarna i Malmö. Helgen till ära firar man med öppet hus – du som besöker Sofielundsvägen 57 kan mingla med fitness- och muskelprofiler eller varför inte delta i ELIT CHALLENGES (tävling i bänkpress, chins och dips)?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-22 21:18

  • Gör chinsträningen till en utmaning!

    Gör chinsträningen till en utmaning!

    Majoriteten av alla gymbesökare kämpar med att utföra en vanlig chins. Du som letar efter en lite mer utmanande variant kanske får inspiration i detta klipp? Styrkelyfterskan och PT:n Marisa Inda ser ut att göra träningen rolig!

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 17:21

  • De bästa axelövningarna är...

    De bästa axelövningarna är...

    Har du funderat på vilken den bästa övningen är för att bygga ett välrundat axelpaket är du inte ensam. Det har även forskare på Wisconsins Universitet grubblat över och bestämt sig för att ta reda på.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 13:57

  • Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst. Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den. Nu finns den senaste utgåvan i en butik nära dig!

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-22 05:00

  • Vilken sorts styrka är viktigast?

    Vilken sorts styrka är viktigast?

    Du har förmodligen varit där mer än en gång. Tvekandes, fast du vet inte exakt varför. Du är på väg att ta beslutet att gå till gymmet, garaget, bakgården eller vikthörnan i sovrummet, men du har svårt att samla rätt motivation. "Jag borde träna nu", men varför? Har du egentligen tänkt på varför du tränar?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-01-21 18:00

  • Island – jättarnas ö

    Island – jättarnas ö

    Den karga svarta klippan mitt ute i Atlanten har varit hem till några av de starkaste människor som någonsin levt. Här sträcker sig styrkesport ända tillbaks till vikingarnas tid.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-21 14:43

  • Chefredaktören debatterar Colting

    Chefredaktören debatterar Colting

    Hälsodebattören Jonas Colting skrev i helgen på SVT Opinion (SVT:s forum för nyhetsdebatt) att man bör undvika kort och snabb träning. I dag svarar BODYs chefredaktör Robert Stasinski att intensiv styrketräning kan vara en superb lösning för många.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 12:28

  • Bryta mot Heidi: Mission impossible

    Bryta mot Heidi: Mission impossible

    Heidi Andersson, Armbryterskan från Ensamheten, ståtar med elva VM-guld. När Chris Härenstam och Kajsa Bergqvist på Idrottsgalan tillsammans försökte bryta ned henne kunde det bara gå på ett sätt...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 07:47

  • Snart mindre trångt på gymmen...

    Snart mindre trångt på gymmen...

    Wall Street Journal rapporterar att incheckningar på gym i sociala medier börjar falla tredje veckan i januari, och i februari är siffran uppe på hela tio procents bortfall. Branschorganisationen IHRSA rapporterar att amerikanska gym förlorar en tredjedel av sina kunder varje år, och för lågprisgymmen förnyar bara hälften sina medlemsskap.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 06:50

  • Fitnesstävlande med i Farmen 2015!

    Fitnesstävlande med i Farmen 2015!

    I går hade den åttonde säsongen av dokusåpan "Farmen" premiär i TV4. Förutom programledaren Paolo Roberto ser vi Amanda Bergqvist delta. Amanda tävlade 2013 både på Decembercupen i Athletic Fitness och veckan efter i Bikini Fitness på Luciapokalen.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-20 16:07

  • Niro de la Rua fortsätter leverera!

    Niro de la Rua fortsätter leverera!

    Erik Erikssons podcast har gäster från bodybuilding/fitness-världen och fokuserar på idrottens psykologi. I senaste avsnittet kan du lyssna till framtidsplanerna för Niro de la Rua, som med två imponerande starter under våren 2013 tog sig ända in i Sverige-eliten.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-19 15:32

  • Inspiratören Greg Plitt död i olycka

    Inspiratören Greg Plitt död i olycka

    Greg Plitt, motiverande talare och frekvent modell på omslaget av och reportage i träningsmagasin över hela världen, omkom under lördagseftermiddagen då han blev påkörd av ett tåg i Burbank, Kalifornien. Förra våren besökte han Fitnessgalan i Stockholm och visade sig ha nog med positivitet att lysa upp hela Globen på egen hand. Vila i frid, Greg.

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-19 00:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat