Dokumentärfilm om Classic Bodybuilding-VM 2011

Publicerad

Robert Nool har satt ihop en dokumentärfilm om det estländska förbundets arrangemang av VM i Classic Bodybuilding 2011. I filmen får vi förutom intervjuer med delegater och tävlande också följa med backstage, se registrering, inmätningar och nationernas inmarsch. Notera: Filmen är på estländska och inte textad.

Dokumentärfilmen går att se på fitness.ee/tv. Titeln kan översättas med "Resan till toppen av världen" och regissören Robert är själv en tidigare tävlande kroppsbyggare. De delar av CBB-finalerna som visas i dokumentären är inspelade från scenkanterna. East Labs har filmat från bästa plats du vill se själva tävlingarna.

Läs mer om CBB-VM 2011 i vår tidigare artikel och i IFBB:s rapport från Tallin, Estland.

I dokumentären intervjuas estländska förbundets ordförande Arnold Tokko om hur man arrangerar en så prestigefylld tävling som Världsmästerskapen. VM samlade 70+ deltagare från hela världen bara i Classic Bodybuilding, dessutom fanns tjoget andra deltagare på plats för IFBB World Cup och en demotävling i Athletic Fitness som avhölls i samband med VM.

VM-rapporten från SKKF:s ordförande var titulerad "IFBB faller för Athletic Fitness":

Två stora internationella mästerskap med svenska tävlande har avhållits sedan sist och vi börjar med en kort rapport från VM i Classic Bodybuilding i Tallinn 19-20 november. Det estländska förbundet som är en fullvärdig medlem i Estlands Olympiska Kommitté hade lyckats skapa närmast perfekta förutsättningar för sitt arrangemang. Tävlingarna omfattade förutom VM i classic bodybuilding, även en demotävling i athletic fitness, och det var i dessa klasser som Sverige fanns representerat.

En av de som intervjuas och tävlar är Ott Kiivikas (Ott vann den öppna bodybuildingherrklassen på IFBB World Cup). Veckorna innan hade han varit med på Nordiska Mästerskapen i Lund (hans 87:e tävling!) som både som coach, delegat och tävlande för Estland. Ott är förutom att vara aktiv i det estländska förbundet också med i Estlands olympiska kommitté.

En annan tävlande från Estland som står i fokus är Taava Koovit (se videobilden nedan), som vann CBB -180 cm och kom fyra i overalltävlingen. Estland blev till slut tvåa i lagtävlingen på CBB-VM, tre poäng efter Polen.

Dokumentären "Resan till toppen av världen" om CBB-VM 2011 går att se på fitness.ee/tv.

IFBB Universe #5 har en 14-sidig rapport från Tallin. Här overallsegraren Konstantin Paskalev, Bulgarien.

On
Off

0 kommentarer

  • Fyll på den osårbara känslan

    Fyll på den osårbara känslan

    Augustiutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-07-26 12:00

  • Styrkan i att vara stark

    Styrkan i att vara stark

    Jag har just kommit på mig själv med att ha maskat på ett ganska viktigt fokusområde på senaste.

    Nyheter Hannah Runsten, 2016-07-26 08:00

  • Retro: Svenska Mästerskapen 2006

    Retro: Svenska Mästerskapen 2006

    Ännu ett år, ännu ett SM. Nu åter i Västerås, och med vässade ambitioner. Många bra namn i programmet fick oss initialt också att hoppas på stora ting. Men trots att många av dem inte var i sin bästa form, så blev det trevligt ändå.

    Nyheter Redaktionen, 2016-07-15 17:11

  • Disciplinerna inom kroppskultur

    Disciplinerna inom kroppskultur

    Det finns ett större utbud av grenar att välja bland inom svensk kroppskultur. De ställer alla olika krav på muskelmassa, form och scenframträdande. Här är reglerna du behöver veta.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-14 11:39

  • Han marklyfte ett halvt ton!

    Han marklyfte ett halvt ton!

    De 10 000 som satt på läktarna på Leeds arena fick i helgen se ett historiskt marklyft. Den 28-årige strongmannen Eddie Hall har de senaste åren pushat gränserna för vad som är mänskligt möjligt.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-12 12:04

  • Barnprogram söker muskulös tjej

    Barnprogram söker muskulös tjej

    Ett produktionsbolag söker en kroppsbyggande tjej för en sketch för ett SVT-barnprogram. Du ska vara muskulös samt kunna delta på inspelningen i Malmö nu på torsdag den 14 juli.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-11 10:11

  • Skillnad på koncentrat och isolat?

    Skillnad på koncentrat och isolat?

    Det inkom en fråga: "Jag har mest gått på smak då jag köpt proteinpulver. Men jag har nu börjat titta lite närmare på produktinformationen och ser att vissa sorter betecknas isolat och andra koncentrat. Vad är skillnaden?"

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-07 15:21

  • Vad gör gamlingen egentligen...?

    Vad gör gamlingen egentligen...?

    Ett amerikanskt cidermärke har utmärkt sig för sina reklamvideos i en gammaldags stil. Tillsammans med en digital livsstilssajt så passade man på att göra ett förhoppningsvis viralt videoklipp.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-06 13:37

  • Tammerpokalen livesänds även i år

    Tammerpokalen livesänds även i år

    Sundsvalls Tidning ser till att hälften av de närmare hundratrettio tävlande på nybörjartävlingen Tammerpokalen kan ses av familj och bekanta på distans. De livesänder nämligen med start 09.30 på söndag!

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-05 09:10

  • Så går det till backstage på tävling

    Så går det till backstage på tävling

    För dig som tror att du gjort allt, eller till dig som behöver en upplevelse utöver det vanliga, kommer här en kort guide i livet backstage på en byggar- och fitnesstävling. Det liknar inget annat man kan uppleva utan väldigt hallucinogena tillsatser i sitt förmiddagsfika.

    Nyheter Janpeter Sangborn, 2016-06-30 17:16

  • Hur pumpar byggare upp sig?

    Hur pumpar byggare upp sig?

    En viktig sak är förstå är att du behöver inte pumpa upp varenda muskel. Det räcker om du pumpar upp ryggen, axlarna, bröstmusklerna och armarna, förslagsvis i nämnd ordning.

    Nyheter Anders Graneheim, 2016-06-30 16:39

  • Kan man tjata fram bättre prestation?

    Kan man tjata fram bättre prestation?

    Den som laddar upp inför en tuff ansträngning ses ofta pratandes med sig själv för att verkligen pusha psyket inför ansträngningen. Men ger detta en mätbar effekt, eller är det bara något som görs trots att det är helt onödigt?

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-06-30 00:57

  • Marijuanavänligt gym öppnar i USA

    Marijuanavänligt gym öppnar i USA

    I höst kommer det inte bara att vara magnesiadammet som ryker på ett gym i San Francisco. Power Plant Fitness lanseras som världens första cannabis-vänliga gym, där tränande ska kunna konsumera marijuana i samband med att de tränar.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-06-28 10:07

  • Dålig passning under SL-VM

    Dålig passning under SL-VM

    Många reagerade passarnas prestationer (eller avsaknad därav) under styrkelyfts-VM i veckan. Här en sammanställning av norske Alexander Daniel G. Larsen – ett måste för framtida arrangörer att ta lärdom av. Erfarna, starka och aktiva passare är ett måste.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-06-27 22:03

  • Fet? Nyttig mat och viktnedgång viktigare än detaljerna

    Fet? Nyttig mat och viktnedgång viktigare än detaljerna

    Vi människor har en tendens att missa skogen för alla träd. När det gäller kost och träning handlar det ofta om att vi missar de stora mönstren för en massa småpetande.

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-06-27 21:21

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat