Dokumentärfilm om Classic Bodybuilding-VM 2011

Publicerad

Robert Nool har satt ihop en dokumentärfilm om det estländska förbundets arrangemang av VM i Classic Bodybuilding 2011. I filmen får vi förutom intervjuer med delegater och tävlande också följa med backstage, se registrering, inmätningar och nationernas inmarsch. Notera: Filmen är på estländska och inte textad.

Dokumentärfilmen går att se på fitness.ee/tv. Titeln kan översättas med "Resan till toppen av världen" och regissören Robert är själv en tidigare tävlande kroppsbyggare. De delar av CBB-finalerna som visas i dokumentären är inspelade från scenkanterna. East Labs har filmat från bästa plats du vill se själva tävlingarna.

Läs mer om CBB-VM 2011 i vår tidigare artikel och i IFBB:s rapport från Tallin, Estland.

I dokumentären intervjuas estländska förbundets ordförande Arnold Tokko om hur man arrangerar en så prestigefylld tävling som Världsmästerskapen. VM samlade 70+ deltagare från hela världen bara i Classic Bodybuilding, dessutom fanns tjoget andra deltagare på plats för IFBB World Cup och en demotävling i Athletic Fitness som avhölls i samband med VM.

VM-rapporten från SKKF:s ordförande var titulerad "IFBB faller för Athletic Fitness":

Två stora internationella mästerskap med svenska tävlande har avhållits sedan sist och vi börjar med en kort rapport från VM i Classic Bodybuilding i Tallinn 19-20 november. Det estländska förbundet som är en fullvärdig medlem i Estlands Olympiska Kommitté hade lyckats skapa närmast perfekta förutsättningar för sitt arrangemang. Tävlingarna omfattade förutom VM i classic bodybuilding, även en demotävling i athletic fitness, och det var i dessa klasser som Sverige fanns representerat.

En av de som intervjuas och tävlar är Ott Kiivikas (Ott vann den öppna bodybuildingherrklassen på IFBB World Cup). Veckorna innan hade han varit med på Nordiska Mästerskapen i Lund (hans 87:e tävling!) som både som coach, delegat och tävlande för Estland. Ott är förutom att vara aktiv i det estländska förbundet också med i Estlands olympiska kommitté.

En annan tävlande från Estland som står i fokus är Taava Koovit (se videobilden nedan), som vann CBB -180 cm och kom fyra i overalltävlingen. Estland blev till slut tvåa i lagtävlingen på CBB-VM, tre poäng efter Polen.

Dokumentären "Resan till toppen av världen" om CBB-VM 2011 går att se på fitness.ee/tv.

IFBB Universe #5 har en 14-sidig rapport från Tallin. Här overallsegraren Konstantin Paskalev, Bulgarien.

On
Off

0 kommentarer

  • Hålla motivationen på topp?

    Hålla motivationen på topp?

    Det kom en fråga: "Min motivation pendlar mycket upp och ner, framförallt under dietperioden inför tävling tycker jag det är svårt att verkligen hålla mig till vad jag har bestämt mig för. Kan du ge mig några råd och tips om hur jag kan hålla min motivation mer på topp?"

    Nyheter Ulf Carlsson, 2016-09-23 05:12

  • Nominera dina favoriter nu!

    Nominera dina favoriter nu!

    Priset Guldhjärtat delas varje år ut till de som arbetar med hjärtat, för att skapa starkare hjärtan, samt en fungerande kropp. Har någon inom träningsbranschen påverkat dig? Nominera då denne!

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 16:11

  • BODY oktober har landat

    BODY oktober har landat

    Oktoberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 09:00

  • En del av något större

    En del av något större

    Att uppleva tillhörighet till en grupp eller i ett sammanhang är något vi generellt får en viss typ av tillfredsställelse av.

    Nyheter Hannah Runsten, 2016-09-21 16:00

  • Kvinnliga muskler hos H&M

    Kvinnliga muskler hos H&M

    Tillsammans med den svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors har H&M gjort en internationell höstkampanj med olika typer av kvinnor. I videon finns bland annat den rippade norska thaiboxerskan Fatima Pinto.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-20 13:26

  • Olympia Weekend 2016 är här

    Olympia Weekend 2016 är här

    För artonde året i rad går det främsta eventet inom våra sporter av stapeln i ökenstaten Nevadas spel- och nöjesmetropol Las Vegas. Du kan följa tävlingarna live online på lördag & söndag morgon svensk tid.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-15 15:31

  • Volontärer sökes till Luciapokalen

    Volontärer sökes till Luciapokalen

    Luciapokalen startade 1980 och är jämte SM Sveriges äldsta fysiktävling för alla som vill stå på en scen. Vi ska bygga upp ett nytt backstageteam (BODY-team) och söker dig som vill hjälpa till.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-15 10:22

  • Alingsås-SM livesänds

    Alingsås-SM livesänds

    Kan du inte besöka Alingsås i helgen för för att på plats se Juniorer, Veteraner samt Athletic Fitness-tävlande göra upp på Svenska Mästerskapen? Var inte ledsen, förbundet livesänder återigen från tävlingarna!

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-14 15:24

  • Proteinpimpad chiapudding

    Proteinpimpad chiapudding

    Jag har ätit något helt underbart fabulöst smarrigt och hälsosamt till frulle. Definitivt omgiv på den, kanske i ny tappning? Den går ju att variera i det oändliga. Jag älskar kombon av fruktigt och fräscht, sött, den naturella yoghurten och vaniljsmaken med det krispiga.

    Nyheter Antonia Pesevski, 2016-09-08 09:01

  • Så utför du en frontböj

    Så utför du en frontböj

    Har du imponerats av tyngdlyftarnas obehindrade teknik då de utför knäböj med stången på bröstet med massiva vikter? Här några tips för dig som vill pröva på övningen.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2016-09-07 10:12

  • Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Jeff Dabe föddes med ännu icke-diagnosticerad avvikelse som gav honom gigantiska underarmar och händer.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-06 15:13

  • Hur behålla muskler vid skada?

    Hur behålla muskler vid skada?

    Frågan löd: "Jag tränar hårt och har nyligen skadat knäleden. Därför kan jag med viss svårighet utföra vissa övningar medan jag inte kan få till andra alls just nu. Jag har frågat runt lite kring om jag borde äta något särskilt för att läka snabbare och får lite olika besked.

    Nyheter Anki Sundin, 2016-09-05 12:03

  • Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Vi välkomnar vår nya redaktör Sarah-Ida Nyström till gänget. Hon har med sig en bakgrund inom marknadsföring, träning och kost till redaktionen – egenskaper som i kombination med omistlig passion för styrketräning gör henne till ett självklart inslag på BODY. 

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-02 14:53

  • Svårt att träna på Kanyes gym

    Svårt att träna på Kanyes gym

    Talkshow-värden James Corden försöker träna, men tjejen från Kanye Wests musikvideo "Fade" stör hans träningspass. Videon som debuterade under helgens MTV Video Music Awards blev en av de stora snackisarna tack vare den 25-åriga sångerskan Teyana Taylor.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-08-31 12:30

  • Effekt av olika stänger på marklyft

    Effekt av olika stänger på marklyft

    Marklyft genomförs oftast med rak stång, men ibland även med en hexagonal stång, där stången är tudelad runtom lyftaren som står "mitt i" (även kallad "trap bar"). Vilka blir då skillnaderna?

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-08-30 10:20

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat