Dokumentärfilm om Classic Bodybuilding-VM 2011

Publicerad

Robert Nool har satt ihop en dokumentärfilm om det estländska förbundets arrangemang av VM i Classic Bodybuilding 2011. I filmen får vi förutom intervjuer med delegater och tävlande också följa med backstage, se registrering, inmätningar och nationernas inmarsch. Notera: Filmen är på estländska och inte textad.

Dokumentärfilmen går att se på fitness.ee/tv. Titeln kan översättas med "Resan till toppen av världen" och regissören Robert är själv en tidigare tävlande kroppsbyggare. De delar av CBB-finalerna som visas i dokumentären är inspelade från scenkanterna. East Labs har filmat från bästa plats du vill se själva tävlingarna.

Läs mer om CBB-VM 2011 i vår tidigare artikel och i IFBB:s rapport från Tallin, Estland.

I dokumentären intervjuas estländska förbundets ordförande Arnold Tokko om hur man arrangerar en så prestigefylld tävling som Världsmästerskapen. VM samlade 70+ deltagare från hela världen bara i Classic Bodybuilding, dessutom fanns tjoget andra deltagare på plats för IFBB World Cup och en demotävling i Athletic Fitness som avhölls i samband med VM.

VM-rapporten från SKKF:s ordförande var titulerad "IFBB faller för Athletic Fitness":

Två stora internationella mästerskap med svenska tävlande har avhållits sedan sist och vi börjar med en kort rapport från VM i Classic Bodybuilding i Tallinn 19-20 november. Det estländska förbundet som är en fullvärdig medlem i Estlands Olympiska Kommitté hade lyckats skapa närmast perfekta förutsättningar för sitt arrangemang. Tävlingarna omfattade förutom VM i classic bodybuilding, även en demotävling i athletic fitness, och det var i dessa klasser som Sverige fanns representerat.

En av de som intervjuas och tävlar är Ott Kiivikas (Ott vann den öppna bodybuildingherrklassen på IFBB World Cup). Veckorna innan hade han varit med på Nordiska Mästerskapen i Lund (hans 87:e tävling!) som både som coach, delegat och tävlande för Estland. Ott är förutom att vara aktiv i det estländska förbundet också med i Estlands olympiska kommitté.

En annan tävlande från Estland som står i fokus är Taava Koovit (se videobilden nedan), som vann CBB -180 cm och kom fyra i overalltävlingen. Estland blev till slut tvåa i lagtävlingen på CBB-VM, tre poäng efter Polen.

Dokumentären "Resan till toppen av världen" om CBB-VM 2011 går att se på fitness.ee/tv.

IFBB Universe #5 har en 14-sidig rapport från Tallin. Här overallsegraren Konstantin Paskalev, Bulgarien.

On
Off

0 kommentarer

  • Torsdag = premiär för Kung Fury!

    Torsdag = premiär för Kung Fury!

    I actionkomedin Kung Fury har både BODYs skribent Helene Ahlson samt Sveriges första proffs Andreas Cahling roller. Filmen kan ses på SVT, SVT Play och YouTube i morgon!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-27 11:00

  • Linus Carlén i Cloettas reklamfilm!

    Linus Carlén i Cloettas reklamfilm!

    Humorgruppen De Vet Du fick i uppdrag att göra reklam för Cloettas bar. Inspelningen gjordes på Gumse Gym i Sollentuna, och kroppsbyggaren Linus Carlén (BODYs omslagsmodell i majutgåvan) har en roll :-)

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-21 17:01

  • 15 år. 295 kg. Världsrekord!

    15 år. 295 kg. Världsrekord!

    I ungdomsklassen 105 kg så höjde den femtonårige Ryuki Fujimoto från Japan världsrekordet i bänkpress i alla sina tre lyft, totalt med 42.5 kg under VM-tävlingarna i Sundsvall. Det nya rekordet lyder på 295 kg.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-21 08:03

  • BODYs tävlingsguide går i mål!

    BODYs tävlingsguide går i mål!

    Serien om hur en tävlingssatsning steg för steg går till avslutas med den viktigaste delen: tävlingsdags och återhämtning. Detta plus styrketräningstips, recept, forskning, kostråd, skvaller och mycket mer i juniutgåvan – i butik nu!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-21 05:00

  • Do you even beach 2015?

    Do you even beach 2015?

    När sommaren nu är precis runt hörnet är det dags för många att sammanfatta årets satsning. För alla som tävlar i byggning och fitness har vårens stora tävlingar precis gått av stapeln och tillsammans med coacher och team kan man nu sitta ner och analysera resultat och scenbilder. Kanske väntar en tids välbehövlig vila.

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-05-20 16:00

  • Träningsläger med proffs i USA!

    Träningsläger med proffs i USA!

    Det finns träningsläger, och så finns det träningsläger. På ...destination i Dallas, Texas får ett litet gäng lära sig av proffs och elitprofiler under en intensiv vecka i slutet av sommaren!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-20 13:31

  • Ròdika krönte EM-resan med guld!

    Ròdika krönte EM-resan med guld!

    Ròdika Bodrug satte på söndagen pricken över i:et för Sveriges landslag genom att knipa guldet i galet tuffa Bikini Fitness -163 cm (39 deltagare!). På torsdag är nya BODY ute – med Ròdika på omslaget!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-18 19:10

  • Få dina bilder publicerade i BODY!

    Få dina bilder publicerade i BODY!

    Vi tar gärna emot dina bilder till "Månadens fysik på gatan". Maila in bilder du är nöjd med + info om dig – sedan så publicerar vi läsarbidrag regelbundet i BODYs skvalleravdelning Presspytt!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-18 17:23

  • Frida Sjöström kammade hem guld!

    Frida Sjöström kammade hem guld!

    Frida Sjöström såg till att Sveriges EM-söndag gick i fortsatt gyllene tecken, genom seger i Bikini Fitness veteranklass 35–44 år! Lär av hennes råd för hur man passar in en tävlingssatsning i en stressig vardag!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-17 19:42

  • Dubbla EM-guld till Jones Ahmad!

    Dubbla EM-guld till Jones Ahmad!

    De svenska EM-framgångerna fortsätter genom talangen Jones Ahmad – guld bärgades i både Men’s Physique Juniorer +175 cm och Seniorer -178 cm! Här berättar han mer om sin axelträning!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-17 13:51

  • Marina dubbel silvermedaljös på EM!

    Marina dubbel silvermedaljös på EM!

    Marina Chamoun tog under lördagen hem både silver i Bodyfitness 35–44 år och i seniorer +168 cm! En toppfysik som är omöjlig att missa, vare sig hon står på scen eller på sitt nystartade gym i Tranås!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-16 20:14

  • Svensson demonstrerar bänkpress

    Svensson demonstrerar bänkpress

    Fredrik Svensson och Josephine Werngren visade programledaren Jenny Strömstedt på TV4:s Nyhetsmorgon hur godkända tävlingslyft i bänkpress genomförs. VM i Bänkpress avgörs nästa vecka i Sundsvall!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-16 16:21

  • Patrick Monga gräver guld!

    Patrick Monga gräver guld!

    Fredagens EM-trupp fortsätter leverera – Patrick Monga tog hem guldet i Bodybuilding -100 kg! Här får du hans recept på en smarrig och proteinboostad omelett!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-15 19:53

  • Fotiadis overallsegrare på CBB-EM!

    Fotiadis overallsegrare på CBB-EM!

    Andreas Fotiadis besegrade under torsdagen många meriterade tävlande genom en EM-seger i -180 cm – samt overalltitel i Classic Bodybuilding! Låt honom visa dig hur du bygger en bred rygg med övningen chins!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-15 05:34

  • Silver till Calle på Junior-EM CBB!

    Silver till Calle på Junior-EM CBB!

    Calle Bolund visade under torsdagen att sjätteplatsen på VM-finalen 2014 inte var en fluga, då han tog ett silver på junior-EM i Spanien!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-15 04:05

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat