Kristian Sewén bronsmedaljör i Klassisk Styrkelyft

Publicerad

Skärmdump från SM-webbsändningen.

Kristian Sewén är en tredje BODY.se-bloggare som ligger i toppen av flera olika grenar: Athletic Fitness och styrkelyft. I lördags tog han hem ett brons på SM Klassisk Styrkelyft i klass -83 kg efter ett par personliga rekord, 2,5 kg från en silvermedalj.

Serien blev 217,5 i knäböj, 155,0 kg i bänkpress och 272,5 kg i marklyft för en total på 645,0 kg. Tävlingarna kommer kunna ses i repris härKristian rapporterar i sin BODY.se-blogg om bantningen för att väga in:

Efter att ha lagt mig över natten med tre lager kläder, foliefilt och dubbla täcken vaknade jag upp i morse och vägde 84.6kg. Så fyra lager kläder, vinterjacka, mössa, luva och vantar och en timmes promenad på det. Mest för att aktivera kroppen med lyckades droppa ner till 83.7kg tillsammans med något toalettbesök. Så fyra lager kläder och sen ett besök i bastun vart nästa anhalt :D hann droppa ner till 83.3 innan vi åkte till tävlingsarenan där jag hoppade rakt in i bastun igen.

 Kristian tävlar i styrkelyft för samma team som Jenny och Johannes (Extreme Power) och var BODY Radio-gäst i höstas:

I BODY Radios längsta avsnitt någonsin berättar Kristian Sewén om sin ambitiösa satsning mot att tävla i SM i Athletic Fitness och SM i Klassisk Styrkelyft – med en veckas mellanrum. Det pratas också proteinpannkakor, krånglade hamstrings och radioansikten.

I artikeln Krispige Kristian: Snabb, listig och stark (som ursprungligen skrevs för BODYs decemberutgåva 2009) får du lära känna honom bättre:

Det finns atleter och det finns atleter. En del svingar lite hantel, drar i lite kablar och sedan är liksom bra. För andra är det dock då det börjar. Träningen som är hård, intensiv, allsidig och samtidigt specifik, och dessutom både muskulär och kardiovaskulär. Träning för riktiga atleter. Några som allra tydligast tillhör den senare skaran är de som tävlar i Athletic Fitness.

Ja, det hörs nästan på namnet att dessa individer är mer atleter än många andra. Och det är inte så konstigt. Förutom en fysik som är muskulös, symmetrisk och väldeffad så ska man som Athletic-tävlande också vara snabb, smidig, uthållig och dessutom stark som få. Kort och gott: man ska vara en riktig atlet.

Kristian Sewén, från Stockholm, är mycket riktigt vad jag kallar en riktig atlet. Han har vid två tillfällen varit nära seger på SM i Athletic Fitness, men kunde först vid 2009 års SM-tävlingar, som var Kristians tredje försök bland Sverige-eliten, ta sitt efterlängtade SM-guld. Kristians bakgrund inom fitness är nog mer amerikansk än svensk. Han började nämligen styrketräna för att bli bättre som amerikansk fotbollsspelare.

Läs mer om SM Klassisk Styrkelyft 2012:

Under SM-veckan i Östersund kommer 3 000 aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och 20 000 åskådare att vara på plats. Klassisk Styrkelyft avgör vilka som är bäst i Sverige i den nya retrogrenen – endast bälte och handledslindor är tillåtna hjälpmedel (övrig utrustning som böjdräkt, bänktröja, marklyftsdräkt och knälindor är inte tillåtet).
On
Off

0 kommentarer

  • SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    Karlstad har varit den fasta punkten för SM Athletic Fitness det senaste decenniet, sedan 2004 har åtta av elva AF-mästerskap avgjorts i den värmländska residensstaden. I år blir det dock Alingsås som både AF-atleter samt junior- och veterantävlande kommer att vallfärda till den 12–13 september.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 02:56

  • I New York finns udda träningsformer

    I New York finns udda träningsformer

    TV4 Nyheternas USA-team gav sig i veckan som gick ut på jakt efter de senaste fitnesstrenderna i New York. Man fann några riktigt udda träningspass: heavy metal yoga och surfing på land!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 14:06

  • Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    En vecka. En stad. Massor av mästare. Tusentals aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och tiotusentals åskådare kommer att vara på plats i Örebro nästa vecka. SVT Play sänder 30 januari direkt från SM Styrkelyft där vilka som är bäst i Sverige avgörs.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 05:16

  • Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Nu på lördag slår Gymgrossisten-butiken i Halmstad upp portarna. Lokalen på Klammerdammsgatan 25 är fylld med tillskott, kläder och träningstillbehör – de som är på plats kan ta del av erbjudanden mellan 10-16 och möta muskelprofiler. En av dem är Fredrik Jönsson som regelbundet syns i butiken framöver.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 04:54

  • AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    I helgen blir det fem år sedan Ahmad Ahmads gym AA Elit Fitness slog upp portarna i Malmö. Helgen till ära firar man med öppet hus – du som besöker Sofielundsvägen 57 kan mingla med fitness- och muskelprofiler eller varför inte delta i ELIT CHALLENGES (tävling i bänkpress, chins och dips)?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-22 21:18

  • Gör chinsträningen till en utmaning!

    Gör chinsträningen till en utmaning!

    Majoriteten av alla gymbesökare kämpar med att utföra en vanlig chins. Du som letar efter en lite mer utmanande variant kanske får inspiration i detta klipp? Styrkelyfterskan och PT:n Marisa Inda ser ut att göra träningen rolig!

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 17:21

  • De bästa axelövningarna är...

    De bästa axelövningarna är...

    Har du funderat på vilken den bästa övningen är för att bygga ett välrundat axelpaket är du inte ensam. Det har även forskare på Wisconsins Universitet grubblat över och bestämt sig för att ta reda på.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 13:57

  • Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst. Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den. Nu finns den senaste utgåvan i en butik nära dig!

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-22 05:00

  • Vilken sorts styrka är viktigast?

    Vilken sorts styrka är viktigast?

    Du har förmodligen varit där mer än en gång. Tvekandes, fast du vet inte exakt varför. Du är på väg att ta beslutet att gå till gymmet, garaget, bakgården eller vikthörnan i sovrummet, men du har svårt att samla rätt motivation. "Jag borde träna nu", men varför? Har du egentligen tänkt på varför du tränar?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-01-21 18:00

  • Island – jättarnas ö

    Island – jättarnas ö

    Den karga svarta klippan mitt ute i Atlanten har varit hem till några av de starkaste människor som någonsin levt. Här sträcker sig styrkesport ända tillbaks till vikingarnas tid.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-21 14:43

  • Chefredaktören debatterar Colting

    Chefredaktören debatterar Colting

    Hälsodebattören Jonas Colting skrev i helgen på SVT Opinion (SVT:s forum för nyhetsdebatt) att man bör undvika kort och snabb träning. I dag svarar BODYs chefredaktör Robert Stasinski att intensiv styrketräning kan vara en superb lösning för många.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 12:28

  • Bryta mot Heidi: Mission impossible

    Bryta mot Heidi: Mission impossible

    Heidi Andersson, Armbryterskan från Ensamheten, ståtar med elva VM-guld. När Chris Härenstam och Kajsa Bergqvist på Idrottsgalan tillsammans försökte bryta ned henne kunde det bara gå på ett sätt...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 07:47

  • Snart mindre trångt på gymmen...

    Snart mindre trångt på gymmen...

    Wall Street Journal rapporterar att incheckningar på gym i sociala medier börjar falla tredje veckan i januari, och i februari är siffran uppe på hela tio procents bortfall. Branschorganisationen IHRSA rapporterar att amerikanska gym förlorar en tredjedel av sina kunder varje år, och för lågprisgymmen förnyar bara hälften sina medlemsskap.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-21 06:50

  • Fitnesstävlande med i Farmen 2015!

    Fitnesstävlande med i Farmen 2015!

    I går hade den åttonde säsongen av dokusåpan "Farmen" premiär i TV4. Förutom programledaren Paolo Roberto ser vi Amanda Bergqvist delta. Amanda tävlade 2013 både på Decembercupen i Athletic Fitness och veckan efter i Bikini Fitness på Luciapokalen.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-20 16:07

  • Niro de la Rua fortsätter leverera!

    Niro de la Rua fortsätter leverera!

    Erik Erikssons podcast har gäster från bodybuilding/fitness-världen och fokuserar på idrottens psykologi. I senaste avsnittet kan du lyssna till framtidsplanerna för Niro de la Rua, som med två imponerande starter under våren 2013 tog sig ända in i Sverige-eliten.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-19 15:32

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat