Kristian Sewén bronsmedaljör i Klassisk Styrkelyft

Publicerad

Skärmdump från SM-webbsändningen.

Kristian Sewén är en tredje BODY.se-bloggare som ligger i toppen av flera olika grenar: Athletic Fitness och styrkelyft. I lördags tog han hem ett brons på SM Klassisk Styrkelyft i klass -83 kg efter ett par personliga rekord, 2,5 kg från en silvermedalj.

Serien blev 217,5 i knäböj, 155,0 kg i bänkpress och 272,5 kg i marklyft för en total på 645,0 kg. Tävlingarna kommer kunna ses i repris härKristian rapporterar i sin BODY.se-blogg om bantningen för att väga in:

Efter att ha lagt mig över natten med tre lager kläder, foliefilt och dubbla täcken vaknade jag upp i morse och vägde 84.6kg. Så fyra lager kläder, vinterjacka, mössa, luva och vantar och en timmes promenad på det. Mest för att aktivera kroppen med lyckades droppa ner till 83.7kg tillsammans med något toalettbesök. Så fyra lager kläder och sen ett besök i bastun vart nästa anhalt :D hann droppa ner till 83.3 innan vi åkte till tävlingsarenan där jag hoppade rakt in i bastun igen.

 Kristian tävlar i styrkelyft för samma team som Jenny och Johannes (Extreme Power) och var BODY Radio-gäst i höstas:

I BODY Radios längsta avsnitt någonsin berättar Kristian Sewén om sin ambitiösa satsning mot att tävla i SM i Athletic Fitness och SM i Klassisk Styrkelyft – med en veckas mellanrum. Det pratas också proteinpannkakor, krånglade hamstrings och radioansikten.

I artikeln Krispige Kristian: Snabb, listig och stark (som ursprungligen skrevs för BODYs decemberutgåva 2009) får du lära känna honom bättre:

Det finns atleter och det finns atleter. En del svingar lite hantel, drar i lite kablar och sedan är liksom bra. För andra är det dock då det börjar. Träningen som är hård, intensiv, allsidig och samtidigt specifik, och dessutom både muskulär och kardiovaskulär. Träning för riktiga atleter. Några som allra tydligast tillhör den senare skaran är de som tävlar i Athletic Fitness.

Ja, det hörs nästan på namnet att dessa individer är mer atleter än många andra. Och det är inte så konstigt. Förutom en fysik som är muskulös, symmetrisk och väldeffad så ska man som Athletic-tävlande också vara snabb, smidig, uthållig och dessutom stark som få. Kort och gott: man ska vara en riktig atlet.

Kristian Sewén, från Stockholm, är mycket riktigt vad jag kallar en riktig atlet. Han har vid två tillfällen varit nära seger på SM i Athletic Fitness, men kunde först vid 2009 års SM-tävlingar, som var Kristians tredje försök bland Sverige-eliten, ta sitt efterlängtade SM-guld. Kristians bakgrund inom fitness är nog mer amerikansk än svensk. Han började nämligen styrketräna för att bli bättre som amerikansk fotbollsspelare.

Läs mer om SM Klassisk Styrkelyft 2012:

Under SM-veckan i Östersund kommer 3 000 aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och 20 000 åskådare att vara på plats. Klassisk Styrkelyft avgör vilka som är bäst i Sverige i den nya retrogrenen – endast bälte och handledslindor är tillåtna hjälpmedel (övrig utrustning som böjdräkt, bänktröja, marklyftsdräkt och knälindor är inte tillåtet).
On
Off

0 kommentarer

  • Spelfilm i bodybuildingvärlden

    Spelfilm i bodybuildingvärlden

    I den franska filmen “Bodybuilder” sänds en ung man på glid i tillvaron till sin far som han inte sett på ett antal år. Filmen ger en insiktsfull inblick i livet som kroppsbyggare, så två byggartummar upp!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-09-01 12:18

  • Kroppsbyggare blir konstverk

    Kroppsbyggare blir konstverk

    Erik Eriksson heter mannen som tecknar som en gud och BODY har fått möjligheten att ta del av både hans konstverk och en pratstund.

    Nyheter Linnea Enstedt, 2015-08-31 17:20

  • Putin bjöd in press till pass

    Putin bjöd in press till pass

    Den statsägda ryska nyhetsbyrån Tass bjöds i söndags morse in till ett gympass med president Vladimir Putin och premiärminister Dmitry Medvedev, samt efterföljande grillning, i Putins sommarbostad Bocharov Ruchei i Sotji (där vinter-OS hölls 2014).

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-31 13:22

  • Funktionell träning: Dyall & Stasinski

    Funktionell träning: Dyall & Stasinski

    Tillsammans med Robert Stansinski har mångsysslande Karl Dyall skrivit en bok om en mångsidig och trendig träningsform. De har tillsammans besökt morgonsofforna i TV4 och SVT och demonstrerat funktionell träning.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-28 12:00

  • Mats Kardell på TV4 Nyhetsmorgon

    Mats Kardell på TV4 Nyhetsmorgon

    Mats Kardell tog silver på bodybuilding-VM 1988 och gjorde därefter åtta tävlingar som proffs. Efter karriären gick han ner sig i ett gravt missbruk. I Nyhetsmorgon i morse berättade han kort om sin livhistoria.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-28 10:21

  • 100 MKR till tonfisk på burk-kunder

    100 MKR till tonfisk på burk-kunder

    En gruppstämning mot företaget StarKist som säljer tonfisk på burk anklagade dem för att snåla på den avrunna vikten tonfisk med ett antal gram per burk.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-27 04:18

  • Vinn plats på kostutbildning

    Vinn plats på kostutbildning

    5–6 september håller näringsfysiologerna John Gröntvedt och Emanuel Widmark en kostutbildning på Wenngarn Sportcenter i Sigtuna. Du kan nu vinna en plats till denna fullspäckade helg genom att visa dina kunskaper!

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-26 15:36

  • Sveriges Starkaste Män ska utses

    Sveriges Starkaste Män ska utses

    Nyss avgjordes Sveriges Starkaste Man-finalen i öppna klassen. På lördag avhålls finalerna i -90 kg (Sverigedebut! Umeå) och -105 kg (Sundsvall). Kommer favoriterna att hålla för trycket i de rekordstarka startfälten?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-26 11:35

  • Träningsmetoden för extra tillväxt?

    Träningsmetoden för extra tillväxt?

    FST-7 är en träningsmetod eller träningsmodell framtagen av amerikanen Hany Rambod som är mest känd för att vara tävlingscoach till Phil Heath och tidigare även coach till Jay Cutler. Själva beteckningen FST-7 står för två olika saker: Bokstäverna är en förkortning på Fascia Stretch Training, och sjuan är antalet set som du utför i en övning. 

    Nyheter Jacob Gudiol, 2015-08-26 02:08

  • Lär dig chins och dips av den bäste

    Lär dig chins och dips av den bäste

    Du är en masochist! Jag ser nog hur du börjar skruva på dig där i stolen, men det är ingen idé att du försöker dölja det! Du är åtminstone i gott sällskap. För i varje träningsnörd bor det en liten självplågare. Det finns en märklig njutning i att utsätta kroppen för saker den egentligen inte riktigt vill. 

    Nyheter Andreas Guiance, 2015-08-25 02:37

  • Brutal bänkpress: de bästa knepen!

    Brutal bänkpress: de bästa knepen!

    Finländaren Freddi Smulter lyfter tyngst både med eller utan utrustning. Häng med när han förklarar hur man tränar för att bli världens starkaste bänkpressare!

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-24 13:49

  • Årsjös "Strongmankyckling" med ris

    Årsjös "Strongmankyckling" med ris

    Han behöver aldrig laga något, och gör det heller (nästan) aldrig. Han är för närvarande sponsrad av både Restaurang Thai House och Kungs Kebab hemma i Norrköping, och äter i genomsnitt 3–4 måltider per dag på dessa ställen.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-21 13:42

  • Kille? Har du ett sexpack? Se hit!

    Kille? Har du ett sexpack? Se hit!

    I höst kommer Utbildningsradion sända ett helt nytt program på SVT under "prime time", dvs den tid som flest tittar på tv. Man söker nu en manlig statist som har magrutor.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-21 12:25

  • Låt dig stärkas av kritiken!

    Låt dig stärkas av kritiken!

    Vi lär oss ofta av våra misstag. Misstag kan hjälpa oss att bli bättre. Misstag är viktigt, och så även kritik. Kritik kan få oss att upptäcka de misstag som vi gör och inte har en aning om. Ja, kritik är viktigt. Och att begå misstag både hör till livet och är tillåtet. Istället för att gå runt och tjura, försök att se den positiva sida av kritiken och låt det hjälpa dig!

    Nyheter Ove Rytter, 2015-08-20 20:51

  • Matlådor: Kenny Dahlström visar hur

    Matlådor: Kenny Dahlström visar hur

    Kenny Dahlström är Sveriges Kai Greene, hade någon sagt till mig innan jag träffade honom. Och visst, här finns en del likheter: båda är byggare med stark passion för sporten, med stort intresse för mental utveckling, filosofiska utsvävningar och framför allt fasta rutiner.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-20 11:07

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat