Kristian Sewén bronsmedaljör i Klassisk Styrkelyft

Publicerad

Skärmdump från SM-webbsändningen.

Kristian Sewén är en tredje BODY.se-bloggare som ligger i toppen av flera olika grenar: Athletic Fitness och styrkelyft. I lördags tog han hem ett brons på SM Klassisk Styrkelyft i klass -83 kg efter ett par personliga rekord, 2,5 kg från en silvermedalj.

Serien blev 217,5 i knäböj, 155,0 kg i bänkpress och 272,5 kg i marklyft för en total på 645,0 kg. Tävlingarna kommer kunna ses i repris härKristian rapporterar i sin BODY.se-blogg om bantningen för att väga in:

Efter att ha lagt mig över natten med tre lager kläder, foliefilt och dubbla täcken vaknade jag upp i morse och vägde 84.6kg. Så fyra lager kläder, vinterjacka, mössa, luva och vantar och en timmes promenad på det. Mest för att aktivera kroppen med lyckades droppa ner till 83.7kg tillsammans med något toalettbesök. Så fyra lager kläder och sen ett besök i bastun vart nästa anhalt :D hann droppa ner till 83.3 innan vi åkte till tävlingsarenan där jag hoppade rakt in i bastun igen.

 Kristian tävlar i styrkelyft för samma team som Jenny och Johannes (Extreme Power) och var BODY Radio-gäst i höstas:

I BODY Radios längsta avsnitt någonsin berättar Kristian Sewén om sin ambitiösa satsning mot att tävla i SM i Athletic Fitness och SM i Klassisk Styrkelyft – med en veckas mellanrum. Det pratas också proteinpannkakor, krånglade hamstrings och radioansikten.

I artikeln Krispige Kristian: Snabb, listig och stark (som ursprungligen skrevs för BODYs decemberutgåva 2009) får du lära känna honom bättre:

Det finns atleter och det finns atleter. En del svingar lite hantel, drar i lite kablar och sedan är liksom bra. För andra är det dock då det börjar. Träningen som är hård, intensiv, allsidig och samtidigt specifik, och dessutom både muskulär och kardiovaskulär. Träning för riktiga atleter. Några som allra tydligast tillhör den senare skaran är de som tävlar i Athletic Fitness.

Ja, det hörs nästan på namnet att dessa individer är mer atleter än många andra. Och det är inte så konstigt. Förutom en fysik som är muskulös, symmetrisk och väldeffad så ska man som Athletic-tävlande också vara snabb, smidig, uthållig och dessutom stark som få. Kort och gott: man ska vara en riktig atlet.

Kristian Sewén, från Stockholm, är mycket riktigt vad jag kallar en riktig atlet. Han har vid två tillfällen varit nära seger på SM i Athletic Fitness, men kunde först vid 2009 års SM-tävlingar, som var Kristians tredje försök bland Sverige-eliten, ta sitt efterlängtade SM-guld. Kristians bakgrund inom fitness är nog mer amerikansk än svensk. Han började nämligen styrketräna för att bli bättre som amerikansk fotbollsspelare.

Läs mer om SM Klassisk Styrkelyft 2012:

Under SM-veckan i Östersund kommer 3 000 aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och 20 000 åskådare att vara på plats. Klassisk Styrkelyft avgör vilka som är bäst i Sverige i den nya retrogrenen – endast bälte och handledslindor är tillåtna hjälpmedel (övrig utrustning som böjdräkt, bänktröja, marklyftsdräkt och knälindor är inte tillåtet).
On
Off

0 kommentarer

  • Anmäl dig senast på fredag!

    Anmäl dig senast på fredag!

    Planerar du att delta i Athletic Fitness, Bodybuilding, Bodyfitness, Bikini Fitness, Classic Bodybuilding eller Men's Physique under BODY Classic? Glöm inte bort att du måste göra din anmälan senast denna fredag (18 april)!

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-15 23:45

  • E-handeln lyfter mot nya höjder

    E-handeln lyfter mot nya höjder

    Försäljningen av sportprodukter på nätet fortsätter att slå rekord. Även under de kommande åren väntas kraftig tillväxt.

    Nyheter Magnus Reithner, 2014-04-15 12:56

  • Tre ström och en son i Gladiatorerna på lördag

    Tre ström och en son i Gladiatorerna på lördag

    Nu på lördag möter brandmannen Daniel Ringström KTH-studenten Stefan Ekström på herrsidan. På damsidan ställs crossfit-tävlande tvåbarnsmamman Jessica Andersson, 34, mot motocrossföraren Ebba Bergström, 19 – äldst möter yngst!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-11 20:02

  • Är du mamma och bodybuilder?

    Är du mamma och bodybuilder?

    Ett produktionsbolag söker kvinnliga bodybuilders som också är mammor. Du ska brinna för bodybuilding (läs vara aktiv inom tävlingssammanhang) men också värdesätta rollen som mamma. Castingen för en dokumentärfilm pågår under våren 2014. Personer från hela Sverige är välkomna att söka!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-09 15:52

  • Video från Battle of Scandinavia 2014!

    Video från Battle of Scandinavia 2014!

    Företaget ReportingTech Group var på plats i publiken och livesände muskeltävlingarna i Alingsås. Nu har de också börjat lägga upp videoupptagningarna online i hög kvalitét: hittills är hela 165 minuter publicerade!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-09 13:25

  • Inför Fitnessfestivalen i Göteborg 2014: På jakt efter träningstrender

    Inför Fitnessfestivalen i Göteborg 2014: På jakt efter träningstrender

    Vem har rätt. Och vem har fel? Vem har sanningen? Och var finns den? Alla inom träningsvärlden lever i något slags gemensamt tränings-Nextopia. 
Vi väntar på det nya, sensationella och undergörande. På gott och på ont. Små detaljer, en finurlig uppfinning, en TV-show, ett känt namn eller en bloggare med miljontals fans kan påverka en hel värld. Blixtsnabbt.

    Nyheter Ove Rytter, 2014-04-08 13:56

  • Denise Faith har blivit proffs

    Denise Faith har blivit proffs

    Den überklassiga byggarmadamen Denise Faith går från klarhet till klarhet. Från Luciapokalen till SM, och därifrån vidare till VM. Allt levererat av Denise med stil och övertygelse. Hennes nästa steg är dock en annan historia. Desto modigare, helt klart, men samtidigt också det mest logiska. Vi talar om att Denise tar klivet och nu blir vårt nästa proffs i dambyggning.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-03 18:37

  • Frida Palmell fyra vid St Louis Pro!

    Frida Palmell fyra vid St Louis Pro!

    Vid årets första proffstävling i Women’s Physique så placerade sig Frida Palmell på en fjärde plats av arton deltagare! Placeringen innebär att Frida nu har tagit två poäng i kvalserien för att delta på Olympia i september!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-03 16:35

  • Gladiatorernas grundomgång snart halvvägs

    Gladiatorernas grundomgång snart halvvägs

    I den fjärde av åtta grundomgångar ställs brottaren Besnik Shala, Falköping mot Andreas Miklja, Stockholm (för övrigt finalist i BODY:s omslagstävling). På damsidan tävlar simläraren Emilia Carlsson Berg, Örnsköldsvik mot Marika Ögren, Göteborg.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-03 14:52

  • Deltagare sökes till Ninja Warrior Sverige

    Deltagare sökes till Ninja Warrior Sverige

    TV-produktionsbolaget Elk Production ska producera Ninja Warrior Sverige. De söker personer – av bägge könen – som gillar att utmana sig själv, har ett stort intresse för träning och som skulle vilja vara med i tävlingen och fightas om att bli Sveriges första Ninja Warrior!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-03 13:07

  • Nära 2400 bilder från Battle of Scandinavia...

    Nära 2400 bilder från Battle of Scandinavia...

    ...kan du som besöker muscle.se ta del av. Som vanligt har man varit på plats och fångat alla klasserna för att lägga upp i sitt välbesökta och matiga bildgalleri.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-03-30 20:50

  • BODY Radio-gäster dyker upp i annan podcast

    BODY Radio-gäster dyker upp i annan podcast

    Flygbolaget Norwegian har lanserat ”Framgångsresor” – en intervjupodcast med kända entreprenörer och nytänkare i affärsvärlden. Två av dem har ni redan hört i BODY Radio: Ove Rytter, tidningen BODY Magazines grundare och Micael Dahlén, professor på Handelshögskolan.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-03-30 13:26

  • Miljonpublik för Gladiatorerna

    Miljonpublik för Gladiatorerna

    Stabila tittarsiffror för Gladiatorerna denna vår – över miljonen såg dem förra veckan. På lördag ställs thaiboxaren Kardo Karaman mot den CrossFit-tävlande Alexander Elebro (omslagsmodell på BODY!). På damsidan möter längdskidåkaren Hanna Slotte officeraren Elin Strömblad.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-03-27 16:34

  • Tävla om Don Jon på dvd/blu-ray!

    Tävla om Don Jon på dvd/blu-ray!

    Don Jon är en vass komedi om Don Jon (Joseph Gordon-Levitt) som blir kär i Barbara (Scarlett Johansson). Genom att demonstrera dina kunskaper om deras filmkarriärer kan du nu vinna filmen på på DVD/Blu-ray från Noble Entertainment.

    Nyheter Redaktionen, 2014-03-27 13:00

  • Patrik vann presentkortet hos DS Trademark!

    Patrik vann presentkortet hos DS Trademark!

    I årets första utgåva av Träna Nu! CrossFit fanns en tävling om ett presentkort värt 15 000 kr hos DS Trademark. Alla inkomna svaren är nu rättade och motiveringarna analyserade – vinnaren bor i Grästorp och heter Patrik Högemark. Stort grattis!

    Nyheter Redaktionen, 2014-03-26 13:33

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat