Kristian Sewén bronsmedaljör i Klassisk Styrkelyft

Publicerad

Skärmdump från SM-webbsändningen.

Kristian Sewén är en tredje BODY.se-bloggare som ligger i toppen av flera olika grenar: Athletic Fitness och styrkelyft. I lördags tog han hem ett brons på SM Klassisk Styrkelyft i klass -83 kg efter ett par personliga rekord, 2,5 kg från en silvermedalj.

Serien blev 217,5 i knäböj, 155,0 kg i bänkpress och 272,5 kg i marklyft för en total på 645,0 kg. Tävlingarna kommer kunna ses i repris härKristian rapporterar i sin BODY.se-blogg om bantningen för att väga in:

Efter att ha lagt mig över natten med tre lager kläder, foliefilt och dubbla täcken vaknade jag upp i morse och vägde 84.6kg. Så fyra lager kläder, vinterjacka, mössa, luva och vantar och en timmes promenad på det. Mest för att aktivera kroppen med lyckades droppa ner till 83.7kg tillsammans med något toalettbesök. Så fyra lager kläder och sen ett besök i bastun vart nästa anhalt :D hann droppa ner till 83.3 innan vi åkte till tävlingsarenan där jag hoppade rakt in i bastun igen.

 Kristian tävlar i styrkelyft för samma team som Jenny och Johannes (Extreme Power) och var BODY Radio-gäst i höstas:

I BODY Radios längsta avsnitt någonsin berättar Kristian Sewén om sin ambitiösa satsning mot att tävla i SM i Athletic Fitness och SM i Klassisk Styrkelyft – med en veckas mellanrum. Det pratas också proteinpannkakor, krånglade hamstrings och radioansikten.

I artikeln Krispige Kristian: Snabb, listig och stark (som ursprungligen skrevs för BODYs decemberutgåva 2009) får du lära känna honom bättre:

Det finns atleter och det finns atleter. En del svingar lite hantel, drar i lite kablar och sedan är liksom bra. För andra är det dock då det börjar. Träningen som är hård, intensiv, allsidig och samtidigt specifik, och dessutom både muskulär och kardiovaskulär. Träning för riktiga atleter. Några som allra tydligast tillhör den senare skaran är de som tävlar i Athletic Fitness.

Ja, det hörs nästan på namnet att dessa individer är mer atleter än många andra. Och det är inte så konstigt. Förutom en fysik som är muskulös, symmetrisk och väldeffad så ska man som Athletic-tävlande också vara snabb, smidig, uthållig och dessutom stark som få. Kort och gott: man ska vara en riktig atlet.

Kristian Sewén, från Stockholm, är mycket riktigt vad jag kallar en riktig atlet. Han har vid två tillfällen varit nära seger på SM i Athletic Fitness, men kunde först vid 2009 års SM-tävlingar, som var Kristians tredje försök bland Sverige-eliten, ta sitt efterlängtade SM-guld. Kristians bakgrund inom fitness är nog mer amerikansk än svensk. Han började nämligen styrketräna för att bli bättre som amerikansk fotbollsspelare.

Läs mer om SM Klassisk Styrkelyft 2012:

Under SM-veckan i Östersund kommer 3 000 aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och 20 000 åskådare att vara på plats. Klassisk Styrkelyft avgör vilka som är bäst i Sverige i den nya retrogrenen – endast bälte och handledslindor är tillåtna hjälpmedel (övrig utrustning som böjdräkt, bänktröja, marklyftsdräkt och knälindor är inte tillåtet).
On
Off

0 kommentarer

  • BODYs omslagsmodelltävling 2014 – lägg din röst på tjejerna!

    BODYs omslagsmodelltävling 2014 – lägg din röst på tjejerna!

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om rejäla kosttillskottspaket från Svenskt Kosttillskott!

    Nyheter Redaktionen, 2014-10-21 00:00

  • BODYs omslagsmodelltävling 2014 – lägg din röst på killarna!

    BODYs omslagsmodelltävling 2014 – lägg din röst på killarna!

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om rejäla kosttillskottspaket från Svenskt Kosttillskott!

    Nyheter Redaktionen, 2014-10-21 00:00

  • BODYs omslagsmodelltävling 2014

    BODYs omslagsmodelltävling 2014

    Finalisterna är klara: Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om rejäla kosttillskottspaket från Svenskt Kosttillskott (till ett värde av 12 000 kr)!

    Nyheter Redaktionen, 2014-10-21 00:00

  • En rejäl samling kvalitetstips för dig och din fysik!

    En rejäl samling kvalitetstips för dig och din fysik!

    Novemberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskning om träning och kost, personporträtt med de som har lyckats, kostråden för mer muskler och mindre fett, skvaller och mycket annat. Nu på tisdag finns den i en butik nära dig.

    Nyheter Redaktionen, 2014-10-20 22:30

  • Tar det långa benet före det korta till gymmet

    Tar det långa benet före det korta till gymmet

    Nyss hemkommen efter årets SM-tävlingar i Västerås är sinnesstämningen hög. Att få vistas i en miljö som andas dedikation, engagemang och en hängivenhet åt något som också ligger en varmt om hjärtat är en svårslagen inspirationskälla. Och jag vågar tro att detta har lika stor effekt även på dig, vare sig du har egna tävlingsplaner eller inte. Det relevanta i sammanhanget är att du gillar och förstår dig på fenomenet hård träning.

    Nyheter Hannah Runsten, 2014-10-20 22:00

  • BODY TV på Nordic Fitness Expo!

    BODY TV på Nordic Fitness Expo!

    Reporter Linnea Enstedt och fotograf Håkan Sjödin var på plats vid förra helgens Nordic Fitness Expo i finska Lahtis. En halvtimmes sammanfattning får du i BODY TV:s nya hörna på webben:

    Nyheter Redaktionen, 2014-10-20 16:36

  • Biljetter till Gladiatorerna släppta

    Biljetter till Gladiatorerna släppta

    I veckan som gick släpptes biljetterna till inspelning av Gladiatorerna. Detta blir tredje gången som programmet spelas in i Nordichallen i Sundsvall, och i år sker det under två intensiva helger: 13-16 respektive 21-24 november för för grundomgångar, semifinaler samt final.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-10-20 13:37

  • Resultat från SM i Västerås 2014

    I helgen avhålls SM Bodybuilding & Fitness för seniorer i Västerås. Resultatlistor från tävlingarna återfinns nu nedan. Overallsegrare blev i Bodyfitness Carina Isaksson, i Bodybuilding Christofer Nober och i Bikini Fitness Madelen Myhr.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-10-05 14:59

  • Gladiatormöte i Fångarna på fortet

    Gladiatormöte i Fångarna på fortet

    I kväll 20.00 drabbar Gladiatorerna Christy "Bullet" Bacon och Lisa "Valkyria" Pihl samman på fortet. I Christys lag tävlar Rafael Edholm och Björn Bengtsson. De möter Lisas lag som består av Björn Starrin och Johan Östling.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-10-04 13:36

  • En officiell ursäkt

    Då vi fått en del reaktioner på vissa av bilderna i reportaget "Great Brits", publicerat i oktoberutgåvan av BODY, känner jag att det är på sin plats med en officiell ursäkt.

    Nyheter Hannah Runsten, 2014-09-28 21:24

  • Allt började med hantlar, en stol och något gummiband

    Allt började med hantlar, en stol och något gummiband

    Jag var inte många äpplen hög när jag för första gången stod med näsan tryckt mot glasfönstret in till ett av Uppsalas mer centrala gym. Av någon anledning var jag fascinerad av aktiviteten som pågick där inne, och imponerad av de fysiska resultat det hela verkade ge de som befann sig på andra sidan.

    Nyheter Hannah Runsten, 2014-09-22 16:00

  • Guiden till din ultimata träningshöst!

    Guiden till din ultimata träningshöst!

    Oktoberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskning om träning och kost, personporträtt med de som har lyckats, kostråden för mer muskler och mindre fett, skvaller och mycket annat. Nu på tisdag finns den i en butik nära dig.

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-21 16:00

  • Träna Nu! CrossFit i butik på tisdag!

    Träna Nu! CrossFit i butik på tisdag!

    För oss som dedikerar vår träning åt CrossFit – ständigt varierande, funktionella rörelser utförda under hög intensitet – är känslor av glädje och rädsla två sidor av samma mynt.

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-21 12:00

  • Norway Open är tillbaks till helgen!

    Norway Open är tillbaks till helgen!

    Förutom en stor träningsmässa med inslag av CrossFit, MMA och styrkelyft avgörs också Norges största fitnesstävling. Traditionellt har det varit ett stort svenskt deltagande på Norway Open. I år är det lika stor prispeng i alla klasser, vilket gjort att det är nytt rekord med hela 28 svenska starter!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-09-15 23:21

  • Uddevallas hårdaste siktar på seger

    Uddevallas hårdaste siktar på seger

    Kallt höstregn botar man med lika delar kallt stål. Det är nu det är som bäst att slinka in på ett ordentligt hardcore-gym och bränna av ett dunderpass!

    Nyheter Linnea Enstedt, 2014-09-12 08:15

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat