Fler strongmantävlingar står på vårschemat

Publicerad

Förutom kval till Sveriges Starkaste Man arrangeras det fler strongmantävlingar i vår: dels i Säffle lördag 12 maj i samband med Säffle marknad, dels i Järsnäs lördagen den 19 maj (den första av tre deltävlingar i Gymkompaniet Open 2012).

Henrik Saxin och Rickard Gustafsson låter meddela:

Lördag den 12 maj kommer en starkemantävling att ske i anslutning till Skol-SM för maskinförare, Trafikens Dag samt Säffle Marknad. Mycket folk i omlopp vilket är roligt. 

Start klockan 10:00 och håller på till cirka 15:30. Efter tävlingen blir det tillfälle till att gå ut och äta och dricka för de som vill. För de som övernattar finns Comfort Hotell Royal (0533-126 60). Vänta inte till sista minuten eftersom det är många resande till Säffle denna helg och kan därför bli dålig tillgång på rum. Sista anmälningsdag till tävlingen är måndag den 23 april. Finns cirka 10 platser till tävlingen. 

Namn, ålder och vikt är av intresse vid anmälan som görs via facebook eller mail Henrik_Saxin@hotmail.com.

Grenar är följande:

  1. Medley: Farmer's Walk 120 kg 15 meter, Loading av något slag.
  2. Deadlift Hold: med bil.
  3. OK: 270 kg, 15 meter.
  4. Däckmedley: 270 kg, 350 kg, 400 kg, tre vällt på varje.
  5. Truckpull alternativt arm over arm: Lastbil, 15 meter.

 
Med reservation för ändringar.

En vecka senare under Järsnäsdagen arrangeras en strongmantävling: 

Lördagen den 19 maj är det dags för den första deltävlingen av tre i Gymkompaniet Open 2012. Tävlingen kommer att hållas i Järsnäs (väg 132), som ligger mellan Huskvarna och Aneby i Småland.

Tävlingen genomförs med två klasser: Folkklass och Elitklass. Beroende på hur många som anmäler sig, så kommer det eventuellt att bli så att de tre första grenarna utgör ett kval. Starten sker 11.00 och tävlingarna beräknas hålla på till cirka 16.00.

Grenarna är följande (Folk- respektive Elitklass):

  1. Farmer's Hold: 100 kg/120 kg
  2. Stockpress: Reps (från mark) 90 sekunder. 80 kg/100 kg
  3. Däckvält: 8 vält med 260 kg/cirka 350 kg (eventuell kvalgräns)
  4. Ok: 30 meter med cirka 220 kg/270 kg
  5. Medley: Duck Walk 120 kg/150 kg, Släde 15 meter, Sten 1 meter cirka 100 kg/120 kg


Med reservation för ändringar.

Sista anmälningsdag till tävlingen är lördagen den 5 maj. Anmälningar till tävlingen görs till Rune Andersson på telefon 0521-304 50 eller 0708-101 314. Boende för er som önskar finns två km från tävlingsplatsen på Brovillan B&B. Välkomna!

Du som är stark och vill prova på några klassiska grenar med aningens lättare vikter har härmed chansen. Tidigare sagt av arrangören om nybörjartävlingar i Strongman:

Man gör inte sitt livs bästa resultat första gången man provar naturligtvis, men övning ger färdighet. Man kommer en bit med styrka, men med teknik och erfarenhet kommer man bra mycket längre och det kan man ju inte få utan att börja.

On
Off

0 kommentarer

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

  • Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

    Nyheter Isak Melin, 2018-04-03 12:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat