Fler strongmantävlingar står på vårschemat

Publicerad

Förutom kval till Sveriges Starkaste Man arrangeras det fler strongmantävlingar i vår: dels i Säffle lördag 12 maj i samband med Säffle marknad, dels i Järsnäs lördagen den 19 maj (den första av tre deltävlingar i Gymkompaniet Open 2012).

Henrik Saxin och Rickard Gustafsson låter meddela:

Lördag den 12 maj kommer en starkemantävling att ske i anslutning till Skol-SM för maskinförare, Trafikens Dag samt Säffle Marknad. Mycket folk i omlopp vilket är roligt. 

Start klockan 10:00 och håller på till cirka 15:30. Efter tävlingen blir det tillfälle till att gå ut och äta och dricka för de som vill. För de som övernattar finns Comfort Hotell Royal (0533-126 60). Vänta inte till sista minuten eftersom det är många resande till Säffle denna helg och kan därför bli dålig tillgång på rum. Sista anmälningsdag till tävlingen är måndag den 23 april. Finns cirka 10 platser till tävlingen. 

Namn, ålder och vikt är av intresse vid anmälan som görs via facebook eller mail Henrik_Saxin@hotmail.com.

Grenar är följande:

  1. Medley: Farmer's Walk 120 kg 15 meter, Loading av något slag.
  2. Deadlift Hold: med bil.
  3. OK: 270 kg, 15 meter.
  4. Däckmedley: 270 kg, 350 kg, 400 kg, tre vällt på varje.
  5. Truckpull alternativt arm over arm: Lastbil, 15 meter.

 
Med reservation för ändringar.

En vecka senare under Järsnäsdagen arrangeras en strongmantävling: 

Lördagen den 19 maj är det dags för den första deltävlingen av tre i Gymkompaniet Open 2012. Tävlingen kommer att hållas i Järsnäs (väg 132), som ligger mellan Huskvarna och Aneby i Småland.

Tävlingen genomförs med två klasser: Folkklass och Elitklass. Beroende på hur många som anmäler sig, så kommer det eventuellt att bli så att de tre första grenarna utgör ett kval. Starten sker 11.00 och tävlingarna beräknas hålla på till cirka 16.00.

Grenarna är följande (Folk- respektive Elitklass):

  1. Farmer's Hold: 100 kg/120 kg
  2. Stockpress: Reps (från mark) 90 sekunder. 80 kg/100 kg
  3. Däckvält: 8 vält med 260 kg/cirka 350 kg (eventuell kvalgräns)
  4. Ok: 30 meter med cirka 220 kg/270 kg
  5. Medley: Duck Walk 120 kg/150 kg, Släde 15 meter, Sten 1 meter cirka 100 kg/120 kg


Med reservation för ändringar.

Sista anmälningsdag till tävlingen är lördagen den 5 maj. Anmälningar till tävlingen görs till Rune Andersson på telefon 0521-304 50 eller 0708-101 314. Boende för er som önskar finns två km från tävlingsplatsen på Brovillan B&B. Välkomna!

Du som är stark och vill prova på några klassiska grenar med aningens lättare vikter har härmed chansen. Tidigare sagt av arrangören om nybörjartävlingar i Strongman:

Man gör inte sitt livs bästa resultat första gången man provar naturligtvis, men övning ger färdighet. Man kommer en bit med styrka, men med teknik och erfarenhet kommer man bra mycket längre och det kan man ju inte få utan att börja.


Visa större karta
On
Off

0 kommentarer

  • Allt började med hantlar, en stol och något gummiband

    Allt började med hantlar, en stol och något gummiband

    Jag var inte många äpplen hög när jag för första gången stod med näsan tryckt mot glasfönstret in till ett av Uppsalas mer centrala gym. Av någon anledning var jag fascinerad av aktiviteten som pågick där inne, och imponerad av de fysiska resultat det hela verkade ge de som befann sig på andra sidan.

    Nyheter Hannah Runsten, 2014-09-22 16:00

  • Guiden till din ultimata träningshöst!

    Guiden till din ultimata träningshöst!

    Oktoberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskning om träning och kost, personporträtt med de som har lyckats, kostråden för mer muskler och mindre fett, skvaller och mycket annat. Nu på tisdag finns den i en butik nära dig.

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-21 16:00

  • Träna Nu! CrossFit i butik på tisdag!

    Träna Nu! CrossFit i butik på tisdag!

    För oss som dedikerar vår träning åt CrossFit – ständigt varierande, funktionella rörelser utförda under hög intensitet – är känslor av glädje och rädsla två sidor av samma mynt.

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-21 12:00

  • Norway Open är tillbaks till helgen!

    Norway Open är tillbaks till helgen!

    Förutom en stor träningsmässa med inslag av CrossFit, MMA och styrkelyft avgörs också Norges största fitnesstävling. Traditionellt har det varit ett stort svenskt deltagande på Norway Open. I år är det lika stor prispeng i alla klasser, vilket gjort att det är nytt rekord med hela 28 svenska starter!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-09-15 23:21

  • Uddevallas hårdaste siktar på seger

    Uddevallas hårdaste siktar på seger

    Kallt höstregn botar man med lika delar kallt stål. Det är nu det är som bäst att slinka in på ett ordentligt hardcore-gym och bränna av ett dunderpass!

    Nyheter Linnea Enstedt, 2014-09-12 08:15

  • Kroppsbyggare sökes för plåtning

    Kroppsbyggare sökes för plåtning

    En castingfirma har fått i uppgift att hitta en manlig kroppsbyggare utan tatueringar för studiofotning i Stockholm. Det är en reklamkampanj (banners, webbtv) för ett spelbolag som ska castas. Passar du in eller känner du någon som skulle funka, läs då vidare.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-09-11 10:22

  • BODY TV besöker SM i Karlstad 2014

    BODY TV besöker SM i Karlstad 2014

    Den 6 september 2014 avhölls SM Athletic Fitness, SM för Juniorer och Veteraner samt SM-kval Seniorer på nyrenoverade Karlstad Congress Culture Centre. Häng med Linnea Enstedt bakom kulisserna och se över fem timmar tävlingar från scenen!

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-10 00:00

  • Resultat från SM i Karlstad 2014

    I lördags avhölls SM Athletic Fitness, SM för Juniorer och Veteraner samt SM-kval Seniorer i Karlstad. Resultatlistor återfinns nu nedan.

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-08 12:10

  • Sänd in bild – bli vår omslagsmodell!

    Sänd in bild – bli vår omslagsmodell!

    Nu har du chansen att hamna på omslaget till Sveriges bästa träningstidning! Var med och tävla om att pryda omslaget till januariutgåvan av BODY. Senast på fredag behöver du sända in ditt bidrag för att delta!

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-01 23:53

  • Inför Olympia Weekend 2014

    Inför Olympia Weekend 2014

    I fredags kom ett efterlängtat besked; Bodybuilding.com kommer precis som vanligt att livesända proffstävlingarna under Olympia Weekend utan kostnad. Tiderna för action är sent på natten/tidigt på morgonen svensk tid. För de som inte är nattugglor eller morgonpigga kommer repriser att finnas ganska snart efter att sändningarna är över.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-31 19:34

  • Specialavsnitt av Gladiatorerna

    Specialavsnitt av Gladiatorerna

    TV4 sänder 20.00 denna fredag ett extra avsnitt av Gladiatorerna – kändisspecialen. Medeldistanslöparen Malin Ewerlöf Krepp ställs mot proffsboxaren Mikaela Laurén och komikern Mårten Andersson möter den tidigare proffsboxaren Armand Krajnc.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-30 23:10

  • Tips: Workshop i styrkelyft i Solna

    Tips: Workshop i styrkelyft i Solna

    Vill du veta hur hur du snabbt blir bättre och starkare på knäböj, bänkpress och marklyft med en bättre teknik? Då är teknikworkshopen Jenny "Kitsune" Adolfsson håller i Solna lördag 20 september en bra start.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-30 22:57

  • Vann du Gillette-kit eller hörlurar från JBL?

    Vann du Gillette-kit eller hörlurar från JBL?

    Tävlingarna i septemberutgåvan av BODY gav dels fem deltagare chansen att vinna kit med rakhyvel + gel från Gillette, dels en deltagare bluetooth-hörlurar från JBL. De som drogs som vinnare kommer från Öckerå, Bollebygd och Västerås. Blir det du som får ett paket inom kort?

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-26 21:23

  • Se nu till att nominera någon du tycker bör uppmärksammas!

    Se nu till att nominera någon du tycker bör uppmärksammas!

    Priset Guldhjärtat delas varje år ut till personer och företag som arbetar med hjärtat, för att skapa starkare hjärtan, samt en fungerande kropp. Vem vill du se få pris under Galamiddagen i samband med FitnessFestivalen? Du som har en favorit, börja slipa på motiveringen. Den är direkt avgörande!

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-25 09:28

  • Läsarnas egna fototävling firar 30 år!

    Läsarnas egna fototävling firar 30 år!

    BODY Open genomförs i år för det trettionde året i rad! Tävla mot kompisarna, eller mot dig själv. Ta chansen och gör din första tävling – bli publicerad i BODY! Vi plockar fram dina positiva sidor – och vi kommer med konkreta råd.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-24 15:38

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat