Fler strongmantävlingar står på vårschemat

Publicerad

Förutom kval till Sveriges Starkaste Man arrangeras det fler strongmantävlingar i vår: dels i Säffle lördag 12 maj i samband med Säffle marknad, dels i Järsnäs lördagen den 19 maj (den första av tre deltävlingar i Gymkompaniet Open 2012).

Henrik Saxin och Rickard Gustafsson låter meddela:

Lördag den 12 maj kommer en starkemantävling att ske i anslutning till Skol-SM för maskinförare, Trafikens Dag samt Säffle Marknad. Mycket folk i omlopp vilket är roligt. 

Start klockan 10:00 och håller på till cirka 15:30. Efter tävlingen blir det tillfälle till att gå ut och äta och dricka för de som vill. För de som övernattar finns Comfort Hotell Royal (0533-126 60). Vänta inte till sista minuten eftersom det är många resande till Säffle denna helg och kan därför bli dålig tillgång på rum. Sista anmälningsdag till tävlingen är måndag den 23 april. Finns cirka 10 platser till tävlingen. 

Namn, ålder och vikt är av intresse vid anmälan som görs via facebook eller mail Henrik_Saxin@hotmail.com.

Grenar är följande:

  1. Medley: Farmer's Walk 120 kg 15 meter, Loading av något slag.
  2. Deadlift Hold: med bil.
  3. OK: 270 kg, 15 meter.
  4. Däckmedley: 270 kg, 350 kg, 400 kg, tre vällt på varje.
  5. Truckpull alternativt arm over arm: Lastbil, 15 meter.

 
Med reservation för ändringar.

En vecka senare under Järsnäsdagen arrangeras en strongmantävling: 

Lördagen den 19 maj är det dags för den första deltävlingen av tre i Gymkompaniet Open 2012. Tävlingen kommer att hållas i Järsnäs (väg 132), som ligger mellan Huskvarna och Aneby i Småland.

Tävlingen genomförs med två klasser: Folkklass och Elitklass. Beroende på hur många som anmäler sig, så kommer det eventuellt att bli så att de tre första grenarna utgör ett kval. Starten sker 11.00 och tävlingarna beräknas hålla på till cirka 16.00.

Grenarna är följande (Folk- respektive Elitklass):

  1. Farmer's Hold: 100 kg/120 kg
  2. Stockpress: Reps (från mark) 90 sekunder. 80 kg/100 kg
  3. Däckvält: 8 vält med 260 kg/cirka 350 kg (eventuell kvalgräns)
  4. Ok: 30 meter med cirka 220 kg/270 kg
  5. Medley: Duck Walk 120 kg/150 kg, Släde 15 meter, Sten 1 meter cirka 100 kg/120 kg


Med reservation för ändringar.

Sista anmälningsdag till tävlingen är lördagen den 5 maj. Anmälningar till tävlingen görs till Rune Andersson på telefon 0521-304 50 eller 0708-101 314. Boende för er som önskar finns två km från tävlingsplatsen på Brovillan B&B. Välkomna!

Du som är stark och vill prova på några klassiska grenar med aningens lättare vikter har härmed chansen. Tidigare sagt av arrangören om nybörjartävlingar i Strongman:

Man gör inte sitt livs bästa resultat första gången man provar naturligtvis, men övning ger färdighet. Man kommer en bit med styrka, men med teknik och erfarenhet kommer man bra mycket längre och det kan man ju inte få utan att börja.

On
Off

0 kommentarer

  • Bikini Fitness-workshop i Göteborg

    Bikini Fitness-workshop i Göteborg

    Vill du lära dig hantera klackarna på Bikini Fitness-scenen? På söndag har några få utvalda en chans att ta lärdom av den svenska mästarinnan och landslagskvinnan Ròdi Bodrug samt skönhetsexperten/make up-artisten Roea Jorat.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-27 22:58

  • Tammerpokalen uppgraderas 2015

    Tammerpokalen uppgraderas 2015

    Hittills har nybörjartävlingen i Sundsvall arrangerats med enklare regler och lägre krav i samförstånd med förbundet SKKF. Allas målsättning har varit en lägre tröskel inför att våga kliva upp på scenen. 2014 exploderade så tävlingsintresset, och gav ett läge för att Tammerpokalen i år (den sjunde i ordningen) blir uppgraderad till sanktionerad status (krav på licens, team etc).

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-27 16:30

  • Påverkar musik din prestation på gymmet?

    Påverkar musik din prestation på gymmet?

    Ett par forskare har tittat närmare på om musik påverkar din prestation på gymmet. Här är vad de kom fram till.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-27 13:37

  • Träningsapp motiverar genom ångest

    Träningsapp motiverar genom ångest

    The Onion briljerar igen: En ny träningapp kan analysera den unika existentiella ångest som ligger bakom varje löpares träning. Sedan utnyttjas det för att motivera löparen med påminnelser som "Din karriär är avstannad" eller "Din familj hatar dig"...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-27 11:53

  • Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Nu på lördag återkommer Gladiatorerna i form av en kändisspecial där komikern Peter Magnusson möter friidrottaren Mattias Sunneborn. På damsidan ställs sångerskan och pole dance-instruktören Sara Lumholt mot simhopperskan Anna Lindberg. Hur många av de nya hemliga Gladiatorerna får vi se?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 14:09

  • Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport är en sportfackmässa som arrangerats sedan 1981. Sportbutikers representanter från hela Sverige samlas för att se det kommande årets trender, knyta kontakter och göra affärer. Vår systertidning Sportfack bevakade såklart branschmässan.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 12:39

  • SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    Karlstad har varit den fasta punkten för SM Athletic Fitness det senaste decenniet, sedan 2004 har åtta av elva AF-mästerskap avgjorts i den värmländska residensstaden. I år blir det dock Alingsås som både AF-atleter samt junior- och veterantävlande kommer att vallfärda till den 12–13 september.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 02:56

  • I New York finns udda träningsformer

    I New York finns udda träningsformer

    TV4 Nyheternas USA-team gav sig i veckan som gick ut på jakt efter de senaste fitnesstrenderna i New York. Man fann några riktigt udda träningspass: heavy metal yoga och surfing på land!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 14:06

  • Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    En vecka. En stad. Massor av mästare. Tusentals aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och tiotusentals åskådare kommer att vara på plats i Örebro nästa vecka. SVT Play sänder 30 januari direkt från SM Styrkelyft där vilka som är bäst i Sverige avgörs.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 05:16

  • Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Nu på lördag slår Gymgrossisten-butiken i Halmstad upp portarna. Lokalen på Klammerdammsgatan 25 är fylld med tillskott, kläder och träningstillbehör – de som är på plats kan ta del av erbjudanden mellan 10-16 och möta muskelprofiler. En av dem är Fredrik Jönsson som regelbundet syns i butiken framöver.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 04:54

  • AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    I helgen blir det fem år sedan Ahmad Ahmads gym AA Elit Fitness slog upp portarna i Malmö. Helgen till ära firar man med öppet hus – du som besöker Sofielundsvägen 57 kan mingla med fitness- och muskelprofiler eller varför inte delta i ELIT CHALLENGES (tävling i bänkpress, chins och dips)?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-22 21:18

  • Gör chinsträningen till en utmaning!

    Gör chinsträningen till en utmaning!

    Majoriteten av alla gymbesökare kämpar med att utföra en vanlig chins. Du som letar efter en lite mer utmanande variant kanske får inspiration i detta klipp? Styrkelyfterskan och PT:n Marisa Inda ser ut att göra träningen rolig!

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 17:21

  • De bästa axelövningarna är...

    De bästa axelövningarna är...

    Har du funderat på vilken den bästa övningen är för att bygga ett välrundat axelpaket är du inte ensam. Det har även forskare på Wisconsins Universitet grubblat över och bestämt sig för att ta reda på.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 13:57

  • Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst. Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den. Nu finns den senaste utgåvan i en butik nära dig!

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-22 05:00

  • Vilken sorts styrka är viktigast?

    Vilken sorts styrka är viktigast?

    Du har förmodligen varit där mer än en gång. Tvekandes, fast du vet inte exakt varför. Du är på väg att ta beslutet att gå till gymmet, garaget, bakgården eller vikthörnan i sovrummet, men du har svårt att samla rätt motivation. "Jag borde träna nu", men varför? Har du egentligen tänkt på varför du tränar?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-01-21 18:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat