Fler strongmantävlingar står på vårschemat

Publicerad

Förutom kval till Sveriges Starkaste Man arrangeras det fler strongmantävlingar i vår: dels i Säffle lördag 12 maj i samband med Säffle marknad, dels i Järsnäs lördagen den 19 maj (den första av tre deltävlingar i Gymkompaniet Open 2012).

Henrik Saxin och Rickard Gustafsson låter meddela:

Lördag den 12 maj kommer en starkemantävling att ske i anslutning till Skol-SM för maskinförare, Trafikens Dag samt Säffle Marknad. Mycket folk i omlopp vilket är roligt. 

Start klockan 10:00 och håller på till cirka 15:30. Efter tävlingen blir det tillfälle till att gå ut och äta och dricka för de som vill. För de som övernattar finns Comfort Hotell Royal (0533-126 60). Vänta inte till sista minuten eftersom det är många resande till Säffle denna helg och kan därför bli dålig tillgång på rum. Sista anmälningsdag till tävlingen är måndag den 23 april. Finns cirka 10 platser till tävlingen. 

Namn, ålder och vikt är av intresse vid anmälan som görs via facebook eller mail Henrik_Saxin@hotmail.com.

Grenar är följande:

  1. Medley: Farmer's Walk 120 kg 15 meter, Loading av något slag.
  2. Deadlift Hold: med bil.
  3. OK: 270 kg, 15 meter.
  4. Däckmedley: 270 kg, 350 kg, 400 kg, tre vällt på varje.
  5. Truckpull alternativt arm over arm: Lastbil, 15 meter.

 
Med reservation för ändringar.

En vecka senare under Järsnäsdagen arrangeras en strongmantävling: 

Lördagen den 19 maj är det dags för den första deltävlingen av tre i Gymkompaniet Open 2012. Tävlingen kommer att hållas i Järsnäs (väg 132), som ligger mellan Huskvarna och Aneby i Småland.

Tävlingen genomförs med två klasser: Folkklass och Elitklass. Beroende på hur många som anmäler sig, så kommer det eventuellt att bli så att de tre första grenarna utgör ett kval. Starten sker 11.00 och tävlingarna beräknas hålla på till cirka 16.00.

Grenarna är följande (Folk- respektive Elitklass):

  1. Farmer's Hold: 100 kg/120 kg
  2. Stockpress: Reps (från mark) 90 sekunder. 80 kg/100 kg
  3. Däckvält: 8 vält med 260 kg/cirka 350 kg (eventuell kvalgräns)
  4. Ok: 30 meter med cirka 220 kg/270 kg
  5. Medley: Duck Walk 120 kg/150 kg, Släde 15 meter, Sten 1 meter cirka 100 kg/120 kg


Med reservation för ändringar.

Sista anmälningsdag till tävlingen är lördagen den 5 maj. Anmälningar till tävlingen görs till Rune Andersson på telefon 0521-304 50 eller 0708-101 314. Boende för er som önskar finns två km från tävlingsplatsen på Brovillan B&B. Välkomna!

Du som är stark och vill prova på några klassiska grenar med aningens lättare vikter har härmed chansen. Tidigare sagt av arrangören om nybörjartävlingar i Strongman:

Man gör inte sitt livs bästa resultat första gången man provar naturligtvis, men övning ger färdighet. Man kommer en bit med styrka, men med teknik och erfarenhet kommer man bra mycket längre och det kan man ju inte få utan att börja.


Visa större karta
On
Off

0 kommentarer

  • Majutgåvan har allt din fysik behöver!

    Majutgåvan har allt din fysik behöver!

    Majutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskning om träning och kost, personporträtt med de som har lyckats, kostråden för mer muskler och mindre fett, skvaller och mycket annat. Prenumeranterna har fått den. På torsdag finns den i en butik nära dig.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-20 22:00

  • SKKF:s sommarläger återkommer!

    SKKF:s sommarläger återkommer!

    Alla licensierade medlemmar i Svenska Kroppskulturförbundet är återigen inbjudna att delta i SKKF Summer Camp som hålls i Högbo Bruk, Sandviken under nationaldagshelgen. Utbildning, träning, samkväm och skoj är utlovat.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-20 19:20

  • Alströmertrofén tillbaks för 7:e året!

    Alströmertrofén tillbaks för 7:e året!

    Förra året tog sig närmare hundra personer upp på scenen vid nybörjartävlingen Alströmertrofén. I år får grenarna Classic Bodybuilding, Women’s Physique och Bodyfitness sällskap av nytillskotten Men’s Physique samt Bikini Fitness. Det finns nu en övre gräns på antal tävlande (140) – så boka in 1 maj i din kalender, för då öppnar anmälan!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-19 22:23

  • Evalinda Aarvaag bloggar på BODY!

    Evalinda Aarvaag bloggar på BODY!

    Evalinda. Ett energiskt krutpaket med norrländskt lugn som i år gör 20-årsjubileum på tävlingsscenen! Härnäst på tur står Sweden Grand Prix kommande helg. Välkommen till BODYs bloggportal!

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-19 20:32

  • Maria Ahlberg bloggar på BODY!

    Maria Ahlberg bloggar på BODY!

    Fitnessprofilen Maria Ahlberg bytte radhuset i Upplands Väsby mot rampljuset i Kambodja. Maria är den senaste i raden av stjärnor att börja blogga på BODY. VARMT välkommen! (Kambodjas temperatur ligger mellan 21 till 35 grader – året om!)

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-19 12:00

  • Svett & Etikett –­ nytt träningsprogram

    Svett & Etikett –­ nytt träningsprogram

    I SVT-programmet Svett & Etikett provar Kalle Zackari Wahlström åtta olika träningsformer, från träning till tävling. Först ut är Bodybuilding – Kalle ställde nämligen upp på Luciapokalen CBB 2013 där han coachades av Helene "Ice" Ahlson! Serien tv-sänds i sommar, men har webbexklusiv premiär redan nästa vecka i SVT Flow.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-17 10:12

  • Påsken bjuder på sjätte grundomgången i Gladiatorerna

    Påsken bjuder på sjätte grundomgången i Gladiatorerna

    På lördag blir det liv i luckan! I herrarnas tävling ställs triatleten Erik Nordlöf mot Men’s Physique-tävlande Linus Grudd. På damsidan möter elitboxaren Armine Sinabian den före detta elitgymnasten Stephanie Pizzignacco.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-16 16:24

  • Fitnesstrender 2014

    Fitnesstrender 2014

    Att hård och frekvent träning alltid är trendriktigt gäller väl fortfarande, eller? Mjo. Fast om American College of Sports Medicine får sia om vilka träningsformer och andra specialiteter som blir hetast under året så är det denna topplista som gäller.

    Nyheter Alex Danielsson, 2014-04-16 15:25

  • Tio vann Generation Iron på DVD!

    Tio vann Generation Iron på DVD!

    I dag sker det svenska DVD-släppet av dokumentären Generation Iron. I filmen får man följa de främsta deltagarna inför, under och efter Mr Olympia 2012. De tio som vann ett eget exemplar i tävlingen kommer från Avesta, Bromölla, Eskilstuna, Kalix, Linköping, Lund, Söderköping, Tranås, Örebro och Östersund.

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-16 08:00

  • Anmäl dig senast på fredag!

    Anmäl dig senast på fredag!

    Planerar du att delta i Athletic Fitness, Bodybuilding, Bodyfitness, Bikini Fitness, Classic Bodybuilding eller Men's Physique under BODY Classic? Glöm inte bort att du måste göra din anmälan senast denna fredag (18 april)!

    Nyheter Redaktionen, 2014-04-15 23:45

  • E-handeln lyfter mot nya höjder

    E-handeln lyfter mot nya höjder

    Försäljningen av sportprodukter på nätet fortsätter att slå rekord. Även under de kommande åren väntas kraftig tillväxt.

    Nyheter Magnus Reithner, 2014-04-15 12:56

  • Tre ström och en son i Gladiatorerna på lördag

    Tre ström och en son i Gladiatorerna på lördag

    Nu på lördag möter brandmannen Daniel Ringström KTH-studenten Stefan Ekström på herrsidan. På damsidan ställs crossfit-tävlande tvåbarnsmamman Jessica Andersson, 34, mot motocrossföraren Ebba Bergström, 19 – äldst möter yngst!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-11 20:02

  • Är du mamma och bodybuilder?

    Är du mamma och bodybuilder?

    Ett produktionsbolag söker kvinnliga bodybuilders som också är mammor. Du ska brinna för bodybuilding (läs vara aktiv inom tävlingssammanhang) men också värdesätta rollen som mamma. Castingen för en dokumentärfilm pågår under våren 2014. Personer från hela Sverige är välkomna att söka!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-09 15:52

  • Video från Battle of Scandinavia 2014!

    Video från Battle of Scandinavia 2014!

    Företaget ReportingTech Group var på plats i publiken och livesände muskeltävlingarna i Alingsås. Nu har de också börjat lägga upp videoupptagningarna online i hög kvalitét: hittills är hela 165 minuter publicerade!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-04-09 13:25

  • Inför Fitnessfestivalen i Göteborg 2014: På jakt efter träningstrender

    Inför Fitnessfestivalen i Göteborg 2014: På jakt efter träningstrender

    Vem har rätt. Och vem har fel? Vem har sanningen? Och var finns den? Alla inom träningsvärlden lever i något slags gemensamt tränings-Nextopia. 
Vi väntar på det nya, sensationella och undergörande. På gott och på ont. Små detaljer, en finurlig uppfinning, en TV-show, ett känt namn eller en bloggare med miljontals fans kan påverka en hel värld. Blixtsnabbt.

    Nyheter Ove Rytter, 2014-04-08 13:56

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat