Fler strongmantävlingar står på vårschemat

Publicerad

Förutom kval till Sveriges Starkaste Man arrangeras det fler strongmantävlingar i vår: dels i Säffle lördag 12 maj i samband med Säffle marknad, dels i Järsnäs lördagen den 19 maj (den första av tre deltävlingar i Gymkompaniet Open 2012).

Henrik Saxin och Rickard Gustafsson låter meddela:

Lördag den 12 maj kommer en starkemantävling att ske i anslutning till Skol-SM för maskinförare, Trafikens Dag samt Säffle Marknad. Mycket folk i omlopp vilket är roligt. 

Start klockan 10:00 och håller på till cirka 15:30. Efter tävlingen blir det tillfälle till att gå ut och äta och dricka för de som vill. För de som övernattar finns Comfort Hotell Royal (0533-126 60). Vänta inte till sista minuten eftersom det är många resande till Säffle denna helg och kan därför bli dålig tillgång på rum. Sista anmälningsdag till tävlingen är måndag den 23 april. Finns cirka 10 platser till tävlingen. 

Namn, ålder och vikt är av intresse vid anmälan som görs via facebook eller mail Henrik_Saxin@hotmail.com.

Grenar är följande:

  1. Medley: Farmer's Walk 120 kg 15 meter, Loading av något slag.
  2. Deadlift Hold: med bil.
  3. OK: 270 kg, 15 meter.
  4. Däckmedley: 270 kg, 350 kg, 400 kg, tre vällt på varje.
  5. Truckpull alternativt arm over arm: Lastbil, 15 meter.

 
Med reservation för ändringar.

En vecka senare under Järsnäsdagen arrangeras en strongmantävling: 

Lördagen den 19 maj är det dags för den första deltävlingen av tre i Gymkompaniet Open 2012. Tävlingen kommer att hållas i Järsnäs (väg 132), som ligger mellan Huskvarna och Aneby i Småland.

Tävlingen genomförs med två klasser: Folkklass och Elitklass. Beroende på hur många som anmäler sig, så kommer det eventuellt att bli så att de tre första grenarna utgör ett kval. Starten sker 11.00 och tävlingarna beräknas hålla på till cirka 16.00.

Grenarna är följande (Folk- respektive Elitklass):

  1. Farmer's Hold: 100 kg/120 kg
  2. Stockpress: Reps (från mark) 90 sekunder. 80 kg/100 kg
  3. Däckvält: 8 vält med 260 kg/cirka 350 kg (eventuell kvalgräns)
  4. Ok: 30 meter med cirka 220 kg/270 kg
  5. Medley: Duck Walk 120 kg/150 kg, Släde 15 meter, Sten 1 meter cirka 100 kg/120 kg


Med reservation för ändringar.

Sista anmälningsdag till tävlingen är lördagen den 5 maj. Anmälningar till tävlingen görs till Rune Andersson på telefon 0521-304 50 eller 0708-101 314. Boende för er som önskar finns två km från tävlingsplatsen på Brovillan B&B. Välkomna!

Du som är stark och vill prova på några klassiska grenar med aningens lättare vikter har härmed chansen. Tidigare sagt av arrangören om nybörjartävlingar i Strongman:

Man gör inte sitt livs bästa resultat första gången man provar naturligtvis, men övning ger färdighet. Man kommer en bit med styrka, men med teknik och erfarenhet kommer man bra mycket längre och det kan man ju inte få utan att börja.

On
Off

0 kommentarer

  • Om träningshetsens baksida i P1

    I dagens avsnitt av Kropp & Själ, P1:s program om hälsa, vetenskap och psykologi, tog man upp frågan om "hur bra är hård styrketräning och långlöpning är för oss i långa loppet"?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-03-03 13:23

  • Årets första proffstävlingar livesänds!

    Årets första proffstävlingar livesänds!

    Muskelfans kan i helgen se årets första stora proffstävlingar live. Arnold Classic, herrarnas 212-klass samt Fitness, Figure och Bikini International, plus Arnold Strongman Classic webcastas som vanligt av bodybuilding.com. Nytt för i år är att även Arnold Amateur syns i livesändningen!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-03-03 11:15

  • De 5 bästa kosttillskotten för resultat

    De 5 bästa kosttillskotten för resultat

    Det finns en mängd olika kosttillskott som sägs göra under för dina träningsresultat, men det är få av dessa som har bevisad effekt. Vi tittar närmare fem av de bästa och hur du använder dem.

    Nyheter Anki Sundin, 2015-03-02 10:06

  • Arnold tillbaks även i "Terminator 6"!

    Arnold tillbaks även i "Terminator 6"!

    Sajten The Arnold Fans fick vid ett möte med Schwarzenegger i Budapest en exklusiv nyhet. Trots att Terminator: Genisys ännu inte haft premiär är en uppföljare på ingång, och Arnold är på!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-27 13:31

  • Trippla omslag för Ahmad Ahmad

    Trippla omslag för Ahmad Ahmad

    Under en vecka i februari har IFBB-proffset Ahmad Ahmad prytt inte mindre än tre omslag på muskeltidningar runtom i världen: Tjeckien, Polen och USA!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-26 12:58

  • Träning som yrke allt mer populärt

    Träning som yrke allt mer populärt

    Personlig tränare är ett yrke som blir allt mer populärt. Och nog kan det kännas som en dröm att få arbeta med det roligaste som finns: träning! Vi tar oss en titt på vad som krävs för att bli en framgångsrik tränare.

    Nyheter Redaktionen, 2015-02-25 09:54

  • 8 kostmyter du bör glömma

    8 kostmyter du bör glömma

    Dagens stora informationsflöde kring kost är positivt, men det gör även att feltolkningar uppstår. Dessa blir ofta seglivade och kan i efterhand lätt framstå som sanningar. Vi avlivar härmed några av de vanligaste myterna!

    Nyheter Daniel Larsson, 2015-02-24 13:30

  • Styrkebyggaren är det nya idealet

    Styrkebyggaren är det nya idealet

    Vart tog de bröst & biceps-tränande vägen? Varifrån kommer plötsligt alla sumolyftande gymtränande med bälten, böjskor, knäskydd och en påstådd preferens för bendagar? I denna Bro Science-video förklaras det nya idealet!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-24 11:46

  • John Pasanen till Strongman-VM

    John Pasanen till Strongman-VM

    Förutom Espenkrona deltar även den fyrtio kilo lättare John Pasanen på amatör-VM för strongmen. John har vunnit Sveriges Starkaste Man -105 kg fyra gånger. Läs mer om och lyssna till en intervju med honom!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-20 16:57

  • Varför inte ett utegym i trädgården?

    Varför inte ett utegym i trädgården?

    I vår lanseras en träningsställning för trädgården, som rymmer två personer som tränar samtidigt. Övningsutbudet inkluderar kroppsvikt, elastiska band, slingträning (TRX) samt skivstång...

    Nyheter Martin Willners, 2015-02-20 15:42

  • Platsannons: Dcore söker medarbetare

    Platsannons: Dcore söker medarbetare

    Dcore, verksamt inom sportmode, skriver: "Älskar du träning och vill jobba med likasinnade? Som Kvalitets- och Produktionsansvarig kommer du att utveckla och driva Dcores arbete med att kvalitetssäkra produktionerna. Vi söker dig som är villig att arbeta i ett högt tempo där snabba förändringar hör till vardagen".

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-20 14:17

  • Espenkrona till Strongman-VM i USA!

    Espenkrona till Strongman-VM i USA!

    Under Arnold Sports Festival i Columbus, Ohio genomförs många tävlingar. En av dem är amatör-VM för strongmen, segraren erbjuds att delta på kommande års Arnold Strongman Classic. I år har Johan Espenkrona, den strongman du ser i nya BODY, kvalat!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-19 14:01

  • Nu startar BODYs stora tävlingsguide

    Nu startar BODYs stora tävlingsguide

    I en fyrdelad serie går vi igenom hur man genomför en tävlingssatsning steg för steg, från start till mål. Artikelserien startar i BODYs marsutgåva. Det och styrketräningstips, recept, forskning, kostråd, skvaller och mycket annat, i butik på torsdag. Provpåse med BCAA i colasmak medföljer!

    Nyheter Redaktionen, 2015-02-18 19:00

  • Tammerpokalen 2015 får nytt datum

    Tammerpokalen 2015 får nytt datum

    Anders Graneheim meddelar att nybörjartävlingen Tammerpokalen (och lägret Tammer Training Camp) behöver senareläggas en vecka. SM-veckan Sommar arrangeras nämligen i Sundsvall i år, vilket leder till brist på lediga hotellrum för tävlande och åskådare det tidigare påtänkta datumet.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-02-18 13:11

  • Segra eller dö?

    Segra eller dö?

    Vinnarskalle, vad betyder det egentligen? frågar en av redaktionsmedlemmarna och jag skruvar plötsligt på mig. Ja, jag borde väl veta det, tänker jag, eftersom jag alltid tänkt att jag är en verklig vinnarskalle. Jag menar, komma tvåa eller trea är inget jag går i gång på men samtidigt, när sjutton var det jag stod överst på en prispall senast med en gyllene medaljong runt halsen? Tidiga tonåren?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-02-18 09:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat