Stockholm får parkouranläggning

Stockholm får parkouranläggning

Publicerad

I slutet av maj får Sverige sin första specialdesignade parkouranläggning. Anläggningen kommer att ligga i Tensta i nordvästra Stockholm och ska locka både nya och gamla utövare.

Parkour har sina rötter i den militära stridshinderbanan men började utvecklas till sin nuvarande form i Paris förorter på 80-talet. Utövarna kallas traceurer och utnyttjar stadens hinder för att förflytta sig från en plats till en annan så snabbt, effektivt och kontrollerat som möjligt.

Formen för anläggningen i Tensta har utarbetats av parkourexperten Martin Svenselius i samarbete med lärare från GIH och landskapsarkitekter från Grontmij arkitektur. Utövare kommer bland annat att ställas inför platsbyggda, kraftiga betongmurar i skiftande höjd och storlek samt en en stor klätterställning.

Parkour har aldrig varit en tävlingsinriktad aktivitet och i samma anda kommer Tensta Parkour att vara öppen för både gamla och nya utövare.

Tack till Magnus Reithner, Sportfack, för tips och text.

Stockholm Parkour Academy låter meddela att sommaren i stan inte är långt borta...

Pressmeddelandet har mer information:

Stockholms stad bygger Sveriges första specialdesignade parkouranläggning i Tensta. Internationellt finns flera specialbyggda träningsanläggningar men få offentliga.

Den unika anläggningen består av platsbyggda, kraftiga betongmurar i skiftande höjd och storlek samt en stor klätterställning, alltsammans placerat på ett mjukt fallunderlag i gummi som ökar säkerheten vid träning. TENSTA PARKOUR ligger i Nydalsparken, en plats som Stockholms stad utvecklar för fri och spontan aktivitet för alla stockholmare.

Anläggningen färdigställs under våren 2012 och invigs i slutet av maj.

Gemensamt för dem som besöker TENSTA PARKOUR kommer vara möjligheten att utveckla sin förmåga att röra sig från en plats till en annan på sina egna villkor. Här möter en van parkourutövare många utmaningar och möjligheter samtidigt som nybörjare kan använda anläggningen efter sina förutsättningar.

Anläggningen byggs för att attrahera stockholmare och besökare och är en del av stadens målsättning att skapa en upplevelserik och modern stad med många olika möjligheter att utöva idrott och andra aktiviteter.

- Med TENSTA PARKOUR skapar vi intresse kring vad Järva erbjuder i form av upplevelser och aktiviteter. Vi hoppas dessutom att anläggningen lockar till sig nya kategorier av besökare till stadsdelen som kanske aldrig varit här tidigare, menar Maggan Cervinger, ansvarig Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning.

TENSTA PARKOUR är ett samarbetsprojekt mellan Stockholms stad, GIH (Gymnastik- och idrottshögskolan) och Stockholm Parkour Academy. Finansiering sker genom Stockholms stads satsning Järvalyftet. Byggentreprenör är Stockholm Entreprenad.

Läs mer om begreppet parkour på parkouracademy.se

On
Off

0 kommentarer

  • SM i Västerås livesänds

    SM i Västerås livesänds

    Kan du inte besöka Västerås i helgen för för att på plats se de tävlande göra upp på Svenska Mästerskapen? Var inte ledsen, förbundet livesänder återigen från tävlingarna!

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-30 08:25

  • Hålla motivationen på topp?

    Hålla motivationen på topp?

    Det kom en fråga: "Min motivation pendlar mycket upp och ner, framförallt under dietperioden inför tävling tycker jag det är svårt att verkligen hålla mig till vad jag har bestämt mig för. Kan du ge mig några råd och tips om hur jag kan hålla min motivation mer på topp?"

    Nyheter Ulf Carlsson, 2016-09-23 05:12

  • Nominera dina favoriter nu!

    Nominera dina favoriter nu!

    Priset Guldhjärtat delas varje år ut till de som arbetar med hjärtat, för att skapa starkare hjärtan, samt en fungerande kropp. Har någon inom träningsbranschen påverkat dig? Nominera då denne!

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 16:11

  • BODY oktober har landat

    BODY oktober har landat

    Oktoberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 09:00

  • En del av något större

    En del av något större

    Att uppleva tillhörighet till en grupp eller i ett sammanhang är något vi generellt får en viss typ av tillfredsställelse av.

    Nyheter Hannah Runsten, 2016-09-21 16:00

  • Kvinnliga muskler hos H&M

    Kvinnliga muskler hos H&M

    Tillsammans med den svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors har H&M gjort en internationell höstkampanj med olika typer av kvinnor. I videon finns bland annat den rippade norska thaiboxerskan Fatima Pinto.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-20 13:26

  • Olympia Weekend 2016 är här

    Olympia Weekend 2016 är här

    För artonde året i rad går det främsta eventet inom våra sporter av stapeln i ökenstaten Nevadas spel- och nöjesmetropol Las Vegas. Du kan följa tävlingarna live online på lördag & söndag morgon svensk tid.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-15 15:31

  • Volontärer sökes till Luciapokalen

    Volontärer sökes till Luciapokalen

    Luciapokalen startade 1980 och är jämte SM Sveriges äldsta fysiktävling för alla som vill stå på en scen. Vi ska bygga upp ett nytt backstageteam (BODY-team) och söker dig som vill hjälpa till.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-15 10:22

  • Alingsås-SM livesänds

    Alingsås-SM livesänds

    Kan du inte besöka Alingsås i helgen för för att på plats se Juniorer, Veteraner samt Athletic Fitness-tävlande göra upp på Svenska Mästerskapen? Var inte ledsen, förbundet livesänder återigen från tävlingarna!

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-14 15:24

  • Proteinpimpad chiapudding

    Proteinpimpad chiapudding

    Jag har ätit något helt underbart fabulöst smarrigt och hälsosamt till frulle. Definitivt omgiv på den, kanske i ny tappning? Den går ju att variera i det oändliga. Jag älskar kombon av fruktigt och fräscht, sött, den naturella yoghurten och vaniljsmaken med det krispiga.

    Nyheter Antonia Pesevski, 2016-09-08 09:01

  • Så utför du en frontböj

    Så utför du en frontböj

    Har du imponerats av tyngdlyftarnas obehindrade teknik då de utför knäböj med stången på bröstet med massiva vikter? Här några tips för dig som vill pröva på övningen.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2016-09-07 10:12

  • Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Jeff Dabe föddes med ännu icke-diagnosticerad avvikelse som gav honom gigantiska underarmar och händer.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-06 15:13

  • Hur behålla muskler vid skada?

    Hur behålla muskler vid skada?

    Frågan löd: "Jag tränar hårt och har nyligen skadat knäleden. Därför kan jag med viss svårighet utföra vissa övningar medan jag inte kan få till andra alls just nu. Jag har frågat runt lite kring om jag borde äta något särskilt för att läka snabbare och får lite olika besked.

    Nyheter Anki Sundin, 2016-09-05 12:03

  • Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Vi välkomnar vår nya redaktör Sarah-Ida Nyström till gänget. Hon har med sig en bakgrund inom marknadsföring, träning och kost till redaktionen – egenskaper som i kombination med omistlig passion för styrketräning gör henne till ett självklart inslag på BODY. 

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-02 14:53

  • Svårt att träna på Kanyes gym

    Svårt att träna på Kanyes gym

    Talkshow-värden James Corden försöker träna, men tjejen från Kanye Wests musikvideo "Fade" stör hans träningspass. Videon som debuterade under helgens MTV Video Music Awards blev en av de stora snackisarna tack vare den 25-åriga sångerskan Teyana Taylor.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-08-31 12:30

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat