Stockholm får parkouranläggning

Stockholm får parkouranläggning

Publicerad

I slutet av maj får Sverige sin första specialdesignade parkouranläggning. Anläggningen kommer att ligga i Tensta i nordvästra Stockholm och ska locka både nya och gamla utövare.

Parkour har sina rötter i den militära stridshinderbanan men började utvecklas till sin nuvarande form i Paris förorter på 80-talet. Utövarna kallas traceurer och utnyttjar stadens hinder för att förflytta sig från en plats till en annan så snabbt, effektivt och kontrollerat som möjligt.

Formen för anläggningen i Tensta har utarbetats av parkourexperten Martin Svenselius i samarbete med lärare från GIH och landskapsarkitekter från Grontmij arkitektur. Utövare kommer bland annat att ställas inför platsbyggda, kraftiga betongmurar i skiftande höjd och storlek samt en en stor klätterställning.

Parkour har aldrig varit en tävlingsinriktad aktivitet och i samma anda kommer Tensta Parkour att vara öppen för både gamla och nya utövare.

Tack till Magnus Reithner, Sportfack, för tips och text.

Stockholm Parkour Academy låter meddela att sommaren i stan inte är långt borta...

Pressmeddelandet har mer information:

Stockholms stad bygger Sveriges första specialdesignade parkouranläggning i Tensta. Internationellt finns flera specialbyggda träningsanläggningar men få offentliga.

Den unika anläggningen består av platsbyggda, kraftiga betongmurar i skiftande höjd och storlek samt en stor klätterställning, alltsammans placerat på ett mjukt fallunderlag i gummi som ökar säkerheten vid träning. TENSTA PARKOUR ligger i Nydalsparken, en plats som Stockholms stad utvecklar för fri och spontan aktivitet för alla stockholmare.

Anläggningen färdigställs under våren 2012 och invigs i slutet av maj.

Gemensamt för dem som besöker TENSTA PARKOUR kommer vara möjligheten att utveckla sin förmåga att röra sig från en plats till en annan på sina egna villkor. Här möter en van parkourutövare många utmaningar och möjligheter samtidigt som nybörjare kan använda anläggningen efter sina förutsättningar.

Anläggningen byggs för att attrahera stockholmare och besökare och är en del av stadens målsättning att skapa en upplevelserik och modern stad med många olika möjligheter att utöva idrott och andra aktiviteter.

- Med TENSTA PARKOUR skapar vi intresse kring vad Järva erbjuder i form av upplevelser och aktiviteter. Vi hoppas dessutom att anläggningen lockar till sig nya kategorier av besökare till stadsdelen som kanske aldrig varit här tidigare, menar Maggan Cervinger, ansvarig Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning.

TENSTA PARKOUR är ett samarbetsprojekt mellan Stockholms stad, GIH (Gymnastik- och idrottshögskolan) och Stockholm Parkour Academy. Finansiering sker genom Stockholms stads satsning Järvalyftet. Byggentreprenör är Stockholm Entreprenad.

Läs mer om begreppet parkour på parkouracademy.se

On
Off

0 kommentarer

  • #frågabody

    #frågabody

    Ta chansen att fråga BODYs experter om allt som rör kost och hård träning. Vi har branschens bästa och smartaste experter som varje månad väljer ut de mest relevanta frågorna och ger sina svar.

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-06 11:17

  • Resultat från Tyngre Classic 2015

    Resultat från Tyngre Classic 2015

    Här några korta rapporter med finalplaceringar från helgens tävlingar i Solnahallen i väntan på SKKF:s offentliga resultatlistor med poängen.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-03 15:14

  • Halva priset hos Pressbyrån

    Halva priset hos Pressbyrån

    Söndag 3 maj är internationella pressfrihetsdagen. Tidningskedjan Pressbyrån högtidlighåller detta genom att erbjuda halva priset på 2 500 magasintitlar i butik och online (gäller även BODY Magazine).

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-03 10:14

  • Blow sh*t up with Arnold!

    Blow sh*t up with Arnold!

    I en välgörenhetsauktion förra året vann en person flygresa till Los Angeles, möte med Arnold och fick krossa saker i hans tank. I år ges de som donerar en chans för sig och en vän att vinna möjligheten att spränga saker med Arnold!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-29 18:40

  • Solnahallen fylls av muskler i helgen!

    Solnahallen fylls av muskler i helgen!

    Förra året gjorde fysiktävlingarna comeback i anrika Solnahallen efter 12 års frånvaro. Biljetterna är i stort sett slutsålda vilket innebär att en flertusenhövdad skara vallfärdar till helgens Tyngre Classic – över 240 är anmälda!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-28 12:59

  • Ska du flexa, se då till att du har något att flexa...

    Ska du flexa, se då till att du har något att flexa...

    Vid spelavbrott i amerikanska fotbollslaget Philadelphia Souls inomhusarena håller man publiken engagerad med en "flex cam", där folk uppmuntras spänna musklerna. En snubbe blev brädad av tjejen i raden bakom...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-24 11:36

  • Kvalitetstips för dig och din fysik!

    Kvalitetstips för dig och din fysik!

    Serien om en tävlingssatsning steg för steg fortsätter med poseringen i alla grenar + tömning och laddning. Detta plus styrketräningstips, recept, forskning, kostråd, skvaller och mycket annat, i butik i dag!

    Nyheter Redaktionen, 2015-04-23 16:00

  • Atletisk eller estetisk?

    Atletisk eller estetisk?

    De flesta som gymmar ställs någon gång inför frågan: gör jag detta för att bli mer hälsosam eller är det en rent estetisk effekt jag är ute efter?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-04-22 16:00

  • Ställ din fråga till Neil "Yoda" Hill

    Ställ din fråga till Neil "Yoda" Hill

    I BODYs aprilutgåva kan du läsa om coachen Neil "Yoda" Hill och hans träningsupplägg Y3T (Yoda 3 Training)– blev du intresserad och vill du veta mer? Tweeta nu din fråga till honom!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-21 09:27

  • En helkväll framför bioduken med Den Perfekta Kroppen!

    En helkväll framför bioduken med Den Perfekta Kroppen!

    Den 20 maj sker en unik hardcorekväll i Göteborg. På Bio Roy genomförs en hardcoreblandning av film, konst, posering, action och diskussioner som inte får missas!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-15 21:37

  • Kung Fury-premiären inte långt borta!

    Kung Fury-premiären inte långt borta!

    I Verkligheten i P3 berättar i kväll fotografen Jonas Ernhill den absurda historien bakom filmen Kung Fury. Releasen (gratis online) beräknas ske 22–29 maj. Två BODY-bekanta kommer ses i filmen: Andreas Cahling och Helene "Ice" Ahlson!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-15 17:58

  • Jay Cutler om Arnolds sågning av dagens byggarfysiker

    Jay Cutler om Arnolds sågning av dagens byggarfysiker

    Efter Arnold Classic nämnde Arnold att vissa fysiker bör bör dömas ned för att kroppsbyggning ska kunna växa. I helgen fick fyrfaldige Mr Olympia Jay Cutler frågan om uttalandet och sa: "I think Arnold is beating a dead horse."

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-15 13:45

  • Tävla i chins/dips för välgörenhet!

    Tävla i chins/dips för välgörenhet!

    Gymgrossisten Butik Örebro avhåller nästa lördag en chins/dips-tävling, där startavgiften oavkortat går till Barncancerfonden. Om det inte vore skäl nog, så står också priser för över tiotusen kronor på spel för deltagarna.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-14 17:24

  • Bli stark i chins och dips med Stellan!

    Bli stark i chins och dips med Stellan!

    I övningarna chins och dips avslöjas oundvikligen hur stark och uthållig du är i förhållande till din kroppsvikt. Ta lärdom av en tiokampare i friidrott för att maximera din prestation!

    Nyheter Redaktionen, 2015-04-14 11:40

  • Tävla i Globen på Nordic Grand Prix

    Tävla i Globen på Nordic Grand Prix

    Det finns fortfarande möjlighet för dig som vill tävla i vår, men snart är chansen över: anmälan till Nordic Grand Prix i Globen stänger nämligen på måndag!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-04-14 10:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat