Stockholm får parkouranläggning

Stockholm får parkouranläggning

Publicerad

I slutet av maj får Sverige sin första specialdesignade parkouranläggning. Anläggningen kommer att ligga i Tensta i nordvästra Stockholm och ska locka både nya och gamla utövare.

Parkour har sina rötter i den militära stridshinderbanan men började utvecklas till sin nuvarande form i Paris förorter på 80-talet. Utövarna kallas traceurer och utnyttjar stadens hinder för att förflytta sig från en plats till en annan så snabbt, effektivt och kontrollerat som möjligt.

Formen för anläggningen i Tensta har utarbetats av parkourexperten Martin Svenselius i samarbete med lärare från GIH och landskapsarkitekter från Grontmij arkitektur. Utövare kommer bland annat att ställas inför platsbyggda, kraftiga betongmurar i skiftande höjd och storlek samt en en stor klätterställning.

Parkour har aldrig varit en tävlingsinriktad aktivitet och i samma anda kommer Tensta Parkour att vara öppen för både gamla och nya utövare.

Tack till Magnus Reithner, Sportfack, för tips och text.

Stockholm Parkour Academy låter meddela att sommaren i stan inte är långt borta...

Pressmeddelandet har mer information:

Stockholms stad bygger Sveriges första specialdesignade parkouranläggning i Tensta. Internationellt finns flera specialbyggda träningsanläggningar men få offentliga.

Den unika anläggningen består av platsbyggda, kraftiga betongmurar i skiftande höjd och storlek samt en stor klätterställning, alltsammans placerat på ett mjukt fallunderlag i gummi som ökar säkerheten vid träning. TENSTA PARKOUR ligger i Nydalsparken, en plats som Stockholms stad utvecklar för fri och spontan aktivitet för alla stockholmare.

Anläggningen färdigställs under våren 2012 och invigs i slutet av maj.

Gemensamt för dem som besöker TENSTA PARKOUR kommer vara möjligheten att utveckla sin förmåga att röra sig från en plats till en annan på sina egna villkor. Här möter en van parkourutövare många utmaningar och möjligheter samtidigt som nybörjare kan använda anläggningen efter sina förutsättningar.

Anläggningen byggs för att attrahera stockholmare och besökare och är en del av stadens målsättning att skapa en upplevelserik och modern stad med många olika möjligheter att utöva idrott och andra aktiviteter.

- Med TENSTA PARKOUR skapar vi intresse kring vad Järva erbjuder i form av upplevelser och aktiviteter. Vi hoppas dessutom att anläggningen lockar till sig nya kategorier av besökare till stadsdelen som kanske aldrig varit här tidigare, menar Maggan Cervinger, ansvarig Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning.

TENSTA PARKOUR är ett samarbetsprojekt mellan Stockholms stad, GIH (Gymnastik- och idrottshögskolan) och Stockholm Parkour Academy. Finansiering sker genom Stockholms stads satsning Järvalyftet. Byggentreprenör är Stockholm Entreprenad.

Läs mer om begreppet parkour på parkouracademy.se

On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Jag har ätit omega 3-kapslar ett tag och har alltid valt den billigaste sorten. Nu har jag förstått att ett tillskott av högre kvalitet kan ge bättre effekt med lägre dosering. Vad ska jag titta på för att få tag på en bra variant? Måste källan vara fisk eller räcker det med linfröolja?

    Nyheter David Jonsson, 2017-10-23 10:45

  • Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Den perfekta träningsmaten är webbkursen för dig som tränar hårt och som vill veta mer om vad du kan göra med kosten för att öka din prestation och svara bättre på träningen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-19 18:00

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 07:00

  • BODYs omslagsmodelltävling – killar

    BODYs omslagsmodelltävling – killar

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 06:55

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat