Guldhjärtat 2012 gick till...

Publicerad

Under kvällens galamiddag på Restaurang Estrad, Gothia Towers i Göteborg avslöjades mottagarna av Guldhjärtat. Ett par BODY-arbetare blev belönade!

Guldhjärtat delas varje år ut till personer och företag som arbetar med hjärtat, för att skapa starkare hjärtan, samt en fungerande kropp.

Årets Gruppträningsinstruktör: Musse Hasselvall och Usama Aziz, Ruffie Training

Guldhjärtats motivering: Det är inte enkelt. Men heller inte svårt. Det är inte brett, men heller ej för smalt. Fysisk kontakt lockar dig att le, om du orkar, samtidigt som kalorierna trillar av. Klasserna, som arrangeras både inomhus och utomhus, samlar allt från råbarkade kampsportare till fotbollslag och nyfikna motionär. Med engagemang i sitt livs kanske tuffaste match, att slå en marknad med häpnad, är skaparna av konceptet värda sin vikt i guld. Och ett hjärta av samma kaliber tilldelas därför vinnarna…

Årets PT: Jari KetolaThe Academy & Grand Hotel

Guldhjärtats motivering: Från att ha varit ute på hal is med Bobsleigh i OS, och en bakgrund inom friidrotten, vet han var det innebär att ta sig i form. Hans välgjorda böcker om träning har inspirerat tusentals till en bättre fungerande kropp. Årets PT är onekligen en av branschens mest rutinerade, som oförtrutet lägger ett enormt fokus på varje kund han tränar. Med hjälp av ett massivt stöd från Folkets röst vinner han, med samma poäng som tvåan, titeln Årets PT.

Årets hemsida/blogg: traningslara.se

Guldhjärtats motivering: En civilingenjör, tillika legitimerad sjukgymnast och utbildad styrkeinstruktör, har tillsammans med sin co-driver, med en masterexamen i kostvetenskap, byggt en trovärdig och kunskapsbringande ö i intenetoceanen. En ö där vi kan vila, lära och pusta ut. Resan till ön startade från en obetydlig och ganska öde blogg till en digital träningsbibel, med imponerande trafik. Med sina sammanvävda kunskaper, som även innefattar idrottspsykologi, är detta en värdig vinnare i kategorin årets Hemsida / Blogg.

Lyssna till Jacob och Nicklas på BODY Radio:

Sveriges bästa träningsblogg!

Jacob Gudiol och Nicklas Neuman från traningslara.se (vinnare av Guldhjärtat för Årets hemsida/blogg) kommer förbi BODY Radio för ett långt samtal om allt från kolhydrater till PWO! 

Årets Klubb/gym: SATS Spårvagnshallarna

Guldhjärtat motivering: Med bibehållen fasad från 1905 har byggnaden sedan renoveringen 1967 varit både museum, bilhall och kontor för de mest prisbelönta reklambyråerna i Sverige. Byggnaden är inte bara unik i en storstad. Även dess innehåll är idag unikt och nytänkande. I två luftiga plan har arkitekten bevarat den tegelruffa karaktären, kombinerat med modernt snitt där bland annat en fräsch juicebar, en 25 meter lång Crossfityta och PT-ytor på plattformar i hängande stålkonstruktionen ingår. Man blir träningssugen redan i hallen.

Årets Förebild: Mads Jacobsen, CrossFit Nordic, Stockholm/Reebok

Guldhjärtats motivering:  Att sadla om och ta nya språng i träningens värld är ingenting nytt. Men just detta språng har renderat en våg av nytänkande och träningsglädje, som kommer att ge svallvågor under många år framöver. Med stor rörelse i ryggen – i dubbel bemärkelse – har han på starka armar burit fram den fitnesstrend som växer mest i Europa just nu, där han utbildat över 1 000 instruktörer.

Årets Hederspris delades ut till Ulf Bengtsson, World Class och Candy Fitness!

Guldhjärtats motivering: Att beskriva den här personen på en minut är nästan omöjligt. Att fånga honom likaså. Han befinner sig oftast i Rumänien, Ungern, Polen, Tjeckien, Kroatien, Moldavien eller i Monaco. Orädd, ibland kontroversiell, där glimten i ögat är lika stark som personligheten. Ofta knockad, men aldrig utslagen. Ofta pressad, men aldrig svag. Ofta ifrågasatt, men har alltid svar. Vägar byggs, som ingen vet vad de slutar. Kanske starkare än någonsin. Nu i ett nytt hisnande äventyr i den internationella träningsvärlden. En sann inspiratör, där alla som känner honom har en gemensam åsikt. Han har ett hjärta av guld.

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat