”Då jävlar...”

Publicerad

Mer av Sakawan Ahmed i BODY är ett löfte.
Foto: Seth Janson

Kanske sitter du där proppfull? Kanske har julen och all dess godsaker tagit ut sin rätt? Kanske är andhämtningen tyngre än i fjol? Kanske är det nu dags att masa dig iväg?

Väl anländ till gymmet kommer du förmodligen märka att det är kö i receptionen, att skoskydden sedan länge är slut (i alla fall de hela), och att skohyllan redan vinglar av hundratals par kängor och boots. Du är nämligen inte ensam om att ta dig till gymmet i januari. Istället är det troligt att just ditt gym aldrig haft så många medlemmar som just nu.

Ja, naturligtvis är det den så kallade nyårslöftes-maffian som stått för den spontana tillströmningen. Varje år är det likadant. Den inneboende ångesten över att ha en kropp och en hälsa som inte riktigt matchar den önskade självbilden blir till slut för stark. Våndan förstärks också flera gånger om av alla mumsigheter som kommer ens väg under julen. Och den självklara spiken i den beslutsmässiga kistan anländer strax därefter. Någon har ju kommit på att man minsann ska lova sin omvärld bot och bättring precis när december övergår till januari (enligt uppgift var det ingen mindre än åskledarens uppfinnare Benjamin Franklin, 1706-1790, som "uppfann" även detta fenomen).

Till en början går det också bra för de flesta. Det Bodypumpas, det Combatboxas, det curlas och det böjs (yippie!), det löps på band, och numera CrossFitas det också en hel del. Men lika säkert som att dagar blir till veckor tunnas leden ut allt mer. Av alla de som nästan lite nyreligiöst tecknat upp sig på gymkort i början av året har påfallande många utnyttjat sina frysmånader redan i maj. Och framåt midsommar är det för många redan uppsagt och klart. Man pallar helt enkelt inte. Att ta sig i form tog längre tid än man föreställt sig. Det var dessutom förenat med krav på ansträngning som man inte fått belyst tillräckligt.

Nu kommer det ju fler nyårsaftnar. Och att återanvända ett icke infriat löfte är en fullt fungerande lösning. Kanske är det dags igen redan nästa år.

"Då jävlar..."

Året som ligger framför oss som en oplöjd åker lovar ingenting. Det är vi själva som fyller det med löften, med utfästelser, med krav och med förväntningar. Vilka vi än väljer, och hur vi än väljer att formulera dem, är det av yttersta vikt att vi gör dem för vår egen skull. Är du en av alla som lovat att komma igång med träningen är det betydligt troligare att din iver överlever det första halvåret om du valt att skjuta ut båten för dig själv.

Annars ses vi igen nästa år.

"Då jävlar..."

Bild 325839

Redaktören listar: 2013 – vida löften och vita lögner

  1. BODY – piggare än på länge!
    Jodå, ett löfte är att revitalisera allt tidningen står för. Tror du mig?
  2. Webben vibrerar
    Kraften från webben exploderar, och 2013 tar vi klivet ännu längre ut.
  3. Slängd i käften
    Podcasten BODY Radio satte nytt rekord i antalet nedladdningar för en enskild månad i december (43 424 st). Bara en sån sak.
  4. Balans
    Under året kommer jag att ta mig allt närmare ett läge där gränserna mellan privatliv och jobb känns hanterbara.
  5. Toppform
    Under året fyller jag vuxet, och vad är då bättre än att lova mig själv att i det ögonblicket vara i mitt livs form?

Sakawan är inte bara lovande. Han är rent av en av våra bästa kroppsbyggare någonsin.

On
Off

2 kommentarer

  • BODY September har landat

    BODY September har landat

    Septemberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-08-25 08:00

  • Träningstrender genom tiderna

    Träningstrender genom tiderna

    Att det kommer och går en hel del trender i gymvärlden är – som i de flesta branscher – inget konstigt. Och oftast ganska kul. Vissa trender borde verkligen ta ett mer fast grepp och etablera sig ordentligt, medan man kunde önska att andra passerade desto snabbare.

    Nyheter Hannah Runsten, 2016-08-24 15:00

  • Schwarzenegger ersätter Trump

    Schwarzenegger ersätter Trump

    Donald Trump förlorade i våras sin plats i dokusåpan The Celebrity Apprentice. Arnold rycker istället in som programledare. Första promon är nu släppt. 

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-08-23 19:58

  • Hur man tränar utan armar

    Hur man tränar utan armar

    17-årige Xavier Sanchez låter inte sitt handikapp hindra honom från att styrketräna. Han har i ett par uppskattade videos visat hur han tränar överkroppen utan armar.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-08-23 17:24

  • Positiva hälsoeffekter av intervallträning

    Positiva hälsoeffekter av intervallträning

    Att intervallträning kan vara ett effektivt sätt att få konditionsträningens positiva hälsoeffekter på ett tidsbesparande sätt visas verkligen i en ny studie.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2016-08-21 12:07

  • Ökade resultat med varierat repsantal

    Ökade resultat med varierat repsantal

    Amerikanska forskare spekulerade i att ett varierat repetitionsantal skulle kunna innebära större muskeltillväxt än att konstant använda samma antal reps per set.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2016-08-19 12:09

  • Här några effektiva magövningar

    Här några effektiva magövningar

    "Jag känner att jag skulle vilja addera mer mag- och bålträning då jag upplever att dessa muskler är underutvecklade hos mig. Men jag hör väldigt olika råd kring detta.

    Nyheter Daniel Larsson, 2016-08-17 11:04

  • Maxa dina olympiska lyft

    Maxa dina olympiska lyft

    Vi har vaskat fram de tio viktigaste stegen för att bli kung i ryck och stöt.

    Nyheter Robert Stasinski, 2016-08-11 13:50

  • Skorna som lyfter dig

    Skorna som lyfter dig

    Ett par bra lyftarskor är en vettig investering för dig som vill ta din träning till nästa nivå. Det hållfasta materialet och den upphöjda hälen hjälper dig bland annat att öka stabilitet och mobilitet, samt stärker din position i såväl explosiva lyft som djupa böj.

    Nyheter Redaktionen, 2016-08-11 12:09

  • Världens tuffaste hinderbana

    Världens tuffaste hinderbana

    Intresset för hinderbaneträning i allmänhet och programmet Ninja Warrior i synnerhet har ökat ordentligt de senaste åren. Och inte undra på det, att bli en av få i världen att bemästra världens tuffaste hinderbana "The Beast" är motivation som heter duga.

    Nyheter Redaktionen, 2016-08-10 14:15

  • Konditionsträning efter styrketräning?

    Konditionsträning efter styrketräning?

    Brukar du avslutar dina gympass på löpbandet? Då kan det vara dags att tänka om.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2016-08-08 10:55

  • Frekvens för maximal muskeltillväxt

    Frekvens för maximal muskeltillväxt

    Hur ofta en muskel bör tränas för att åstadkomma maximal tillväxt är en fråga som ständigt är aktuell.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2016-08-05 10:42

  • Bättre effekt av längre setvila

    Bättre effekt av längre setvila

    Återhämtning och vila mellan seten kan påverka hur musklerna anpassar sig till styrketräningen vad gäller styrka och muskeltillväxt.

    Nyheter Redaktionen, 2016-08-04 08:46

  • Världens tuffaste: Mikaela Kellner

    Världens tuffaste: Mikaela Kellner

    Stjärnan alla är nyfikna på heter Mikaela Kellner. Ett kraftpaket med många strängar på sin lyra och kanske har vi inte ens sett det bästa av henne än då hon fortfarande utvecklas.

    Nyheter Fredrik Age, 2016-07-28 12:45

  • Fyll på den osårbara känslan

    Fyll på den osårbara känslan

    Augustiutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-07-26 12:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat