”Då jävlar...”

Publicerad

Mer av Sakawan Ahmed i BODY är ett löfte.
Foto: Seth Janson

Kanske sitter du där proppfull? Kanske har julen och all dess godsaker tagit ut sin rätt? Kanske är andhämtningen tyngre än i fjol? Kanske är det nu dags att masa dig iväg?

Väl anländ till gymmet kommer du förmodligen märka att det är kö i receptionen, att skoskydden sedan länge är slut (i alla fall de hela), och att skohyllan redan vinglar av hundratals par kängor och boots. Du är nämligen inte ensam om att ta dig till gymmet i januari. Istället är det troligt att just ditt gym aldrig haft så många medlemmar som just nu.

Ja, naturligtvis är det den så kallade nyårslöftes-maffian som stått för den spontana tillströmningen. Varje år är det likadant. Den inneboende ångesten över att ha en kropp och en hälsa som inte riktigt matchar den önskade självbilden blir till slut för stark. Våndan förstärks också flera gånger om av alla mumsigheter som kommer ens väg under julen. Och den självklara spiken i den beslutsmässiga kistan anländer strax därefter. Någon har ju kommit på att man minsann ska lova sin omvärld bot och bättring precis när december övergår till januari (enligt uppgift var det ingen mindre än åskledarens uppfinnare Benjamin Franklin, 1706-1790, som "uppfann" även detta fenomen).

Till en början går det också bra för de flesta. Det Bodypumpas, det Combatboxas, det curlas och det böjs (yippie!), det löps på band, och numera CrossFitas det också en hel del. Men lika säkert som att dagar blir till veckor tunnas leden ut allt mer. Av alla de som nästan lite nyreligiöst tecknat upp sig på gymkort i början av året har påfallande många utnyttjat sina frysmånader redan i maj. Och framåt midsommar är det för många redan uppsagt och klart. Man pallar helt enkelt inte. Att ta sig i form tog längre tid än man föreställt sig. Det var dessutom förenat med krav på ansträngning som man inte fått belyst tillräckligt.

Nu kommer det ju fler nyårsaftnar. Och att återanvända ett icke infriat löfte är en fullt fungerande lösning. Kanske är det dags igen redan nästa år.

"Då jävlar..."

Året som ligger framför oss som en oplöjd åker lovar ingenting. Det är vi själva som fyller det med löften, med utfästelser, med krav och med förväntningar. Vilka vi än väljer, och hur vi än väljer att formulera dem, är det av yttersta vikt att vi gör dem för vår egen skull. Är du en av alla som lovat att komma igång med träningen är det betydligt troligare att din iver överlever det första halvåret om du valt att skjuta ut båten för dig själv.

Annars ses vi igen nästa år.

"Då jävlar..."

Bild 325839

Redaktören listar: 2013 – vida löften och vita lögner

  1. BODY – piggare än på länge!
    Jodå, ett löfte är att revitalisera allt tidningen står för. Tror du mig?
  2. Webben vibrerar
    Kraften från webben exploderar, och 2013 tar vi klivet ännu längre ut.
  3. Slängd i käften
    Podcasten BODY Radio satte nytt rekord i antalet nedladdningar för en enskild månad i december (43 424 st). Bara en sån sak.
  4. Balans
    Under året kommer jag att ta mig allt närmare ett läge där gränserna mellan privatliv och jobb känns hanterbara.
  5. Toppform
    Under året fyller jag vuxet, och vad är då bättre än att lova mig själv att i det ögonblicket vara i mitt livs form?

Sakawan är inte bara lovande. Han är rent av en av våra bästa kroppsbyggare någonsin.

On
Off

2 kommentarer

  • Bästa övningarna för att toppa sommarformen!

    Bästa övningarna för att toppa sommarformen!

    Snart stundar sommaren och det är dags att skala fram resultatet av det hårda arbete som har lagts ner under vinterhalvåret. Många väljer att gå hårt in på kosten och lägger stark fokus på att kontrollera intaget av mängden kalorier. Det som ofta blir släpande, till och med bortglömt, är att även förändra sin träningsplan efter målsättning.

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-04-26 13:20

  • Hallå där Sharam!

    Hallå där Sharam!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-25 11:43

  • Se Troudi, Ahmad och Nober live!

    Se Troudi, Ahmad och Nober live!

    I helgen är det dags för SweFit Expo och det lär bli tryck då gästposörerna utgörs av Sveriges främsta bodybuildningelit. För chans att se Christofer Nober, Samir Troudi och Ahmad Ahmad live på scen har du här möjlighet att tävla om sex biljetter!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-24 13:26

  • Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Hur bör man tänka om man ska tävla två helger direkt efter varandra, när det gäller att pricka formen till båda tävlingarna, med tanke på tömning och laddning etc?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-23 07:28

  • Tävlingskalender

    Här listar vi ett urval av kommande tävlingar inom kroppsbyggning och fitness.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 14:40

  • Målgång: #SGPnedräkningen

    Målgång: #SGPnedräkningen

    Resan mot Sweden Grand Prix är över för i år och vi på BODY tackar våra bloggare för att vi fått följa deras färd mot tävling.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 12:42

  • Sweden Grand Prix 2018

    Sweden Grand Prix 2018

    En lång dag på Sweden Grand Prix har lagts till historien. 2018 års hjältar och hjältinnor dominerades av spanjorer men vi bjöds på en svensk skräll på scenen och en kvartett i nya EM-biljetter. BODYs Sarah-Ida Nyström var på plats och minglade runt.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-21 17:20

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat