”Då jävlar...”

Publicerad

Mer av Sakawan Ahmed i BODY är ett löfte.
Foto: Seth Janson

Kanske sitter du där proppfull? Kanske har julen och all dess godsaker tagit ut sin rätt? Kanske är andhämtningen tyngre än i fjol? Kanske är det nu dags att masa dig iväg?

Väl anländ till gymmet kommer du förmodligen märka att det är kö i receptionen, att skoskydden sedan länge är slut (i alla fall de hela), och att skohyllan redan vinglar av hundratals par kängor och boots. Du är nämligen inte ensam om att ta dig till gymmet i januari. Istället är det troligt att just ditt gym aldrig haft så många medlemmar som just nu.

Ja, naturligtvis är det den så kallade nyårslöftes-maffian som stått för den spontana tillströmningen. Varje år är det likadant. Den inneboende ångesten över att ha en kropp och en hälsa som inte riktigt matchar den önskade självbilden blir till slut för stark. Våndan förstärks också flera gånger om av alla mumsigheter som kommer ens väg under julen. Och den självklara spiken i den beslutsmässiga kistan anländer strax därefter. Någon har ju kommit på att man minsann ska lova sin omvärld bot och bättring precis när december övergår till januari (enligt uppgift var det ingen mindre än åskledarens uppfinnare Benjamin Franklin, 1706-1790, som "uppfann" även detta fenomen).

Till en början går det också bra för de flesta. Det Bodypumpas, det Combatboxas, det curlas och det böjs (yippie!), det löps på band, och numera CrossFitas det också en hel del. Men lika säkert som att dagar blir till veckor tunnas leden ut allt mer. Av alla de som nästan lite nyreligiöst tecknat upp sig på gymkort i början av året har påfallande många utnyttjat sina frysmånader redan i maj. Och framåt midsommar är det för många redan uppsagt och klart. Man pallar helt enkelt inte. Att ta sig i form tog längre tid än man föreställt sig. Det var dessutom förenat med krav på ansträngning som man inte fått belyst tillräckligt.

Nu kommer det ju fler nyårsaftnar. Och att återanvända ett icke infriat löfte är en fullt fungerande lösning. Kanske är det dags igen redan nästa år.

"Då jävlar..."

Året som ligger framför oss som en oplöjd åker lovar ingenting. Det är vi själva som fyller det med löften, med utfästelser, med krav och med förväntningar. Vilka vi än väljer, och hur vi än väljer att formulera dem, är det av yttersta vikt att vi gör dem för vår egen skull. Är du en av alla som lovat att komma igång med träningen är det betydligt troligare att din iver överlever det första halvåret om du valt att skjuta ut båten för dig själv.

Annars ses vi igen nästa år.

"Då jävlar..."

Bild 325839

Redaktören listar: 2013 – vida löften och vita lögner

  1. BODY – piggare än på länge!
    Jodå, ett löfte är att revitalisera allt tidningen står för. Tror du mig?
  2. Webben vibrerar
    Kraften från webben exploderar, och 2013 tar vi klivet ännu längre ut.
  3. Slängd i käften
    Podcasten BODY Radio satte nytt rekord i antalet nedladdningar för en enskild månad i december (43 424 st). Bara en sån sak.
  4. Balans
    Under året kommer jag att ta mig allt närmare ett läge där gränserna mellan privatliv och jobb känns hanterbara.
  5. Toppform
    Under året fyller jag vuxet, och vad är då bättre än att lova mig själv att i det ögonblicket vara i mitt livs form?

Sakawan är inte bara lovande. Han är rent av en av våra bästa kroppsbyggare någonsin.

On
Off

2 kommentarer

  • Retro: Svenska Mästerskapen 2006

    Retro: Svenska Mästerskapen 2006

    Ännu ett år, ännu ett SM. Nu åter i Västerås, och med vässade ambitioner. Många bra namn i programmet fick oss initialt också att hoppas på stora ting. Men trots att många av dem inte var i sin bästa form, så blev det trevligt ändå.

    Nyheter Redaktionen, 2016-07-15 17:11

  • Disciplinerna inom kroppskultur

    Disciplinerna inom kroppskultur

    Det finns ett större utbud av grenar att välja bland inom svensk kroppskultur. De ställer alla olika krav på muskelmassa, form och scenframträdande. Här är reglerna du behöver veta.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-14 11:39

  • Han marklyfte ett halvt ton!

    Han marklyfte ett halvt ton!

    De 10 000 som satt på läktarna på Leeds arena fick i helgen se ett historiskt marklyft. Den 28-årige strongmannen Eddie Hall har de senaste åren pushat gränserna för vad som är mänskligt möjligt.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-12 12:04

  • Barnprogram söker muskulös tjej

    Barnprogram söker muskulös tjej

    Ett produktionsbolag söker en kroppsbyggande tjej för en sketch för ett SVT-barnprogram. Du ska vara muskulös samt kunna delta på inspelningen i Malmö nu på torsdag den 14 juli.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-11 10:11

  • Skillnad på koncentrat och isolat?

    Skillnad på koncentrat och isolat?

    Det inkom en fråga: "Jag har mest gått på smak då jag köpt proteinpulver. Men jag har nu börjat titta lite närmare på produktinformationen och ser att vissa sorter betecknas isolat och andra koncentrat. Vad är skillnaden?"

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-07 15:21

  • Vad gör gamlingen egentligen...?

    Vad gör gamlingen egentligen...?

    Ett amerikanskt cidermärke har utmärkt sig för sina reklamvideos i en gammaldags stil. Tillsammans med en digital livsstilssajt så passade man på att göra ett förhoppningsvis viralt videoklipp.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-06 13:37

  • Tammerpokalen livesänds även i år

    Tammerpokalen livesänds även i år

    Sundsvalls Tidning ser till att hälften av de närmare hundratrettio tävlande på nybörjartävlingen Tammerpokalen kan ses av familj och bekanta på distans. De livesänder nämligen med start 09.30 på söndag!

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-07-05 09:10

  • Så går det till backstage på tävling

    Så går det till backstage på tävling

    För dig som tror att du gjort allt, eller till dig som behöver en upplevelse utöver det vanliga, kommer här en kort guide i livet backstage på en byggar- och fitnesstävling. Det liknar inget annat man kan uppleva utan väldigt hallucinogena tillsatser i sitt förmiddagsfika.

    Nyheter Janpeter Sangborn, 2016-06-30 17:16

  • Hur pumpar byggare upp sig?

    Hur pumpar byggare upp sig?

    En viktig sak är förstå är att du behöver inte pumpa upp varenda muskel. Det räcker om du pumpar upp ryggen, axlarna, bröstmusklerna och armarna, förslagsvis i nämnd ordning.

    Nyheter Anders Graneheim, 2016-06-30 16:39

  • Kan man tjata fram bättre prestation?

    Kan man tjata fram bättre prestation?

    Den som laddar upp inför en tuff ansträngning ses ofta pratandes med sig själv för att verkligen pusha psyket inför ansträngningen. Men ger detta en mätbar effekt, eller är det bara något som görs trots att det är helt onödigt?

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-06-30 00:57

  • Marijuanavänligt gym öppnar i USA

    Marijuanavänligt gym öppnar i USA

    I höst kommer det inte bara att vara magnesiadammet som ryker på ett gym i San Francisco. Power Plant Fitness lanseras som världens första cannabis-vänliga gym, där tränande ska kunna konsumera marijuana i samband med att de tränar.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-06-28 10:07

  • Dålig passning under SL-VM

    Dålig passning under SL-VM

    Många reagerade passarnas prestationer (eller avsaknad därav) under styrkelyfts-VM i veckan. Här en sammanställning av norske Alexander Daniel G. Larsen – ett måste för framtida arrangörer att ta lärdom av. Erfarna, starka och aktiva passare är ett måste.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-06-27 22:03

  • Fet? Nyttig mat och viktnedgång viktigare än detaljerna

    Fet? Nyttig mat och viktnedgång viktigare än detaljerna

    Vi människor har en tendens att missa skogen för alla träd. När det gäller kost och träning handlar det ofta om att vi missar de stora mönstren för en massa småpetande.

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-06-27 21:21

  • Generation Y-killar har svagare grepp

    Generation Y-killar har svagare grepp

    Dagens 20- till 30-åringar har mätbart svagare greppstyrka än killar i samma ålder hade 1985, enligt en studie publicerad i the Journal of Hand Therapy.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-06-26 20:40

  • Mer träning och vassare innehåll!

    Mer träning och vassare innehåll!

    Nya BODY är tidningen för dig som vill ha resultat av din styrketräning. Vi ger dig allt du behöver veta för att nå din drömfysik och behålla den!

    Nyheter Redaktionen, 2016-06-22 07:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat