”Då jävlar...”

Publicerad

Mer av Sakawan Ahmed i BODY är ett löfte.
Foto: Seth Janson

Kanske sitter du där proppfull? Kanske har julen och all dess godsaker tagit ut sin rätt? Kanske är andhämtningen tyngre än i fjol? Kanske är det nu dags att masa dig iväg?

Väl anländ till gymmet kommer du förmodligen märka att det är kö i receptionen, att skoskydden sedan länge är slut (i alla fall de hela), och att skohyllan redan vinglar av hundratals par kängor och boots. Du är nämligen inte ensam om att ta dig till gymmet i januari. Istället är det troligt att just ditt gym aldrig haft så många medlemmar som just nu.

Ja, naturligtvis är det den så kallade nyårslöftes-maffian som stått för den spontana tillströmningen. Varje år är det likadant. Den inneboende ångesten över att ha en kropp och en hälsa som inte riktigt matchar den önskade självbilden blir till slut för stark. Våndan förstärks också flera gånger om av alla mumsigheter som kommer ens väg under julen. Och den självklara spiken i den beslutsmässiga kistan anländer strax därefter. Någon har ju kommit på att man minsann ska lova sin omvärld bot och bättring precis när december övergår till januari (enligt uppgift var det ingen mindre än åskledarens uppfinnare Benjamin Franklin, 1706-1790, som "uppfann" även detta fenomen).

Till en början går det också bra för de flesta. Det Bodypumpas, det Combatboxas, det curlas och det böjs (yippie!), det löps på band, och numera CrossFitas det också en hel del. Men lika säkert som att dagar blir till veckor tunnas leden ut allt mer. Av alla de som nästan lite nyreligiöst tecknat upp sig på gymkort i början av året har påfallande många utnyttjat sina frysmånader redan i maj. Och framåt midsommar är det för många redan uppsagt och klart. Man pallar helt enkelt inte. Att ta sig i form tog längre tid än man föreställt sig. Det var dessutom förenat med krav på ansträngning som man inte fått belyst tillräckligt.

Nu kommer det ju fler nyårsaftnar. Och att återanvända ett icke infriat löfte är en fullt fungerande lösning. Kanske är det dags igen redan nästa år.

"Då jävlar..."

Året som ligger framför oss som en oplöjd åker lovar ingenting. Det är vi själva som fyller det med löften, med utfästelser, med krav och med förväntningar. Vilka vi än väljer, och hur vi än väljer att formulera dem, är det av yttersta vikt att vi gör dem för vår egen skull. Är du en av alla som lovat att komma igång med träningen är det betydligt troligare att din iver överlever det första halvåret om du valt att skjuta ut båten för dig själv.

Annars ses vi igen nästa år.

"Då jävlar..."

Bild 325839

Redaktören listar: 2013 – vida löften och vita lögner

  1. BODY – piggare än på länge!
    Jodå, ett löfte är att revitalisera allt tidningen står för. Tror du mig?
  2. Webben vibrerar
    Kraften från webben exploderar, och 2013 tar vi klivet ännu längre ut.
  3. Slängd i käften
    Podcasten BODY Radio satte nytt rekord i antalet nedladdningar för en enskild månad i december (43 424 st). Bara en sån sak.
  4. Balans
    Under året kommer jag att ta mig allt närmare ett läge där gränserna mellan privatliv och jobb känns hanterbara.
  5. Toppform
    Under året fyller jag vuxet, och vad är då bättre än att lova mig själv att i det ögonblicket vara i mitt livs form?

Sakawan är inte bara lovande. Han är rent av en av våra bästa kroppsbyggare någonsin.

On
Off

2 kommentarer

  • Muskler allt vanligare i reklam

    Muskler allt vanligare i reklam

    Allt oftare ses muskulösa personer i reklam för annat än branschprodukter om träning. Här bland annat Ms Olympia Lenda Murray i reklam för snabbmatskedja, strongwoman Anki Öberg i reklam för mejeriföretag, och kroppsbyggare lånar ut fysik i reklam för försäkringsbolag.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-02-10 11:14

  • Här är 2016 års fitnesstrender

    Här är 2016 års fitnesstrender

    Varje år sänder ACSM ut enkäter till medlemmar som arbetar med träning för att utröna vilka det kommande årets trender är, och hur olika träningsformer ökar eller minskar i popularitet. För 2016 har kroppsnära teknik seglat upp och tagit täten – har du skaffat en fitnesspryl som hjälper dig mäta din träning ännu?

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-02-05 10:23

  • Mr Olympia Dorian Yates intervjuad

    Mr Olympia Dorian Yates intervjuad

    I talkshowen London Real får man möta intressanta människor värda att lyssna till. Deras första intervju med Dorian Yates, den sexfaldige Mr Olympia, var den mest sedda av dem alla. I höstas återvände han för en ny intervjustund...

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-02-04 14:21

  • 10 gymövningar du aldrig sett

    10 gymövningar du aldrig sett

    Du har säkert sett honom på gymmet. Han som alltid kör skumma övningar. Övningar du aldrig tidigare sett. Det kan mycket väl vara gymmets kuf som kör loss, eller så är det faktiskt någon som har hittat en gömd träningsskatt. BODY har letat i rullorna och presenterar här de 10 bästa övningarna du aldrig tidigare sett.

    Nyheter Michael Höglund, 2016-02-04 10:45

  • Bli starkare med greppträning

    Bli starkare med greppträning

    Man kan inte lyfta, dra eller flytta på något man inte orkar hålla i. Den simpla sanningen är skäl nog att träna greppet. All annan träning blir enklare om du kan lita på ditt grepp, plus att det ser betydligt bättre ut med grova, ådriga underarmar än sugrör. Partytricken man kan göra med bra nypor är mest en bonus.

    Nyheter Anders Axklo, 2016-02-02 08:18

  • Om kraftsportprofilen Arne Tammer

    Om kraftsportprofilen Arne Tammer

    "Ge mig en kvart om dagen". Ett uttryck som torde vara en av Sveriges mest kända reklamslogans.

    Nyheter Ove Rytter, 2016-01-29 14:02

  • Digital hjärngympa – framtidens dopning?

    Digital hjärngympa – framtidens dopning?

    När jag började träna hade jag bara kommit i kontakt med muskelträning i form av Arne "Ge mig en kvart om dagen" Tammers korrespondenskurser.

    Nyheter Ove Rytter, 2016-01-29 12:31

  • Amazon ställs mot Kitsune på fortet!

    Amazon ställs mot Kitsune på fortet!

    I kväll 20:00 drabbar två gladiatorer samman på på Fort Boyard: Cecilia "Amazon" Benjaminson och Jenny "Kitsune" Adolfsson! Till sin hjälp har de ett par i par: författaren Camilla Läckberg och MMA-fightern Simon Sköld samt sångerskan Tess Merkel och skådespelaren Kenny Solomons.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-01-29 10:19

  • BODY 2.0 – mer träning, ny form, vassare innehåll!

    BODY 2.0 – mer träning, ny form, vassare innehåll!

    Nya BODY är tidningen för dig som vill ha resultat av din styrketräning. Vi ger dig allt du behöver veta för att nå din drömfysik och behålla den!

    Nyheter Redaktionen, 2016-01-26 09:12

  • Välkommen till BODY 2.0!

    Välkommen till BODY 2.0!

    Jag känner en påtaglig glädje och stolthet över att äntligen få presentera nya, fräscha och moderniserade BODY för dig. Under hela den gångna hösten har jag och mina enastående redaktionskollegor spånat, filat, bollat, bestämt oss, ändrat oss igen, och slutligen hittat den form och framtoning vi känner är rätt för BODY så här 2016. 

    Nyheter Hannah Runsten, 2016-01-25 18:00

  • Därför ska du använda viktklovar

    Därför ska du använda viktklovar

    Med 388 kg på stången tänkte denna snubbe göra några reps "knäböj". Men han glömde klova fast vikterna, och när viktskivorna oundvikligen gör vad viktskivor gör, går det som det går. Ingen på gymmet verkar dock förvånad, den som tränar bredvid skakar bara på huvudet och kör vidare...

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-01-22 11:05

  • Bli köttig som Mr Olympia – på studs

    Bli köttig som Mr Olympia – på studs

    Konstnären Zhang Huan var en av de första performanceartisterna i Kina. Under en installation i New York visade han hur man snabbt kan bli lika grov som Mr Olympia-deltagarna.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-01-22 10:14

  • Arnold Classic-posering poängsätts!

    Arnold Classic-posering poängsätts!

    2009 beslutade IFBB:s professionella avdelning att poseringsronden ej längre skulle vara poängsatt. Nu går Arnold Classic i bräschen genom att återinföra poängsatt poseringrond på herrarnas öppna och 212-klass.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-01-14 08:47

  • Styrketräning universalkur för äldre

    Styrketräning universalkur för äldre

    Att styrketräning gör en starkare, kan göra en större och till på köpet snyggare, är inget nytt. Att den dessutom är ett otroligt värdefullt verktyg för att minska åldersrelaterad muskelförlust är numera etablerad kunskap.

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-01-14 02:59

  • Behandling av träningsskador

    Behandling av träningsskador

    När man drabbas av en skada kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig för att få bra hjälp. När det gäller träningsskador är den lokala vårdcentralen kanske inte det bästa alternativet. Istället handlar det om att hitta en vårdgivare som har kompetens inom idrottsmedicin.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2016-01-13 15:41

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat