”Då jävlar...”

Publicerad

Mer av Sakawan Ahmed i BODY är ett löfte.
Foto: Seth Janson

Kanske sitter du där proppfull? Kanske har julen och all dess godsaker tagit ut sin rätt? Kanske är andhämtningen tyngre än i fjol? Kanske är det nu dags att masa dig iväg?

Väl anländ till gymmet kommer du förmodligen märka att det är kö i receptionen, att skoskydden sedan länge är slut (i alla fall de hela), och att skohyllan redan vinglar av hundratals par kängor och boots. Du är nämligen inte ensam om att ta dig till gymmet i januari. Istället är det troligt att just ditt gym aldrig haft så många medlemmar som just nu.

Ja, naturligtvis är det den så kallade nyårslöftes-maffian som stått för den spontana tillströmningen. Varje år är det likadant. Den inneboende ångesten över att ha en kropp och en hälsa som inte riktigt matchar den önskade självbilden blir till slut för stark. Våndan förstärks också flera gånger om av alla mumsigheter som kommer ens väg under julen. Och den självklara spiken i den beslutsmässiga kistan anländer strax därefter. Någon har ju kommit på att man minsann ska lova sin omvärld bot och bättring precis när december övergår till januari (enligt uppgift var det ingen mindre än åskledarens uppfinnare Benjamin Franklin, 1706-1790, som "uppfann" även detta fenomen).

Till en början går det också bra för de flesta. Det Bodypumpas, det Combatboxas, det curlas och det böjs (yippie!), det löps på band, och numera CrossFitas det också en hel del. Men lika säkert som att dagar blir till veckor tunnas leden ut allt mer. Av alla de som nästan lite nyreligiöst tecknat upp sig på gymkort i början av året har påfallande många utnyttjat sina frysmånader redan i maj. Och framåt midsommar är det för många redan uppsagt och klart. Man pallar helt enkelt inte. Att ta sig i form tog längre tid än man föreställt sig. Det var dessutom förenat med krav på ansträngning som man inte fått belyst tillräckligt.

Nu kommer det ju fler nyårsaftnar. Och att återanvända ett icke infriat löfte är en fullt fungerande lösning. Kanske är det dags igen redan nästa år.

"Då jävlar..."

Året som ligger framför oss som en oplöjd åker lovar ingenting. Det är vi själva som fyller det med löften, med utfästelser, med krav och med förväntningar. Vilka vi än väljer, och hur vi än väljer att formulera dem, är det av yttersta vikt att vi gör dem för vår egen skull. Är du en av alla som lovat att komma igång med träningen är det betydligt troligare att din iver överlever det första halvåret om du valt att skjuta ut båten för dig själv.

Annars ses vi igen nästa år.

"Då jävlar..."

Bild 325839

Redaktören listar: 2013 – vida löften och vita lögner

  1. BODY – piggare än på länge!
    Jodå, ett löfte är att revitalisera allt tidningen står för. Tror du mig?
  2. Webben vibrerar
    Kraften från webben exploderar, och 2013 tar vi klivet ännu längre ut.
  3. Slängd i käften
    Podcasten BODY Radio satte nytt rekord i antalet nedladdningar för en enskild månad i december (43 424 st). Bara en sån sak.
  4. Balans
    Under året kommer jag att ta mig allt närmare ett läge där gränserna mellan privatliv och jobb känns hanterbara.
  5. Toppform
    Under året fyller jag vuxet, och vad är då bättre än att lova mig själv att i det ögonblicket vara i mitt livs form?

Sakawan är inte bara lovande. Han är rent av en av våra bästa kroppsbyggare någonsin.

On
Off

2 kommentarer

  • Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Läsarfråga: Jag tränar ofta relativt sent på kvällarna och undrar vad jag bör tänka på kring kosten, både innan och efter ett träningspass som är relativt tätt inpå sömnen?

    Nyheter Anki Sundin, 2017-09-18 09:00

  • Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Jag har nyss avslutat en längre periods rehab av min rygg. I dagsläget är jag smärtfri men har tappat mycket styrka och muskelmassa under den period jag var dålig. Vad rekommenderar du för träningsupplägg som kan överbroa från den rehab jag kört tidigare? Mitt mål är att få tillbaka styrka och muskelmassa.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2017-09-14 13:28

  • Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    6-pack har väl de flesta hört talas om, ja till och med 8-pack när någon är i riktigt bra form, men 10-pack? BODY har träffat Mohamed "Mr 10-pack" Ali. Killen vars magrutor röstats fram som världens snyggaste. Killen med 10-packet.

    Nyheter Linnea Enstedt, 2017-09-12 10:36

  • Stort startfält på strongwoman-tävling

    Stort startfält på strongwoman-tävling

    Sveriges starkaste tjejer samlas för en kamp om den första Tyngre Strongwoman Challenge-titeln kommande fredag. BODYs "egen" Linnea Enstedt har engagerats i rollen som speaker. Vi tar ett uppsnack med henne.

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-08 20:58

  • Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Ökar hypertrofin med djupet i "ass to the grass", finns det fördelar för en byggare att vara vig eller har du tvärtom bättre fjädring som stel? BODY reder ut rörlighetens vara eller icke vara för kroppsbyggare.

    Nyheter Alan Bergström, 2017-09-08 09:35

  • Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-09-07 10:55

  • Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Som ägare av två förstklassiga gym drivs Lars Berglund av att sätta människan främst, både som coach och upprättare av flera års ideellt välgörenhetsarbete. De senaste åren har han ritat om kartan och placerat Sundsvall i mitten av byggarlandet Sverige.

    Nyheter Robert Stasinski, 2017-09-06 10:26

  • Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-04 11:51

  • Trägen vinner

    Trägen vinner

    Nu kör vi vidare, är du med? Befinner sig din träning i framkant med finlir, eller står du i startgroparna med grundarbetet? Har sommarens regniga dagar gett dig växtnäring eller har du vilat dig stark? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-28 06:00

  • Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Alltför länge har vi fått höra att kolhydrater gör oss feta, att kolhydrater är samma sak som socker och att kolhydrater inte fyller någon funktion vid styrketräning. De som ägnar sig åt styrketräning åtskilliga timmar i veckan är av naturen mer intresserade av proteinkällor och strävar många gånger efter att maximera sitt intag av protein, men nu tar kolhydraterna revansch och BODY förklarar när, var och hur!

    Nyheter Anki Sundin, 2017-08-25 09:00

  • Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Som ung såg Candice Lewis-Carter upp till friidrottens kvinnliga frontfigurer vars atletiska fysik och styrka hon tilltalades av. Genom att följa sina egna förutsättningar att skapa den kvinna hon vill vara har hon brutit ny mark på vägen mot världstoppen.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-24 09:00

  • Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein är näringsämne nummer ett för muskelbygge, men finns det en övertro på vad det kan göra? Hur laddar man optimalt utan att försumma annat? Vi synar den anabola betydelsen av de klassiska energigivarna, reder ut befästa uppfattningar och går till botten med hur man tajmar kost och träning för prestation och muskeltillväxt. Text: Martin Brunnberg.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-22 10:17

  • Body träffar Isabella von Weissenberg – tjejen som började träna 2013

    Body träffar Isabella von Weissenberg – tjejen som började träna 2013

    Underbar och älskad av alla. Isabella von Weissenberg är hela träningssveriges älskling och det är lätt att falla in i hyllningskören. Möt tjejen som började träna 2013, nu är Europamästare och har höjt sitt eget världsrekord i knäböj tre gånger. Text: Anders Axklo Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-17 08:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat