”Då jävlar...”

Publicerad

Mer av Sakawan Ahmed i BODY är ett löfte.
Foto: Seth Janson

Kanske sitter du där proppfull? Kanske har julen och all dess godsaker tagit ut sin rätt? Kanske är andhämtningen tyngre än i fjol? Kanske är det nu dags att masa dig iväg?

Väl anländ till gymmet kommer du förmodligen märka att det är kö i receptionen, att skoskydden sedan länge är slut (i alla fall de hela), och att skohyllan redan vinglar av hundratals par kängor och boots. Du är nämligen inte ensam om att ta dig till gymmet i januari. Istället är det troligt att just ditt gym aldrig haft så många medlemmar som just nu.

Ja, naturligtvis är det den så kallade nyårslöftes-maffian som stått för den spontana tillströmningen. Varje år är det likadant. Den inneboende ångesten över att ha en kropp och en hälsa som inte riktigt matchar den önskade självbilden blir till slut för stark. Våndan förstärks också flera gånger om av alla mumsigheter som kommer ens väg under julen. Och den självklara spiken i den beslutsmässiga kistan anländer strax därefter. Någon har ju kommit på att man minsann ska lova sin omvärld bot och bättring precis när december övergår till januari (enligt uppgift var det ingen mindre än åskledarens uppfinnare Benjamin Franklin, 1706-1790, som "uppfann" även detta fenomen).

Till en början går det också bra för de flesta. Det Bodypumpas, det Combatboxas, det curlas och det böjs (yippie!), det löps på band, och numera CrossFitas det också en hel del. Men lika säkert som att dagar blir till veckor tunnas leden ut allt mer. Av alla de som nästan lite nyreligiöst tecknat upp sig på gymkort i början av året har påfallande många utnyttjat sina frysmånader redan i maj. Och framåt midsommar är det för många redan uppsagt och klart. Man pallar helt enkelt inte. Att ta sig i form tog längre tid än man föreställt sig. Det var dessutom förenat med krav på ansträngning som man inte fått belyst tillräckligt.

Nu kommer det ju fler nyårsaftnar. Och att återanvända ett icke infriat löfte är en fullt fungerande lösning. Kanske är det dags igen redan nästa år.

"Då jävlar..."

Året som ligger framför oss som en oplöjd åker lovar ingenting. Det är vi själva som fyller det med löften, med utfästelser, med krav och med förväntningar. Vilka vi än väljer, och hur vi än väljer att formulera dem, är det av yttersta vikt att vi gör dem för vår egen skull. Är du en av alla som lovat att komma igång med träningen är det betydligt troligare att din iver överlever det första halvåret om du valt att skjuta ut båten för dig själv.

Annars ses vi igen nästa år.

"Då jävlar..."

Bild 325839

Redaktören listar: 2013 – vida löften och vita lögner

  1. BODY – piggare än på länge!
    Jodå, ett löfte är att revitalisera allt tidningen står för. Tror du mig?
  2. Webben vibrerar
    Kraften från webben exploderar, och 2013 tar vi klivet ännu längre ut.
  3. Slängd i käften
    Podcasten BODY Radio satte nytt rekord i antalet nedladdningar för en enskild månad i december (43 424 st). Bara en sån sak.
  4. Balans
    Under året kommer jag att ta mig allt närmare ett läge där gränserna mellan privatliv och jobb känns hanterbara.
  5. Toppform
    Under året fyller jag vuxet, och vad är då bättre än att lova mig själv att i det ögonblicket vara i mitt livs form?

Sakawan är inte bara lovande. Han är rent av en av våra bästa kroppsbyggare någonsin.

On
Off

2 kommentarer

  • Norway Open är tillbaks till helgen!

    Norway Open är tillbaks till helgen!

    Förutom en stor träningsmässa med inslag av CrossFit, MMA och styrkelyft avgörs också Norges största fitnesstävling. Traditionellt har det varit ett stort svenskt deltagande på Norway Open. I år är det lika stor prispeng i alla klasser, vilket gjort att det är nytt rekord med hela 28 svenska starter!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-09-15 23:21

  • Uddevallas hårdaste siktar på seger

    Uddevallas hårdaste siktar på seger

    Kallt höstregn botar man med lika delar kallt stål. Det är nu det är som bäst att slinka in på ett ordentligt hardcore-gym och bränna av ett dunderpass!

    Nyheter Linnea Enstedt, 2014-09-12 08:15

  • Kroppsbyggare sökes för plåtning

    Kroppsbyggare sökes för plåtning

    En castingfirma har fått i uppgift att hitta en manlig kroppsbyggare utan tatueringar för studiofotning i Stockholm. Det är en reklamkampanj (banners, webbtv) för ett spelbolag som ska castas. Passar du in eller känner du någon som skulle funka, läs då vidare.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-09-11 10:22

  • BODY TV besöker SM i Karlstad 2014

    BODY TV besöker SM i Karlstad 2014

    Den 6 september 2014 avhölls SM Athletic Fitness, SM för Juniorer och Veteraner samt SM-kval Seniorer på nyrenoverade Karlstad Congress Culture Centre. Häng med Linnea Enstedt bakom kulisserna och se över fem timmar tävlingar från scenen!

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-10 00:00

  • Resultat från SM i Karlstad 2014

    I lördags avhölls SM Athletic Fitness, SM för Juniorer och Veteraner samt SM-kval Seniorer i Karlstad. Resultatlistor återfinns nu nedan.

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-08 12:10

  • Sänd in bild – bli vår omslagsmodell!

    Sänd in bild – bli vår omslagsmodell!

    Nu har du chansen att hamna på omslaget till Sveriges bästa träningstidning! Var med och tävla om att pryda omslaget till januariutgåvan av BODY. Senast på fredag behöver du sända in ditt bidrag för att delta!

    Nyheter Redaktionen, 2014-09-01 23:53

  • Inför Olympia Weekend 2014

    Inför Olympia Weekend 2014

    I fredags kom ett efterlängtat besked; Bodybuilding.com kommer precis som vanligt att livesända proffstävlingarna under Olympia Weekend utan kostnad. Tiderna för action är sent på natten/tidigt på morgonen svensk tid. För de som inte är nattugglor eller morgonpigga kommer repriser att finnas ganska snart efter att sändningarna är över.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-31 19:34

  • Specialavsnitt av Gladiatorerna

    Specialavsnitt av Gladiatorerna

    TV4 sänder 20.00 denna fredag ett extra avsnitt av Gladiatorerna – kändisspecialen. Medeldistanslöparen Malin Ewerlöf Krepp ställs mot proffsboxaren Mikaela Laurén och komikern Mårten Andersson möter den tidigare proffsboxaren Armand Krajnc.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-30 23:10

  • Tips: Workshop i styrkelyft i Solna

    Tips: Workshop i styrkelyft i Solna

    Vill du veta hur hur du snabbt blir bättre och starkare på knäböj, bänkpress och marklyft med en bättre teknik? Då är teknikworkshopen Jenny "Kitsune" Adolfsson håller i Solna lördag 20 september en bra start.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-30 22:57

  • Vann du Gillette-kit eller hörlurar från JBL?

    Vann du Gillette-kit eller hörlurar från JBL?

    Tävlingarna i septemberutgåvan av BODY gav dels fem deltagare chansen att vinna kit med rakhyvel + gel från Gillette, dels en deltagare bluetooth-hörlurar från JBL. De som drogs som vinnare kommer från Öckerå, Bollebygd och Västerås. Blir det du som får ett paket inom kort?

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-26 21:23

  • Se nu till att nominera någon du tycker bör uppmärksammas!

    Se nu till att nominera någon du tycker bör uppmärksammas!

    Priset Guldhjärtat delas varje år ut till personer och företag som arbetar med hjärtat, för att skapa starkare hjärtan, samt en fungerande kropp. Vem vill du se få pris under Galamiddagen i samband med FitnessFestivalen? Du som har en favorit, börja slipa på motiveringen. Den är direkt avgörande!

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-25 09:28

  • Läsarnas egna fototävling firar 30 år!

    Läsarnas egna fototävling firar 30 år!

    BODY Open genomförs i år för det trettionde året i rad! Tävla mot kompisarna, eller mot dig själv. Ta chansen och gör din första tävling – bli publicerad i BODY! Vi plockar fram dina positiva sidor – och vi kommer med konkreta råd.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-24 15:38

  • Veronica bloggar nu på BODY.se

    Veronica bloggar nu på BODY.se

    Veronica Kapica är regerande svensk och nordisk mästarinna i Bikini Fitness. Följ henne i hennes nya blogg på BODY.se för att ta reda på hur hon jobbar vidare på sin vinnande fysik inför höstens satsning. Varmt välkommen, Vevve!

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-24 14:29

  • Egna gym ny trend för brittiska sportkedjor

    Egna gym ny trend för brittiska sportkedjor

    De brittiska sportkedjorna JD Sports och Sports Direct utökar sina kärnverksamheter med gym. Hittills har endast ett öppnat men många fler är på gång.

    Nyheter Redaktionen, 2014-08-22 23:31

  • Stark underhållning i SVT:s Atleterna

    Stark underhållning i SVT:s Atleterna

    I SVT:s tävlingsunderhållning "Atleterna" ska 24 idrottare från olika sporter tävla i en tiokamp bestående av grenar som löpning, klättring och simning. Hur bra kommer Christian "Knasen" Eikedal (Athletic Fitness), Deivid Lopes Da Silva (Classic Bodybuilding) och Fredric Liljebjörn (CrossFit) att prestera? På lördag sänds det första av tio starka avsnitt.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-08-22 09:15

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat