Fler knäppa träningsknep!

Publicerad

Foto: Per Bernal

Läste du Ove Rytters "Knäppa knep för att lyckas med träningen" i senaste BODY och vill ha fler av hans smarta tricks och rutiner som hjälper dig kvar på rätt spår när motivationen ibland tryter? Här kommer de!

I senaste BODY fick du möta Datortricket, Karttricket, Kontrakttricket, Lektricket, Pilottricket och PWO-Mantratricket.

Här ett gäng till:

  • Mötestricket: Mycket möten, lite tid för träning? Kombinera! Bjud in dina affärsbekanta eller kompisen du inte träffat på länge på 30 minuters motionscykeltur, eller joggingtur på löpbandet, bredvid dig. Ett möte han eller hon inte kommer att glömma! Och så kommer ni i bättre form samtidigt som ni pratar affärer eller skvallrar.
  • Nyckfullhetstricket: Ibland då jag står där på löpbandet, så händer det att motivationen att fullfölja börjar tryta. Jag avslutar då genast och hoppar över till någon annan motionsmaskin. Min kontrollerade nyckfullhet gör mig motiverad på nytt, och kroppen får jobba den tid den ska, utan att jag blir uttråkad.
  • Omfokuseringstricket: Står det still i din utveckling kroppsligt? Ta det lugnt! Tyvärr handlar träningen för många män – och kvinnor – mer om kosmetiska aspekter än välmåendet. Om du inte tycker att fettet rasar i den takt du hoppats på, eller att din biceps fortfarande inte ser ut som peaken på Mount Everest; Fokusera om och känn efter om du faktiskt mår bra av att träna. Gör du det så är du på rätt spår och det mer kosmetiska kommer garanterat med tiden!
  • Skotertricket: Jag bor i en storstad med trafikinfarkt. Köerna kan få vem som helst deprimerad och stressad. Jag bytte för fyra år sedan bilen mot en Vespa på 200 cc, med värmetäcke och vindruta. Jag tar mig fram lättare och snabbare, betalar inga vägtullar och har inga parkeringsproblem. Tiden jag sparar läggs på cirka 30 min ytterligare träning istället! Om du inte har körkort för MC, så kan du välja en trehjulig variant som faktiskt inte kräver MC-körkort, eller en EU-moppe. Den senare känns dock något för slö för min smak. Om du har kortare sträckor att färdas; Gå eller cykla.
  • Tidningstricket: Hinner du inte med att läsa morgontidningen, den där specialtidningen eller lokaltidningen? Spara den i din träningsväska (jag föredrar ryggsäck) och läs den nästa gång du sitter på motionscykeln. Riv ur artiklar du vill spara, och lägg i en plastmapp. Man vet aldrig när de kan leda till en handling, eller affärsidé (eller en anledning att ta ett extrapass på motionscykeln!).
  • Hopptricket: Visst. Man borde kanske jämt gå, jogga eller cykla till jobbet. Men vem har tid och ork med det om arbetsplatsen inte ligger på bekvämt gångavstånd? Vad som däremot kan fungera är att du stannar bilen, eller hoppar av bussen/tåget, någon mil innan du kommer hem och promenerar den sista biten.
  • Trötthetstricket: För trött för att träna? Det händer, såklart. Men kroppen har en fantastisk förmåga att vakna till, bara du ger den en chans. Drick ett stort glas vatten och bestäm dig för att bara genomföra dagens träningsprogram komprimerat till 10 minuter. Detta betyder i praktiken t ex fem minuter gång på löpbandet och ett set per muskelgrupp som ska tränas. Alternativt en promenad kring kvarteret. I förvånansvärt många fall blir det ett mycket bättre träningspass än du trott, när kroppen väl "kickstartats" igång och vaknar till liv. De tio minuterna (som ofta blir 20 eller 30) kan komma att bli ett fullvärdigt träningspass.
  • Filmtricket: Se bra filmer. Titta på dem medan du sitter på din motionscykel eller går/joggar på ditt löpband; tryck paus och se klart filmen de två, eller tre, kommande passen. Perfekt rutin – du kommer att längta efter att äntra löpbandet eller cykeln för att se klart den spännande fortsättningen!
  • Hopprepstricket: Ska du ut och resa? Kommer du att få lite tid över men inte tillräckligt för att ta långpromenader eller gå på gymmet? Ta med ett hopprep å resan! Träna i 8 lätta intervaller under två minuter, innan du ska lägga dig, eller då du vaknar. Ta det försiktigt med hoppandet i början, då detta är en jobbig övning som kan ge upphov till skador. Men effektiviteten och enkelheten i träningen är fantastisk!
  • Klocktricket: Tiden har i alla tider varit förknippad med idrott. Klockan är din bästa vän. Starta ditt träningspass då du tar det första tramptaget på cykeln eller gör den första repetitionen och håll ett öga på minutvisaren med jämna mellanrum (de flesta gym har en klocka på väggen). Effekten blir att du känner dig "coachad" av att tiden "till mål" minskar hela tiden. Men stressa inte för den skull, slit inte i vikterna utan arbeta mjukt.
  • Boktricket: Personligen har jag svårt att läsa böcker på gymmet. Men med en ljudbok i hörlurarna rinner tiden på löpbandet eller på motionscykeln iväg blixtsnabbt.

Ove Rytter är grundaren av BODY Magazine (då B&K Sports Magazine) som startades 1981. Han startat ett flertal företag, skrivit träningsböcker, tävlat i judo och bodybuilding och har även skapat Fitnessfestivalen, en av Europas största fitnessmässor.

On
Off

0 kommentarer

  • Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Kan du skilja vetenskap från bro science? Exakt så här säger vetenskapen att man bäst bygger muskler

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-17 14:42

  • Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Annika Zelander drog ut alla stopp och tog VM-silver efter en otäck miss i knäböj nummer två. Isabella von Weissenberg misslyckades med kroppsvikten och missade VM.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-16 13:24

  • Fixa din axelskada snabbt

    Fixa din axelskada snabbt

    Den enkla övningen som läker dina värkande axlar

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-15 13:08

  • Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    VM i styrkelyft pågår för fullt i Calgary, Kanada. Flera medaljer är redan klappade och klara, och två starka hopp på damsidan lyfter under natten till fredag, respektive under fredagen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-14 16:42

  • Viktklassbytet blev för svårt

    Viktklassbytet blev för svårt

    Det blev inget proffskort för BODYs omslagspojke Christofer Nober trots en bra säsong med vinst vid Iron Rebels i början av maj och start i Mr Olympia Amateur nu i helgen. Klivet upp en viktklass blev för svårt, summerar han.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-13 10:23

  • Placeboeffekt i träningen

    Placeboeffekt i träningen

    Dina förväntningar spelar roll

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-12 10:10

  • Träna utomhus!

    Träna utomhus!

    Masa dig ut ur gymmet och ta vara på seklets varmaste försommar. Bli snyggare, starkare och friskare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-10 14:00

  • Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Seger vid Panatta World Cup i Rimini, Italien och proffskortet vilar tryggt i packningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-09 10:35

  • Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-08 11:35

  • Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    14 juni tävlar hon i Calgary, Kanada. BODY var med på ett av de sista förberedande passen och fick även en pratstund med Isabella efteråt.

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-07 10:20

  • Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Dominerar i gymmet knappt två månader efter hjärtoperationen

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-06 11:30

  • Många små steg

    Många små steg

    Majvärmen och badsäsongen tog oss på sängen i år. Nu står vi här, utrustade med minimalt med tyg på kroppen, redo att möta saltstänkta klippor och avslappnat strandliv. Eller... tillhör du istället de som inte riktigt fick till sommarformen och som hellre vill gå och gömma sig? Kanske tänker du att det fortfarande finns en chans? Då skulle jag – innan du kastar dig in i någon galen och ogenomtänkt diet – vilja presentera en liten (men smart) idé för dig. Den kommer inte ge dig dina drömmars badkropp i år. Den kommer inte heller få dig att börja äta bättre över en natt. Det här är en text för dig som vill ha ett verktyg för hållbar livsstilsförändring. Idén, som självfallet inte är min från början, kommer ta dig till skyarna. Men bara om du vågar lita på att ta det lite lugnt. Ok, nog med snack, här kommer en vägledning som (på riktigt) kan förändra ditt liv!

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-05 14:10

  • Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Det råder ingen brist på kostråd och dieter i vår kära fitnessbransch. De olika metoderna och deras respektive experter motsäger ofta varandra, fast en del tycks de ändå alla vara överens om, däribland: ät mer grönsaker. Bodybuildingveteranen Eva Birath gör det motsatta i sin jakt på hälsa, fysik och välmående. Carnivore-dieten består av 100 procent kött, det vill säga även fågel, fisk och skaldjur, men ingenting annat. Inga spannmål, inget mejeri eller processad mat. Ingen frukt, inga grönsaker.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-04 14:35

  • Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Tio minuter räcker

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-03 12:06

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017