Europamästaren Patrick Monga

Publicerad

Foto: Seth Janson

Många hade fram tills maj i år ingen aning om att en av Sveriges bästa kroppsbyggare någonsin hette Patrick Monga. Han är nämligen en av väldigt få svenskar som plockat hem en glänsande guldmedalj i Europamästerskapen i bodybuilding.

Chefredaktör Robert Stasinski tog ett snack med Patrick:

Anledningen till denna kometklättring i byggarvärlden stavas hårt arbete. Riktigt old school "work & grind"-arbete som Patrick aldrig varit främmande för. Som den arbetshäst han är, har han slitit dag som natt på gymmet tills resultatet varit perfekt. När säsongen 2015 satte igång stod han där på scenen och förvånade oss alla. Resten är, som man säger, historia.

Tre tävlingar har det hittills blivit i år, och på samtliga har han kammat hem guld. Det är smått sensationellt. Inte minst eftersom senast han stod på scen var 2010 på SM, där han inte ens hamnade på prispallen. Men själv har han alltid vetat hur långt han kan nå, och att det skulle kräva tusentals timmar i gymmet har inte varit något som hållit tillbaka drömmen om att bli en byggare i toppklass.

Love what you do, do what you love. Plan your strategi, stick to it and stay focused. Work hard and stay humble

Ett foto publicerat av Patrick L. Monga (@eleectus)

Mycket mer om Patricks armträning, arbete och liv i nya BODY ute nu (extra tidning på köpet!).

Chefredaktören ställde också frågan ifall Patrick kan tänka sig en en proffskarriär?

– Jag kommer att jobba med träning och byggning för min egen skull. Jag kommer även framöver att vara mer tillgänglig att inför tävling coacha andra atleter som vill nyttja mina kunskaper.

– Vad gäller tävlingar för min egen del så kommer jag att satsa på tävling någon gång nästa år eller när jag känner att det är dags att presentera en fysik som är bättre än det jag presenterade i år.

– Vad gäller just proffskort så har jag faktiskt inte tänkt så långt, har i dagsläget inga ambitioner eller intresse att bli proffs, men om jag utvecklas så pass att det finns någon därute som tror på mig och tillfälle ges, så kommer jag givetvis att utnyttja tillfället. Lita på det!

Mycket mer om Patricks armträning, arbete och liv i nya BODY ute nu (extra tidning på köpet!).

Patrick var också gäst i BODY Radio #215:

Kenny & Linnea diskuterar hemligheten bakom hypertrofi och framtidsplaner med EM-guldmedaljören Patrick Monga! Mätt, men hungrig efter mer!

På samma länk får du också Patricks recept på en smarrig och proteinboostad omelett!

Patrick bräcker i sin klockrena EM-posering alla de andra bästa europeiska kroppsbyggarna. Se och lär: Lyssna på domarnas signaler, slå posen snabbt och korrekt, håll den obehindrat och se glad ut!

On
Off

0 kommentarer

  • Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Kan du skilja vetenskap från bro science? Exakt så här säger vetenskapen att man bäst bygger muskler

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-17 14:42

  • Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Annika Zelander drog ut alla stopp och tog VM-silver efter en otäck miss i knäböj nummer två. Isabella von Weissenberg misslyckades med kroppsvikten och missade VM.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-16 13:24

  • Fixa din axelskada snabbt

    Fixa din axelskada snabbt

    Den enkla övningen som läker dina värkande axlar

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-15 13:08

  • Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    VM i styrkelyft pågår för fullt i Calgary, Kanada. Flera medaljer är redan klappade och klara, och två starka hopp på damsidan lyfter under natten till fredag, respektive under fredagen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-14 16:42

  • Viktklassbytet blev för svårt

    Viktklassbytet blev för svårt

    Det blev inget proffskort för BODYs omslagspojke Christofer Nober trots en bra säsong med vinst vid Iron Rebels i början av maj och start i Mr Olympia Amateur nu i helgen. Klivet upp en viktklass blev för svårt, summerar han.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-13 10:23

  • Placeboeffekt i träningen

    Placeboeffekt i träningen

    Dina förväntningar spelar roll

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-12 10:10

  • Träna utomhus!

    Träna utomhus!

    Masa dig ut ur gymmet och ta vara på seklets varmaste försommar. Bli snyggare, starkare och friskare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-10 14:00

  • Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Seger vid Panatta World Cup i Rimini, Italien och proffskortet vilar tryggt i packningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-09 10:35

  • Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-08 11:35

  • Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    14 juni tävlar hon i Calgary, Kanada. BODY var med på ett av de sista förberedande passen och fick även en pratstund med Isabella efteråt.

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-07 10:20

  • Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Dominerar i gymmet knappt två månader efter hjärtoperationen

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-06 11:30

  • Många små steg

    Många små steg

    Majvärmen och badsäsongen tog oss på sängen i år. Nu står vi här, utrustade med minimalt med tyg på kroppen, redo att möta saltstänkta klippor och avslappnat strandliv. Eller... tillhör du istället de som inte riktigt fick till sommarformen och som hellre vill gå och gömma sig? Kanske tänker du att det fortfarande finns en chans? Då skulle jag – innan du kastar dig in i någon galen och ogenomtänkt diet – vilja presentera en liten (men smart) idé för dig. Den kommer inte ge dig dina drömmars badkropp i år. Den kommer inte heller få dig att börja äta bättre över en natt. Det här är en text för dig som vill ha ett verktyg för hållbar livsstilsförändring. Idén, som självfallet inte är min från början, kommer ta dig till skyarna. Men bara om du vågar lita på att ta det lite lugnt. Ok, nog med snack, här kommer en vägledning som (på riktigt) kan förändra ditt liv!

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-05 14:10

  • Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Det råder ingen brist på kostråd och dieter i vår kära fitnessbransch. De olika metoderna och deras respektive experter motsäger ofta varandra, fast en del tycks de ändå alla vara överens om, däribland: ät mer grönsaker. Bodybuildingveteranen Eva Birath gör det motsatta i sin jakt på hälsa, fysik och välmående. Carnivore-dieten består av 100 procent kött, det vill säga även fågel, fisk och skaldjur, men ingenting annat. Inga spannmål, inget mejeri eller processad mat. Ingen frukt, inga grönsaker.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-04 14:35

  • Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Tio minuter räcker

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-03 12:06

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat