Framgång inom träningsbranschen

Maria frågar: ”Jag vill kunna arbeta heltid med träning och då främst som personlig tränare. Men det går trögt emellanåt med klienter. Därför undrar jag om du, som verkligen har lyckats göra dig ett namn inom fitness- och träningsbranschen, har några bra tips att dela med dig av?”

Personlig träning, Personlig tränare, träningsbranschen

Träning som yrke? Ja, det går att uppnå. Foto: Seth Janson

Det var verkligen roligt att höra att jag bidrar till din inspiration kring ditt drömyrke. Och det behövs fler duktiga tränare och coacher inom vår bransch, så ge inte upp!

I grund och botten tror jag att allt handlar om att du verkligen tycker om det du håller på med, att du älskar livsstilen, att vara aktiv, och givetvis att hjälpa, motivera och inspirera andra. Men jag ska ge dig några tips som du kan ha med dig på din resa i ditt yrke:

  • Hitta din grej – följ ditt hjärta och försök göra dig ”unik” genom att kanske specialisera dig lite mer inom ett visst område.
  • Ha inte bråttom – fokusera inte huvudsakligen på att tjäna pengar i början, utan ha hellre ett extra arbete vid sidan om så att jakten på pengar inte tar över glädjen i det du gör.
  • Var ödmjuk – mot dig själv och andra, ta hand om alla gamla och nya kontakter du har. Man vet aldrig vad som kan finnas hos dem, allt handlar om att ge och ta, samt hjälpa varandra.
  • Sök kunskap – håll dig uppdaterad om nyheter inom fitness- och träningsindustrin. Den här branschen är konstant föränderlig och det gäller att hänga med och vara påläst för att vara en trovärdig och attraktiv tränare.
  • Lev som du lär – du är din egen reklampelare. Så fort du är bland folk, använder sociala media eller syns och hörs på annat sätt, tänk alltid en extra gång på vad och hur du lever och lär ut.
  • Ta vara på varje ögonblick – varje nytt uppdrag, kund, jobb eller event som du tar dig an kan ge ringar på vattnet om du gör det bra. Så ge ALLTID 110 % i det du gör och sprid samtidigt dina kontaktuppgifter så att det är lätt att nå dig för nya uppdrag.
  • Hemsida – ha en snygg och tydlig hemsida där du på ett smart sätt säljer in dig själv. Länka till och samarbeta gärna med andra duktiga aktörer inom branschen, tillsammans är man starkare.
  • Egna erfarenheter – säger mer än några rader på ett papper. Folk ser vad du själv har åstadkommit och dömer ofta dig därefter. Så att själv ha gjort det du pratar om eller lär ut är oftast en fördel.

BODYs frågeskribent Helene Ahlson svarar i varje utgåva på läsarfrågor om fitness.

Helene är dessutom personlig tränare, kostrådgivare, Gladiator och arrangerar träningsresor utomlands. Hon håller eventklasser, är skribent och föreläser inom träning, fitness och hälsa. Dessutom är hon Design- & marknadsassistent på deltid på Swedish Fitness, har tävlingsteamet ”Team Forever Fit by Better Bodies”, TFFBB, samt tävlar själv i Bodyfitness både i Sverige & internationellt samt ingår i Better Bodies Athlete Team.