Klartänkt kardio

Publicerad

Vi har ett erbjudande till dig som gillar att vara i form, som är ständigt på språng och som tycker att det är viktigt att prestera bra i livets alla hörn: Klartänkt kardio!

Detta är ett sorts Kinderägg för tränande vuxna, och dessutom är det gratis!

  • Något gott: Du kommer i form.
  • Något att leka med: Du får ordning på negativa tankar, du lär dig fokusera på rätt saker och du blir en mästare på att skapa positiva bilder.
  • En överraskning: Du kommer att uppleva ett större lugn och en mer samarbetsvillig hjärna.

Arbeta fram en mental miljö som gör kardion dubbelt så tidseffektiv. Foto: Drazen Lovric

Många i vår lilla subkultur ägnar timmar varje vecka åt att gå morgonpromenader, köra HIIT och en massa annat skojigt. Ett problem är ju att väldigt många, kanske rent av en stor majoritet, inte tycker att det faktiskt är det skojigaste på jorden.

Varför ska man då utsätta sig för något man inte ens gillar bara för att få en mage som är rutig?

  • Kanske för att "alla andra gör det" eller för att målet motiverar i sig. Hur snyggt är det inte med rutigt, typ?
  • Ett annat är att kardioträningen tar tid. Tid som aldrig kommer igen. Tid som man med facit i hand kanske känner att man behövt till annat. Speciellt om det inte blev så rutigt utan snarare ... bubbligt?

Tänk om det finns ett sätt att både göra trampandet roligt och produktivt?

Tänk om man kan skapa en mental miljö som gör att man riktigt längtar efter att få komma ut och slita på skorna, och som gör att man har med sig en betydande last hem som inte väger något och som med råge motiverar den tid som går åt?

Illustration: fberti

Vi tar Klartänkt Kardio steg för steg och beskriver det ur ett läge där det är morgonpromenad som ska genomföras, men metodiken är den samma oavsett när på dagen du kör eller vilken kardioform du väljer:

1. FÖRST AV ALLT GÄLLER DET ATT BESTÄMMA SIG

Som alltid. Ska man lyckas måste man bestämma sig och den som bestämmer sig mest lyckas bäst. Undvik att basera beslutet på negativa saker som att du tycker att du är fet, att du mååååste komma i form till semestern, bröllopet, fotningen, tävlingen eller vad det än gäller. Måsten är mer stjälp än hjälp.

Ta fram allt positivt som tänkas kan: Du får massor med frisk luft, du får se en massa söta djur och stressade människor, du kommer att ha stenkoll på hur ofta det regnar eller var i stan det blåser mest och vilka kläder som passar till detta, du blir en fena på närområdets geografi med tiden och tusen saker till.

Det behöver inte ens vara så relevant, så länge du kan acceptera det som ett kul skäl till att gå. Det finns de som till och med använt motiveringen att de måste kolla så att alla brevlådor står kvar imorgon också – och det funkar! Så länge det blir mer positivt än negativt blir det enklare att masa sig upp ur gosiga sängen och ut i höstrusket.

Försök för allt i världen inte med den enkla att du är lat, för den myten dödade redan Anthony Robbins (världsberömd föreläsare, reds anm) med följande:

"Det finns inga lata människor. Det finns bara människor med kraftlösa målsättningar – det vill säga målsättningar som inte inspirerar dem."

Precis det du kan komma till rätta med under dina kardioturer!

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017