Klartänkt kardio

Publicerad

Vi har ett erbjudande till dig som gillar att vara i form, som är ständigt på språng och som tycker att det är viktigt att prestera bra i livets alla hörn: Klartänkt kardio!

Detta är ett sorts Kinderägg för tränande vuxna, och dessutom är det gratis!

  • Något gott: Du kommer i form.
  • Något att leka med: Du får ordning på negativa tankar, du lär dig fokusera på rätt saker och du blir en mästare på att skapa positiva bilder.
  • En överraskning: Du kommer att uppleva ett större lugn och en mer samarbetsvillig hjärna.

Arbeta fram en mental miljö som gör kardion dubbelt så tidseffektiv. Foto: Drazen Lovric

Många i vår lilla subkultur ägnar timmar varje vecka åt att gå morgonpromenader, köra HIIT och en massa annat skojigt. Ett problem är ju att väldigt många, kanske rent av en stor majoritet, inte tycker att det faktiskt är det skojigaste på jorden.

Varför ska man då utsätta sig för något man inte ens gillar bara för att få en mage som är rutig?

  • Kanske för att "alla andra gör det" eller för att målet motiverar i sig. Hur snyggt är det inte med rutigt, typ?
  • Ett annat är att kardioträningen tar tid. Tid som aldrig kommer igen. Tid som man med facit i hand kanske känner att man behövt till annat. Speciellt om det inte blev så rutigt utan snarare ... bubbligt?

Tänk om det finns ett sätt att både göra trampandet roligt och produktivt?

Tänk om man kan skapa en mental miljö som gör att man riktigt längtar efter att få komma ut och slita på skorna, och som gör att man har med sig en betydande last hem som inte väger något och som med råge motiverar den tid som går åt?

Illustration: fberti

Vi tar Klartänkt Kardio steg för steg och beskriver det ur ett läge där det är morgonpromenad som ska genomföras, men metodiken är den samma oavsett när på dagen du kör eller vilken kardioform du väljer:

1. FÖRST AV ALLT GÄLLER DET ATT BESTÄMMA SIG

Som alltid. Ska man lyckas måste man bestämma sig och den som bestämmer sig mest lyckas bäst. Undvik att basera beslutet på negativa saker som att du tycker att du är fet, att du mååååste komma i form till semestern, bröllopet, fotningen, tävlingen eller vad det än gäller. Måsten är mer stjälp än hjälp.

Ta fram allt positivt som tänkas kan: Du får massor med frisk luft, du får se en massa söta djur och stressade människor, du kommer att ha stenkoll på hur ofta det regnar eller var i stan det blåser mest och vilka kläder som passar till detta, du blir en fena på närområdets geografi med tiden och tusen saker till.

Det behöver inte ens vara så relevant, så länge du kan acceptera det som ett kul skäl till att gå. Det finns de som till och med använt motiveringen att de måste kolla så att alla brevlådor står kvar imorgon också – och det funkar! Så länge det blir mer positivt än negativt blir det enklare att masa sig upp ur gosiga sängen och ut i höstrusket.

Försök för allt i världen inte med den enkla att du är lat, för den myten dödade redan Anthony Robbins (världsberömd föreläsare, reds anm) med följande:

"Det finns inga lata människor. Det finns bara människor med kraftlösa målsättningar – det vill säga målsättningar som inte inspirerar dem."

Precis det du kan komma till rätta med under dina kardioturer!

On
Off

0 kommentarer

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat