Klartänkt kardio

Publicerad

Vi har ett erbjudande till dig som gillar att vara i form, som är ständigt på språng och som tycker att det är viktigt att prestera bra i livets alla hörn: Klartänkt kardio!

Detta är ett sorts Kinderägg för tränande vuxna, och dessutom är det gratis!

  • Något gott: Du kommer i form.
  • Något att leka med: Du får ordning på negativa tankar, du lär dig fokusera på rätt saker och du blir en mästare på att skapa positiva bilder.
  • En överraskning: Du kommer att uppleva ett större lugn och en mer samarbetsvillig hjärna.

Arbeta fram en mental miljö som gör kardion dubbelt så tidseffektiv. Foto: Drazen Lovric

Många i vår lilla subkultur ägnar timmar varje vecka åt att gå morgonpromenader, köra HIIT och en massa annat skojigt. Ett problem är ju att väldigt många, kanske rent av en stor majoritet, inte tycker att det faktiskt är det skojigaste på jorden.

Varför ska man då utsätta sig för något man inte ens gillar bara för att få en mage som är rutig?

  • Kanske för att "alla andra gör det" eller för att målet motiverar i sig. Hur snyggt är det inte med rutigt, typ?
  • Ett annat är att kardioträningen tar tid. Tid som aldrig kommer igen. Tid som man med facit i hand kanske känner att man behövt till annat. Speciellt om det inte blev så rutigt utan snarare ... bubbligt?

Tänk om det finns ett sätt att både göra trampandet roligt och produktivt?

Tänk om man kan skapa en mental miljö som gör att man riktigt längtar efter att få komma ut och slita på skorna, och som gör att man har med sig en betydande last hem som inte väger något och som med råge motiverar den tid som går åt?

Illustration: fberti

Vi tar Klartänkt Kardio steg för steg och beskriver det ur ett läge där det är morgonpromenad som ska genomföras, men metodiken är den samma oavsett när på dagen du kör eller vilken kardioform du väljer:

1. FÖRST AV ALLT GÄLLER DET ATT BESTÄMMA SIG

Som alltid. Ska man lyckas måste man bestämma sig och den som bestämmer sig mest lyckas bäst. Undvik att basera beslutet på negativa saker som att du tycker att du är fet, att du mååååste komma i form till semestern, bröllopet, fotningen, tävlingen eller vad det än gäller. Måsten är mer stjälp än hjälp.

Ta fram allt positivt som tänkas kan: Du får massor med frisk luft, du får se en massa söta djur och stressade människor, du kommer att ha stenkoll på hur ofta det regnar eller var i stan det blåser mest och vilka kläder som passar till detta, du blir en fena på närområdets geografi med tiden och tusen saker till.

Det behöver inte ens vara så relevant, så länge du kan acceptera det som ett kul skäl till att gå. Det finns de som till och med använt motiveringen att de måste kolla så att alla brevlådor står kvar imorgon också – och det funkar! Så länge det blir mer positivt än negativt blir det enklare att masa sig upp ur gosiga sängen och ut i höstrusket.

Försök för allt i världen inte med den enkla att du är lat, för den myten dödade redan Anthony Robbins (världsberömd föreläsare, reds anm) med följande:

"Det finns inga lata människor. Det finns bara människor med kraftlösa målsättningar – det vill säga målsättningar som inte inspirerar dem."

Precis det du kan komma till rätta med under dina kardioturer!

On
Off

0 kommentarer

  • Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Läsarfråga: Jag tränar ofta relativt sent på kvällarna och undrar vad jag bör tänka på kring kosten, både innan och efter ett träningspass som är relativt tätt inpå sömnen?

    Nyheter Anki Sundin, 2017-09-18 09:00

  • Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Jag har nyss avslutat en längre periods rehab av min rygg. I dagsläget är jag smärtfri men har tappat mycket styrka och muskelmassa under den period jag var dålig. Vad rekommenderar du för träningsupplägg som kan överbroa från den rehab jag kört tidigare? Mitt mål är att få tillbaka styrka och muskelmassa.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2017-09-14 13:28

  • Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    6-pack har väl de flesta hört talas om, ja till och med 8-pack när någon är i riktigt bra form, men 10-pack? BODY har träffat Mohamed "Mr 10-pack" Ali. Killen vars magrutor röstats fram som världens snyggaste. Killen med 10-packet.

    Nyheter Linnea Enstedt, 2017-09-12 10:36

  • Stort startfält på strongwoman-tävling

    Stort startfält på strongwoman-tävling

    Sveriges starkaste tjejer samlas för en kamp om den första Tyngre Strongwoman Challenge-titeln kommande fredag. BODYs "egen" Linnea Enstedt har engagerats i rollen som speaker. Vi tar ett uppsnack med henne.

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-08 20:58

  • Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Ökar hypertrofin med djupet i "ass to the grass", finns det fördelar för en byggare att vara vig eller har du tvärtom bättre fjädring som stel? BODY reder ut rörlighetens vara eller icke vara för kroppsbyggare.

    Nyheter Alan Bergström, 2017-09-08 09:35

  • Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-09-07 10:55

  • Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Som ägare av två förstklassiga gym drivs Lars Berglund av att sätta människan främst, både som coach och upprättare av flera års ideellt välgörenhetsarbete. De senaste åren har han ritat om kartan och placerat Sundsvall i mitten av byggarlandet Sverige.

    Nyheter Robert Stasinski, 2017-09-06 10:26

  • Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-04 11:51

  • Trägen vinner

    Trägen vinner

    Nu kör vi vidare, är du med? Befinner sig din träning i framkant med finlir, eller står du i startgroparna med grundarbetet? Har sommarens regniga dagar gett dig växtnäring eller har du vilat dig stark? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-28 06:00

  • Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Alltför länge har vi fått höra att kolhydrater gör oss feta, att kolhydrater är samma sak som socker och att kolhydrater inte fyller någon funktion vid styrketräning. De som ägnar sig åt styrketräning åtskilliga timmar i veckan är av naturen mer intresserade av proteinkällor och strävar många gånger efter att maximera sitt intag av protein, men nu tar kolhydraterna revansch och BODY förklarar när, var och hur!

    Nyheter Anki Sundin, 2017-08-25 09:00

  • Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Som ung såg Candice Lewis-Carter upp till friidrottens kvinnliga frontfigurer vars atletiska fysik och styrka hon tilltalades av. Genom att följa sina egna förutsättningar att skapa den kvinna hon vill vara har hon brutit ny mark på vägen mot världstoppen.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-24 09:00

  • Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein är näringsämne nummer ett för muskelbygge, men finns det en övertro på vad det kan göra? Hur laddar man optimalt utan att försumma annat? Vi synar den anabola betydelsen av de klassiska energigivarna, reder ut befästa uppfattningar och går till botten med hur man tajmar kost och träning för prestation och muskeltillväxt. Text: Martin Brunnberg.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-22 10:17

  • Body träffar Isabella von Weissenberg – tjejen som började träna 2013

    Body träffar Isabella von Weissenberg – tjejen som började träna 2013

    Underbar och älskad av alla. Isabella von Weissenberg är hela träningssveriges älskling och det är lätt att falla in i hyllningskören. Möt tjejen som började träna 2013, nu är Europamästare och har höjt sitt eget världsrekord i knäböj tre gånger. Text: Anders Axklo Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-17 08:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat