Sötningsmedel gör dig inte extra fet

Publicerad

En myt som aldrig verkar dö ut är den om att man blir fet av att konsumera sötningsmedel.

Sötningsmedel (SM) finns i många produkter, och vissa av dessa ger fortfarande energi eftersom det bara är en av flera ingredienser där man bytt ut sockret (S), men i exempelvis lightläsk finns i princip inga kalorier alls.

Men hur påverkas egentligen energiintaget om man under en tid tillsätter SM i sin kosthållning? Och hur påverkas energiförbrukningen?

Om lightläsk nästan inte innehåller några kalorier alls, blir du då fet av intag? Foto: BillionPhotos.com

Studiens upplägg

Ett försök till att testa dessa hypoteser har gjorts av en grupp danska forskare. Alla deltagare i studien var överviktiga men friska, och de randomiserades (slumpades) till antingen en grupp som utöver sin normala kosthållning fick inta SM eller S. 22 personer genomförde studien efter att två hade hoppat av – slutligen var det 10 i SM och 12 i S.

Under 10 veckor fick deltagarna addera 80 procent dryck och 20 procent mat sötad med antingen SM eller S och där energiinnehållet var matchat efter deras vikt.

Studien var blindad, vilket innebär att deltagarna inte själva visste vad deras mat innehöll. De fick inte heller veta exakt vad studien undersökte.

  • Precis innan studien påbörjades (vecka 0) samt vid vecka 2, 4, 6, 8 och 10 mättes vikt, fettmassa (FM) och fettfri massa (FFM) på deltagarna.
  • Vid vecka 0, 5 och 10 kontrollerades även deras kostintag.
  • Midjemått, höftomfång, sagittalmått (bukens höjd från marken när man ligger på rygg), blodtryck samt blodprover togs vid vecka 0 och 10.
  • Deltagarna fick även ange saker såsom aptit, hunger och gillande av livsmedlen på en skala.
  • Sist men inte minst testades även basalmetabolism (energiförbrukning i vila), energiförbrukning över 24 timmar och substratoxidation (förbrukningen av fett, kolhydrater eller protein) i en kammare där de fick leva under kontrollerade former ett dygn vardera vid vecka 0 och 10.

Kontrollerna av kostintag visade ett högre intag av socker och kolhydrater för S, vilket tyder på att deltagarna följde upplägget hyfsat väl.

S ökade sin kroppsvikt och FM och SM minskade. En total skillnad på i genomsnitt 2,7 kg kroppsvikt och 2 kg kroppsfett. Inga skillnader i FFM dock. Energiintaget var högre i S men man såg dock inga signifikanta skillnader i intag av mat och dryck utöver tillskotten.

Alltså verkar det ha varit just tillskotten som avgjorde här.

  • S angav också en lägre upplevd "fullness" i kammartestet där även deras energibalans var mer positiv (de åt mer än de förbrukade) än SM.
  • Dock var energibalansen positiv för båda grupperna under dygnet i kammaren.
  • Oxidation av kolhydrater var högre i S och de hade en lägre oxidation av fett.
  • Basalmetabolismen blev lite högre i S, men i övrigt fanns inga statistiskt signifikanta skillnader i energiförbrukning efter att man gjort vissa statistiska justeringar som kan tänkas störa resultaten (exempelvis kön och ålder).

Slutsats av studien

Återigen visar alltså en studie att när socker tas bort i utbyte mot sötningsmedel så är det i genomsnitt gynnsamt för kroppsvikten. Det är alltså, som vi egentligen redan visste (men som vissa envisas med att säga emot), energiintaget som är det avgörande.

När de fick äta som de ville i testkammaren hade visserligen båda grupperna en positiv energibalans, men den var ännu mer positiv (ett ännu större energiöverskott) i S, och under de 10 undersökta veckorna gick ju faktiskt SM ner i vikt och FM (i genomsnitt) medan S gick upp.

Dessutom kan man med denna studiedesign inte heller säga att SM ger högre aptit eller att det påverkar energiförbrukningen negativt. Den enda lite negativa graderingen som hade med hunger/aptit att göra kom ju till och med från S-gruppen.

Samma forskargrupp har även publicerat resultat från denna studie i en annan artikel där man såg att insulin och blodsocker var högre i S, så myten att kalorifria sötningsmedel påverkar blodsocker och insulin och därmed "lurar kroppen" kan också betraktas som felaktig.

Slutligen

Mitt syfte är inte att rekommendera storkonsumtion av sötningsmedel, det finns ingenting bra med att dricka en massa lightläsk. Men att påstå en massa trams om att man blir fet av det eller att "det lurar kroppen att tro att man dricker socker" är helt enkelt inte ärligt.

Du avgör själv hur mycket sötningsmedel du vill konsumera, men inte blir du fet av lightläsk i alla fall. Den som påstår något sådant är antingen okunnig eller en lögnare.

Referens

  • Sørensen LB et al. Sucrose compared with artificial sweeteners: a clinical intervention study of effects on energy intake, appetite, and energy expenditure after 10 wk of supplementation in overweight subjects. Am J Clin Nutr. 2014 Apr 30;100(1):36-45. [Epub ahead of print]

On the test day in week 10, a group × time interaction was found in the feeling of fullness (P = 0.005) and prospective consumption (P = 0.003), and post hoc tests showed that the subjects in the sucrose group felt less full in the periods after lunch and dinner and had higher ratings of prospective food consumption in the period after lunch and dinner, compared with the sweetener group (Figure 1).

Gillade du artikeln? Missa inte att gilla BODY på Facebook!

On
Off

0 kommentarer

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

  • Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    När vi talar om vitaminer och mineraler glömmer vi tyvärr ofta bort några pusselbitar. Låt oss ta en titt på en av de absolut viktigaste.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-04 10:30

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017