Sötningsmedel gör dig inte extra fet

Publicerad

En myt som aldrig verkar dö ut är den om att man blir fet av att konsumera sötningsmedel.

Sötningsmedel (SM) finns i många produkter, och vissa av dessa ger fortfarande energi eftersom det bara är en av flera ingredienser där man bytt ut sockret (S), men i exempelvis lightläsk finns i princip inga kalorier alls.

Men hur påverkas egentligen energiintaget om man under en tid tillsätter SM i sin kosthållning? Och hur påverkas energiförbrukningen?

Om lightläsk nästan inte innehåller några kalorier alls, blir du då fet av intag? Foto: BillionPhotos.com

Studiens upplägg

Ett försök till att testa dessa hypoteser har gjorts av en grupp danska forskare. Alla deltagare i studien var överviktiga men friska, och de randomiserades (slumpades) till antingen en grupp som utöver sin normala kosthållning fick inta SM eller S. 22 personer genomförde studien efter att två hade hoppat av – slutligen var det 10 i SM och 12 i S.

Under 10 veckor fick deltagarna addera 80 procent dryck och 20 procent mat sötad med antingen SM eller S och där energiinnehållet var matchat efter deras vikt.

Studien var blindad, vilket innebär att deltagarna inte själva visste vad deras mat innehöll. De fick inte heller veta exakt vad studien undersökte.

  • Precis innan studien påbörjades (vecka 0) samt vid vecka 2, 4, 6, 8 och 10 mättes vikt, fettmassa (FM) och fettfri massa (FFM) på deltagarna.
  • Vid vecka 0, 5 och 10 kontrollerades även deras kostintag.
  • Midjemått, höftomfång, sagittalmått (bukens höjd från marken när man ligger på rygg), blodtryck samt blodprover togs vid vecka 0 och 10.
  • Deltagarna fick även ange saker såsom aptit, hunger och gillande av livsmedlen på en skala.
  • Sist men inte minst testades även basalmetabolism (energiförbrukning i vila), energiförbrukning över 24 timmar och substratoxidation (förbrukningen av fett, kolhydrater eller protein) i en kammare där de fick leva under kontrollerade former ett dygn vardera vid vecka 0 och 10.

Kontrollerna av kostintag visade ett högre intag av socker och kolhydrater för S, vilket tyder på att deltagarna följde upplägget hyfsat väl.

S ökade sin kroppsvikt och FM och SM minskade. En total skillnad på i genomsnitt 2,7 kg kroppsvikt och 2 kg kroppsfett. Inga skillnader i FFM dock. Energiintaget var högre i S men man såg dock inga signifikanta skillnader i intag av mat och dryck utöver tillskotten.

Alltså verkar det ha varit just tillskotten som avgjorde här.

  • S angav också en lägre upplevd "fullness" i kammartestet där även deras energibalans var mer positiv (de åt mer än de förbrukade) än SM.
  • Dock var energibalansen positiv för båda grupperna under dygnet i kammaren.
  • Oxidation av kolhydrater var högre i S och de hade en lägre oxidation av fett.
  • Basalmetabolismen blev lite högre i S, men i övrigt fanns inga statistiskt signifikanta skillnader i energiförbrukning efter att man gjort vissa statistiska justeringar som kan tänkas störa resultaten (exempelvis kön och ålder).

Slutsats av studien

Återigen visar alltså en studie att när socker tas bort i utbyte mot sötningsmedel så är det i genomsnitt gynnsamt för kroppsvikten. Det är alltså, som vi egentligen redan visste (men som vissa envisas med att säga emot), energiintaget som är det avgörande.

När de fick äta som de ville i testkammaren hade visserligen båda grupperna en positiv energibalans, men den var ännu mer positiv (ett ännu större energiöverskott) i S, och under de 10 undersökta veckorna gick ju faktiskt SM ner i vikt och FM (i genomsnitt) medan S gick upp.

Dessutom kan man med denna studiedesign inte heller säga att SM ger högre aptit eller att det påverkar energiförbrukningen negativt. Den enda lite negativa graderingen som hade med hunger/aptit att göra kom ju till och med från S-gruppen.

Samma forskargrupp har även publicerat resultat från denna studie i en annan artikel där man såg att insulin och blodsocker var högre i S, så myten att kalorifria sötningsmedel påverkar blodsocker och insulin och därmed "lurar kroppen" kan också betraktas som felaktig.

Slutligen

Mitt syfte är inte att rekommendera storkonsumtion av sötningsmedel, det finns ingenting bra med att dricka en massa lightläsk. Men att påstå en massa trams om att man blir fet av det eller att "det lurar kroppen att tro att man dricker socker" är helt enkelt inte ärligt.

Du avgör själv hur mycket sötningsmedel du vill konsumera, men inte blir du fet av lightläsk i alla fall. Den som påstår något sådant är antingen okunnig eller en lögnare.

Referens

  • Sørensen LB et al. Sucrose compared with artificial sweeteners: a clinical intervention study of effects on energy intake, appetite, and energy expenditure after 10 wk of supplementation in overweight subjects. Am J Clin Nutr. 2014 Apr 30;100(1):36-45. [Epub ahead of print]

On the test day in week 10, a group × time interaction was found in the feeling of fullness (P = 0.005) and prospective consumption (P = 0.003), and post hoc tests showed that the subjects in the sucrose group felt less full in the periods after lunch and dinner and had higher ratings of prospective food consumption in the period after lunch and dinner, compared with the sweetener group (Figure 1).

Gillade du artikeln? Missa inte att gilla BODY på Facebook!

On
Off

0 kommentarer

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017