Korttänkthetens förbannelse

Det tycks vara regel snarare än undantag att subkulturer av olika slag nödvändigtvis ska förvandlas till helhetskoncept där absolut allt ingår.

Det räcker på något vis inte med det som står i själva centrum för subkulturen i fråga, vare sig det är modelljärnvägar eller som i vårt fall, olika varianter på träning och styrka. Nej, det ska kompletteras med kläder, musik, i somliga fall tatueringar, vissa bilmärken, frisyrer eller i princip vad som helst som av någon oklar anledning har börjat florera i den aktuella subkulturen. 

Det här är naturligtvis harmlöst, och troligen till och med en nödvändighet för att de företag som har riktat in sig på målgruppen ska kunna hitta på tillräckligt många olika produkter att kränga till de hängivna följarna. Det finns kläder som ingen skulle ha på sig om det inte var för att de associerades med någon slags grupp med gemensamt intresse.

Av rena barmhärtighetsskäl nämner jag inga exempel på sådant som god smak och normal bedömningsförmåga egentligen borde ha sorterat bort redan på idéstadiet, men som tack vare ett tillhörighetsbehov ändå fått liv.

Det är naturligtvis lätt att håna hiphopkulturens märkligheter, eller raggarnas brylkräm, men tro mig, med gymvärldens historia så ska man vara mycket försiktig med att peka finger. Orden sten och glashus känns som om de kan bli relevanta.

Det behöver inte vara jättegamla bilder från gymmen innan man börjar fundera på om folk förstod hur de egentligen såg ut. Själv kan jag få den tanken även i nutid på vissa gym. Bortsett från att det borde vara lite generande är det alltså i grunden ingen fara. Förutsatt att man förstår vad det är som egentligen är den viktiga beståndsdelen. 

Inom forskning talar man om termerna korrelation och kausalitet. Det är lätt att röra ihop de två om man inte tänker till, men jag ska förklara skillnaden. Korrelation är när det finns ett samband mellan två företeelser, på det sättet att man kan se att de uppträder samtidigt, som till exempel kroppsbyggning och fula byxor. Kausalitet är när en företeelse orsakar en annan, som i exemplet knäböj och grova ben. Det enklare intellektets oförmåga att skilja på de här två förklarar en hel del märkligheter, och är en grundförutsättning för att kunna sälja diverse attiraljer till förhoppningsfulla. 

Ett annat bra nutida exempel är skägg. Onekligen finns det en hel del mycket starka, manliga individer som har riktiga praktskägg, det förekommer alltså samtidigt. Det leder till den aningens förhastade slutsatsen att man blir stark och manlig av skägg, en föreställning som är helt nödvändig för att kunna sälja till exempel skäggolja. Hur nödvändig den än är av kommersiella skäl så är den dock felaktig, vilket en närmare studie av söderhipsters raskt bekräftar. 

Ett annat relevant exempel är att många som tävlar i glitterbikini är i riktigt bra form, och har en riktigt snygg fysik. När man tittar på de växande anmälningslistorna så är misstanken inte så långsökt att en del tycks tro att det är tävlandet och bikinin som skapar den snygga formen, vilket det alltså inte är, även om de tycks förekomma samtidigt. 

När du jagar dina mål är det rätt viktigt att du lär dig skilja på det här. Om du inte vet vad det är som faktiskt orsakar framgången så riskerar du att slösa bort pengar och energi på nästan precis vad som helst som du har råkat se hos framgångsrika.

Utver att det faktiskt inte fungerar så är det sällan smickrande att uppfattas som någon annans mini-me.

Om krönikören

I 15 år har Anders Axklo kommenterat och tyckt till om styrkesport i TV och på tävlingar runt om i Sverige och världen. Han har ett riktigt jobb också, annars hade han inte blivit fet.

Foto: Seth Janson

Anders Axklo är i somligt framgångsrik, men det beror inte på skägget, och skulle han ertappas med skäggolja så har närmaste stående hans tillåtelse att omedelbart slå honom med en 25-kiloskaka.