Hålla motivationen på topp?

Publicerad

Det kom en fråga: "Min motivation pendlar mycket upp och ner, framförallt under dietperioden inför tävling tycker jag det är svårt att verkligen hålla mig till vad jag har bestämt mig för. Kan du ge mig några råd och tips om hur jag kan hålla min motivation mer på topp?"

Utan att veta exakt hur din situation ser ut så kommer jag här att gå igenom några faktorer som påverkar motivationen. 

Motivation kan enklast beskrivas som handlingar som du gör som påverkar drivkraften i riktning mot ditt slutmål. Den inre motivationen handlar om din egen utveckling och den yttre mer om belöningar till dig själv och uppmärksamhet från omgivningen. 

  • Den första frågan jag tycker du bör ställa till dig själv är varför du gör detta, "what's in it for me"? Vad vill du uppnå och vilken skillnad kommer det att innebära för dig? I frågan varför finns oftast en stark motivationsfaktor.
  • Därefter tycker jag att du ska dela upp ditt mål i del- och slutmål och gärna göra slutmålet synligt för att ständigt bli påmind om det.

Många som upplever motivationsbrist saknar ofta meningsfulla mål eller har alldeles för högt uppsatta mål som de sällan eller aldrig följer upp. Att göra ditt mål synligt kallas för målbild. Gör en målbild och låt den vara synlig, både hemma på väggen, på kontoret och i din mobiltelefon så att du ständigt blir påmind om den. 

Om tävlingen till exempel är om tre månader tycker jag att du ska följa upp målet minst en gång varje vecka för att se att du är på rätt väg. Att veta att du närmar dig målet kommer att påverka din inre motivation på ett positivt sätt.

Se till att belöna dig varje vecka när du följer upp ditt mål. Att fira framgångar och belöna oss själva är något vi kan bli mycket bättre på. Belöningen väljer du själv, det kan vara allt från ett biobesök, något nytt och snyggt från shoppingcentret eller något annat som du gärna vill ha eller uppleva.

Att veta att du gör skillnad och närmar dig ditt mål kommer att vara en stor motivator i sig.

Ulf Carlsson är idrottspsykologisk rådgivare, mental coach och ingår numera även i BODYs expertpanel där hans område är mental träning. 

  • Namn: Ulf Carlsson
  • Ålder: 57 år
  • Bor: Åkersberga
  • Arbete: Emvege AB, eget företag: www.emvege.se
  • Tränar: Styrketräning 3–5 gånger i veckan, plus löpning och rullskidor/skidor. Blir totalt 6–7 pass  i veckan.

Han har under 20 år arbetat med utveckling inom idrott och i näringslivet, samt har erfarenhet av de flesta idrottsområden, från proffs- till motionärsnivå. Innehållet i hans artiklar, föredrag och coachningsuppdrag grundar sig alltid i forskning och utveckling inom prestationspsykologi, kommunikation samt massor av goda erfarenheter.

I egenskap av att vara BODYs expert inom mental träning, hur gör man för att förbereda sig mentalt inför ett bra pass på gymmet?

– Även om du trivs bra på gymmet kan det ibland kännas svårt att "ta sig i kragen" och komma dit. Det sker oftast de gånger du inte är förberedd på rätt sätt.

– Se därför till att du är ordentligt förberedd inför ditt pass, med rätt kost och vila i bagaget, och påverka sedan känslan med ett positivt inre samtal som handlar om hur mycket du längtar dit och hur kul det ska bli att få träna. Då kommer passet gå mycket lättare.

Relaterade artiklar

On
Off

0 kommentarer

  • Nominera dina favoriter nu!

    Nominera dina favoriter nu!

    Priset Guldhjärtat delas varje år ut till de som arbetar med hjärtat, för att skapa starkare hjärtan, samt en fungerande kropp. Har någon inom träningsbranschen påverkat dig? Nominera då denne!

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 16:11

  • BODY oktober har landat

    BODY oktober har landat

    Oktoberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-22 09:00

  • En del av något större

    En del av något större

    Att uppleva tillhörighet till en grupp eller i ett sammanhang är något vi generellt får en viss typ av tillfredsställelse av.

    Nyheter Hannah Runsten, 2016-09-21 16:00

  • Kvinnliga muskler hos H&M

    Kvinnliga muskler hos H&M

    Tillsammans med den svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors har H&M gjort en internationell höstkampanj med olika typer av kvinnor. I videon finns bland annat den rippade norska thaiboxerskan Fatima Pinto.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-20 13:26

  • Olympia Weekend 2016 är här

    Olympia Weekend 2016 är här

    För artonde året i rad går det främsta eventet inom våra sporter av stapeln i ökenstaten Nevadas spel- och nöjesmetropol Las Vegas. Du kan följa tävlingarna live online på lördag & söndag morgon svensk tid.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-15 15:31

  • Volontärer sökes till Luciapokalen

    Volontärer sökes till Luciapokalen

    Luciapokalen startade 1980 och är jämte SM Sveriges äldsta fysiktävling för alla som vill stå på en scen. Vi ska bygga upp ett nytt backstageteam (BODY-team) och söker dig som vill hjälpa till.

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-15 10:22

  • Alingsås-SM livesänds

    Alingsås-SM livesänds

    Kan du inte besöka Alingsås i helgen för för att på plats se Juniorer, Veteraner samt Athletic Fitness-tävlande göra upp på Svenska Mästerskapen? Var inte ledsen, förbundet livesänder återigen från tävlingarna!

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-14 15:24

  • Proteinpimpad chiapudding

    Proteinpimpad chiapudding

    Jag har ätit något helt underbart fabulöst smarrigt och hälsosamt till frulle. Definitivt omgiv på den, kanske i ny tappning? Den går ju att variera i det oändliga. Jag älskar kombon av fruktigt och fräscht, sött, den naturella yoghurten och vaniljsmaken med det krispiga.

    Nyheter Antonia Pesevski, 2016-09-08 09:01

  • Så utför du en frontböj

    Så utför du en frontböj

    Har du imponerats av tyngdlyftarnas obehindrade teknik då de utför knäböj med stången på bröstet med massiva vikter? Här några tips för dig som vill pröva på övningen.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2016-09-07 10:12

  • Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Underarmar som Karl-Alfred och händer som dasslock

    Jeff Dabe föddes med ännu icke-diagnosticerad avvikelse som gav honom gigantiska underarmar och händer.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-09-06 15:13

  • Hur behålla muskler vid skada?

    Hur behålla muskler vid skada?

    Frågan löd: "Jag tränar hårt och har nyligen skadat knäleden. Därför kan jag med viss svårighet utföra vissa övningar medan jag inte kan få till andra alls just nu. Jag har frågat runt lite kring om jag borde äta något särskilt för att läka snabbare och får lite olika besked.

    Nyheter Anki Sundin, 2016-09-05 12:03

  • Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Sarah-Ida är taggad inför nya utmaningar

    Vi välkomnar vår nya redaktör Sarah-Ida Nyström till gänget. Hon har med sig en bakgrund inom marknadsföring, träning och kost till redaktionen – egenskaper som i kombination med omistlig passion för styrketräning gör henne till ett självklart inslag på BODY. 

    Nyheter Redaktionen, 2016-09-02 14:53

  • Svårt att träna på Kanyes gym

    Svårt att träna på Kanyes gym

    Talkshow-värden James Corden försöker träna, men tjejen från Kanye Wests musikvideo "Fade" stör hans träningspass. Videon som debuterade under helgens MTV Video Music Awards blev en av de stora snackisarna tack vare den 25-åriga sångerskan Teyana Taylor.

    Nyheter Magnus Branzén, 2016-08-31 12:30

  • Effekt av olika stänger på marklyft

    Effekt av olika stänger på marklyft

    Marklyft genomförs oftast med rak stång, men ibland även med en hexagonal stång, där stången är tudelad runtom lyftaren som står "mitt i" (även kallad "trap bar"). Vilka blir då skillnaderna?

    Nyheter Nicklas Neuman, 2016-08-30 10:20

  • BODY September har landat

    BODY September har landat

    Septemberutgåvan av BODY har de bästa styrketräningstipsen, forskningen om träning och kost, kostråden för mer muskler och mindre fett, personporträtten med de som har lyckats, skvaller och mycket annat.

    Nyheter Redaktionen, 2016-08-25 08:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat