Vinn stjärnkockens nya bok!

Publicerad

Varje månad i BODY presenterar Jonas Lundgren ett spännande recept från sina resor i världen. Nu får du chans att vinna hans nya bok "Jonas paleokök".

Edit: Tävlingen är nu avslutad.

För att vinna hans nya bok "Jonas paleokök" behöver du bara lägga upp din egen lagade exotiska världsmat med bild och recept, givetvis med bra råvaror à la BODY och skriva vilket land du inspirerats av.

Det bidrag som inspirerar redaktionen mest vinner ett ex av boken. Du är välkommen att bidra med fler recept i tävlingen som pågår till söndag 30 oktober. Lycka till! 

BODY Radio #201: Lyssna på Jonas – få bättre resultat!

BODYs nya leverantör av recept är ingen mindre än Jonas Lundgren. Varje månad bjuder han på recept som levererar!

Under en intensiv trekvart bombar värdarna stjärnkocken och träningsprofilen Jonas Lundgren med frågor. Svaren visar på djup insikt i vad som lägger grund för största delen av dina resultat – kosten!

BODY Radio #223: Träningsmat med Jonas Lundgren

BODYs favoritkock och kulinariska expert Jonas Lundgren om råvaror, träningsmat och en massa annat med värdarna!

P4 Extra: Stenåldersmat som passar dig som tränar

Kocken Jonas Lundgren har jobbat på stjärnrestauranger och tagit silver i Kock-VM. Nu har han släppt en kokbok om paleoköket.

Klicka för mer information
Stjärnkockens nordiska paleorecept för en enklare och godare vardag!

I USA är paleo sedan en tid tillbaka den allra hetaste dieten. Nu sprider sig kunskapen om den rena, naturliga maten med så många hälsovinster till Sverige. Här väljer du bra råvaror och lagar mat från grunden, mat som inte bara är bra mot en rad välfärdssjukdomar eftersom den återställer din kropps naturliga balans, utan också smakar som mat ska.

I stället för processade livsmedel och snabba kolhydrater i form av socker och gluten skapar du hälsosamma rätter av fisk, kyckling, skaldjur och kött; massor av grönsaker och rotfrukter, samt bär, nötter och nyttiga fetter. Back to the roots, helt enkelt – fast med Jonas Lundgrens moderna nordiska twist.

Med en kost som är naturligt fri från tillsatser, gluten och vitt socker – och istället är proppfull med vitaminer, mineraler och antioxidanter – ger du dig och din kropp den bästa möjligheten att vara pigg och frisk. Att kunna fungera i vardagen samt orka träna ordentligt. Eller bara ge dina barn de bästa förutsättningarna för ett långt och friskt liv.

Boken innehåller cirka 80 recept med allt från frukostsmoothies och energigivande mellanmål till de bästa vegorecepten, paleo fastfood och gormet samt de allra godaste paleosåserna. Men framför allt enkel, nyttig vardagsmat för dig som bryr dig om din hälsa.

Boken innehåller också ett förord av hälsoprofilen Jonas Colting.

Om Jonas Lundgren

Jonas har under större delen av sin karriär arbetat utomlands på stjärnkrogar som The French Laundry i Kalifornien, The Square i London och Pierre Gagnaire i Paris. Efter drygt 10 år flyttade han hem till Sverige för att satsa på Bocuse d'Or, VM för kockar, där han 2009 vann silver. Han har drivit krog i Stockholm, först Restaurang Jonas på Kungsholmen och sedan Yolo i Djursholm. Vi känner även igen honom från TV4 där han är återkommande kock i Nyhetsmorgon, ofta med inriktning på just hälsosam mat. I augusti kommer han ut med sin kokbok Jonas paleokök (Bonnier Fakta).

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat