Vad driver dig?

Publicerad

Efter att under nästan halva mitt liv ha jobbat med tidningen du håller i din hand samt ha varit biten av att lyfta vikter sedan ännu längre tillbaka, har jag hunnit få en ganska djup inblick i vad styrketräningen faktiskt kan göra.

Inte bara för mig själv, utan även för många jag på ett eller annat sätt kommit i kontakt med genom mitt jobb eller under de många timmar jag spenderat på gymmet. 

Går jag till mig själv har det stadiga gnuggandet haft lite olika huvudsyften under årens lopp. De första åren handlade det i synnerhet om visuella aspekter – jag ville åstadkomma en fysisk förändring, vilken var den starkaste drivkraften att ta mig till träningslokalen de flesta av veckans dagar.

Och visst kom resultaten. Men undermedvetet fanns nog redan i begynnelsen betydligt fler skäl som fick mig att ägna styrketräningen denna väl tilltagna andel av min tid. Skäl som idag tagit över som primära orsaker till mina fortsatt rätt frekventa gymsessioner. 

Att få träna på egna villkor, oberoende av andras tankar eller prestationer, men att ändå vistas bland likasinnade som delar ens passion, och inte minst den förmodligen starkaste drivmotorn av alla – det
påtagliga välmåendet styrketräningen faktiskt åstadkommer. Om det så handlar om ett gnagande huvudbry, att få styr på mentala likväl som fysiska obalanser, eller att bli hög på livet överlag, så är det få gånger ett gympass inte lämnar en både starkare och mer balanserad efteråt. 

Men mina personliga preferenser är förhållandevis milda i jämförelse med vad styrketräningen kan ha för betydelse för vissa individer. Jag vill faktiskt sträcka mig så långt som att påstå att den träningsform vi utövar kan ändra livsöden, något vi ofta får nya bevis på. Det kan handla om allt från att ta sig ur ätstörningsproblematik och förändra diverse olika destruktiva eller mindre bra livsmönster till det bättre,
till stresshantering eller att faktiskt hitta sin egen mening med livet.

En person som styrketräningen spelat en avgörande roll för är branschprofilen Reza Charlie, vars gripande livshistoria du kan läsa om på sidan 40.

Du som BODY-läsare behöver i och för sig sannolikt inte övertygas om styrketräningens förträfflighet. Men då 2016 börjar närma sig sitt slut kan det vara en bra tid att göra en summering av det gångna året, samt reflektera kring vad som faktiskt driver dig att ägna träningen den tid du gör. Det kanske till och med öppnar för nya planer och målsättningar inför det kommande träningsåret?

Med tillönskan om en lika stark som god jul!

Hannah Runsten

Chefredaktör

Redaktören listar: fördelar med en vit december

  1. Ökad aktivitet
    Se snöpulsande och parerande av halkolyckor som bonusträning. Dessa ansträngningar gör dessutom att du bränner några extra kalorier som du sedan kan ha tillgodo på julbordet.
  2. Ljusare tillvaro
    Att en av årets mörkaste månader får en ljus inramning skadar inte. Min övertygelse är att energin stiger märkbart. 
  3. Skäl att stanna inne
    Snöstorm kan faktiskt utgöra skäl att hålla sig inomhus och ägna sig åt förlängda träningspass eller maraton i tillredning av matlådor.
  4. Alternativa kardioformer
    Snöbollskrig, snöskoter och för all del skidåkning är galet kul, och dessutom fysiskt krävande. Vare sig du har kardio på träningsschemat denna månad eller inte bör du testa! För fler tips på bra aktiviteter under julledigheten, missa inte listan på sidan 52.
  5. Förbättrade resultat
    Om vi tar begreppet "vit" i dess andra bemärkelse så framgår det förmodligen inte som någon överraskning att både din form och dina träningsresultat får sig en positiv skjuts om alkohol-intaget hålls så lågt som möjligt. 
On
Off

0 kommentarer

  • Se Troudi, Ahmad och Nober live!

    Se Troudi, Ahmad och Nober live!

    I helgen är det dags för SweFit Expo och det lär bli tryck då gästposörerna utgörs av Sveriges främsta bodybuildningelit. För chans att se Christofer Nober, Samir Troudi och Ahmad Ahmad live på scen har du här möjlighet att tävla om sex biljetter!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-24 13:26

  • Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Hur bör man tänka om man ska tävla två helger direkt efter varandra, när det gäller att pricka formen till båda tävlingarna, med tanke på tömning och laddning etc?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-23 07:28

  • Tävlingskalender

    Här listar vi ett urval av kommande tävlingar inom kroppsbyggning och fitness.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 14:40

  • Målgång: #SGPnedräkningen

    Målgång: #SGPnedräkningen

    Resan mot Sweden Grand Prix är över för i år och vi på BODY tackar våra bloggare för att vi fått följa deras färd mot tävling.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 12:42

  • Sweden Grand Prix 2018

    Sweden Grand Prix 2018

    En lång dag på Sweden Grand Prix har lagts till historien. 2018 års hjältar och hjältinnor dominerades av spanjorer men vi bjöds på en svensk skräll på scenen och en kvartett i nya EM-biljetter. BODYs Sarah-Ida Nyström var på plats och minglade runt.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-21 17:20

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat