Redo för nya utmaningar?

Publicerad

Att känna lust inför träning är inte alla förunnat. Känslan av att drivas framåt av ren vilja och längtan, utan behov av kravfylld övertalning. 

En underbar verklighet som du vet att du klivit in i när veckans upplägg planeras minutiöst, och livets övriga bekymmer är något som schemaläggs runtomkring. När passen aldrig rubbas, när det inte finns på agendan att prioritera bort dig själv. Vissa av oss har varit inne i det sedan barnsben, andra har tagit tjuren vid hornen på senare år. Oavsett utgångsläge är känslan av att vara träningsbiten en ynnest och något att uppskatta varje dag. 

Den största insikten för mig personligen har varit att det är upp till mig själv att få jobbet gjort. Vill jag bygga upp den fysik jag eftersträvar kan jag inte stå i vägen för mig själv. Valen är mina oavsett utgångsläge, bara jag kan ta besluten som jag ställs inför. När den insikten landade i mitt knä blev lösningen enkel – att aldrig hamna i svackor. Det låter lättare sagt än gjort, men handlar egentligen om inställning. Förmågan att inte se hinder, bara olika spelregler. Att aldrig någonsin vela eller låta träningen bero, och tro att den ska lösa sig av sig själv. Aldrig gå utan mål – gör jag det vet jag att jag står och stampar – därför ser jag alltid till att veta vart jag är på väg. 

Det är aldrig så aktuellt att reflektera över sin situation som när vi ställs inför ett nytt år. Som läsare av BODY är du troligen redan inne i ett sedan länge upparbetat mönster som ska ta dig till din starkaste kropp. Du söker dina styrkor och noterar dina svagheter, och förmodligen är du mitt uppe i din egen personliga resa. Ta därför tillfället i akt att frågan dig hur ditt kommande år kommer att te sig och vad du vill att det ska resultera i. På tolv månader kan du med  rätt taktik bygga mycket massa, eller skala av för att avtäcka den bäst dolda fysiken – du bestämmer hur du förvaltar perioden bäst. Kanske är 2017 året när du genomför din första tävling i fitness, eller året då du landar i dig själv och hittar tjurskalligheten och träningsmetoden som för just dig framåt. 

Någon som inte räds att söka ny mark är Kristian Sewén. Oavsett utmaning hittar han vägen fram i sökandet efter sin egen maximala kapacitet. Mer om hans historia och driv läser du på sidan 40.  

För mig blir det ett speciellt år. Hannah Runsten, er sedan länge engagerade leverantör av BODYs innehåll har just fått sitt andra barn och gått på föräldraledighet. Istället kliver jag in som tillförordnad chefredaktör, ett uppdrag jag ser som både ärorikt och ansvarsfyllt. BODY har en viktig roll inom svensk kroppsbyggning – att förmedla och spegla det engagemang som genomsyrar styrketräning. Det löfte jag ger mig själv är ett jag vill avge även till dig: Att förvalta den här möjligheten att förmedla så mycket kunskap som möjligt. Dels för att stilla min egen nyfikenhet – men inte minst för att inspirera dig att nå det du förutsätter dig de varsamt vigda timmar du spenderar på gymmet.

Gott nytt år – nu kör vi!

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 sätt att röra runt i grytan

  1. Coach?
    Har du en coach som du litar blint på men inget händer? Då kan det vara dags att lyssna inåt och hitta dina egna svar. Tränar du istället själv men famlar med resultaten, så är det kanske just en coach som pekar med hela handen du behöver. 
  2. Mjölksyra?
    Jobbar du alltid i högreps tills senorna sprängs? Testa att sänka repsen en period och hålla dig under sexor – hitta njutningen i att vara maxstark! Är du redan brutal i lyft men saknar kvitto i muskelvolym? Öka då istället repsen upp mot femton och supersetta gärna ut det sista. 
  3. Flås
    Tillhör du den sistnämnda typen i punkten ovan kan du behöva jobba upp pulsen för att orka med. Högreps kräver bra tryck i pumpen – bättre flås i till exempel knäböj skulle gynna många. 
  4. Träningspartner?
    En träningspartner kan hjälpa dig mot nya mål om du hittar rätt. Det bör vara en person som är lika mån att nå sina mål som du, och som vill ta dig mot nya höjder. Är fokus dock mer på att tjattra än att passa, så tränar du effektivare själv. 
  5. Matvanor
    Det finns många "tyckare" kring kost. Vissa regler är klara utifrån målbild – men vägen att praktisera dem kan variera. Lirar du bättre på tre mål mat om dagen än sex, så är det din väg fram. Skaffa fakta och utvärdera den ärligt. Din väg fram är alltid den som funkar bäst för Dig. 
On
Off

0 kommentarer

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat