Expertsvar: Kort rörelsemönster för tillväxt? 

Foto: Seth Janson

Expertsvar: Kort rörelsemönster för tillväxt? 

Publicerad

Här får vi svaret på varför många tränar med ett kort rörelsemönster.

Fråga:

Varför utför många styrkeövningar med kort arbetsmönster, typ arbetar halvvägs utan ett fullt utsträck i rörelsen? Finns det någon förklaring till varför de tränar så? Är det något
för mig som vill öka min muskeltillväxt? Jag har provat och upplever en extrem muskelkontakt och pump, men är
samtidigt rädd för att skada mig.

Abbe svarar:

De flesta som tränar som du beskriver har ofta ingen aning om varför de gör det. Det är ytterst viktigt att man förstår varför man väljer att träna på ett visst sätt, och vad som då händer med musklerna.

Det man åstadkommer med denna typ av träningsmetod är en så kallad metabol stress i muskulaturen. Det som händer är att man stryper syretillförseln till musklerna samtidigt som man
skapar konstant anspänning och ökat blodflöde med stigande
antal repetitioner. Du bör ligga på mellan 20–40 reps per set, och ett alternativ kan även vara att köra superset med två övningar
på en och samma muskelgrupp.

Denna träningsmetod funkar för alla muskelgrupper och du kan absolut fortsätta att tillämpa den i din träning utan att oroa dig för att skador, så länge du utför övningarna i korrekt arbetsrörelse. Bäst är att applicera den här formen av träning på övningar där du isolerar musklerna och tänker på att vara försiktigt där det ställs höga krav på teknik, som i komplexa övningar där du involvera fler muskelgrupper.

Kom ihåg att varierad träning är nyckeln till optimal utveckling och muskeltillväxt. Fastna därför inte på en och samma metod allt för länge och ha i åtanke att flera faktorer spelar roll när det kommer till utveckling och muskeltillväxt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017