Försäljningen av kosttillskott på nätet ska övervakas hårdare

Foto: Istock

Försäljningen av kosttillskott på nätet ska övervakas hårdare

Publicerad

Senaste nytt inom träningsbranschen signerat Ove Rytter.

Läste just i Dagens Industri att "Nu frisknar Sverige till". Kostnaden för ohälsa har ökat med fem
miljarder per år. Men nu vänder trenden. Utgifterna väntas bli 36 miljarder lägre än vad regeringen tidigare trott. Det beror dock inte på att vi lever "snittsundare", vilket hade varit fantastiskt. Orsaken, då man djup-dyker i siffrorna, är istället att Försäkringskassan
helt enkelt har börjar att följa lagen.

Dags att Riksidrottsförbundet erkänner e-sporten som sport? E-sporten bör betraktas som vilken
annan sport som helst, och därför förtjänar den en plats i Riksidrottsförbundet. Det menar Emil
"Heaton" Christiensen, legendarisk svensk e-sportprofil och åttafaldig världsmästare i Counter-Strike. Som argument tar han upp en vetenskaplig studie om e-sportens effekter, samt vad den innebär socialt,
kommunikativt och ekonomiskt. Riksidrottsförbundet har till uppgift att stödja idrottsrörelsen och lyfta fram idrottens positiva värden. Det har 71 specialidrotts-förbund med inriktning på specifika sporter, till
exempel fotboll, friidrott, bågskytte och curling –
och snart e-sport?

Övervakningen av internetförsäljning av framför allt kosttillskott ska bli vassare. Därför föreslår
Livsmedelsverket en specialutbildad grupp som ska kunna spåra upp och agera mot oregistrerade och
anonyma företag som vänder sig till svenska konsumenter. Ungefär 30–50 procent av företagen som säljer kosttillskott på internet är inte registrerade för livsmedelskontroll, vilket de är skyldiga att vara.

Kan hälsa, träning och hälsovård sorteras under rubriken "Religion?" Svaret är faktiskt Ja! I alla fall om man ska tro forskningen. Britta Pelters vid Högskolan i Halmstad har tillsammans med sin forskarkollega Barbro Wijma kommit fram till att dagens hälsovurm uppfyller alla kriterier för att vara en religion. Något som bland annat sägs innebära ökade risker för dem som inte passar in i den hälsosamma mallen.

Gympass-tjänsten ClassPass går allt bättre.
ClassPass, ett slags Netflix för gruppträning där man kan välja var och vad man vill träna, har nu nått en
årlig omsättning på 150 miljoner dollar. Rykten säger att vinstmarginalen under 2017 beräknas ligga kring 20%. Bland investerarna finns Googles investeringsenhet Google Ventures.

I Sverige hakar flera företag på med liknande idéer. SWIFTR är den senaste digitala fitnessportalen som erbjuder ett brett utbud av utvalda gym och träningsanläggningar. En av delägarna i projektet
är kostgurun Fredrik Paulún.

On
Off

1 kommentarer

  • Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Jag har ätit omega 3-kapslar ett tag och har alltid valt den billigaste sorten. Nu har jag förstått att ett tillskott av högre kvalitet kan ge bättre effekt med lägre dosering. Vad ska jag titta på för att få tag på en bra variant? Måste källan vara fisk eller räcker det med linfröolja?

    Nyheter David Jonsson, 2017-10-23 10:45

  • Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Den perfekta träningsmaten är webbkursen för dig som tränar hårt och som vill veta mer om vad du kan göra med kosten för att öka din prestation och svara bättre på träningen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-19 18:00

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 07:00

  • BODYs omslagsmodelltävling – killar

    BODYs omslagsmodelltävling – killar

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 06:55

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat