Tummen upp för periodisk fasta

Foto: Istock

Tummen upp för periodisk fasta

Publicerad

16/8-metoden, att fasta 16 timmar och ha ett 8 timmar långt "ätfönster", är ett populärt sätt att lägga upp sin kost.

Nyligen undersöktes 34 styrketränande män som delades upp i två grupper, där ena gruppen fick äta tre mål per dygn enligt 16/8 och den andra åt efter ett vanligt frukost-, lunch– och middagsupplägg. Båda grupperna täckte sitt energibehov och intog runt 22 % av sin energi från protein.

Efter åtta veckor

En jämförelse efter åtta veckor visade att 16/8-gruppen hade byggt lite mer muskler, förlorat mycket mer kroppsfett och förbättrat diverse hälsomarkörer. Styrkeökningarna var jämförbara. Detta är den första välkonstruerade studien som visar att periodisk fasta är ett bra alternativ för styrketränande, kanske till och med bättre på vissa punkter. AA

Källa: Effects of eight weeks of time-restricted feeding (16/8) on basal metabolism, maximal strength, body composition, inflammation, and cardiovascular risk factors in resistance-trained males. Journal of Translational Medicine, 13 October 2016.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016