Vätskeintag – för maximal styrka och formtoppning

Foto: Seth Janson

Vätskeintag – för maximal styrka och formtoppning

Publicerad

Att man behöver få i sig tillräckligt med vätska för att kunna prestera maximalt på gymmet är för de flesta en självklarhet. Vi tittar närmare på vilken vätskemängd som behövs, hur stor inverkan koffein har på vätskebalansen, samt skådar finliret med vätskans effekter i kroppen i sömmarna.

För att bibehålla en hög prestationsnivå i träningen är vätskeintaget många gånger det mest angelägna att se över. Det kan till och med påstås att vatten är det viktigaste i idrottarens kost. Redan små sänkningar i kroppens vattenbestånd kan innebära stora försämringar i prestationen. 

Gällande hur stor påverkan vätskeförlust har på styrkemoment visar olika studier varierande resultat. Ibland syns mer eller mindre ingen effekt alls, medan det i andra fall registreras stor negativ inverkan redan vid liten vätskeförlust. Detta beror troligen i stor grad på vilken typ av styrkemoment man använt i analysen.

Klart verkar hur som helst vara att det framförallt är maximal styrka som påverkas negativt, medan kraft i övningen bibehålls om vikten är lägre. I flera studier har man inte kunnat se några negativa effekter alls i absolut styrka, alltså vilken vikt man orkar lyfta. Det här innebär också att den relativa kroppsstyrkan, i moment där du lyfter din egen kropp, faktiskt kan öka vid vätskeförlust – helt enkelt för att kroppsvikten minskar samtidigt som den absoluta styrkan bibehålls. Trots det används sällan vätsketömning som en prestationshöjande strategi, utan används fram-förallt av idrottare som vill nå en matchvikt.

Andra studier visar på att ett ökat kolhydratintag ökar den maximala styrkan, vilket antas bero på ett ökat vätsketryck i muskelcellerna. Det skulle i teorin innebära att upprätthållande av en god vätskebalans i kombination med ett högt kolhydratintag är positivt för maximal styrka. Exakt hur det förhåller sig är dock oklart.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017