Förhöjd lagring med kreatin

Det finns ett för de flesta säkert komplement till glykogen, och det är kreatin. De flesta styrketränande känner till kreatinets positiva effekter på prestationsförmågan. Det kan både öka uthålligheten i styrkeövningar så att du orkar en eller två repetitioner extra, men verkar också öka den absoluta styrkan något – ett fenomen som fortfarande väntar på sin förklaring. 

Inlagringen av kreatin leder också till en ordentlig vätskeinlagring i musklerna, vilket faktiskt har föreslagits som en tänkbar mekanism till varför många verkar bli starkare av kreatinintag. På grund av den vätskeinlagrande effekten skulle kreatin därför kunna användas som en del av laddningsrutinen inför tävling. Som du kanske känner till tar det dock några dagar att få full effekt eftersom man får en uppbyggnadseffekt av kreatinnivån i musklerna över några dagar. Därför bör du, om du vill använda detta tillskott i din laddning, börja ladda upp nivåerna i alla fall fyra–fem dagar innan du ska vara maximalt vätskefylld. När du sedermera laddar på med kolhydrater och vätska kan kreatintillskottet hjälpa till att suga in ännu mer vätska i musklerna.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017