Alkohol och vätskebalans

Alkohol har en diuretisk effekt, alltså en negativ effekt på vätskebalansen. Du som någon gång druckit lite för mycket alkohol har säkert känt av
dess effekter. Men just den
uttorkande effekten som bidrar till känslan av bakfylla skulle i teorin kunna utnyttjas när man dagen inför fysiktävling fyllt musklerna med vätska men
vill tömma ur blodet på över-flödig vätska. 

Denna tanke har lett fram till metoden som vissa använder sig av, att ta ett glas eller två kvällen innan tävling. Frågan är dock hur stor effekt detta har. Vid normal vätskestatus ser man en viss effekt på vätskebalansen redan vid måttligt alkoholintag, men en studie i Journal of Alcohol and Alcoholism från 2010 visar att den uttorkande effekten av
ett måttligt alkoholintag minskar avsevärt när man är lätt uttorkad. Ett glas vin eller två kvällen innan tävling kommer därför troligen inte bidra till vätsketömning i någon större utsträckning, det kanske till och med har motsatt effekt. 

Värt att känna till är också att alkohol har en negativ inverkan på återhämtning och styrka i upp till 60 timmar redan vid ett lågt intag, men effekten blir förstås värre ju mer som intas. I en liten studie på elva friska män (J Sci Med Sport 2010) försämrades exempelvis isometrisk styrka i quadriceps 36 timmar efter träning med 34 % efter intag av ett gram alkohol per kilo kroppsvikt (som intogs i form av vodka och apelsinjuice) jämfört med 12 % efter intag av en isokalorisk (innehållandes lika mycket energi) mängd apelsinjuice.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017