Sammanfattning

Att hålla en god och tillräcklig vätskebalans är av flera skäl viktigt för både prestation och träningsresultat.
Men att hålla denna vätskenivå är i de flesta fall inte särskilt svårt. Det är oftast först när det kommer till långvariga prestationsmoment och mycket hård träning, i synnerhet i värme, man bör vara extra noggrann med att få i sig tillräckligt med vätska för att kunna prestera maximalt.

Kroppssammansättningen och andelen fettfri vikt påverkar ditt vätskebehov i förhållande till kroppsvikt. En lägre fettprocent innebär en högre total andel vätska i kroppen.

Vätskebalans- och inlagring kan i viss mån påverkas av ämnen såsom koffein, mineraler, alkohol, socker och
sötningsmedel, men denna påverkan gör i regel marginell skillnad om intagen
är i måttlig mängd.

Du som går på diet eller tävlar inom någon fysiksport kan dra nytta av några olika, mer specifika, effekter relaterade till vätskeintag- och inlagring. Klart är att du som tar din träning seriöst och vill ha bästa förutsättningar att optimera både dina lyft och din styrka tjänar på att ha vätske-balansen under kontroll. 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017