Hur mycket vätska behövs?

Vi har en viss begränsad förmåga att lagra vatten, och vatten som du dricker som kroppen för tillfället inte kan utnyttja kommer snabbt att hamna i toaletten. Du kan alltså inte agera som en kamel och hälla i dig allt vatten på en gång, utan för att upprätthålla vätskebalansen när du tränar hårt eller kompensera för en vätskeförlust är det därför smart att dricka lite grand vid flera tillfällen varje dag.

Exakt hur mycket du ska dricka är väldigt individuellt, men en bra grund är att de dagar då du tränar bör du totalt få i dig tre–fyra deciliter vatten per tio kilo kroppsvikt. Det innebär alltså att om du väger 80 kilo och tränar en timme bör du den dagen få i dig mellan knappt två och en halv liter och drygt tre liter vätska. Rent praktiskt innebär det att en vettig grunddos (utöver den vätska du får i dig genom maten du äter) är tre deciliter dryck per måltid om du äter fyra mål per dag, plus en liter vätska under ditt träningspass. Vet du med dig att du svettas mycket kan du lägga till en halvliter vatten innan passet och en halvliter till efteråt, vilken med fördel kan kombineras med ditt återhämtningsmål eller din proteindrink. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017