Störst påverkan på högrepsträning

De negativa effekterna på styrketräning, orsakade av vätskebrist, verkar bli större ju intensivare träning som bedrivs. I studier där man framförallt tittat på maxlyft med endast en repetition var påverkan inte så stor. Istället tycks det vara när träningen blir intensivare under längre tid och ställer högre krav på muskelns energiproduktion, som de negativa effekterna ökar. Tränar du med högreps påverkas prestationen sannolikt alltså mer än om du kör tyngre med färre reps.

Mycket tyder på att en betydande del av vätskebalansens inverkan på styrkekapaciteten beror på effekter
i hjärnan. Du utsätts helt enkelt för en central trötthet som gör att det blir svårt för dig att orka det du normalt orkar, även om dina muskler rent objektivt egentligen inte blivit särskilt mycket svagare. Vätska kanske därför till stor del har förmågan att höja din mentala koncentrations- och prestationsförmåga. Har du någon gång gått in i gymmet och känt en central trötthet som gör att du, hur stark du än känner dig rent muskulärt, inte klarar att lyfta vikten? Kanske är du helt enkelt lite "torr i hjärnan"? Detta blir förstås viktigt att ha med sig i fråga om träning, men också i allt annat du tar dig för under en dag.

Tyvärr är detta område lite höjt i dunkel, och det blir fort tydligt för den som försöker sätta sig in i det, att forskningen spretar en del på det här området. Vad en studie visar beror mycket på vad man specifikt undersökt. Det är heller inte så vanligt förekommande att undersökningarna berör just styrketräning som andra typer av fysisk prestation. Uthållighets- och sprintidrott är långt mer förknippat med området vätskeförlust. Därför händer det ofta att vi tvingas dra slutsatser kring effekterna vid styrketräning baserat på vad som händer vid andra typer av explosivt idrottande, såsom sprintlöpning. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017