Temperaturens inverkan

Vid anaerob aktivitet som 100–400 meter löpning är de negativa effekterna av vätskeförlust påtagliga. I vissa fall syns så mycket som 40 % försämrad prestationsförmåga vid vätskeförlust på 2,5 % av kroppsvikten. Det indikerar – tillsammans med studierna som finns på styrketräning – att det är en rimlig rekommendation att för maximal träningskapacitet ha tillgodosett sitt vätskebehov så bra som det går. 

Extra viktigt blir detta i värme, då effekten av vätskeförlust på prestationsförmågan är betydligt mer påtaglig när temperaturen stiger. Tränar du i ett vanligen kallt källargym är en liten temperaturökning kanske inget du behöver bry dig om, men om du ska pumpa järn på stranden i Miami eller Thailand kan det vara väl värt att reflektera över. En av de viktigaste effekterna vätskan har är nämligen att leda varmt blod till huden så att vi kan kylas ner. När vi tränar i värme förlorar vi den värmeavledande kapaciteten, men svettas också faktiskt mindre, vilket gör att kroppstemperaturen stiger ännu mer och prestationsförmågan minskar ännu snabbare.

En viktig orsak till vätskeförlust är just att vi svettas – det är vår kropps främsta vapen mot överhettning. Lyckligtvis har kroppen en metod att göra sig av med denna överflödsvärme. Ett område i hjärnan som heter hypotalamus känner av kroppstemperaturen, jämför denna med information som skickas från värmereceptorer i huden och ser till att kroppen undviker att bli överhettad. Detta innebär att kroppen alltså måste kunna göra sig av med stora mängder värme när vi idrottar hårt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017