Kroppssammansättningen påverkar vätskebehovet

Hur mycket vatten du har i kroppen beror till stor del på din fettfria kroppsvikt. Hos de flesta människor utgörs den totala kroppsvikten av mellan 50–60 % vatten. Fettfri kroppsmassa som muskler och inre organ består till cirka 73 % av vatten, medan beståndet i fettmassa bara uppgår till cirka 5 %. Det innebär att en "normaldeffad" man på 70 kilo med en kroppsfettprocent på 18 % har en vattenhalt på runt 60 %, motsvarande 42 liter. En kvinna som väger lika mycket med en fettandel på 25 % har en vattenhalt på cirka 50 %, motsvarande 35 liter. 

Skillnaden i exemplet beror på att kvinnor generellt har en mindre procentuell andel muskelmassa och en högre andel fettmassa än män har. I detta exempel vägde för exemplets skull kvinnan och mannen lika mycket, men i själva verket är skillnaderna i vattenmängd oftast större eftersom män generellt är större och väger mer än kvinnor, samt i genomsnitt har ungefär 10 % mindre andel kroppsfett. 

Olika människor har alltså olika stor andel vätska i kroppen och således olika stort vätskebehov, beroende på kroppssammansättning. Oftast är det inget vi behöver ägna något större engagemang, men det kan vara värt att ha koll på exempelvis vid eventuell tömning och laddning inför tävling, då det kan påverka hur mycket vätska man kan förlora och hur mycket man har råd att laborera med.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017