Vatten eller sportdryck

Gör det då någon skillnad vilken typ av vätska vi intar, exempelvis rent vatten eller sportdryck? Svaret är som så ofta att "det beror på". 

I vanliga, vardagliga sammanhang kan man kort och gott säga att det inte spelar någon roll alls och att du kan dricka när du är törstig. Tränar du hårt och intensivt, svettas mycket och vill ha snabbast möjliga vätskeupptag blir det dock en annan femma. Då kommer ditt vätskeupptag att förbättras om vattnet även innehåller mineraler som natrium, kalium och magnesium, samt även en lagom mängd glukos och fruktos, som normalt har god effekt på vätskeupptaget så länge koncentrationen inte är alltför hög. Optimalt ligger koncentrationen på cirka sju–åtta gram sockerarter (vanligtvis glukos om det är sportdryck). Då påverkas upptaget av vätska i tarmarna positivt och samtidigt fungerar passagen från magsäcken bra. Blir koncentrationen påtagligt högre än så ökar vätskans osmolaritet (enkelt beskrivet som en vätskas koncentration av lösta ämnen), vilket saktar ner passagen till tunntarmen och gör vätskeupptaget något långsammare. 

Vill du maximera såväl prestation som vätskefyllnad är detta ett tillfälle då det alltså finns fördelar med att välja drycker innehållande snabba kolhydrater, och således socker framför energifria sötningsmedel. Men kom ihåg att detta bara är intressant när det är bråttom med såväl vätska som snabba kolhydrater – som styrketränande gäller det alltså ganska sällan.

Hela fenomenet har att göra med att upptaget av mineraler och sockerarter även drar med sig en del vätska till blodet. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017