Sötningsmedlens påverkan

När det gäller vätskepåfyllnad och sockerfria sötningsmedel är det även här så att "det beror på". Aspartam faller i magen snabbt sönder till sina ingående aminosyror asparginsyra och fenylalanin, och små mängder metanol bildas. Dessa kommer att tas upp i tunntarmen precis som andra aminosyror från maten, och vattnet i drycken med sötningsmedel tas även det upp. Aspartam, Acesulfam K och Sukralos har väldigt hög sötma och tillsätts därför i så låg mängd att det knappt har någon vätskebindande effekt alls. De påverkar därför heller inte vattenupptaget jämfört med vanligt vatten. Vill du dricka en dryck sötad med sötningsmedel istället för vatten under din vätskeladdning är det därför ett helt okej alternativ att variera med. 

En form av sötningsmedel som kan vara bra att vara försiktig med inför all form av fysisk prestation är däremot sockeralkoholer. Det har att göra med att dessa tillsätts i ungefär samma mängd som vanligt socker i bars och liknande (ovanligt i drycker), men på grund av sin kemiska struktur tas de inte upp i blodet i någon större mängd, utan stannar i tarmarna och håller vätska där, vilket vid överdrivet intag kan ge svåra gaser och en laxerande effekt. Därav varningstexten på exempelvis tuggummin som innehåller sockeralkoholen xylitol. Det här innebär inte att du inte kan tugga tuggummi under din vätskeladdning, men undvik kanske att dra i dig tre paket på en gång, eller att äta större mängder bars sötade med sockeralkoholer.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017