Vätska inför tävling

Om du hör till de som tävlar i någon av våra fysiksporter är målet i de flesta fall att visa upp maximal muskelvolym. Därför förutsätter sig många atleter målet att toppa formen med så vätskefyllda muskler som möjligt.

Musklernas vätskebindande förmåga beror till störst del på mängden lagrat glykogen. Vanligt är att man gör en glykogentömning under ett par dagar för att sedan fylla på med kolhydrater igen precis innan tävling. Detta på grund av att en tömning av glykogenlagren gör att muskeln svarar med att bli avsevärt bättre på att lagra glykogen. När glykogenmängden ökar, ökar också vätske-upptaget till musklerna. Beroende på muskelmassans storlek kan det handla om flera liter extra vätska. 

När glykogen väl lagrats i musklerna kommer det att ligga kvar där tills du använder det, och i annat fall åtminstone några dagar. Det innebär också att den vätska som lagrats in där är "låst" där tills glykogenet används. 

Ofta försöker man samtidigt minska vätskemängden i andra vävnader och i blodet, för att få musklerna att framträda så tydligt som möjligt. Detta görs framförallt genom att minska vätske- och saltintaget. Hur effektivt det är kan debatteras, men man kan hur som helst undvika ett överdrivet saltintag och hålla nere lite på vätskeintaget de sista dagarna.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017