Matcha dina förväntningar

Publicerad

Vid mitten av månaden infaller den igen, högtiden som hemma hos mig otvivelaktigt resulterar i bråk.

Hur mycket jag än förklarat att det är helt lugnt, jag förväntar mig inget, är så nöjd med det lilla, så sitter jag ändå där och tjurar på alla hjärtans dag om inte romantiken spirat som jag målat upp det i min fantasi. Mindre bra för relationen, men desto bättre för träningen – för finns det något som är så prestationseggande som aggressioner? Att vara sådär riktigt förbannad utan att ha något självklart att ta ut det på? Gör mig oförrätt och jag når nya höjder på gymmet. 

Så vad är det egentligen jag och många med mig förväntar oss? Vad är denna överväldigande gest som vi föreställer oss för våra inre? Bästa sättet att visa uppskattning och att vara en oumbärlig livskamrat är ju att ställa upp på varandra i vått och torrt, stort och smått, varje dag, hela året om. Att förstå hur viktigt det är att få möjlighet att hitta hålen i vardagen och på lediga stunder, för att komma iväg och vänslas med vikterna.

Har du en partner som delar din passion för stålet är det bara att gratulera. Om du inte har det men ändå lyckats hitta någon som förstår att inte se träningen som något tidskrävande, utan snarare som något självförverkligande – så håll fast hårt! Släpp garden och uppskatta det som verkligen räknas. Ofta är det just förväntningarna som ställer till det.

Samma sak gäller i jakten på träningsresultat. Om du förväntar dig att ta personbästa varje gång du snörat på dig lyftarskorna är farhågan att du snart kommer lägga ner hela ambitionen. Glöm inte att det är alla små lyft sammantagna som bygger helheten och tar dig till nya höjder. Utan kontakt, rörlighet, balans och magstöd kommer du inte maxa böjen. Du som är gammal i gamet känner redan till det här, men för dig som just inlett en ny förälskelse till styrketräning kan det vara värt att upprepa. På sidan 82 listar vi därför grunderna för vad du behöver känna till för att nå framgång i styrketräningen. Dessutom bjussar vi på ett sexmånaders kom-igång-upplägg på sidan 74.

Ska vi bli lite allvarliga är det inte helt ovanligt att många sysslar med sporten i grunden för att de måste. För att livet servar oss olika och för att styrketräning är en förutsättning för att hålla oss fungerande. Har du ingen annan anledning att fira alla hjärtans dag, så ta i alla fall och ge dig själv en klapp på axeln för att du jobbar på dina egna förutsättningar, för att stå stark och prestera optimalt. Det har du gjort dig förtjänt av. 

Redaktören listar: 5 starka sätt att fira alla hjärtans dag

  1. Kör ett extraset
    Visa gympersonalen kärlek och plocka undan vikterna efter dig på gymmet.
  2. Assistera för personbästa
    Hjälp någon till pb genom att ställa upp som dedikerad passare ett helt träningstillfälle.
  3. Tryck en pulshöjare
    Ge hjärtat en ordentlig omgång på löpbandet så får du se att du lever.
  4. Ge och få massage
    Kör igång cirkulationen för ännu bättre resultat och ökad muskeltillväxt.
  5. Var schysst
    Skippa chokladen och skänk pengarna till barn födda med hjärtfel istället. Swisha hjärtebarnsfonden: 9005877.
On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

  • Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-05 15:49

  • Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Jag ska köra min första tävling i Men's Physique, men är lite orolig eftersom jag hört om så många som blivit nedbedömda eller diskade på grund av shortsens längd, trots att de har beställt från tävlingssajter. Vad gäller? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-04 15:43

  • Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Har du mätt ditt kroppsfett? Är metoden du valde tillförlitlig? Hur skiljer sig tillvägagångssätten åt och vilka är bäst? BODY går igenom de åtta vanligaste metoderna med respektive för- och nackdelar.

    Nyheter Martin Brunnberg, 2017-10-03 12:56

  • Hur länge behöver musklerna vila?

    Hur länge behöver musklerna vila?

    Är det skillnad på behov av vilotid beroende på typen av styrketräning man utsätter musklerna för? Och på vilket sätt påverkar man musklerna negativt om man tränar dem intensivt utan att de fått den vila de behöver? 

    Nyheter Abbe Benaouda, 2017-10-02 07:54

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat