Matcha dina förväntningar

Publicerad

Vid mitten av månaden infaller den igen, högtiden som hemma hos mig otvivelaktigt resulterar i bråk.

Hur mycket jag än förklarat att det är helt lugnt, jag förväntar mig inget, är så nöjd med det lilla, så sitter jag ändå där och tjurar på alla hjärtans dag om inte romantiken spirat som jag målat upp det i min fantasi. Mindre bra för relationen, men desto bättre för träningen – för finns det något som är så prestationseggande som aggressioner? Att vara sådär riktigt förbannad utan att ha något självklart att ta ut det på? Gör mig oförrätt och jag når nya höjder på gymmet. 

Så vad är det egentligen jag och många med mig förväntar oss? Vad är denna överväldigande gest som vi föreställer oss för våra inre? Bästa sättet att visa uppskattning och att vara en oumbärlig livskamrat är ju att ställa upp på varandra i vått och torrt, stort och smått, varje dag, hela året om. Att förstå hur viktigt det är att få möjlighet att hitta hålen i vardagen och på lediga stunder, för att komma iväg och vänslas med vikterna.

Har du en partner som delar din passion för stålet är det bara att gratulera. Om du inte har det men ändå lyckats hitta någon som förstår att inte se träningen som något tidskrävande, utan snarare som något självförverkligande – så håll fast hårt! Släpp garden och uppskatta det som verkligen räknas. Ofta är det just förväntningarna som ställer till det.

Samma sak gäller i jakten på träningsresultat. Om du förväntar dig att ta personbästa varje gång du snörat på dig lyftarskorna är farhågan att du snart kommer lägga ner hela ambitionen. Glöm inte att det är alla små lyft sammantagna som bygger helheten och tar dig till nya höjder. Utan kontakt, rörlighet, balans och magstöd kommer du inte maxa böjen. Du som är gammal i gamet känner redan till det här, men för dig som just inlett en ny förälskelse till styrketräning kan det vara värt att upprepa. På sidan 82 listar vi därför grunderna för vad du behöver känna till för att nå framgång i styrketräningen. Dessutom bjussar vi på ett sexmånaders kom-igång-upplägg på sidan 74.

Ska vi bli lite allvarliga är det inte helt ovanligt att många sysslar med sporten i grunden för att de måste. För att livet servar oss olika och för att styrketräning är en förutsättning för att hålla oss fungerande. Har du ingen annan anledning att fira alla hjärtans dag, så ta i alla fall och ge dig själv en klapp på axeln för att du jobbar på dina egna förutsättningar, för att stå stark och prestera optimalt. Det har du gjort dig förtjänt av. 

Redaktören listar: 5 starka sätt att fira alla hjärtans dag

  1. Kör ett extraset
    Visa gympersonalen kärlek och plocka undan vikterna efter dig på gymmet.
  2. Assistera för personbästa
    Hjälp någon till pb genom att ställa upp som dedikerad passare ett helt träningstillfälle.
  3. Tryck en pulshöjare
    Ge hjärtat en ordentlig omgång på löpbandet så får du se att du lever.
  4. Ge och få massage
    Kör igång cirkulationen för ännu bättre resultat och ökad muskeltillväxt.
  5. Var schysst
    Skippa chokladen och skänk pengarna till barn födda med hjärtfel istället. Swisha hjärtebarnsfonden: 9005877.
On
Off

0 kommentarer

  • Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Kan du skilja vetenskap från bro science? Exakt så här säger vetenskapen att man bäst bygger muskler

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-17 14:42

  • Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Annika Zelander drog ut alla stopp och tog VM-silver efter en otäck miss i knäböj nummer två. Isabella von Weissenberg misslyckades med kroppsvikten och missade VM.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-16 13:24

  • Fixa din axelskada snabbt

    Fixa din axelskada snabbt

    Den enkla övningen som läker dina värkande axlar

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-15 13:08

  • Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    VM i styrkelyft pågår för fullt i Calgary, Kanada. Flera medaljer är redan klappade och klara, och två starka hopp på damsidan lyfter under natten till fredag, respektive under fredagen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-14 16:42

  • Viktklassbytet blev för svårt

    Viktklassbytet blev för svårt

    Det blev inget proffskort för BODYs omslagspojke Christofer Nober trots en bra säsong med vinst vid Iron Rebels i början av maj och start i Mr Olympia Amateur nu i helgen. Klivet upp en viktklass blev för svårt, summerar han.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-13 10:23

  • Placeboeffekt i träningen

    Placeboeffekt i träningen

    Dina förväntningar spelar roll

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-12 10:10

  • Träna utomhus!

    Träna utomhus!

    Masa dig ut ur gymmet och ta vara på seklets varmaste försommar. Bli snyggare, starkare och friskare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-10 14:00

  • Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Seger vid Panatta World Cup i Rimini, Italien och proffskortet vilar tryggt i packningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-09 10:35

  • Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-08 11:35

  • Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    14 juni tävlar hon i Calgary, Kanada. BODY var med på ett av de sista förberedande passen och fick även en pratstund med Isabella efteråt.

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-07 10:20

  • Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Dominerar i gymmet knappt två månader efter hjärtoperationen

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-06 11:30

  • Många små steg

    Många små steg

    Majvärmen och badsäsongen tog oss på sängen i år. Nu står vi här, utrustade med minimalt med tyg på kroppen, redo att möta saltstänkta klippor och avslappnat strandliv. Eller... tillhör du istället de som inte riktigt fick till sommarformen och som hellre vill gå och gömma sig? Kanske tänker du att det fortfarande finns en chans? Då skulle jag – innan du kastar dig in i någon galen och ogenomtänkt diet – vilja presentera en liten (men smart) idé för dig. Den kommer inte ge dig dina drömmars badkropp i år. Den kommer inte heller få dig att börja äta bättre över en natt. Det här är en text för dig som vill ha ett verktyg för hållbar livsstilsförändring. Idén, som självfallet inte är min från början, kommer ta dig till skyarna. Men bara om du vågar lita på att ta det lite lugnt. Ok, nog med snack, här kommer en vägledning som (på riktigt) kan förändra ditt liv!

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-05 14:10

  • Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Det råder ingen brist på kostråd och dieter i vår kära fitnessbransch. De olika metoderna och deras respektive experter motsäger ofta varandra, fast en del tycks de ändå alla vara överens om, däribland: ät mer grönsaker. Bodybuildingveteranen Eva Birath gör det motsatta i sin jakt på hälsa, fysik och välmående. Carnivore-dieten består av 100 procent kött, det vill säga även fågel, fisk och skaldjur, men ingenting annat. Inga spannmål, inget mejeri eller processad mat. Ingen frukt, inga grönsaker.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-04 14:35

  • Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Tio minuter räcker

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-03 12:06

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat