Matcha dina förväntningar

Publicerad

Vid mitten av månaden infaller den igen, högtiden som hemma hos mig otvivelaktigt resulterar i bråk.

Hur mycket jag än förklarat att det är helt lugnt, jag förväntar mig inget, är så nöjd med det lilla, så sitter jag ändå där och tjurar på alla hjärtans dag om inte romantiken spirat som jag målat upp det i min fantasi. Mindre bra för relationen, men desto bättre för träningen – för finns det något som är så prestationseggande som aggressioner? Att vara sådär riktigt förbannad utan att ha något självklart att ta ut det på? Gör mig oförrätt och jag når nya höjder på gymmet. 

Så vad är det egentligen jag och många med mig förväntar oss? Vad är denna överväldigande gest som vi föreställer oss för våra inre? Bästa sättet att visa uppskattning och att vara en oumbärlig livskamrat är ju att ställa upp på varandra i vått och torrt, stort och smått, varje dag, hela året om. Att förstå hur viktigt det är att få möjlighet att hitta hålen i vardagen och på lediga stunder, för att komma iväg och vänslas med vikterna.

Har du en partner som delar din passion för stålet är det bara att gratulera. Om du inte har det men ändå lyckats hitta någon som förstår att inte se träningen som något tidskrävande, utan snarare som något självförverkligande – så håll fast hårt! Släpp garden och uppskatta det som verkligen räknas. Ofta är det just förväntningarna som ställer till det.

Samma sak gäller i jakten på träningsresultat. Om du förväntar dig att ta personbästa varje gång du snörat på dig lyftarskorna är farhågan att du snart kommer lägga ner hela ambitionen. Glöm inte att det är alla små lyft sammantagna som bygger helheten och tar dig till nya höjder. Utan kontakt, rörlighet, balans och magstöd kommer du inte maxa böjen. Du som är gammal i gamet känner redan till det här, men för dig som just inlett en ny förälskelse till styrketräning kan det vara värt att upprepa. På sidan 82 listar vi därför grunderna för vad du behöver känna till för att nå framgång i styrketräningen. Dessutom bjussar vi på ett sexmånaders kom-igång-upplägg på sidan 74.

Ska vi bli lite allvarliga är det inte helt ovanligt att många sysslar med sporten i grunden för att de måste. För att livet servar oss olika och för att styrketräning är en förutsättning för att hålla oss fungerande. Har du ingen annan anledning att fira alla hjärtans dag, så ta i alla fall och ge dig själv en klapp på axeln för att du jobbar på dina egna förutsättningar, för att stå stark och prestera optimalt. Det har du gjort dig förtjänt av. 

Redaktören listar: 5 starka sätt att fira alla hjärtans dag

  1. Kör ett extraset
    Visa gympersonalen kärlek och plocka undan vikterna efter dig på gymmet.
  2. Assistera för personbästa
    Hjälp någon till pb genom att ställa upp som dedikerad passare ett helt träningstillfälle.
  3. Tryck en pulshöjare
    Ge hjärtat en ordentlig omgång på löpbandet så får du se att du lever.
  4. Ge och få massage
    Kör igång cirkulationen för ännu bättre resultat och ökad muskeltillväxt.
  5. Var schysst
    Skippa chokladen och skänk pengarna till barn födda med hjärtfel istället. Swisha hjärtebarnsfonden: 9005877.
On
Off

0 kommentarer

  • Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Läsarfråga: Jag tränar ofta relativt sent på kvällarna och undrar vad jag bör tänka på kring kosten, både innan och efter ett träningspass som är relativt tätt inpå sömnen?

    Nyheter Anki Sundin, 2017-09-18 09:00

  • Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Jag har nyss avslutat en längre periods rehab av min rygg. I dagsläget är jag smärtfri men har tappat mycket styrka och muskelmassa under den period jag var dålig. Vad rekommenderar du för träningsupplägg som kan överbroa från den rehab jag kört tidigare? Mitt mål är att få tillbaka styrka och muskelmassa.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2017-09-14 13:28

  • Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    6-pack har väl de flesta hört talas om, ja till och med 8-pack när någon är i riktigt bra form, men 10-pack? BODY har träffat Mohamed "Mr 10-pack" Ali. Killen vars magrutor röstats fram som världens snyggaste. Killen med 10-packet.

    Nyheter Linnea Enstedt, 2017-09-12 10:36

  • Stort startfält på strongwoman-tävling

    Stort startfält på strongwoman-tävling

    Sveriges starkaste tjejer samlas för en kamp om den första Tyngre Strongwoman Challenge-titeln kommande fredag. BODYs "egen" Linnea Enstedt har engagerats i rollen som speaker. Vi tar ett uppsnack med henne.

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-08 20:58

  • Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Ökar hypertrofin med djupet i "ass to the grass", finns det fördelar för en byggare att vara vig eller har du tvärtom bättre fjädring som stel? BODY reder ut rörlighetens vara eller icke vara för kroppsbyggare.

    Nyheter Alan Bergström, 2017-09-08 09:35

  • Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-09-07 10:55

  • Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Som ägare av två förstklassiga gym drivs Lars Berglund av att sätta människan främst, både som coach och upprättare av flera års ideellt välgörenhetsarbete. De senaste åren har han ritat om kartan och placerat Sundsvall i mitten av byggarlandet Sverige.

    Nyheter Robert Stasinski, 2017-09-06 10:26

  • Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-04 11:51

  • Trägen vinner

    Trägen vinner

    Nu kör vi vidare, är du med? Befinner sig din träning i framkant med finlir, eller står du i startgroparna med grundarbetet? Har sommarens regniga dagar gett dig växtnäring eller har du vilat dig stark? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-28 06:00

  • Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Alltför länge har vi fått höra att kolhydrater gör oss feta, att kolhydrater är samma sak som socker och att kolhydrater inte fyller någon funktion vid styrketräning. De som ägnar sig åt styrketräning åtskilliga timmar i veckan är av naturen mer intresserade av proteinkällor och strävar många gånger efter att maximera sitt intag av protein, men nu tar kolhydraterna revansch och BODY förklarar när, var och hur!

    Nyheter Anki Sundin, 2017-08-25 09:00

  • Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Som ung såg Candice Lewis-Carter upp till friidrottens kvinnliga frontfigurer vars atletiska fysik och styrka hon tilltalades av. Genom att följa sina egna förutsättningar att skapa den kvinna hon vill vara har hon brutit ny mark på vägen mot världstoppen.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-24 09:00

  • Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein är näringsämne nummer ett för muskelbygge, men finns det en övertro på vad det kan göra? Hur laddar man optimalt utan att försumma annat? Vi synar den anabola betydelsen av de klassiska energigivarna, reder ut befästa uppfattningar och går till botten med hur man tajmar kost och träning för prestation och muskeltillväxt. Text: Martin Brunnberg.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-22 10:17

  • Body träffar Isabella von Weissenberg – tjejen som började träna 2013

    Body träffar Isabella von Weissenberg – tjejen som började träna 2013

    Underbar och älskad av alla. Isabella von Weissenberg är hela träningssveriges älskling och det är lätt att falla in i hyllningskören. Möt tjejen som började träna 2013, nu är Europamästare och har höjt sitt eget världsrekord i knäböj tre gånger. Text: Anders Axklo Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-17 08:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017