Här är hetaste kosttrenden för styrketränande 2017

Foto: Seth Janson, Istockphoto

Här är hetaste kosttrenden för styrketränande 2017

Publicerad

Varför inte testa ett nytt inslag i din kosthållning? Tre experter förutspår vad som kommer att gälla under 2017. I flera artiklar berättar de om vilka trender inom mat och tillskott som är värda att haka på, och de du kan undvika rakt av. I den här artikeln svarar experterna på frågan: Vad blir den hetaste kosttrenden för styrketränande 2017?

Vad blir den hetaste kosttrenden för styrketränande 2017?

Andreas "King Grub" Abelsson
Tangentbordskrigare, universalgeni och frekvent delaktig på styrketräningsforum. Ett ess på att analysera kost- och träningsrelaterade forskningsrapporter, något han även gör i BODY varje månad.

– Utan tvekan protein. I princip allt i livsmedelsbutikerna tycks proteinberikas, från redan proteinrika produkter som keso och mjölk till glass och godis, och jag ser inga tecken på att den trenden skulle mattas av. Detta gäller produkter som riktas till den normala motionären och den allmänt kost- och hälsomedvetne konsumenten. Anammandet av den trenden förstärks ytterligare hos mer målmedvetet tränande, och då i synnerhet sådana som fokuserar på styrketräning och att bygga upp sina muskler eller förlora kroppsfett. 

Lyckligtvis pekar den mesta forskningen på att ett högre proteinintag än allmänna rekommendationer snarare har positiva hälsoaspekter än negativa, och i det fallet är det sannolikt samhällets tränings- och hälsofokus som på sikt kommer att driva fram nya rekommendationer för proteinintag. Och då kanske mer individbaserade rekommendationer baserade på om man är idrottare, äldre eller tillhör någon annan grupp med ett behov som skiljer sig från en
genomsnittsindivid. 

"Clean eating", det vill säga att man undviker halvfabrikat och satsar på naturliga råvaror, är redan en het trend. Den kommer inte att avta under nästa år, utan snarare tvärtom öka, både bland tränande och andra.

David Jonsson
Näringsfysiolog med hjärtat i forskningsbaserad kunskap och träningslära. Utbildare på Paulúns Näringscenter och BODYs expert rörande nutrition och kosttillskott.

– Jag tror starkt på att vi kommer att se en trend mot mer personliga och gemenskapsbaserade kostupplägg där kosten man äter är en del av sin eller sin grupps identitet. Det syns redan nu exempelvis inom crossfit där olika former av paleo-kost varit en stark trend. Vi kommer sannolikt att se mer av liknande sammansmältningar av gruppidentitet kring kost och träning där man känner att man äter "min/vår diet". 

Ett exempel är vegetarisk kost som länge haft en plats i mer allmänna hälsosammanhang
men som jag tror kommer att göra stort intåg i delar av styrketräningsvärlden. 

Vi kommer också att se mer av experimenterande med mer långt dragna varianter av redan existerande kosttrender. Personligen hoppas jag att "vetenskapligt ätande" blir nästa stora grej. 

Fredrik Paulún
En av Sveriges mest välkända entreprenörer och experter inom hälsa, kost och näringslära. Lanserar i årsskiftet det nya digitala gymkortet Swiftr.

– Det blir troligen att de tränande börjar fokusera alltmer på sin tarmflora eftersom den är helt central i många viktiga sammanhang. Man ser att den påverkar muskelmassan, liksom kroppsfettet och dessutom ger den ett starkare immunförsvar, vilket såklart är viktigt för alla tränande personer. Detta kommer att innebära större intag av mjölksyrade produkter eller kosttillskott med probiotika, men också fokus på fiberintaget eftersom det är nödvändigt för en frisk tarmflora.

On
Off

0 kommentarer

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

  • Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

    Nyheter Isak Melin, 2018-04-03 12:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat