Här är hetaste kosttrenden för styrketränande 2017

Foto: Seth Janson, Istockphoto

Här är hetaste kosttrenden för styrketränande 2017

Publicerad

Varför inte testa ett nytt inslag i din kosthållning? Tre experter förutspår vad som kommer att gälla under 2017. I flera artiklar berättar de om vilka trender inom mat och tillskott som är värda att haka på, och de du kan undvika rakt av. I den här artikeln svarar experterna på frågan: Vad blir den hetaste kosttrenden för styrketränande 2017?

Vad blir den hetaste kosttrenden för styrketränande 2017?

Andreas "King Grub" Abelsson
Tangentbordskrigare, universalgeni och frekvent delaktig på styrketräningsforum. Ett ess på att analysera kost- och träningsrelaterade forskningsrapporter, något han även gör i BODY varje månad.

– Utan tvekan protein. I princip allt i livsmedelsbutikerna tycks proteinberikas, från redan proteinrika produkter som keso och mjölk till glass och godis, och jag ser inga tecken på att den trenden skulle mattas av. Detta gäller produkter som riktas till den normala motionären och den allmänt kost- och hälsomedvetne konsumenten. Anammandet av den trenden förstärks ytterligare hos mer målmedvetet tränande, och då i synnerhet sådana som fokuserar på styrketräning och att bygga upp sina muskler eller förlora kroppsfett. 

Lyckligtvis pekar den mesta forskningen på att ett högre proteinintag än allmänna rekommendationer snarare har positiva hälsoaspekter än negativa, och i det fallet är det sannolikt samhällets tränings- och hälsofokus som på sikt kommer att driva fram nya rekommendationer för proteinintag. Och då kanske mer individbaserade rekommendationer baserade på om man är idrottare, äldre eller tillhör någon annan grupp med ett behov som skiljer sig från en
genomsnittsindivid. 

"Clean eating", det vill säga att man undviker halvfabrikat och satsar på naturliga råvaror, är redan en het trend. Den kommer inte att avta under nästa år, utan snarare tvärtom öka, både bland tränande och andra.

David Jonsson
Näringsfysiolog med hjärtat i forskningsbaserad kunskap och träningslära. Utbildare på Paulúns Näringscenter och BODYs expert rörande nutrition och kosttillskott.

– Jag tror starkt på att vi kommer att se en trend mot mer personliga och gemenskapsbaserade kostupplägg där kosten man äter är en del av sin eller sin grupps identitet. Det syns redan nu exempelvis inom crossfit där olika former av paleo-kost varit en stark trend. Vi kommer sannolikt att se mer av liknande sammansmältningar av gruppidentitet kring kost och träning där man känner att man äter "min/vår diet". 

Ett exempel är vegetarisk kost som länge haft en plats i mer allmänna hälsosammanhang
men som jag tror kommer att göra stort intåg i delar av styrketräningsvärlden. 

Vi kommer också att se mer av experimenterande med mer långt dragna varianter av redan existerande kosttrender. Personligen hoppas jag att "vetenskapligt ätande" blir nästa stora grej. 

Fredrik Paulún
En av Sveriges mest välkända entreprenörer och experter inom hälsa, kost och näringslära. Lanserar i årsskiftet det nya digitala gymkortet Swiftr.

– Det blir troligen att de tränande börjar fokusera alltmer på sin tarmflora eftersom den är helt central i många viktiga sammanhang. Man ser att den påverkar muskelmassan, liksom kroppsfettet och dessutom ger den ett starkare immunförsvar, vilket såklart är viktigt för alla tränande personer. Detta kommer att innebära större intag av mjölksyrade produkter eller kosttillskott med probiotika, men också fokus på fiberintaget eftersom det är nödvändigt för en frisk tarmflora.

On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Jag har ätit omega 3-kapslar ett tag och har alltid valt den billigaste sorten. Nu har jag förstått att ett tillskott av högre kvalitet kan ge bättre effekt med lägre dosering. Vad ska jag titta på för att få tag på en bra variant? Måste källan vara fisk eller räcker det med linfröolja?

    Nyheter David Jonsson, 2017-10-23 10:45

  • Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Den perfekta träningsmaten är webbkursen för dig som tränar hårt och som vill veta mer om vad du kan göra med kosten för att öka din prestation och svara bättre på träningen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-19 18:00

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 07:00

  • BODYs omslagsmodelltävling – killar

    BODYs omslagsmodelltävling – killar

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 06:55

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat