Håll dig still mellan seten för att prestera bäst

Foto: Istock

Håll dig still mellan seten för att prestera bäst

Publicerad

Vad är effektivast för återhämtning mellan seten – att ligga och vila, att sitta ned eller att gå omkring? Det rekommenderas ofta att man ska röra på sig i vilopauser under ett träningspass, vilket undersöktes i en ny studie på crossfit-atleter.

Resultatet blev kanske inte det väntade; man fann att de tränande återfick sin prestationsförmåga och normaliserade sin pulsnivå effektivare och kunde genomföra en större mängd arbete, när de antingen låg eller satt still och vilade jämfört med när de fick gå på ett löpband i maklig takt mellan seten. Så utnyttja setvilan till just det, att vila, om du vill prestera som bäst.

Källa: Comparison of the Effects of Seated, Supine, and Walking Interset Rest Strategies on Work Rate. Journal of Strength & Conditioning Research, December 2016 - Volume 30 - Issue 12 - p 3396–3404.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Högintensiv träning ger otillräcklig aptit

1 kommentar

henkedinho: det beror helt på vad för högintensiv träning man kör, själv när jag kör H.I.T på gym så ökar det min aptit extremt när jag väl är klar men kör man till exempel konditions pass och lagsporter så...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016

  • BODY 386, september 2016

  • BODY 385, augusti 2016