Håll dig still mellan seten för att prestera bäst

Foto: Istock

Håll dig still mellan seten för att prestera bäst

Publicerad

Vad är effektivast för återhämtning mellan seten – att ligga och vila, att sitta ned eller att gå omkring? Det rekommenderas ofta att man ska röra på sig i vilopauser under ett träningspass, vilket undersöktes i en ny studie på crossfit-atleter.

Resultatet blev kanske inte det väntade; man fann att de tränande återfick sin prestationsförmåga och normaliserade sin pulsnivå effektivare och kunde genomföra en större mängd arbete, när de antingen låg eller satt still och vilade jämfört med när de fick gå på ett löpband i maklig takt mellan seten. Så utnyttja setvilan till just det, att vila, om du vill prestera som bäst.

Källa: Comparison of the Effects of Seated, Supine, and Walking Interset Rest Strategies on Work Rate. Journal of Strength & Conditioning Research, December 2016 - Volume 30 - Issue 12 - p 3396–3404.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017