Lika effektiv deff – med eller utan kolhydrater

Foto: Istock

Lika effektiv deff – med eller utan kolhydrater

Publicerad

Kolhydratrestriktiva dieter är populära, men hur skiljer de sig i effektivitet när det gäller att bevara muskelmassa och styrka vid en deff jämfört med en kost med mer konventionell sammansättning?

Inte mycket alls visade det sig när 21 styrketränande män och kvinnor fick följa en kost som gav 70 % av energin de behövde för kaloribalans, samtidigt som de följde ett progressivt helkroppsupplägg tre gånger per vecka. De delades in i en lågkolhydratgrupp som fick äta max 30 gram kolhydrat per dygn, och en grupp med energifördelningen kolhy- drater 55 E%, fett 15 E % och protein 30 E %.

Ökat sin styrka

Efter åtta veckor hade alla deltagare ökat sin styrka, med 14 % för lågkolhydratgruppen och 19 % för den andra. Båda grupperna förlorade ungefär lika mycket kroppsfett utan att förlora någon muskelmassa. Så baserat på resulta- ten från den här studien kan man välja kolhydratmängd i sin kost under en deff baserat på personliga preferenser snarare än på att något val skulle vara överlägset det andra.

EFFECTS OF SHORT-TERM CARBOHYDRATE RESTRICTIVE AND CONVENTIONAL HYPOENERGETIC DIETS AND RESISTANCE TRAINING ON STRENGTH GAINS AND MUSCLE THICKNESS. JOURNAL OF SPORTS SCIENCE AND MEDICINE (2016) 15, 578 – 584. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017