Lika effektiv deff – med eller utan kolhydrater

Foto: Istock

Lika effektiv deff – med eller utan kolhydrater

Publicerad

Kolhydratrestriktiva dieter är populära, men hur skiljer de sig i effektivitet när det gäller att bevara muskelmassa och styrka vid en deff jämfört med en kost med mer konventionell sammansättning?

Inte mycket alls visade det sig när 21 styrketränande män och kvinnor fick följa en kost som gav 70 % av energin de behövde för kaloribalans, samtidigt som de följde ett progressivt helkroppsupplägg tre gånger per vecka. De delades in i en lågkolhydratgrupp som fick äta max 30 gram kolhydrat per dygn, och en grupp med energifördelningen kolhy- drater 55 E%, fett 15 E % och protein 30 E %.

Ökat sin styrka

Efter åtta veckor hade alla deltagare ökat sin styrka, med 14 % för lågkolhydratgruppen och 19 % för den andra. Båda grupperna förlorade ungefär lika mycket kroppsfett utan att förlora någon muskelmassa. Så baserat på resulta- ten från den här studien kan man välja kolhydratmängd i sin kost under en deff baserat på personliga preferenser snarare än på att något val skulle vara överlägset det andra.

EFFECTS OF SHORT-TERM CARBOHYDRATE RESTRICTIVE AND CONVENTIONAL HYPOENERGETIC DIETS AND RESISTANCE TRAINING ON STRENGTH GAINS AND MUSCLE THICKNESS. JOURNAL OF SPORTS SCIENCE AND MEDICINE (2016) 15, 578 – 584. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017