Här är ultimata antalet reps för bäst resultat

Foto: Istock

Här är ultimata antalet reps för bäst resultat

Publicerad

Tunga vikter och få reps för maxstyrka samt moderata vikter och fler reps för hypertrofi är vad som gäller. Det är slutsatsen av en studie där man jämförde åtta veckors styrkeinriktad träning med 2–4 reps med hypertrofiinriktad sådan med 8–12 repetitioner. Två grupper av tränade deltagare följde ett helkroppsupplägg med tre pass per vecka där alla utförde sju övningar och tre set per övning till failure.

Ökade sin maxstyrka

Deltagarna i styrkegruppen ökade sin maxstyrka med 50–100 % mer jämfört med hypertrofigruppen, men vad gäller muskeltillväxt var resultaten det omvända, där gruppen som tränat med fler repetitioner fick överlägsna resultat, särskilt i lårmusklerna.  

Källa: Differential Effects of Heavy Versus Moderate Loads on Measures of Strength and Hypertrophy in Resistance-Trained Men. Journal of Sports Science and Medicine (2016) 15, 715 - 722.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016