Protein viktigare under deff

Här är det också viktigt att diskutera protein eftersom de vanliga rekommendationerna till idrottare inte verkar räcka fullt ut för muskulösa individer under energirestriktion. Rekommendationerna på mellan 1,2 och 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag räcker mer än väl för muskeluppbyggnad när atleten äter på eller över sitt energibehov, men vid deff verkar det maximala proteinbehovet öka. I ett systematiskt översiktsarbete (1) där man gått igenom all forskning på detta område fann man att kroppsbyggare under viktminskning bör höja sitt proteinintag till mellan 2,3 och 3,1 gram per kilo kroppsvikt per dag, för att minimera eller helt ta bort risken för muskelnedbrytning. Som sammanfattning sade forskarna här att ju mindre kroppsfett en atlet har under en strikt kaloribegränsning där det är viktigt att bibehålla muskelmassan, desto mer protein bör intas.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017