Fett påverkar tillväxten

Fett glöms ofta bort vid träning eftersom det finns gott om bevis för att protein är viktigast för muskelreparation och uppbyggnad, och för att kolhydrater på många sätt är idrottarens viktigaste bränsle. Det finns dock även bevis för att fett i maten påverkar koncentrationerna av anabola hormoner i blodet, vilket även det är intressant för kroppsbyggare som vill bibehålla sin muskelmassa under deffen. 

Total fettmängd och även mängden mättat fett i maten verkar påverka testosteronnivåerna, men det är svårt att ge en riktlinje för gram per kilo kroppsvikt då det anpassas efter kaloriförbrukningen. Utifrån den forskning som gjorts är det svårt att helt särskilja effekterna av minskat fettintag från effekterna av minskat kaloriintag. I en studie i Sports Medicine (2) såg man att ett adekvat intag av mättade fetter vid generellt minskat fettintag gjorde att testosteronnivåerna hölls
normala under deffen. 

Bibehållna testosteronnivåer är dock inte detsamma som bibehållen muskelmassa. I direkta studier av kroppsbyggare inför tävling såg man att en högproteindiet med mycket kolhydrater var effektivare än samma diet med mer fett, när det kommer till att bibehålla muskelmassan under deffen. Dessa resultat visar kanske att det är viktigare att bibehålla en hög träningskapacitet genom att äta mer kolhydrater än att specifikt försöka öka testosteronnivåerna med konsekvensen att styrketräningen blir lidande. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017