Kolhydrater för prestation

Vid styrketräning är välfyllda glykogenlager mycket fördelaktigt. Det är en träningsform som framför allt utnyttjar kolhydrater som energikälla och ett tillräckligt högt intag kan därför förbättra prestationsförmågan under träning. Samtidigt kan det under deff vara en balansgång mellan att maximera träningsprestationen och att undvika ett för högt kaloriintag. Därför rekommenderas styrketränande personer under viktminskning att lägga kolhydratintaget på mellan 4 och 7 gram per kilo kroppsvikt per dag.

Den högre rekommendationen kan vara svårt att nå eftersom det innebär att energiintaget blir väldigt stort. Men en diet med cirka 2,5 gram protein per kilo kroppsvikt och dag och 4 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt ger för en 85 kilo tung man ett kaloriintag på precis över 2 200 kalorier per dag. Under en aktiv träningsdag bör samma person komma upp i en bit över 3 000 kalorier i total energiomsättning, vilket också lämnar en del utrymme till fett i maten och ändå hamna på ett kaloriunderskott. 

Det man bör observera är att kolhydraternas viktigaste uppgift här är att fungera som bränsle till träning. Beroende på hur ditt träningsschema ser ut kan du aktivt välja mellan hur mycket av kaloriintaget du vill basera på kolhydrater och hur mycket som ska utgöras av fett. Tumregeln är att ju mer och ju hårdare du vill kunna träna, desto mer kolhydrater bör du äta.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017